Trek er stijlvol op uit
Lees verder >

Ontdek de nieuwe Renault KADJAR

Obertauern
Lees verder >

Wandel doorheen de prachtige natuur!

Obertauern
Lees verder >

Genieten met het ganse gezin? Dat kan perfect in Obertauern.

Montafon, een droom zowel in de zomer als winter.

Wat is de kans op een perfect witte kerst in de Alpen?

check ook eens

130 Reacties

  1. joke,riederalp schreef:


    Stralende skidag,min 2 en windstil.

  2. Hajo schreef:

    Duidelijk verhaal. Goede analyse…

  3. Hajo schreef:

    Cursus positief denken begint trend te worden op weersites…. WSWM doet het al jaren en nu volgt ook Wetteronline met deze beschouwing over de positieve kanten van een groene kerst: https://www.wetteronline.de/fotostrecken/2018-12-17-gw

  4. Roland Bodegraven schreef:

    Het zijn niet de Dents du Midi toch?

  5. Floris schreef:

    Om Frédéric zijn passie toch ook maar even onder de aandacht te brengen, ik zie het niet terug in de berichten. Die poorlwervelsplit is lijkt het wel aanstaande. Op de huidige kaarten splitst de poolwervel in 3-en en verdwijnt hij eigenlijk.

    Ondanks dat Frédéric er niet is, kunnen jullie dit toch een beetje volgen? Wat me is blijven hangen is dat dit toch wel een enorme invloed heeft op het weer na de poolwervelsplit. Januari de diepvries in?

    [IMG]http://i64.tinypic.com/w2bvww.gif[/IMG]

    [IMG]http://i64.tinypic.com/w2bvww.gif[/IMG]

    • Paul A Club 1989 schreef:

      vette animatie! Thanks!

      • Martijn sonnenberg schreef:

        top inderdaad. En goed dat jij het al even hebt bekeken. Nu in de GFS 06 zie je opnieuw die trend van desintegratie van de poolwervel. Benieuwd wat ons dat brengt

    • Hajo schreef:

      Beste Floris,
      Ik ben hier momenteel grondig studie van aan het maken. Ik sta in rechtstreeks contact met de expert op dit gebied van het KNMI. Ik wil niet zo maar achter de meute aanlopen met de poolwervelsplit cq SSW. Ik wil wel weten waarover ik spreek in dat geval. Vanuit het KNMI weet ik al dat er op dit moment geen voorspellende waarde is van modellering van de stratosfeer voor het weer in de komende periode. Het komt tenslotte uit dezelfde modellen. Is dus een alternatieve manier van koffiedik kijken. Als ik de hele theorie en praktijk hierachter snap kom ik met een verhaal hier op WSWM. Niet eerder…

  6. Roy schreef:

    Mooi bericht Jorne en inderdaad het hoog op de Middelandse zee bolt op aan de oostkant waardoor de depressie in het GFS naar boven wordt afgedwongen en de kou met sneeuw aan de Alpen voorbij gaat. EC houdt hem mooi horizontaal en laat de sneeuw fraai afzakken. GFS heeft een voorliefde voor invloed van depressies en in haar reeks altijd wel een gespiegeld eendje in het ensemble zitten. Ik hou me dus ook vast aan de trend van afgelopen dagen. Sneeuw met kerst!! En dit keer met bakken graag alhoewel.. zoals het er nu bijligt ook best 😉 … Les Saisies 15 dagen nog te gaan!!
    [IMG]https://www.mupload.nl/img/ii392m.png[/IMG]

  7. Richard schreef:

    Als ik mag kiezen ga ik voor EC deze ochtend, Bedankt voor de uitleg en analyse.

  8. Roland Bodegraven schreef:

    [img]https://wintersportweerman.nl/wp-content/images/2016/uploads/small_thumb/Capture-26.JPG[/img]

    Lech is weer prima!

  9. Qlubtempo Raoul schreef:

    Mooi bericht Jorne, spanning al om!!

  10. Jopie schreef:

    Het valt mij de laatste weken erg op dat de GFS erg flipflopt. Stras om 12 uur kan er zomaar weer een oceaanblok opstaan. De Para was eerder consistenter. Maar juist vandaag gaat die met zijn oudere broertje GFS mee.

