Inleiding
Steeds meer gezinnen gaan op wintersportvakantie met hun caravan. Dat is goed mogelijk, want de meeste caravans zijn daar zeer geschikt voor. Ze zijn goed geïsoleerd en hebben een goede verwarming. De campings die ’s winters open zijn, zijn ook speciaal ingericht voor winterse omstandigheden. Heel wat vaste bezoekers van onze site kunnen hierover meepraten. Als je er wel eens aan gedacht hebt, maar nog nooit de stap hebt gezet, moet je maar eens verder lezen. Wintersportweerman zet jouw (koude) neus de goede kant op, waarbij wij ook kijken hoe het is gesteld met de gemiddelde sneeuwzekerheid. Omdat wij echte “Oostenrijk-gangers” zijn richt ik mij op deze gebieden. Begin jaren 80 zijn we een paar winters met de caravan op pad geweest en sinds 2 jaar gaan we weer ’s winters naar Oostenrijk. Op deze site zijn er ook enkelen die met hun caravan ’s winters die kant op gaan en er zijn er, die zelfs een winterseizoenplaats hebben.

Wat is er zo leuk aan wintervakantie in een caravan
Op pad met jouw vertrouwde caravan is ’s zomers al geen probleem meer. Je toert met gemak naar verre oorden. De één naar Scandinavië, een ander naar een Spaanse Costa en weer een ander naar de zomerse Alpen. Menigeen gaat ’s winters dan ook nog naar de Alpen en kiest als domicilie een hotel, gasthof, B&B of een appartement. Maar waarom niet met jouw eigen vertrouwde “sleurhut”. Nooit aan gedacht? Bang voor de winterse heen- en terugreis? Te koud? Het valt allemaal erg mee. Daarbij zit het met de saamhorigheid op een wintercamping in de regel wel goed, dus “steun” is niet ver weg. En zeg nou zelf, wat is er nu gezelliger dan jouw eigen huis op wielen. Koken in de caravan hoeft nou ook weer niet direct. De meeste campings hebben een restaurant. Zo niet, dat zijn er genoeg mogelijkheden in het dorp. Wij eten vaak op de piste ’s middags warm en dan ’s avonds in de caravan brood. Hoef je zelf (meestal) lekker niet te koken.

Eisen aan de caravan
De eerste vraag die je je misschien afvraagt; is de caravan wel geschikt voor kamperen in de winter. Het antwoord daarop is simpel; eigenlijk zijn de meeste caravans geschikt. Ze zijn namelijk goed geïsoleerd. Het komt dus op de verwarming aan.

Verwarming: De meesten zijn voorzien van een Truma gasverwarming. Deze is sowieso goed, maar belangrijker is een goede warmteverdeling. Dit kan worden bewerkstelligd door een ventilator met slangenstelsel, de z.g. ringverwarming. De warme lucht wordt daar dan doorheen geblazen en mooi verdeeld door de caravan. De meeste caravans zijn van dit systeem voorzien. De duurdere merken (m.n. die uit Scandinavische landen) kunnen ook voorzien zijn van een warmwater CV met kleine radiatoren, zoals je ook thuis gewend bent. Wel is het zo, dat de verwarming in de caravan tijdens de wintersport 24 uur per dag aan staat. Als je niet aanwezig bent, volstaat het om de thermostaat op standje 1 te zetten. Het blijft dan meestal wel zo’n 14 à 15 graden in de caravan. Zet je de thermostaat hoger als je weer aanwezig bent, dan is de kleine ruimte in een mum van tijd behaaglijk warm. Gasflessen van 6 kg gaan ongeveer 2 dagen mee. Als je er 2 hebt, rijkt de voorraad niet voor een hele week, maar op alle campings kun je de lege gasflessen omruilen tegen volle. Op enkele campings heb je naast de elektra aansluiting ook een gasaansluiting. Je zit dan op het gasnet zoals thuis. De campings verzorgen de extra lange slangen. Geen gedoe met flessen meer.

