Op de valreep van Denemarken-Engeland een klassiek weerbericht ingezoomd op de actualiteit. Hierboven de wind over Zwitserland morgenvroeg om 7 uur. Net geen 100 knopen wind op Mount Everest niveau. Da’s 180km/u. Vrijwel recht uit het zuiden. Föhn zou je denken.

En ja: het Oostenrijkse weerbericht geeft het ook op: Föhnsturm. Zo maar uit het niets staat het er ineens. Gister hadden we zwakke Fönn, verder zou het noordstuwing zijn deze week. En het gekke is:

… in het Föhndiagram wat voor paragliders en zweefvliegers een tamelijk heilige grafiek is…. zou je een uitslag naar +6hPa verwachten. Onder de 4 maken we ons meestal nergens druk om. Maar morgen terwijl die wind dus op grote hoogte over de Alpen jaagt zien we in de grafiek enkel een soort deuk in de noordstuwing!

Stukkie naar het oosten en je zou je er nog steeds op verkijken. Maar er is echt veel aan de hand in de atmosfeer.

Check deze “atmosferische rivier” van de warme Middellandse Zee recht naar de Oostzee waar je beneden dan nog net een stevige bries op het water hebt maar zeker geen storm.

Op de weerkaart ook algehele afwezigheid van isobaren in het midden. We zien enkel contrast tussen een gebied met regen en zeer droge gebieden. het oosten van Oostenrijk zit net in de droge zone, vandaag de waarschuwing voor bosbrandgevaar.

ff verder zoeken dus nog. Dat gebied met regen is ook koel terwijl het overal om ons heen verder loeiheet is.

En dan komen we het een beetje op het spoor. Gaan we een stap hoger zien we een grote koude blob over Groot-Brittannië hangen. En die kan verklaren hoe je op grote hoogte zo’n wind en dus ook drukgradiënt kunt hebben terwijl je op zeeniveau niets ziet: de koude blob is zwaarder dus is aan de grond de druk weer gelijk met de lichtere maar dikkere warme laag. By the way: dit is een afsnoering van kou over Groenland.

Op Groenland is het op dit moment gewoon door aan het sneeuwen! Kijk maar eens wat een flinke afwijking van de normaal er momenteel is. Hierrr meer daarover. Tuurlijk aan de randen smelt de sneeuw weg. Hoewel?

… kijk eens op deze kaart van vanochtend. Dan sneeuwt het toch bijna tot aan de kust!

Anyway…. terug tot de orde van de dag morgen. Is het vliegbaar? Op 5km hoogte staat 55knopen wind over de hoofdkam. Da’s zeg maar 100km/u. Voor een uurtje of zo niet vliegbaar door de wind dan. Maar dat kan nog wel. Wat niet kan …. is de regen die gaat ontstaan in de algehele labiliteit.

De totale regen tot vrijdagmiddag. Heel lokaal kun je dat verdubbelen alleen weten we niet waar …

München misschien? 51mm in 3 uur berekend…. dan ga je richting dit soort werk….

… ook al in Duitsland ergens gisteren als ik het goed heb. Nou interessant allemaal. Nu snel naar de halve finale kijken.

Categorieën: Alpenweer

Hajo

Hajo Smit studeerde in 1991 cum laude af als meteoroloog, milieu- en klimaatdeskundige. Hij stopte na 3 "hele bijzondere" dagen bij het KNMI met zijn eerste academische baan en werd skileraar en natuurgids. Tussendoor was hij actief als tekstschrijver en vertaler. Aan het einde van het millennium werd hij even een grootheid in het Nederlandse inline skaten als hoofdredacteur van een skate magazine en organisator van een groot Red Bull event in Valkenburg. Na een seizoen als mountainbikegids in Griekenland en Oostenrijk begon hij in de winter van 2006 te bloggen op het snijvlak van wintersport en winterweer. Die winter in Königsleiten leerde Hajo in Oostenrijk ook paragliden. Tussen 2011 en 2017 nam zijn eigen website wintersportweerman.nl gewoon vanuit Nederland een zeer grote vlucht. In december 2017 verhuisde hij naar Oostenrijk om het paragliden weer op te pikken en tandempiloot te worden. Tijdens covid viel de sponsoring van wintersportweerman weg en werkte Hajo acht maanden in Nederland als klusser. De covid-winter 2021 verbracht hij in Hinterglemm waar hij ook weer actief werd als tekstschrijver. Wintersportweerman.nl behaalde dat seizoen een gigantisch bezoekersrecord van 70.000 unieke bezoekers op een dag. Sinds de zomer van 2023 runt Hajo in Zell am See Kaprun zijn eigen tandemparagliding bedrijf vip-paragliding.com.