De Zillertal Arena met de bekende skidorpen Zell am Ziller, Gerlos, Königsleiten en Hochkrimml ondersteunt het initiatief om te komen tot een uniform transparant Europees protocol voor het meten van pistenkilometers. “Wij hebben onze getallen op basis van een nieuwe aanbeveling van de Bond van Oostenrijkse Liftmaatschappijen van 28 mei 2013 opnieuw laten meten door een onafhankelijk bureau”, aldus Christian Daum van de Zillertal Arena. Het resultaat daarvan was dat het totale aantal effectieve pistenkilometers is verlaagd van 160 naar 139. Deze verlaging komt doordat in het verleden bij gebrek aan een uniforme regeling ook kilometers werden geteld van kruisingen van pistes, van combinaties van afdalingsroutes en ook omdat zeer brede pistes dubbel werden geteld.

Vandaag stond in de Telegraaf een suggestief stukje “Skigebieden sjoemelen” over de aanpassingen die vele skigebieden hebben moeten doen na het verschijnen van een rapport van de Duitse wintersportconsultant Christoph Schrahe van Montenius Consult. Een interessante figuur die Christoph, dat sowieso.  Goed ook dat hij hier eens naar gekeken heeft. Hij besteedde 1000 uur aan het nameten van de pistes met behulp van Google Earth. Zijn onderzoek is al een paar maanden geleden gepubliceerd maar in Nederland drong het pas afgelopen zondag door met dit artikel op de site van de Volkskrant. In dat artikel lezen we:

Les 3 Vallées in de Franse Alpen, het grootste skigebied ter wereld, telt in werkelijkheid 493 km pistes en niet de 600 km die officieel worden aangegeven. Dat is een overdrijving met 22 procent. Het skigebied Les deux Alpes claimt 228 km piste, maar heeft in werkelijkheid slechts 134 km (+70 procent). En het kan nog erger: Les 4 Vallées in Zwitserland overdrijft de pistelengte met 151 procent en het Franse Les Sybelles doet er 120 procent bij.

De verklaring van de skistations is heel divers. Sommige willen hun berekeningswijze niet uitleggen, terwijl andere toegeven dat ze sommige stukken verschillende keren meetellen. Een ander skigebied neemt ook bepaalde beveiligde stukken off-piste mee in de telling. Die worden soms zelfs als meerdere pistes beschouwd, gezien hun breedte. Verderop luidt het dat niemand een volledige piste rechtdoor skiet en dat er dus rekening wordt gehouden met de bochten die de skiër maakt. Zo wordt een stuk van 20 meter rechtdoor in rekening gebracht als 31,4 meter.

De studie heeft een en ander in beweging gebracht. Een Oostenrijkse skiliftenorganisatie heeft de skistations gevraagd de lengte van hun pistes te herberekenen, wat er bijvoorbeeld toe leidde dat het gebied Hochzillertal (Tirol) niet langer 181 km groot is, maar nog maar 88 km. Volgende week ligt het dossier ook op de tafel van de internationale organisatie van skistations (FIANET).

Wie vindt voor mij de website van FIANET? Ik heb zelf gebeld met het Fachverband der Seilbahnen. Zij hebben voor Oostenrijk voor het eerst een officiële aanbeveling gedaan en die is al afgestemd met Duitsland en Zwitserland. Frankrijk weet de man die ik sprak niet. Ik zag dat Les 2 Alpes inmiddels het aantal kilometers netjes heeft aangepast. Op de Trois Vallées website is de 600km nergens te vinden en ook geen ander getal. Wie helpt zoeken?

Het Fachverband der Österreichischen Seilbahnen geeft aan dat in hun nieuwe aanbeveling pistes alleen maar enkel en in een rechte lijn midden over de piste worden geteld BEHALVE als bijvoorbeeld een zwarte en een blauwe piste de eerste 200m over hetzelfde stuk gaan. Dan wordt dat alsnog dubbel geteld…. ze tellen dus pistes van bergstation naar dalstation en niet vanaf het punt waar samenlopende pistes splitsen….. het Fachverband gaf aan dat er geen aanbeveling of richtlijn is voor het meten van sneeuwhoogtes. Skigebieden kunnen hier nog doen wat hen goeddunkt.

30-za_arena_coaster_familie

Zillertal Arena voorop
In mijn visie is het goed dat er nu scherper op wordt gelet omdat zo weer duidelijk wordt dat de Portes du Soleil toch het grootste skigebied van Europa zijn en blijven (zoek ik nog na). Anderzijds bieden skigebieden tegenwoordig zo veel moois dat het aantal kilometers niets meer zegt over de kwaliteit van een skigebied. Denk aan carving pistes, freeride zones, snowparks voor jong en piepjong, big airbag, automatische snelheidmeting met video, kinderboardercross en Alpen-Achtbaan. Juist de Zillertal Arena loopt voorop in deze ontwikkeling. Hierboven de Arena Coaster bijvoorbeeld. 

En ook met de sneeuwhoogtes is het niet meer zo als vroeger. Een generatie geleden had je minimaal 70cm sneeuw nodig om een piste zonder bruine vlekken te maken. Tegenwoordig zijn 30cm sneeuw van moeder natuur of ook pure kunstsneeuw ruim genoeg om een perfect wit tapijt neer te leggen. Een skigebied als de Zillertal Arena kiest er ook bewust voor om die kwaliteit en al die extra’s te benadrukken. Met name de sneeuwhoogtes zijn tegenwoordig loze getallen. 


Hajo

Hajo Smit is afgestudeerd meteoroloog en klimaatdeskundige. In 1991 verliet hij het KNMI na 3 "hele bijzondere" dagen. Hij werd skileraar en natuurgids en vertaalde ondertussen een werk van Nietzsche: "Over de toekomst van ons onderwijs". Aan het einde van het millennium werd hij even een grootheid in het inline skaten en verdiende hij zijn sporen en een boel geld als ICT-copywriter. In 2001 werd hij vader maar de relatie hield niet stand. Een seizoen als mountainbikegids in Griekenland en Oostenrijk en hij was weer boven Jan. Sinds 2006 is hij actief als de nationale wintersportweerman. In 2008 trouwde hij in Oostenrijk. In 2009 kreeg hij een dochter en overleed zijn vader. Zijn permanente studie op het gebied van preventieve geneeskunde en anti-aging begon. Na eerdere successen op andere platforms lanceerde hij 2011 zijn eigen blog wintersportweerman.nl dat snel zeer ruime sponsoring vond. In 2016 schreef hij een boek over Amerikaanse politiek. Een scheiding volgde en veel ruis op de lijn. In december 2017 verhuisde hij naar Oostenrijk en volgde er de opleiding tot paraglidingtandempiloot. Met covid werkte Hajo vele maanden in Nederland als klusser. De covid-winter 2021 verbracht Hajo in Hinterglemm waar Wintersportweerman.nl uit zijn as herrees met gigantische bezoekersrecords en een werkend donatiemodel. Hij sloeg ook zijn vleugels weer uit als journalist, copywriter en marketeer met Bitcoin als nieuwe grote liefde. Sinds mei 2021 verblijft Hajo veel in Zell am See Kaprun, waar hij in de zomer actief is als tandempiloot.

18 reacties

Gesloten voor reacties.