Voorafgaand aan de beste -of beter de minst vervelende- reismomenten komend weekend enkele top-momenten uit de reacties van vandaag. We openen met Le Devoluy; na de dump fraai opgedroogd. Reporter ter plaatse Dirk meldt: “Moeilijk in te schatten hoeveel het gesneeuwd heeft aangezien de wind hard heeft geblazen en er sneeuwophopingen zijn.” Schitterende poeder sowieso. En beelden zeggen meer dan woorden is een juiste conclusie die vervolgens getrokken wordt; enige fraaie decimeters in ieder geval!
Ook fraaie berichtgeving vanuit Montafon; Arjan noteert en geniet 15 centimeter in het dal van Gaschurn en 30 centimeter op de berg.
Eerste foto gemaakt rond 9.00 uur vanmorgen met 25cm sneeuw en de 2e om 14.00 uur met 45cm verse sneeuw. #Mittelberg pic.twitter.com/nt8Og0ddRD
— Hans ter braak (@hansterbraak) 28 december 2017
Aan de noordkant zeker lokaal meer sneeuw dan in de verwachtingen zat. Gingen we uit van 15 tot 25 centimeter; lokaal in Voralberg (Mittelberg) al 45 centimeter. En op het moment van schrijven (19.00 uur) sneeuwt het nog steeds.
Het laatste beeld van de Furkajoch voordat de webcam vol sneeuwde laat zien dat ook daar tot vanmorgen half elf weer 3 decimeter vers neerdaalde.
Verder naar het oosten zien we dat de opfrisser zoals verwacht ook zijn werk gedaan heeft in Filzmoos (r/t Everlast)
En zelfs Zell am See.
Genoeg om met weemoed afscheid van te nemen of juist met veel voorpret naar uit te zien. Hoe gaan de reisomstandigheden zijn? Het eerste wat in het oog springt is een “tussenhoog”. Heel veel stelt het niet voor (1015 hectopascal) maar juist voldoende om het uitgebreid te laten opklaren komende nacht.
Iets om rekening mee te houden bij aankomst of vertrek: koud. Boven de verse sneeuw zijn morgenochtend bovenstaande temperaturen te verwachten. Ongeveer althans; de modelberekeningen lopen nogal uiteen. Mijn ervaring is dat dit ECMWF model er doorgaans het beste op zit. Andere modellen zoals GFS en Arperge gaan wat verder; op vrij uitgebreide schaal tussen de 25 en 30 graden onder nul; ik ben benieuwd hoe dat exact uitpakt.
Ook de bovenlucht is actueel nog koud; op de toppen tegen de 3000 meter zal het morgenmiddag overal nog zeer streng vriezen.
Afgezien van nog wat lichte stuwingsneerslag aan de Oostenrijkse noordkant en ook de Ardennen en middelgebergten zal het veelal droog zijn tot morgenmiddag. Dan nadert vanuit het westen echter nieuwe neerslag. Aanvankelijk bij zeer lage sneeuwgrenzen maar vanaf morgenavond geleidelijk -ver- stijgend.
Aan het eind van de ochtend zal de intensieve neerslag de lage landen en het westen van Frankrijk bereiken. Op zeeniveau meest regen en natte sneeuw maar boven de 400 meter enige tijd als sneeuw.
Om in het begin van de middag De Franse en noord-Zwitserse Alpen te bereiken. In eerste instantie licht van intensiteit. Morgen de terugreis aanvaarden? Vóór de middag vertrekken lijkt dus de verstandigste optie.
Tegen de avond intensiveert de neerslag. Zelfs in hoog-België kan dan in korte tijd nog 5 tot 10 centimeter vallen. Vertrek je richting de Franse Alpen: kies een zo westelijk mogelijke route als je een hekel hebt aan rijden in de sneeuw (want helaas; slechts regen is het alternatief)
En bereid je op het ergste voor, zeker als je wat hoger zit. In totaal gaat er tot zondagochtend in Les Portes du Soleil en omgeving 50 tot 80 centimeter vallen. Het hevigste moment waarschijnlijk op zaterdagochtend; dat kan 15 centimeter per 3 uur zijn bij een sneeuwgrens dan op zo’n 1200 tot 1400 meter. Sneeuwkettingen zullen zeker nodig zijn.
