Ik gebruik mijn Renault Kadjar voor twee dingen: als sneeuwmeter of als decorstuk in een mooi-weer-foto. Vanochtend kan ik niet kiezen. Beetje sneeuw. En toch ook mooi weer. Je ziet aan het smeltpatroon op de motorkap dat de sneeuw moet zijn gevallen toen de motor nog warm was. Ik kwam gisteravond om 8 uur terug van mijn grote ronde langs Kappl, Montafon en Kleinwalsertal en ….

…. en Lermoos! je komt er toch langs als je over de Fernpass moet en dus ging ik eindelijk eens langs bij Caroline Kössler-Bredewold, die enkele decennia geleden met haar ouders logeerde in een appartement op de plek waar wij zitten op de foto. Er bloeide iets op tussen haar en de jonge ondernemer die het schitterende pand Ansitz Felsenheim net met zijn vader had gekocht en de rest is geschiedenis. Inmiddels neemt hun zoon Benedikt het bedrijf geleidelijk over. Hij is een getalenteerd kok die heeft gekookt met topchef Johanna Maier in Filzmoos. Er moet te zijner tijd ook een restaurant komen in het zo sfeervolle pand waar je momenteel enkel luxe appartementen en wellness hebt.

Het sneeuwde de hele dag licht vanaf mijn vertrek in Kleinwalsertal tot in Lermoos en daarna over de Fernpass. Was best een beetje wit geworden weer boven 1000m. Pas beneden op de snelweg kort na Innsbruck kwam ik in echt noodweer terecht met bakken met natte sneeuw. Wetteronline heeft een mooie fotoserie van het noodweer van gisteren in Duitsland.

Pas vanochtend merk je goed dat de winter weer een beetje terug is. Het kwik amper meer boven nul. En er zijn afwisselend buien. Op de foto bovenaan zie je mijn HEAD reuzenslalomski’s klaar staan. Ik ga zo even een uurtje trainen voor de Gardenissima in Val Gardena komende zaterdag. De laatste dagen tenslotte enkel op mijn brede poederbakken geskied.

Cescia deelde vanochtend dit bijzondere mystieke plaatje van het Nebelhorn boven Oberstdorf. Skigebied Kleinwalsertal Oberstdorf dus.

Hierboven zie je mijn mooiste tandemvlucht van het jaar tot dusver. De start was zo min of meer vanaf de positie van de webcam eerst langs de liftkabels en daarna naar rechts eroverheen waar we om te beginnen al 20 minuten konden soaren langs de bergkam. Voor het eerst zag ik onder me twee gemzen. Zo bijzonder. Daarna al met zicht op de landingsplek met pittige thermiek nog eens een paar honderd meter gestegen. Dat is het geel oranje knoedeltje links. Gestart en geland op ski’s. Je voelt je dan net zo’n vliegtuig met landingsgestel voor sneeuw. Ook het gezellige keuvelen met je passagier versterkt dat vliegtuig-gevoel.

Nederland

Kijk eens aan: de sneeuwkansen voor Nederland blijven maar bestaan! 30% nog wel. Niet te zuinig!

Oostenrijkse noordkant

Bij mij thuis in Oostenrijk gaat de hoofdrun van het model nu zelfs uit van een echte winterperiode met veel sneeuw! We zitten er nu natuurlijk al een beetje in als je links kijkt. 3 en 4 april moet echt een klapper worden! Dan zit ik in Tauplitz en ga ik het echt meemaken!

Val Gardena

Idem aan de zuidkant. Zet het door. Zien we zo in het Europese model al helemaal.

Franse Alpen

De Franse Alpen zijn 3 en 4 april zeer koud maar krijgen de meeste sneeuw pas daarna lijkt het. Alle laatste runs heb ik nagekeken en overal zit die Arctische uitbraak.

Koude fase Amerikaans weermodel

Hierboven hoe het Amerikaanse model hem nu berekend. Met na de grote klap een depressie die vanuit het oosten terug tolt recht over Nederland heen met regen.

Koude fase Europese model

In het Europese model wordt het een echte zuidkantdepressie. Veruit de meeste sneeuw eerst aan de westkant en in de Pyreneeën en daarna aan de zuidkant. Oostenrijk juist beetje buiten de boot.

Nou het is nog ver weg en ik heb de komende dagen ook kandidaten om te vliegen. Dus beter even daarnaar kijken. Eigenlijk is het morgen alweer OK. Leuk om te soaren op de wind waarschijnlijk. Ga je naar het oosten is er de komende dagen meer sneeuw!

Vanaf dinsdag zit ik in Loser en Tauplitz. Best kans op nog een of twee dagen mooi weer. En als het inderdaad naar de Pyreneeën schiet misschien wel de hele 4 dagen dat ik er zit!

En natuurlijk is het in het westelijk Alpengebied zoals in Les Menuires juist deze dagen gewoon Grand beau!


Hajo

Hajo Smit studeerde in 1991 cum laude af als meteoroloog, milieu- en klimaatdeskundige. Hij stopte na 3 "hele bijzondere" dagen bij het KNMI met zijn eerste academische baan en werd skileraar en natuurgids. Tussendoor was hij actief als tekstschrijver en vertaler. Aan het einde van het millennium werd hij even een grootheid in het Nederlandse inline skaten als hoofdredacteur van een skate magazine en organisator van een groot Red Bull event in Valkenburg. Na een seizoen als mountainbikegids in Griekenland en Oostenrijk begon hij in de winter van 2006 te bloggen op het snijvlak van wintersport en winterweer. Die winter in Königsleiten leerde Hajo in Oostenrijk ook paragliden. Tussen 2011 en 2017 nam zijn eigen website wintersportweerman.nl gewoon vanuit Nederland een zeer grote vlucht. In december 2017 verhuisde hij naar Oostenrijk om het paragliden weer op te pikken en tandempiloot te worden. Tijdens covid viel de sponsoring van wintersportweerman weg en werkte Hajo acht maanden in Nederland als klusser. De covid-winter 2021 verbracht hij in Hinterglemm waar hij ook weer actief werd als tekstschrijver. Wintersportweerman.nl behaalde dat seizoen een gigantisch bezoekersrecord van 70.000 unieke bezoekers op een dag. Sinds de zomer van 2023 runt Hajo in Zell am See Kaprun zijn eigen tandemparagliding bedrijf vip-paragliding.com.

11 reacties

Gesloten voor reacties.