renault-kettingen

Ik heb de 10 tips voor veilig en onbezorgd met de auto naar de wintersport reizen nog amper live gezet of ik krijg zelf geweldig de deksel op de neus. Pak ik een late vlucht naar Genève en kom ik dus echt midden in de sneeuwval op mijn weg naar Tignes waar ik deelneem aan het NK freeride. Ik arriveerde pas om kwart over drie ’s nachts bij mijn bescheiden maar comfortabele appartementje. Laat me eens met jullie delen hoe de reis verliep en hoe het er in Tignes vandaag overdag uitziet!

sneeuwspoor

Meteen na de Franse grens stond er een bord: Rafales fortes etc. Dan weet je het wel. Dat is de eerste lawinewaarschuwing die je op zak hebt en tevens een prikkel om maar op de snelweg te blijven en niet de afkorting langs het meer van Annecy te nemen. De navigatie geeft 2 uur ’s nachts aan als aankomsttijd. Ik weet dat ik dat zeker niet zal halen. De sneeuwgrens zou rond 1600 liggen en ik moest naar 2100m in Tignes Val Claret. In St. Foy Tarentaise op 1550m sneeuwde het al heftig en was het wegdek wit. Een stuk eerder nog dan ik had gedacht.

kettingenplicht

Dan weet je dat je alleen nog hoeft te zoeken naar de meest geschikte plek om sneeuwkettingen om te doen. Of tegenwoordig heb je ook sneeuwsokken. Dat zijn sneeuwkettingen van textiel. Super handig. Die had ik deze keer in de huurauto. Dus moest ik ouderwets aan de slag.

kettingen-omleggen

Tegen mijn eigen tips in had ik ze nog best iets eerder om kunnen leggen: de wielkast had al een hoop aangekoekte sneeuwtroep en dat helpt niet met omleggen. Toch zat het er allemaal netjes om binnen een kwartiertje of zo. En kon ik weer verder. Nog een keer of drie checken of de kettingen wel goed zitten en zo mogelijk naspannen. Want als je nog 20km door de sneeuw voor de boeg hebt wil je niet halverwege je kettingen naar de filistijnen gereden hebben. Weet je een keer zeker dat ze er goed en strak om zitten, wordt rijden in de sneeuw meteen weer een feest.

stuck

Dan rijd je keer op keer tegen dit soort scenes aan. Zelfs in het holst van de nacht. Hoe eerder jij ze erop hebt dan een ander hoe beter. En bedenk wat voor een chaos je krijgt als op een wisseldag overdag allerlei mensen pas midden op de weg de kettingen gaan aanleggen. Die dat dan ook nog eens zo beperkt geoefend hebben dat ze het klusje helemaal niet kunnen klaren.

envelop

Om kwart voor drie bereik ik Tignes Lac en haal ik mijn sleutel op die in een envelop op de deur van de verhuurder is geplakt. Smith werd hier Smits. Nou in de sportwinkel waar ik vanmiddag een rugzak lawinesetje ging huren voor het event (15 euro per dag) zegt de verhuurder mijn creditcard bestuderend per ongeluk Mr. Shit tegen me. Wat nog enige kern van waarheid heeft omdat ik drie dagen geleden een kwade verse oester heb gegeten waarvan ik nog steeds niet helemaal hersteld ben.

bagage

Om half vier bereik ik mijn appartement. Het sneeuwt nog steeds hevig en dat het het exact twaalf uur later nu ik dit schrijf nog steeds.

balkonnetje

Dit is de blik op mijn zonnige balkonnetje vanochtend.

voordedeur-tignes

Ik met bezem op weg naar de auto om wat boodschappen te gaan doen. Ik weet dan al dat de kwalificatie van het NK zeker niet morgen is en besluit nog een dagje uit te zieken en niet de piste op te gaan. Hopelijk is die kwalificatie nu dinsdag dan heb ik nog een kans woensdag de finale te skiën. Zo niet valt het zwaard van Damocles en moet ik het event verlaten. Het thuisfront roept. Mijn vlucht is donderdagochtend vroeg.

hajo-renault-grandscenic

In de diepe sneeuw is alles leuk. Of het nu een sprong is van een cliff of het schoonvegen van je auto.

grolsch

Mooie sneeuwbulten overal in deze sneeuwtopper in de Savoie Mont Blanc.ijspegels

IJspegeltjes aan de daken. O ja: het dooit vandaag op 2100m en de sneeuw is nat. Groeien die ijspegels ook eer door (als het dauwpunt nog onder nul is).

oogjes-schuiver

Deze is leuk toch?

sneeuwpop

En een sneeuwpop met ijspegelhanenkam heb ik ook nog niet eerder gezien.

sjiek-hotel

Toen ik langs dit sjieke hotel La Ferme du Val Claret reed, greep ik mijn kans…

Een lang gekoesterde wens heb ik vandaag afgedwongen door op mijn allersympathiekst op een Franse hotelmedewerker (Hotel…

Geplaatst door Wintersportweer op zondag 31 januari 2016

Nice! En wat wil het geval? Dat ik woensdagavond van hier weer naar een hotelletje bij Genève moet rijden en dat het woensdagavond…. weer sneeuwt! De moraal van dit verhaal is: stel nooit 10 tips voor veilig en onbezorgd met de auto naar de wintersport reizen op of je bent al gauw zelf de klos!

PS Nu nog het mysterie van de tikkende sneeuwketting. Hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat als je je sneeuwkettingen echt netjes en strak hebt omliggen er af en toe alsnog zo’n hard tikken in de wielkast is?


Hajo

Hajo Smit studeerde in 1991 cum laude af als meteoroloog, milieu- en klimaatdeskundige. Hij stopte na 3 "hele bijzondere" dagen bij het KNMI met zijn eerste academische baan en werd skileraar en natuurgids. Tussendoor was hij actief als tekstschrijver en vertaler. Aan het einde van het millennium werd hij even een grootheid in het Nederlandse inline skaten als hoofdredacteur van een skate magazine en organisator van een groot Red Bull event in Valkenburg. Na een seizoen als mountainbikegids in Griekenland en Oostenrijk begon hij in de winter van 2006 te bloggen op het snijvlak van wintersport en winterweer. Die winter in Königsleiten leerde Hajo in Oostenrijk ook paragliden. Tussen 2011 en 2017 nam zijn eigen website wintersportweerman.nl gewoon vanuit Nederland een zeer grote vlucht. In december 2017 verhuisde hij naar Oostenrijk om het paragliden weer op te pikken en tandempiloot te worden. Tijdens covid viel de sponsoring van wintersportweerman weg en werkte Hajo acht maanden in Nederland als klusser. De covid-winter 2021 verbracht hij in Hinterglemm waar hij ook weer actief werd als tekstschrijver. Wintersportweerman.nl behaalde dat seizoen een gigantisch bezoekersrecord van 70.000 unieke bezoekers op een dag. Sinds de zomer van 2023 runt Hajo in Zell am See Kaprun zijn eigen tandemparagliding bedrijf vip-paragliding.com.

27 reacties

Gesloten voor reacties.