radar_natuurijs

Met weer een ochtend met -13.1°C in Stavoren (zie kaart) en nog eentje te gaan, blijft het toch een beetje onwerkelijk dat de tocht der tochten niet gereden kan worden zondag. In verschillende artikelen op dit blog heb ik de Nederlandse ingenieurs opgeroepen geen vrede te hebben met de huidige kneuterige situatie van bijna Middeleeuws sneeuwvegen door een handvol burgers en militairen.

telegraafpagina_natuurijstrucs

En er is hoop! De Telegraaf heeft vandaag een smakelijke 24 pagina’s dikke bijlage speciaal gewijd aan het weergaloze natuurijsweekeinde in Nederland. Op pagina 21 daarvan zowaar een groot artikel over 3 state=of-the-art natuurijs-trucs voor de 16e Elfstedentocht mocht het de Koninklijke Vereniging de Friesche Elfsteden behagen de Middeleeuwse kneuterigheid vaarwel te zeggen.

Wat zijn deze 3 trucs?

Truc 1 – Nauwkeurige radarmetingen (zie afbeelding bovenaan artikel)

Het in graafschade gespecialiseerde bedrijf Terra Carta uit Hoogeveen heeft een hightech sneeuwschuiver met GPS gekoppelde ijsdikte-radarmeter ontwikkeld. Lees even mee:

Zo reed er afgelopen week op het Friese ijs een speciaal aangepaste quad, een vierwielige motor, om op de Rakken bij Woudsend het terrein ’digitaal’ met radar te verkennen: „Is het dun, zwak of juist spijkerdik? We zien het zonder in het ijs te prikken?” aldus Richard Bakker.

Het blitse karretje trok veel bekijks. De speciale amfibische, rijdende snuffelwagen deed in enige uren ontelbare nauwkeurige radarmetingen aan de ijsdiktes en de met het blote oog onzichtbare structuur van het Elfstedenijs op het probleemgebied in de route. Waar het ijs nog te zwak was, werd via deze elektronische weg een veiliger route gevonden.

Bedrijf Terra Carta uit Hoogeveen meet normaal gesproken met deze radar de bodem, onder meer voor archeologisch onderzoek. Nu koerste de apparatuur met enige snelheid over de ijsvlakte naar Stavoren langs Elahuizen en Galamadammen.

„Nu is de sonde goed ingepakt en voorzien van een drijvertje voor het geval het mis mocht gaan”, vertelt mede-eigenaar Richard Bakker van het bedrijf. „We kunnen heel veel informatie verzamelen in een dag, de hele route zouden we in één dag kunnen meten. En dat op de centimeter nauwkeurig. De gegevens worden verzameld en dan door ons uitgewerkt en geanalyseerd. Hoe dik is het en hoe veilig? We maken een ’vlekkenkaart’ waarop alles overzichtelijk te zien is.”

„Dit zijn nieuwe, interessante mogelijkheden”, licht Auke Rienstra toe, die het futuristische ijswagentje bedient. „Deze techniek is pas sinds kort op deze manier beschikbaar.” De heren benadrukken dat het geen onverantwoorde dodenrit is. „Deze sneeuwschuiver is onzinkbaar. Hij kan over alle ijsdikte heen, dus ook dun.”

De quad schuift in één moeite door de ijsbedervende sneeuw vlot van de baan, op wat door de initiatiefnemers de authentieke ijsroute over de Fluessen genoemd wordt. „Vroeger werd hier ook gereden.”

Opmerking Hajo: naast deze quad met radarsonde zouden we net zoals de Alpen hele legers aan pistebully’s kennen in Nederland honderden quad sneeuwschuivers moeten hebben (De oplossing voor Nedcar natuurlijk!). Laten we zeggen 5 tot 20 per ijsclub. En dan ook ophouden met dat kneuterige weren van sponsoring op het natuurijs. Laat UNOX maar dokken! En een “pistekaart” willen mensen ook wel kopen denk ik voor een schitterend geveegde baan.    

natuurijs_stikstof

Truc 2 – Wakken bevriezen met vloeibare stikstof

Zwakke plekken op routes van grote toertochten kunnen binnen enkele uren aanzienlijk verbeteren door het gebruik van vloeibaar stikstof. Dit goedje met een temperatuur van min 196 graden kan de ijsdikte met enkele centimeters per uur laten groeien. De techniek is nog niet geschikt voor trajecten van honderden meters, maar biedt wel uitkomst voor wakken, slecht ijs onder bruggen en plaatsen waar veel toeschouwers worden verwacht. Het in koudetechnieken gespecialiseerde Westfriese bedrijf Demaco heeft deze groeitruc onder de aandacht gebracht bij de Koninklijke Vereniging De Friesche Elf Steden.

Opmerking Hajo: dat we hier noet eerder aangedacht hebben zeg! het moet makkelijk kunnen om een gebied zo groot als een voetbalveld met vloeibare stikstof in 1 nacht op dikte te brengen. Laat UNOX maar dokken!

Truc 3 – IJstransplantatie

natuurijs_transplantatie

Opmerking Hajo: Deze kenden we natuurlijk al. Gratis UNOX soep voor de vrijwilligers!

Bron: De Telegraaf

Enne: niet vergeten vandaag een extra lange boor te kopen om morgenvroeg de ijsmeting te kunnen doen!! Zie artikel.


Hajo

Hajo Smit studeerde in 1991 cum laude af als meteoroloog, milieu- en klimaatdeskundige. Hij stopte na 3 "hele bijzondere" dagen bij het KNMI met zijn eerste academische baan en werd skileraar en natuurgids. Tussendoor was hij actief als tekstschrijver en vertaler. Aan het einde van het millennium werd hij even een grootheid in het Nederlandse inline skaten als hoofdredacteur van een skate magazine en organisator van een groot Red Bull event in Valkenburg. Na een seizoen als mountainbikegids in Griekenland en Oostenrijk begon hij in de winter van 2006 te bloggen op het snijvlak van wintersport en winterweer. Die winter in Königsleiten leerde Hajo in Oostenrijk ook paragliden. Tussen 2011 en 2017 nam zijn eigen website wintersportweerman.nl gewoon vanuit Nederland een zeer grote vlucht. In december 2017 verhuisde hij naar Oostenrijk om het paragliden weer op te pikken en tandempiloot te worden. Tijdens covid viel de sponsoring van wintersportweerman weg en werkte Hajo acht maanden in Nederland als klusser. De covid-winter 2021 verbracht hij in Hinterglemm waar hij ook weer actief werd als tekstschrijver. Wintersportweerman.nl behaalde dat seizoen een gigantisch bezoekersrecord van 70.000 unieke bezoekers op een dag. Sinds de zomer van 2023 runt Hajo in Zell am See Kaprun zijn eigen tandemparagliding bedrijf vip-paragliding.com.

11 reacties

Gesloten voor reacties.