Vliegen met SkyWork Airlines

Hè, wat een enorm vervelend uitzicht. Bah.

Ik ben heel benieuwd. Ga jij liever met het vliegtuig richting de sneeuw of is de auto of bus favoriet? Ik weet het zo net nog niet, maar dat ik liever voortaan alleen maar met SkyWork Airlines vlieg, dat weet ik wel zeker. En niet alleen omdat ik mijn eerste vlucht niet zelf hoefde te betalen, haha.

Ik heb laatst dus voor het eerst mogen ervaren hoe het is om met een privéjet te vliegen. “Marloes, wat heb je nu weer uitgespookt?” Ik hoor het je al afvragen. Nee, ik heb geen miljoenen gewonnen, niemand omgekocht en ook niet aangepapt met een celeb. Ik vloog naar Bern met Skywork Airlines in een heel klein vliegtuigje en had maar 6(!) medepassagiers. Oké, officieel geen écht privévliegtuig, maar ik voelde me best een beetje een celeb.

SkyWork Airlines 7

Dit vliegtuig SkyWork is weer thuis.

Op de koffie in Bern
Bern is de thuishaven van deze Zwitserse airline en laat ik daar nou net afgelopen week op vliegen naar de Inferno Rennen. Tijd voor een kopje koffie – of Zwitserse chocolademelk in mijn geval – met marketingmanager Franziska. In het halve uurtje dat ik met haar klets, maak ik al kennis met 5% van het personeel. Dat krijg je met zo’n klein, hecht team. Nog niet zo heel lang geleden bestond het volledige management van de vliegtuigmaatschappij uit Duitsers, dat werkte niet zo lekker. Wil je je product aan die gekke Zwitsers verkopen, dan moet je ze ook snappen. Oude management eruit, nieuwe Zwitserse management erin en er tegenaan met 8 bestemmingen in de winter (sneeuw en business) en 19 in de zomer (zon en zaken). Knap hoor, met 4 vliegtuigjes! Uiteraard kan ik het niet laten haar even aan de tand te voelen over de concurrentie. Enigszins voorzichtig positief (of is het Zwitserse beleefdheid?) vertelt Franziska me dat de concurrentie aangaan met de prijsvechters en lijnvluchten natuurlijk geen doen is, maar dat ze het vooral moeten hebben van de doelgroep die geniet van de Zwitserse hoge kwaliteitsstandaard en net dat beetje extra zoekt en ook bereid is om daarvoor te betalen. En wat dat beetje extra is, dat weet ik sinds kort ook zelf.

SkyWork Airlines 3

Hierom is een plaatsje bij de nooduitgang helemaal niet vervelend. Ik heb nog nooit m’n hele (lange) benen kunnen strekken in een vliegtuig.

Economy voelt als businessclass
Ik verklapte het in mijn allereerste blog over de voorbereidingen voor de Inferno Rennen al een beetje: ook economy bij SkyWork voelt als businessclass. Lekkere ruime plaatsen, leren stoelen, nooit lang in de rij hoeven staan door het geringe aantal passagiers, een hapje en een snack op iedere vlucht en een iPad te leen om je te vermaken tijdens je reis. Ook hier is het de moeite waard om een plek te bemachtigen bij de nooduitgang. Beenruimte for days! Mijn lijf van 1,80m kon ik er meer prima kwijt. En weet je wat? Na afloop van onze koffiedate word ik door marketingmanager Franziska zelf naar het station gebracht om mijn reis naar Mürren voor te zetten. En dat kenmerkt SkyWork Airlines ook. Zakelijke en luxe van buiten en knus en verwelkomend vanbinnen: dat is precies hoe ik het ervaren heb.

SkyWork Airlines4

Zoals je ziet werd er heel goed voor me gezorgd.

Moet je diep in de buidel tasten?
Op welke prijs moet je rekenen voor een enkeltje Amsterdam-Bern (om de hoek van de Jungfrau Region) bijvoorbeeld? Ongeveer €120 met handbagage, wil je meer meenemen, dan komt daar een bedrag bovenop. Geen low cost carrier, maar een best budget airline, zoals ze het zelf noemen.

Het grootste voordeel: er wordt niets van je ski-tijd afgesnoept
Dan het áller allergrootste pluspunt van met een klein vliegtuigje van SkyWork vliegen: ik had m’n skispullen in no time! In Bern lag m’n skiuitrusting al op de band toen ik amper voet op Zwitserse bodem had gezet. Op Schiphol moest ik 10 minuutjes wachten bij ‘odd luggage’, maar had ik m’n spullen eerder dan de reizigers uit Innsbruck die er al minstens 30 minuten stonden te wachten. Score!

SkyWork Airlines 8

Heb je weleens een hele vliegtuigterminal voor jezelf gehad? Luxe en lekker rustig.

SkyWork Airlines 1

Wat zijn ze leuk hè, die kleine vliegtuigjes.

Dus ga je met het vliegtuig op wintersportvakantie? Denk eens aan SkyWorks. Je zult er geen spijt van hebben.

Ga jij weleens met het vliegtuig op wintersportvakantie? Ik ben heel benieuwd hoe jij naar de sneeuw reist.

 

Ps. lees ook hoe ik meedeed aan een rete-spannende skiwedstrijd waarin ik vreselijk slecht was.

1. Een duivelse skirace, de voorpret is begonnen
2. Duim voor me, want morgen doe ik mee aan de Inferno Rennen
3. Inferno Rennen in Mürren: afschuwelijk en geweldig tegelijk
4. Inferno the day after: zou Pippa Middleton ook zo’n spierpijn hebben als ik?


Hajo

Hajo Smit studeerde in 1991 cum laude af als meteoroloog, milieu- en klimaatdeskundige. Hij stopte na 3 "hele bijzondere" dagen bij het KNMI met zijn eerste academische baan en werd skileraar en natuurgids. Tussendoor was hij actief als tekstschrijver en vertaler. Aan het einde van het millennium werd hij even een grootheid in het Nederlandse inline skaten als hoofdredacteur van een skate magazine en organisator van een groot Red Bull event in Valkenburg. Na een seizoen als mountainbikegids in Griekenland en Oostenrijk begon hij in de winter van 2006 te bloggen op het snijvlak van wintersport en winterweer. Die winter in Königsleiten leerde Hajo in Oostenrijk ook paragliden. Tussen 2011 en 2017 nam zijn eigen website wintersportweerman.nl gewoon vanuit Nederland een zeer grote vlucht. In december 2017 verhuisde hij naar Oostenrijk om het paragliden weer op te pikken en tandempiloot te worden. Tijdens covid viel de sponsoring van wintersportweerman weg en werkte Hajo acht maanden in Nederland als klusser. De covid-winter 2021 verbracht hij in Hinterglemm waar hij ook weer actief werd als tekstschrijver. Wintersportweerman.nl behaalde dat seizoen een gigantisch bezoekersrecord van 70.000 unieke bezoekers op een dag. Sinds de zomer van 2023 runt Hajo in Zell am See Kaprun zijn eigen tandemparagliding bedrijf vip-paragliding.com.

9 reacties

Gesloten voor reacties.