Vloerverwarming is een leuke aanvulling als je geen vloerbedekking op de vloer hebt liggen. In de handel zijn losse “elektrische” matten in vele maten met verwarmingsdraden erin te koop. Maar echt noodzakelijk is dit niet. Spaanse sloffen zijn ook heel comfortabel. Nou gebeurt er met zo’n gaskachel niet gauw iets, maar voor de zekerheid zou je een elektrisch ventilatorkacheltje mee kunnen nemen voor nood. De meest gebruikte Truma gaskachel heeft een elektrische piëzo vonk-ontsteking. Deze werkt op 1 of 2 batterijen van het type “AA”. Handig om deze op voorraad bij je te hebben.

De schoorsteen loopt meestal door de hangkast naar het dak. Op het uiteinde zit een “dakje” bevestigd. Dit dakje is in de schoorsteenbuis bevestigd met schroefdraad. Je kunt dit dakje er vanaf draaien en er dan een verlengpijp opdraaien van ongeveer 20 á 40 cm. Daarop draai je dan weer het dakje. Op deze wijze ben je er van verzekerd, dat de schoorsteen niet insneeuwt. Neem wel een (inklapbaar) trapje mee, zodat je bij de schoorsteen op het dan van de caravan komt.

Ook is het handig om op de gasdrukregelaar een 12V verwarmingselementje te plaatsen, een z.g. EisEx. Dit zorgt er dan voor dat de waterdamp in het gas niet kan bevriezen als deze de gasdrukregelaar passeert. Zo’n klusje is makkelijk zelf uit te voeren.

Afvoerwater. De ’s zomers veel geziene vuilwatertank op wieltjes is in de winter echt niet te gebruiken. Het water bevriest en je krijgt zo’n klomp ijs er met geen mogelijkheid uit. In de winter gebruik je dus een emmer. Ook al zou het water bevriezen, dan krijg je dat blok ijs er zo uit.
Bij de voorbereiding zou je thuis reeds een zwakstroom verwarmingsdraad (Freeze Tec) om de water-afvoerbuizen onder de caravan kunnen bevestigen. Even wat pielen, maar het is in feite een fluitje van een cent. Dan kan de afvoer in de winter niet meer bevriezen.

De drinkwatervoorraad in de disselbak is niet te gebruiken. Daar bevriest het water in een mum van tijd. De drinkwatervoorraad moet dus naar binnen toe. In de wat nieuwere caravans zit de watertank al vaak aan de binnenzijde; onder een bank of onder het bed met de vulopening aan de buitenzijde van de caravan. Om de watervoorraad aan te vullen met een jerrycan is een heel gedoe. Want die jerrycan moet op de kop worden gehouden en er lekt dan vaak veel water. Een mooiere oplossing is, om een hele grote plantengieter mee te nemen. B.v. een van 25 liter of zoiets. Die heeft een lange schenktuit waar je dus heel makkelijk mee in de buitenaansluiting kunt.

De koelkast kan het op een hete zomerdag nog wel eens moeilijk hebben met de afvoer van warme lucht, waardoor het koelvermogen ernstig wordt aangetast. In de winter heb je daar geen last van, maar kan een ander ongemak opspelen. Via de roosters komt er veel koude lucht in de caravan. Het is dus zaak om speciaal daarvoor beschikbare afdekplaatjes te kopen, die je er op de camping op zet.

De voortent of luifel die je ’s zomers gebruikt, is ongeschikt voor de winter. Deze kunnen een (zware) sneeuwlast niet dragen. Zou je een voortent willen hebben, dan dien je een speciale wintervoortent aan te schaffen. Deze is meestal veel kleiner (zeg b.v. 3m breed en 2 m diep) en de buizen zijn veel steviger. Tevens loopt het dak schuin naar voren af, zodat de sneeuw makkelijk is te verwijderen. Het is wel handig om spijkerharingen mee te nemen, want de ijzige ondergrond is behoorlijk hard. Overigens hebben wij in de jaren 80 altijd een wintervoortent gebruikt, maar de laatste jaren gebruiken we in de winter helemaal geen voortent meer. Wij vinden het niet (meer) echt noodzakelijk en het scheelt een hoop gedoe. Waar je ook rekening mee kunt houden, is dat de wielen en uitdraaisteunen van de caravan niet in het ijs gaan vastzitten. Dat voorkom je met 7 simpele dikkere plankjes van ongeveer 20×30 cm.