Terwijl het eerste neerslagsysteem zaterdag geleidelijk oplossend oostwaarts trekt nadert al snel een tweede vanuit het zuidwesten. Tussendoor zal het even droog worden in de lage landen, een groot deel van Duitsland en het oosten van Oostenrijk. Het westelijk deel daarvan in de eerste helft van de nacht, verder naar het oosten vooral het tweede deel van de nacht. Gezien de diagonale trekrichting vrij lastig hier goed van te profiteren.
Zaterdagmiddag klaart het tijdelijk opnieuw wat op en nadert daarna een derde neerslagzone. Tussendoor zal het even droog zijn in Nederland, België en het het midden van Duitsland. Verder naar het zuiden zal het onderweg met de auto vrijwel onophoudelijk regenen.
Pas op dit derde systeem zal de sneeuwgrens scherp oplopen, zoals Frederic vanmorgen al schreef: uiteindelijk op de meeste plaatsen tot tegen de 2000 meter. In Frankrijk al in de ochtend van zaterdag; naar het oosten (van Oostenrijk) tegen of in de avond. Om de sneeuw te ontlopen luidt het advies: zorg dat je aankomt of vertrekt vanuit of in de Franse of Zwitserse Alpen vóór vrijdagmiddag óf zo laat mogelijk op zaterdag. Vanaf zaterdagavond gaat de meeste intensiteit eruit en zal het beneden die 2000 meter dus niet meer sneeuwen. Voor Oostenrijk geldt min of meer hetzelfde maar dan wat later; aankomen of vertrekken vóór vrijdagavond of ná zaterdagavond zal de minst vervelende omstandigheden opleveren.
In de nacht naar zondag zal droog worden. Hoe lang de regen in Duitsland en Oostenrijk aanhoudt is nog wat onzeker; misschien tot het begin, misschien tot het eind van de nacht.
Goed nieuws is dat vanaf Nieuwjaarsdag volgende fronten weer vanuit het noordwesten op de Alpen afstormen: dalende sneeuwgrenzen. Het vervolg is nog onzeker maar wat mij betreft met uitzondering van 4 januari (dan weer kans op regen) hoopgevend!
Met die wat wisselende sneeuwgrenzen spannende maar waarschijnlijk aanhoudend mooie (neerslagrijke) tijden!
Tot slot van de weersomstandigheden kijk ik -min of meer op verzoek vanuit de reacties- nog even naar Tsjechië. Maar ook omdat het me opviel dat actueel code oranje uitstaat voor het oosten: meer dan 15 cm de komende 12 uur. Op de kaart zien we tevens wat lichte stuwing op het Reuzengebergte; veel zal het niet zijn. Sneeuwgrens wel laag genoeg. Ik moet overigens eerlijk bekennen dat ik niet paraat heb hoe de condities ter plaatse zijn. Vertrek je vrijdagochtend die kant op zal de reis grotendeels droog verlopen. Een tweede optie is in de nacht naar zaterdag. Terug naar huis is wat lastiger; in de nacht naar zaterdag en ook zaterdagmiddag zal het zeker in het oosten van Duitsland sneeuwen. Pas zaterdagavond huiswaarts keren is dan de beste keuze.
Open deur natuurlijk: druk. Alle landen geven slechts de zaterdag als drukke dag aan. Piekuren in Duitsland: richting zuiden tussen 09.00 en 14.00 uur, in noordelijke richting van 10.00 tot 17.00 uur, in Frankrijk tussen 10.00 en 14.00 uur. Check het complete overzicht op de ANWB-site.
Tot slot: de laatste tijd veel te doen in de media over de verplichting van de sneeuwvlok op de winterbanden als je in of door Duitsland rijdt. Ik vind de commotie een beetje overtrokken. Wellicht “is het weer typisch Duits” of wordt dat zo ervaren. Dit in het licht dat bijvoorbeeld België, Zwitserland en Frankrijk géén (algemene) verplichting stellen aan sowieso het hebben van winterbanden. Voorts is het slechts een formaliteit. Enerzijds is de eis van het mogen plaatsen van het vereiste logo (berg met sneeuwvlok) op de band namelijk slechts het ondergaan zijn aan een rem-test (zegt op zich te weinig over grip e.d.), anderzijds moeten we er toch vanuit gaan dat wanneer we op wintersport gaan we géén all-season banden (prima voor Nederland maar waardeloos voor de wintersport) gebruiken maar échte winterbanden. Die zijn volgens mij per definitie uitgerust met het logo. Weinig aan de hand dus.
Goede reis en fijne vakantie of thuiskomst gewenst!
14 reacties
Reacties zijn gesloten.