Op 21 februari hadden Jorne en ik een bijzonder verzetje: met mijn Renault Kadjar reden wij op een voor de wintersport hopeloze regendag naar Saalfelden om op het ÖAMTC Fahrtechnikzentrum een rijvaardigheidstraining te doen. Deze vestiging van de Oostenrijkse ANWB zit in the middle of nowhere tussen Saalfelden en Lofer. Daar bij het grote luxe en sfeervolle congreshotel Brandlhof zijn twee trainingsterreinen voor auto en motor en ook bijvoorbeeld vliegtraining voor drones. In de winter is er een compleet besneeuwd terrein waar je natuurlijk weersafhankelijk een harde ijsplaa hebt of zoals wij die dag een soepzootje.

Natuurlijk eerst uitgebreid theorie in een zaaltje. Maximaal 10 personen nemen deel aan de cursussen. Onze instructeur heet Wolfgang Zepmeisel. Op gedragen toon confronteert hij ons met onze misconcepties. En hij hamert erop dat snelheid alles is. “Twee kilometer per uur maken het verschil uit tussen winst en nederlaag”, zegt hij. Hij informeert over de wetgeving rondom winterbanden. En weet alles van de moderne automatische systemen in auto’s. Noodstopbekrachtiging bijvoorbeeld. Nooit van gehoord maar mijn Renault Kadjar heeft het ook. De boordcomputer neemt waar dat je het gas zeer plotseling loslaat en bereid het remsysteem alvast voor voor maximale remkracht bij de eerste aanraking van het rempedaal.

Via de portofoon horen we Wolfgang ons ook uitleggen waarom de moderne auto’s zo moeilijk uitbreken. Ze zijn op onderstuur afgestemd. Omdat onderstuur makkelijker te herstellen is. Simpelweg bijremmen namelijk. En zelfs die onderstuur wordt beperkt door bijvoorbeeld in mijn auto het ESC electronische stabiliteitsprogramma samen met de ABS. Dus merken we op de kletsnatte ijsbaan vooral de kwaliteit van die systemen. Dat je echt heel prima de controle over de auto houdt zelfs bij een noodstop met uitwijkmanoeuvre.

Wolfgang zegt er alleen steeds bij dat het ’s middags echt nog wel goed komt met dat uitbreken. Want dan gaan we op asfalt rijden dat met een speciale coating bewerkt is. Qua gladheid vergelijkbaar met oude koude sneeuw. Daarop gebeurt wel van alles met de auto. We beginnen met een noodstop met uitwijk vanaf 50km/u: vol op de rem en dan stabiel eerst naar links sturen en dan weer naar rechts. We leren dat het essentieel is bij het uitwijken meteen opzij naar links te kijken. De auto gaat gemakkelijker daarheen waar je kijkt gek genoeg.

In de video hieronder zie je zowat alle manoeuvres die we hebben gedaan. Het meest spectaculair was natuurlijk de glijbaan met vooraan een inrichting die onvoorspelbaar de kont van je auto naar links of naar rechts gooit. En jij moet dan in een fractie van een seconde dit overstuur herstellen. De leukste manoeuvre was wellicht de laatste. Niet moeilijk maar je moet het wel durven. De baan simuleert de situatie dat je op een smalle besneeuwde steiler wordende weg omhoog rijdt en bovenaan merkt dat de auto geen grip meer heeft. Dan kun je heel voorzichtig achteruit rijden of je laat hem juist zonder te remmen omlaag rollen en slaat supersnel je stuur in. Da kan de auto binnen het baanvak een 180 maken zodat je vooruit verder omlaag kunt rijden.

Echt een fantastische ervaring. De kosten zijn 312 euro per persoon. Niet goedkoop maar wel een aanrader voor iedereen die jaar in jaar met de auto uit de Alpen bezoekt. En natuurlijk snappen we het als je die cursus liever in Nederland of België doet dan er een dure wintersportdag aan op te offeren. Maar heb je een keer een regendag of misschien wel een white-out heftige sneeuwdag in de Alpen. Bel dan eens met ÖAMTC Fahrtechnikzentrum en kijk of je in Saalfelden, Innsbruck of Hintersee bij Salzburg nog kunt instappen op een een rijvaardigheidstraining.


Hajo

Hajo Smit studeerde in 1991 cum laude af als meteoroloog, milieu- en klimaatdeskundige. Hij stopte na 3 "hele bijzondere" dagen bij het KNMI met zijn eerste academische baan en werd skileraar en natuurgids. Tussendoor was hij actief als tekstschrijver en vertaler. Aan het einde van het millennium werd hij even een grootheid in het Nederlandse inline skaten als hoofdredacteur van een skate magazine en organisator van een groot Red Bull event in Valkenburg. Na een seizoen als mountainbikegids in Griekenland en Oostenrijk begon hij in de winter van 2006 te bloggen op het snijvlak van wintersport en winterweer. Die winter in Königsleiten leerde Hajo in Oostenrijk ook paragliden. Tussen 2011 en 2017 nam zijn eigen website wintersportweerman.nl gewoon vanuit Nederland een zeer grote vlucht. In december 2017 verhuisde hij naar Oostenrijk om het paragliden weer op te pikken en tandempiloot te worden. Tijdens covid viel de sponsoring van wintersportweerman weg en werkte Hajo acht maanden in Nederland als klusser. De covid-winter 2021 verbracht hij in Hinterglemm waar hij ook weer actief werd als tekstschrijver. Wintersportweerman.nl behaalde dat seizoen een gigantisch bezoekersrecord van 70.000 unieke bezoekers op een dag. Sinds de zomer van 2023 runt Hajo in Zell am See Kaprun zijn eigen tandemparagliding bedrijf vip-paragliding.com.

2 reacties

Gesloten voor reacties.