Eric gaf vanavond de aftrap met zijn vraag naar een lekkere race carver. Het toverwoord bij elke ski is tegenwoordig “rocker”, ook bij de race carvers. Bert Romani van de Skivereniging verklapte me net afgelopen weekeinde dat zelfs de wedstrijdslalomski’s rocker hebben. Mijn eigen Salomon 24 X-kart zijn ook “carve rocker” ski’s en ze zijn heerlijk! Laten we onder dit bericht eens een mooi draadje reviews van ski’s verzamelen!

0703_12_BeNeLux_2013030712_t2m_186

Eerst even die zeer koude Europese run. Een serie nachten met matige of strenge vorst en mogelijk zelfs 3 ijsdagen op rij. Aan het einde ook weer een snelle rebound naar zachte waarden. Mijn zevende boude voorspelling zegt dat dat dat niet gaat gebeuren en dat we tot eind maart blijven koudkwakkelen.

pluim0703_12

En daar is ie. Toen ik het bovenstaande schreef zag ik deze nog niet. En zie hoe ijdel dat warme einde van de ECMWF is. We gaan gewoon ergens tussen de controle (blauwe stippellijn) en het ens gemiddelde (grijsgroene stippellijn) uitkomen. Als we al niet de controle helemaal volgen. Het is mijn gok. Een zeer boude gok omdat ik er nog een hele week van datum achteraan plak. Maar is sta al op 4-2 en kom graag op 4-3. Maar mijn gut feeling zegt echt dat het 5-2 wordt.

Zoals jullie hiernaast zien geef ik in eind maart een week skiclinics in de Zillertal Arena. Jelte wil komen en vroeg me nog hoe die week werkt. Welnu: we skiën gewoon met losvaste groepjes gevorderden tot ver gevorderden wanneer jij zelf zin heb en ondertussen coach ik iedereen op zijn of haar skitechniek. Ik durf te roepen dat ik zoals maar weinig skileraren kunnen, in staat ben soort van “chirurgisch” de vinger op de zere plek van jouw skitechniek te leggen, waardoor je ook binnen een uurtje al een stuk lekkerder gaat skiën. Laat staan dat we samen 2 of 3 dagen optrekken. Het is wel een leap of faith want ik pak het iets anders aan dan de reguliere skischool. Zij handelen in “Schulefahren” oftewel “schools skiën” en ik doe “lekker skiën” en “effectief skiën”. Mijn voornaamste inspiratiebronnen daarbij zijn de wedstrijdskiërs en de freeride pro’s. Wat zij doen is op elk niveau toepasbaar en skiet gewoon heel erg lekker en maakt dat je gemakkelijk offpiste kunt skiën in elk terrein en dat je ook voorbereid bent om eens een slalom of reuzenslalom te skiën of als je van jagen houdt een super-G.

Anyway: ik had aan het begin van het seizoen “slechts” de Shogun freeski van Salomon (seizoen 2010-2011 – hier het nieuwe model) en de echte reuzenslalom ski Equipe 2V (seizoen 2010-2011 – hier de nieuwe versie). Dus vroeg ik aan mijn contact bij het topmerk of ik voor mijn clinics een echt mooi race carvertje kon hebben. Dat kon en ik koos de 24 X-kart in de korte versie 162cm simpelweg omdat ik in de clinics zo veel mogelijk mensen de ski ook eens wil laten proberen. Heel handig is dat het geïntegreerde bindingsysteem snel te verstellen is en de schoen op elke maat centreert. Intussen hebben 5 mensen in de clinics en ook mijn vrouw de ski intensief getest en ze zijn allemaal lyrisch. 