  11. JanVanSoest(soesja) schreef:

    Ben beetje bang dat het een flop wordt onder de 1500 m, jammer,laat een wonder gebeuren!

  12. Thomas schreef:

    Ik bezoek deze website al weet ik hoe lang. Volgens mij toen Hajo nog bij sneeuwhoogte.nl zat? De afgelopen jaren soms de site regelmatig bezocht, andere periodes helemaal niet. In het begin vooral getrokken door het feit dat Hajo als eerste weerman echt technischere weerberichten voorschotelde dan andere platforms. Het was wat dat betreft nieuw in zijn soort. De afgelopen jaren vooral geworsteld met de soms onrealistische voorspellingen en de witte bril. Waar andere platforms nu ook verder de diepte in blijven duiken blijft deze website de meest “technische” van allen.
    Nu die witte bril niet meer lijkt te werken en daar door veel members wat over is gezegd gaat het nu over naar een soort “feel good site” met een bijna psychologisch tintje. Dus: “we kunnen wel vertellen dat het fantastisch gaat sneeuwen over 18 dagen en als dat niet gebeurt…. tja, dan moeten we ervoor zorgen dat iedereen wat vrolijker naar het leven gaat kijken!”

    Ik ben niet op zoek naar een weerman die mijn psyche tracht te beïnvloeden, of mij allerlei levenslessen wil vertellen. Ik ben op zoek naar een normaal realistisch weerbericht met extra verdiepingen. En daarom ben ik zo blij met zo’n weerbericht als vandaag door Jorne. Een to-the-point bericht, met interessante ontwikkelingen in de kaarten, met een realistisch geschreven verhaal. Dat is waarvoor ik deze site bezoek en dat is wat ik zo waardeer.
    Serieus: cut the crap! Ik zag wat langs komen over de missie van deze site: richt je op jullie technische weerkennis, wees altijd dat platform waar je naar toe kunt voor de meest verdiepende weeranalyses en blijf daarbij.

    • Derso schreef:

      Van mij mag het spirituele ook wel weg blijven. Maar waarom moet dat constant benoemd worden? Ik heb wat andere sites gedaan, maar kom niet door de technische kost heen. Kom je toch weer hier… Mét Hajo’s offtopic erdoorheen, het is maar zo, niet boeiend. Lees er overheen en klaar. Juist die meteofictie lees ik wél graag, voor die short term kijk ik lekker op Bergfex 🙂

    • Paul A Club 1989 schreef:

      je hoeft het niet te lezen Thomas….je kan het ook zien als een leuke variabele in de weerberichten! en daarnaast, er zitten m.i. bruikbare stukken tussen waar iedereen wat aan heeft! Life’s Too Short!

    • stef schreef:

      Thomas, helemaal mee eens. Dit leest zoveel lekkerder!

    • Hajo schreef:

      Mijn simpele antwoord: overschat de waarde van diepgravende technische analyse niet. Dat kan wel voor analyses achteraf. Die kun je zo technisch maken als wat. En prognoses kunnen ook nog wel in datavorm gegoten worden. Dat doet een bedrijf als Ears in Delft voor regeringen wereldwijd. Ik merk hier dat juist bij lezers en reageerders het psychologische stuk vaak overheerst. Als je een boer adviseert over zijn bemestingsplan of een provincie over de ontwatering dan kun je gewoon technisch praten. Maar hier heeft iedereen meteen emotie, meningen, conclusies omdat een tegenvallende wintersport veel pijn kan doen als je er psychisch niet tegen gewapend bent. Begrijpelijk. Mijn grootste winst in de laatste jaren en in mijn leven in het algemeen is dat ik die bewapening heb gevonden…. tja en als ik dat op mijn eigen site aan mijn eigen publiek niet mag uitdragen…. juist omdat die lezers met diezelfde dingen worstelen…. dan stel ik voor dat je de volgende keer dat je naar de schouwburg of naar een concert gaat op het podium klimt om te verkondingen dat de kunstenaar het heel anders had moeten doen. En verder kan ik alleen maar mezelf zijn. Ik ben geen techneut. Wel technisch. Twee rechterhanden. Ik klus graag. Ben daar pienter in. Maar ben het omgekeerde van een nerd of techneut. Ik heb op de uni gezeten in een beta richting en ik weet dat die mensen ook bestaan…. ik ben het niet…. ik was heel erg goed in die vakken…. studeerde cum laude af…. maar ik ben het niet. Werd niet voor niets skileraar. Zie dit blog als het blog van een skileraar en tandemparaglider die ook nog iets van het weer weet. Misschien weet het je dan te behagen of zoek je een ander platform. Het allerlaatste wat ik ga doen is me anders voordoen dan ik ben. En dus nogmaals…. als ik wel een techneut was die saaie technische analyses kon schrijven…. dan zou ik het misschien doen…. maar was de voorspellende waarde vermoedelijk geen haar beter. Denken dat een technisch opgezette tekst meer houvast biedt dan mijn verhaaltjes…. is een illusie. Er is niets zeker in het weer. En wat je er ook met de haren bijsleept: het gaat niet beter worden. Dus heeft deze site met onzekerheid te maken… en hoe daarmee te dealen.