De elektrische kabel dient van een soepele kwaliteit te zijn. Om vastvriezen te voorkomen, kun je de kabel een paar keer per week verleggen.
De disselbak zou je ook kunnen afdekken met een speciaal stuk zeil dat in de rail net boven de disselbak kan worden bevestigd. Zo komt er geen dooiwater tussen de randen die anders weer zou kunnen vastvriezen. In zo’n geval zou je de disselbak niet of slechts moeilijk kunnen openen.

Eisen aan de auto
Natuurlijk zorg je er voor dat de auto in goede conditie verkeert. Met name de accu kan het met de lage temperaturen erg moeilijk krijgen. De ski’s zijn niet meer zo lang als vroeger en kun je misschien wel kwijt in de kofferbak of anders achter een luik in de caravan. Ben je niet met z’n tweeën dan is een skibox op het dak van de auto wellicht een overweging.
Winterbanden. In Duitsland en Oostenrijk zijn deze verplicht. De wet is daar laatst aangescherpt en banden met alleen M+S zijn niet meer voldoende. De banden moeten voorzien zijn van het alpine-symbool (Berg met sneeuwvlokje).

De minimale profieldiepte bedraagt 1,6 mm. Echter voor winterbanden wordt een minimale profieldiepte van 4 mm geadviseerd, omdat beneden de 4 mm de banden niet meer de optimale winterse eigenschappen bezitten. In Oostenrijk is het zelfs verplicht om minimaal 4 mm aan profieldiepte te hebben. Hoe het precies zit, kun je hier lezen: https://fantastischoostenrijk.nl/strengere-eisen-winterbanden-duitsland-in-2018/

Sneeuwkettingen heb je op wintersportvakantie altijd bij je. Met winterbanden hebben wij deze bijna nooit nodig gehad. Alleen als het erg sneeuwt of gesneeuwd heeft, zijn ze nodig en soms zelfs verplicht. Met sneeuwkettingen op de (aangedreven) wielen geldt er een maximum snelheid van 50 km/u.

Onderweg kun je veel last hebben van gepekelde wegen. Dit zorgt er voor dat de voorruit veelvuldig gereinigd wordt met ruitensproeier vloeistof. Een extra hoeveelheid (jerrycan van 5 ltr) ruitensproeier vloeistof meenemen is geen overbodige luxe, want als het echt nodig is, zijn de pompstations vaak uitverkocht.

Voorbereiding en de reis
Het begint natuurlijk met het uitzoeken van een camping. Daarover straks meer, want ik neem meteen de meest geschikte campings onder de loep.
Als je dan weet waar je naartoe wilt, is het zaak om te kijken welke route je gaat nemen. Kijk van tevoren of er op de gewenste route geen grote obstakels zijn in de vorm van wegwerkzaamheden. Ook is het wenselijk dat de tank nooit minder dan halfleeg komt, wat vaker tanken inhoudt.


Als je voor de caravan een speciale ontheffing aanvraagt om 100 km/u te rijden, scheelt dat op zo’n rit behoorlijk. Overigens is dit alleen geldig voor Duitsland. Je kunt er alles over lezen via deze link: https://www.dekra-claims-and-expertise.nl/nl/tempo-100

Natuurlijk kun je een overnachting inplannen, maar wij rijden naar Oostenrijk altijd in 1 dag. Het is vanuit het noorden van het land ongeveer 900 à 1000 km waarvan ongeveer 800 à 900 km autosnelweg en 100 km lokale weg. Wij vertrekken dan om 4 uur ’s nachts. Dan is het theoretisch 10 uur rijden, waarbij de pauzes er nog bij geteld moeten worden. Een totale reistijd van 11 à 13 uur is dan goed mogelijk. Dan is een aankomsttijd aan het eind van de middag echt wel realistisch. Op de meeste campings kun je tot 20:00 uur arriveren.

