Hierboven het deels nog bedroevende beeld van de ijsdikte op de Elfstedenroute. De getallen zijn “user  generated” van de website ijsdikte.eu, een initiatief van degene die we hier kennen als reageerder Keida. Grappig is dat ik zonet zag dat het vanochtend daar tussen Lemmer en Stavoren net even -15°C is geweest dus dat is bemoedigend. Getallen op die website met een gele rand zijn 3-5 dagen oud. Suggestie aan Keida: nu je zoveel metingen binnenkrijgt moet je gewoon alles ouder dan 24 uur niet meer tonen en alles ouder dan 12uur een gele rand geven. Alleen zo zijn we niet helemaal aan de zich in Stilzwijgen hullende rayonhoofden overgeleverd.

De stemming in Nederland is inmiddels toch wel dat de tocht der tochten er zal komen. De weermodellen gaan vanochtend allemaal voor zaterdag 11 februari. GFS, ECMWF en GEM laten het allemaal op zondag of maandag tenminste tijdelijk misgaan. Met of een plens regen als sneeuw naar de Alpen over ons heen of een serie kwakkeldagen die het ijs ook geen goed zal doen. De dag waarop het kan (me is verteld dat zondag toch al geen optie is) is gewoon zaterdag 11 februari 2012. Waarbij ik me goed kan voorstellen dat de beslissing pas morgen wordt genomen als we weer een hele rits hoofdruns verder zijn. Als de weergoden er nog even zin in krijgen tot medio volgende week, dan heeft dat natuurlijk de voorkeur.

Update 9.38u: ik hoor net op de radio dat er nog geen datum is genoemd, dat woensdagavond de rayonhoofden weer bij elkaar komen en dat donderdagochtend weer een persconferentie is. Als ik zie dat het vannacht waarschijnlijk weer zeer streng gaat vriezen dan vraag ik me af of dit niet allemaal 1 dag eerder zou kunnen. Anderzijds vermoed ik dat het draaiboek van de organisatie zo is dat de zaak in 48 uur kan worden opgetuigd. Als ze maar niet de fout van de gemiste tocht van 1996 gaan herhalen!

Ik quote WikipediaOp 24 oktober 2008 publiceerde het wetenschappelijke tijdschrift Climatic Change dat volgens de berekeningen van het planbureau vier keer vaker de Elfstedentocht georganiseerd had kunnen worden: in 1939, 1979, 1987 en in 1996.

Hieronder enkele illustratieve weerkaarten…

Klikken voor groot wordt gefixed

Hierboven het nieuwe GFS ensemble voor een punt in Friesland (zo lang de fancybox popups niet werken kaarten met rechter muisknop in nieuw tabblad of venster openen voor grotere afbeelding). Het is duidelijk: zaterdag rijden die tocht! En de minima zijn door de gridwijdte van het model veel te conservatief. De strenge of zeer strenge vorst gaat nog enkele ochtenden inclusief zaterdagochtend gehaald worden. Vannacht kan het ook weer brrrrr worden. Let op op de aanhoudend geringe neerslag in het GFS model dat gaat kwakkelen met nog steeds alle kans om over te gaan op mijn BV5.

Rechter muisknop voor groot

Hier de berekening van het Canadese model voor dinsdag de 14e. Tja als je een laag water op het ijs wilt (en een megadump in de Alpen) en dan nieuwe vorst zoals meen ik me te herinneren ook in 1996 dan zit je met deze berekening helemaal snor. Ook mijn BV5 is erin te herkennen behalve dat het GEM model vervolgens dat roodgekleurde oceaanfront het hoog als met een koekenpan een enorme mep verkoopt. Met als gevolg weer een soort Scandihoog met een herstel van de oostenwind en ook een voorzichtig herstel van de LL-winter rond 16 februari.

Rechter muisknop voor groot

Erg opvallend in vergelijking met de andere twee modellen is deze kaart voor komende zaterdagavond 18u van het ECMWF model. Hier al duidelijk het opglijden over de kou van een warmtefront met lichte sneeuwval als gevolg en ook als voorbode van de zondag invallende dooi. GFS berekent alleen wat tempering van de vorst donderdag door een sneeuwveldje dat vanaf de oostzee Nederland schampend naar de Alpen trekt. Zaterdag gewoon een hele mooie heldere ijsdag. Nee, hiermee is het Europese model echt even het buitenbeentje vanochtend! Het bijbehorende ensemble is dus spannend. Hierrr heb je de 15-daagse (rechter muisknop openen in nieuw tabblad). We zien donderdag en zaterdag kleine sneeuwpiekjes in de hoofdrun, waarvan de eerste met veel meer verzachting vanaf de Noordzee dan bij GFS.

Ik denk dat we hier de oorzaak van de terughoudendheid van de Vereniging de Friesche Elfsteden hebben gevonden!


Hajo

Hajo Smit studeerde in 1991 cum laude af als meteoroloog, milieu- en klimaatdeskundige. Hij stopte na 3 "hele bijzondere" dagen bij het KNMI met zijn eerste academische baan en werd skileraar en natuurgids. Tussendoor was hij actief als tekstschrijver en vertaler. Aan het einde van het millennium werd hij even een grootheid in het Nederlandse inline skaten als hoofdredacteur van een skate magazine en organisator van een groot Red Bull event in Valkenburg. Na een seizoen als mountainbikegids in Griekenland en Oostenrijk begon hij in de winter van 2006 te bloggen op het snijvlak van wintersport en winterweer. Die winter in Königsleiten leerde Hajo in Oostenrijk ook paragliden. Tussen 2011 en 2017 nam zijn eigen website wintersportweerman.nl gewoon vanuit Nederland een zeer grote vlucht. In december 2017 verhuisde hij naar Oostenrijk om het paragliden weer op te pikken en tandempiloot te worden. Tijdens covid viel de sponsoring van wintersportweerman weg en werkte Hajo acht maanden in Nederland als klusser. De covid-winter 2021 verbracht hij in Hinterglemm waar hij ook weer actief werd als tekstschrijver. Wintersportweerman.nl behaalde dat seizoen een gigantisch bezoekersrecord van 70.000 unieke bezoekers op een dag. Sinds de zomer van 2023 runt Hajo in Zell am See Kaprun zijn eigen tandemparagliding bedrijf vip-paragliding.com.

13 reacties

Gesloten voor reacties.