Rocker ski

Nog even over dat “rocker”. Komt van het inline skaten waar het betekende dat je voorste en achterste wieltje een paar mm hoger stonden dan je middelste 2 wielen. Daardoor draaide de skate als een ijshockeyschaats. Enkele jaren geleden maakten freeriders de eerste rockerski’s voor offpiste. Op mijn Shoguns (mijn eerste rocker ski) merkte ik meteen al dat dit nieuwe type ski juist op de piste zo heerlijk draait. Logisch ook. In het verleden maakte men de kanten voor en achter bot omdat je anders niet vrij kon draaien. Dat er toen niet al eens iemand bedacht: “als we die voor en achterkan nu eens een stukkie omhoog buigen, dan hoeven we die kanten niet te breken”. 

Achteraf bekeken is het echt totaal van de gekke dat het bijna 100 jaar heeft geduurd voor van de Noorse houten langlauf latten van 220cm een revolutie is gekomen naar een range ski’s die echt doen wat ze moeten doen. Carve was de eerste revolutie. En korter. En nu rocker erbij en ski’s in alle breedtes voor alle soorten toepassingen. Ik neem me voor om een koopgids te schrijven als e-book voor komend seizoen. Hierrrr best interessant de nieuwe FIS regels voor de afmetingen van ski’s in wedstrijden. Grappig die minimale lengtes van slalomski’s van 165 bij mannen en 155 bij de vrouwen. Anders zouden ze nog korter nemen! En de afdalingski’s gewoon nog 215 en 210cm (ik heb ook een loodzware set liggen voor wedstrijden zoals Inferno in Mürren).

Anyway: de X-kart 24 is een topper voor wie stabiel sportief wil carven en ook wil afwisselen swingende met kracht geskiede slalombochten. Wat lezen we nog meer in de eerste reacties? Ronaldo geeft nog een goede voorzet:

Ik heb de Salomon 24 HRS+Z12 Ti (GS) Helemaal te gek. Idd aanrader. Helaas afgelopen vakantie aan gort geskied. Bleek een fabricagefout in te ziiten waardoor het belag onder de binding begon te wijken. Toen Atomic Double Deck GS gehuurd….ook helemaal te gek alleen stukken duurder. Wel stabieler in grotere snelle bochten door de dubbele titanium strook. Echter, Atomic zwabberd in schuss en Salomon absoluut niet. M’n Salomons nu weer bij de fabriek, ff afwachten wat het wordt, waren 2 jaar oud. Zal wel coulance worden. Voor het echte ruige werk raad ik de 2V RACE POWERLINE + Z14 SPEED Dat is echt een knaller!!

Nu jullie weer!


Hajo

Hajo Smit studeerde in 1991 cum laude af als meteoroloog, milieu- en klimaatdeskundige. Hij stopte na 3 "hele bijzondere" dagen bij het KNMI met zijn eerste academische baan en werd skileraar en natuurgids. Tussendoor was hij actief als tekstschrijver en vertaler. Aan het einde van het millennium werd hij even een grootheid in het Nederlandse inline skaten als hoofdredacteur van een skate magazine en organisator van een groot Red Bull event in Valkenburg. Na een seizoen als mountainbikegids in Griekenland en Oostenrijk begon hij in de winter van 2006 te bloggen op het snijvlak van wintersport en winterweer. Die winter in Königsleiten leerde Hajo in Oostenrijk ook paragliden. Tussen 2011 en 2017 nam zijn eigen website wintersportweerman.nl gewoon vanuit Nederland een zeer grote vlucht. In december 2017 verhuisde hij naar Oostenrijk om het paragliden weer op te pikken en tandempiloot te worden. Tijdens covid viel de sponsoring van wintersportweerman weg en werkte Hajo acht maanden in Nederland als klusser. De covid-winter 2021 verbracht hij in Hinterglemm waar hij ook weer actief werd als tekstschrijver. Wintersportweerman.nl behaalde dat seizoen een gigantisch bezoekersrecord van 70.000 unieke bezoekers op een dag. Sinds de zomer van 2023 runt Hajo in Zell am See Kaprun zijn eigen tandemparagliding bedrijf vip-paragliding.com.

44 reacties

Gesloten voor reacties.