Aankomst op de camping
Nou, je hebt je gemeld en de plaats is jullie toegewezen. Als de camping paden heeft met sterke stijgingen, kan de campingeigenaar de caravan op de plaats zetten. Meestal lukt het zelf wel. Denk bij het neerzetten van de caravan aan de meegenomen plankjes en het is zeer aan te raden om de handrem niet aan te trekken. Zet wel meteen de kachel in de caravan aan, want het interieur is door de reis behoorlijk koud. Het duurt wel een uurtje voordat het in de caravan behaaglijk is. Als de caravan dan staat, zou je eens even de omgeving kunnen verkennen. Per slot van rekening heb je een behoorlijke tijd in de auto gezeten, dus even de benen strekken zou best wel prettig kunnen zijn. Overigens kun je er voor kiezen om direct de wintervoortent op te zetten. Maar de volgende dag heb je daar eventueel ook wel tijd voor. Vergeet niet de speciale kappen voor de roosters van de koelkast te plaatsen. Je zou in ieder geval de eerste dag de winterattributen gereed voor gebruik kunnen leggen. Denk hierbij aan een sneeuwschep/ -schuiver en een bezem en een stoffer om de schoenen af te borstelen voordat je de caravan betreedt. In feite ben je nu klaar en kan het grote genieten beginnen.

Tijdens het verblijf
Als je dan zo’n week in de alpen vertoeft in jullie eigen appartement op wielen, zijn er enkele klusjes die geregeld kunnen terugkomen. Als je geluk hebt, ligt er een hoop sneeuw en zie je de rest van de week geen wolkje aan de lucht en vriest het dat het kraakt. Dat beantwoordt toch wel een beetje het ideale plaatje.

Zorg er voor, dat de ventilatie goed op orde is. Er komt daags voldoende koude lucht binnen die door de opwarming in de caravan lekker droog is. Maar toch zie je al snel (m.n. ’s ochtends) condens bij de raamuitzetters en aan de randen van de ramen. Oorzaak hiervan is m.n. het vocht dat een mens zelf uitstoot. Met een goede zeem kun je dat vocht wegnemen, bij voorkeur 2x per dag. Overigens laten wij op mooie dagen het dakluik altijd iets open staan. Zeker als de zon schijnt, is het al snel warm in de caravan. Elke middag als wij terugkomen, verleg ik de elektrische kabel iets en voorkom ik daarmee dat deze komt vast te zitten in het sneeuw en/of ijs. Als je pech of geluk hebt (al naar gelang jouw wens) moet je ook geregeld sneeuw ruimen om alles om de plek begaanbaar te houden.

Camping en skigebied uitzoeken
Hier begint een deel van de voorpret. Waar willen we naartoe? Welke camping komt in aanmerking? Hoe groot moet het skigebied zijn. Hoe is de verbinding naar de liften, enz enz.
Dat zijn zaken die voor iedereen anders kunnen zijn. Om een keus te vergemakkelijken zal ik de meest voor de hand liggende campings onderstaand belichten. Ik begin met de absolute koning onder de wintercampings; Camp-Tirol te Fieberbrunn. Daarna volgen nog enkele andere interessante wintercampings.

Klimatologie m.b.t. neerslag:
Ik ga er bij dit onderwerp niet al te diep op in, maar in het kort komt het er op neer, dat als er sprake is van een stroming tégen bergen of een bergrug, er stuwing optreedt. Dit wordt dan “Stau” genoemd. Als de lucht vochtig genoeg is, leidt dat tot neerslag. Als er al sprake is van neerslag (front) versterkt dit de neerslagintensiteit. Hoe sterker de Stau des te groter de neerslaghoeveelheid. Aan de andere zijde van de bergrug is dan in de regel sprake van Föhn. De orografie en het luchtdrukverschil aan beide zijden bepaalt de strekte van de Stau en van de Föhn. De alpenhoofdkam is de grootste scheiding tussen beide effecten, maar ook kleinere secundaire bergruggen kunnen de Stau versterken of afzwakken. Onderstaande campings liggen allemaal ten noorden van de alpenhoofdkam en pakken normaliter veel neerslag van fronten die naderen vanuit NW via N tot NO. Alleen Mauterndorf heeft een afwijkende ligging. Mauterndorf pakt bijna bij alle stromingen wat extra neerslag mee. Alleen een puur westelijke stroming genereert daar de minste neerslag. Echte Föhn kennen ze daar dan ook niet. Overigens heb je de afgelopen periode kunnen zien wat een enorme hoeveelheid sneeuw zo’n Nord-Stau kan veroorzaken. Echte “toppers”  in het oostelijke gedeelte zijn in zo’n situatie Die Tauplitz, Loser, Filzmoos, Obertauern en het Dachsteingebied, terwijl in het westelijke deel met name het Kleinwalsertal en het Montafon in de prijzen vallen. Je ziet dat dit heel wat partners van ons betreft.


De campings

Tirol – Salzburgerland

Tirol-Camp
https://www.tirol-camp.at/nl/

Soort: Zeer luxe 5***** Comfort camping, uitstekende infra met de beste faciliteiten (o.a. gasnet), uitgebreide wellness, binnen- en buitenzwembad, veel après ski nèt “om de hoek”. Eigen restaurant met regionale en internationale specialiteiten met elke vrijdagavond live muziek, ook ontbijt en halfpension mogelijk, kleine supermarkt, sanitair op 4**** hotel-niveau, WLAN en TV aansluiting.

Ligging: Fieberbrunn, pal naast 2 kabinebanen en het langlauf-netwerk. Dus een topklasse locatie voor zowel alpineskiën als langlaufen!

Hoogte: 830 m

Skigebied: ***Het grootste aaneengesloten skigebied van Oostenrijk***: Fieberbrunn – Leogang – Saalbach – Hinterglemm. Het langlauf-netwerk bevat ruim 150 km aan loipes!

Onze ervaring: Wij zijn hier nu 2x geweest en ook deze winter gaan we hier opnieuw naartoe. Een werkelijk fantastische camping onder de bezielende leiding van eigenaresse Karin Klausner. Met uw eigen caravan ervaart u hier een 4****S-hotel-beleving. Het is niet zo gek te bedenken of het is er wel! Werkelijk TOP – TOP – TOP !!! Wij vinden het uiterst aanbevelenswaardig.

Skimap: Fieberbrunn-Leogang-Saalbach

N-stroming: matige tot sterke Stau
NO-stroming: lichte Stau
O-stroming: geen Stau
ZO-stroming: geen Stau
Z-stroming: geen Stau
ZW-stroming: geen Stau
W-stroming: geen tot lichte Stau
NW-stroming: sterke Stau

De laatste tijd hebben we gezien wat een NW- en N-Stau hier aan sneeuw oplevert.


Zó dichtbij zijn de 2 kabinebanen (rood en geel) en de langlaufloipes

 

 

 

 

 

 

 

===================================================

Vorarlberg

Alpencamping Nenzing
https://www.alpencamping.at/

Soort: Luxe camping met uitgebreide wellness, binnen- en buitenzwembad, goed restaurant
Ligging: net ten oosten van de stad Feldkirch. Skigebieden liggen wel wat weg.
Hoogte: 700 m.
Skigebieden: o.a. Brandnertal en Silvretta Montafon (één van onze partnergebieden)

Skimap: https://www.silvretta-montafon.at/de/winter/pistenplan

N-stroming: sterke Stau
NO-stroming: lichte Stau
O-stroming: nagenoeg geen Stau
ZO-stroming: nagenoeg geen Stau
Z-stroming: nagenoeg geen Stau
ZW-stroming: enige Stau in de zuidelijkste skigebieden
W-stroming: matige Stau
NW-stroming: sterke Stau in het gehele gebied

===================================================

Alpencamping Haller
https://www.camping-haller.at/

Soort: Goede kleine camping, direct bij een sleeplift met aansluiting op andere liften
Ligging: Riezlern in het Kleinwalsertal (één van onze partnergebieden)
Hoogte: 1086 m.
Skigebied: Kleinwalsertal, Kanzelwand

Skimap: https://www.skikleinwalsertal.nl/sites/omni/files/pistekaarten/Pistekaart%20kleinwalsertal.jpg

N-stroming: sterke Stau
NO-stroming: matige Stau
O-stroming: enige Stau
ZO-stroming: nagenoeg geen Stau
Z-stroming: geen Stau
ZW-stroming: geen Stau
W-stroming: matige Stau
NW-stroming: sterke Stau

Ook hier hebben we de laatste tijd kunnen zien wat een NW- en N-Stau hier aan sneeuw oplevert.

Onze eigen Cescia is onlangs met haar camper op deze camping geweest. Lees hierr haar artikel.

===================================================

Tirol

Arlberg Panoramacamping
http://www.arlberg-panoramacamping.at/

Soort: Luxe camping, skibus stopt bij de camping
Ligging: Pettnau am Arlberg
Hoogte: 1222 m.
Skigebied: Arlberg

Skimap: https://www.stantonamarlberg.nl/sites/omni/files/pistekaarten/Pistekaart_St_Anton_am_Arlberg.jpg

N-stroming: sterke Stau
NO-stroming: slechts lichte Stau
O-stroming: lichte tot matige Stau
ZO-stroming: lichte tot matige Stau
Z-stroming: lichte Stau
ZW-stroming: geen Stau
W-stroming: matige tot sterke Stau
NW-stroming: sterke Stau

===================================================

Comfortcamp Grän
http://comfortcamp.eu/

Soort: Luxe camping met binnenzwembad in rustig gebied, gasnet, goed restaurant, zeer zonnige ligging. Skibushalte bij de camping.
Ligging: Grän im Tannheimertal
Hoogte: 1100 m.
Skigebied: meerdere kleine skigebieden in het dal, groot wandel- en langlaufgebied (opstappen naast de camping)

Skimap: https://www.skitannheimertal.at/

Onze ervaring: Wij zijn hier in 2016 2x een week geweest en het is ons zeer goed bevallen. We komen hier in de toekomst beslist nog eens terug.

N-stroming: sterke Stau
NO-stroming: matige Stau
O-stroming: matige Stau
ZO-stroming: geen tot lichte Stau
Z-stroming: geen Stau
ZW-stroming: geen Stau, lichte Föhn, meer naar het oosten (nabij Reutte) sterke Föhn.
W-stroming: matige Stau
NW-stroming: sterke Stau

===================================================

Camping Ötztal
https://www.camping-oetztal.com/

Soort: Luxe camping naast Wellnessbereich Aqua Dome
Ligging: Längenfeld im Ötztal
Hoogte: 1200 m.
Skigebied: Hoch-Ötz, Sölden, Vent en Obergurgl. Bij Längenfeld ook een zeer goed langlaufgebied.

Sölden: Skimap Hierr
Hoch-Ötz: Skimap Hierr
Vent: Skimap Hierr
Obergurgl: Skimap Hierr

N-stroming: matige tot sterke Stau
NO-stroming: matige Stau
O-stroming: geen Stau
ZO-stroming: lichte Stau (matige tot sterke Stau in Obergurgl en Vent)
Z-stroming: geen Stau (matige Stau in Obergurgl en Vent)
ZW-stroming: sterke Stau
W-stroming: matige tot sterke Stau (Föhn in Ötz)
NW-stroming: sterke Stau in heel het dal


====================================================

Camp Alpin Seefeld
https://www.camp-alpin.at/

Soort: Zeer goed en mooi gelegen in de natuur.
Ligging: Net buiten het dorp Seefeld, gasnet
Hoogte: 1180 m.
Skigebied: Seefelder Joch-Rosshütte, zeer goed wandel- en langlaufgebied

Skimap: https://www.snowplaza.nl/oostenrijk/seefeld-en-leutasch/seefeld/pistekaart/

N-stroming: sterke Stau (nèt ten zuiden van Seefeld heerst dan Föhn)
NO-stroming: geen Stau
O-stroming: matige Stau
ZO-stroming: geen Stau
Z-stroming: lichte Stau
ZW-stroming: lichte Stau
W-stroming: geen Stau
NW-stroming: sterke Stau

=============================================================

Erlebnis Comfort Camping Aufenfeld
https://www.camping-zillertal.at/

Soort: Luxe en grote camping met mooi binnenzwembad
Ligging: Aschau im Zillertal
Hoogte: 570 m.
Skigebied: meerdere skigebieden in het Zillertal

Skimap: https://www.zillertal.at/en/tips/winter/skiareas.html

N-stroming: matige Stau
NO-stroming: sterke Stau
O-stroming: geen Stau (maar licht tot matig van Mayrhofen tot Hintertux)
ZO-stroming: geen Stau (maar licht tot matig van Mayrhofen tot Hintertux)
Z-stroming: lichte Stau (maar Föhn nabij Fügen)
ZW-stroming: lichte Stau (maar Föhn nabij Fügen)
W-stroming: matige Stau
NW-stroming: sterke Stau in het gehele dal

=============================================================

Panoramacamping Westendorf
https://www.panoramacamping.at/nl/

Soort: Goede wintercamping met eigen skibus, gasnet
Ligging: Westendorf
Hoogte: 780 m
Skigebied: Westendorf- Brixen – Kirchberg – Kitzbühel (Skiwelt Wilderkaiser)

Skimap: https://www.skiweltwilderkaiser.nl/sites/omni/files/pistekaarten/Pistekaart_Skiwelt_Wilder_Kaiser_Brixental.jpg

N-stroming: geen tot lichte Stau
NO-stroming: geen Stau
O-stroming: geen Stau
ZO-stroming: geen Stau
Z-stroming: geen Stau
ZW-stroming: geen Stau
W-stroming: geen tot lichte Stau
NW-stroming: sterke Stau

=============================================================

Campingwelt Brixen
http://www.camping-brixen.at/

Soort: Grote moderne camping met gasnet
Ligging: net buiten het dorp Brixen im Thale
Hoogte: 790 m
Skigebied: Brixen – Westendorf – Kirchberg – Kitzbühel
Zie ook deze site van een fan: https://fantastischoostenrijk.nl/wintercamping/

Skimap: https://www.skiweltwilderkaiser.nl/sites/omni/files/pistekaarten/Pistekaart_Skiwelt_Wilder_Kaiser_Brixental.jpg

N-stroming: geen tot lichte Stau
NO-stroming: geen Stau
O-stroming: geen Stau
ZO-stroming: geen Stau
Z-stroming: geen Stau
ZW-stroming: geen Stau
W-stroming: geen tot lichte Stau
NW-stroming: sterke Stau

=============================================================

Salzburgerland

Camping Mauterndorf
https://www.camping-mauterndorf.at/winter/skiurlaub-mauterndorf/

Soort: goede camping, wellness, naast après ski tent
Ligging: in Mauterndorf, naast de cabinelift
Hoogte: 1100 m.
Skigebied: Grosseck-Speiereck – St. Michael – Obertauern

Skimap Mauterndorf: Hierr

Skimap Obertauern: Hierr

N-stroming: geen Stau (licht tot matig in Obertauern)
NO-stroming: matige Stau
O-stroming: lichte tot matige Stau
ZO-stroming: lichte tot matige Stau
Z-stroming: lichte tot matige Stau
ZW-stroming: lichte tot matige Stau
W-stroming: geen Stau
NW-stroming: geen Stau (sterke Stau in Obertauern)

=============================================================

Dit was het overzicht van de beste wintersportcampings in Oostenrijk. Het overzicht is zeker niet compleet, maar behelst wel de meest geschikte en beste campings die voor een wintersportvakantie geschikt zijn. Wellicht dat er in de reacties ook nog ervaringen kunnen worden gedeeld.

Categorieën: Autoverhaal

Wijnand

Wijnand (64) vervangt Hajo al sinds 2011 als die eens te krap in tijd zit om een weerbericht te schrijven. Wijnand is voormalig meteoroloog van de Koninklijke Luchtmacht. Sinds maart 2012 met FLO (Functioneel Leeftijds-Ontslag). Gek op sneeuw en ijs. Fervent skiër, golfer en caravanner.

12 reacties

Gesloten voor reacties.