  13. sneeuwfanaat(Ron) schreef:

    Gfs6 houd helaas voet bij stuk.geen kerstsneeuw!!benieuwd wat de 12h run gaat doen straks

  14. Henrik schreef:

    Wat een hitte in de nieuwe GFS run…

    [img]https://wintersportweerman.nl/wp-content/images/2016/uploads/small_thumb/Capture-27.JPG[/img]

    • Martijn sonnenberg schreef:

      GFS is mometeel niet bepaald het toonbeeld van consistentie. Wederom een andere oplossing in de planning. Nu draait dat hoog weer door naar een soort kortdurend (en niet heel winters) scandihoog. 12 uurs runs van ICON, GEM, EC vind ik op dit moment interessanter om af te wachten dan de volgende variatie van GFS

  15. nils schreef:

    bedankt voor het overzichtelijk bericht Jorne!
    Jij verwacht dat ik zaterdag a.s. op mijn verjaardag in la Rosiere 1850 sneeuwval ipv regen heb?
    Ben zo benieuwd!

  16. Jopie schreef:

    Kijkend naar de GFS van 0600 uur zie ik dat het verschil tussen GFS en de ECMWF iets minder groot is. De knip zit hem de periode net voor kerst en kerst. Eerder werd de neiging om een hoog op de oceaan te vormen in de GFS letterlijk de nek omgedraaid. Nu zie je op 171 uur een hoog boven de britse eilanden dat door tussenkomst van een depri helaas wordt afgesneden. Maar deze ontwikkeling is sterker dan in de voorgaande run. https://wintersportweerman.nl/wp-content/images/2016/uploads/small_thumb/GFSOPEU06_171_1.png
    Hopelijk wordt de neiging om een hoog op de oceaan te vormen sterker in de komende runs. Straks de para en het ensemble!

  17. JanVanSoest(soesja) schreef:

    Zijn de modellen de weg kwijt en toveren zij uiteindelijk iets uit hun hoge hoed?
    Het verandert continue lijkt. Op zich ook weer fijn voor eventuele verassingen.
    Beter dan keer op keer consequente warme oplossingen!
    Nog een week!

  18. Filzmooser schreef:

    Die verdomde warme lijntjes, al zijn ze in de minderheid ze trekken toch vaak aan het langste eind!

  19. Roy schreef:

    GFS12h MOET vanavond swappen anders kan het wel eens een teleurstelling worden als de rest daarna uitkomt. Soesja leg jij de handdoeken vast klaar? 😉 Nog niet gaan gooien want het kan ook nog wel eens uitlopen op een bikkelharde strijd! Krijgen we vanavond een climax??

  20. Wederom spannend op de weerkaarten voor wintersport liefhebbers.
    Jammer dat er weer roet in het eten wordt gestrooid door een warmere fase en warm water maar misschien is dit een opbouw naar knallend winterweer?
    Laten we geduldig afwachten en zien hoe het verder loopt.
    Mooi bericht weer @Jorne!

  21. Bart schreef:

    Loopt de boerin met haar tieten bloot, dan is de kans op een groene kerst groot. En heeft de boer last van het speen, dan wordt de winter gemeen.

    • Roy schreef:

      Doemt er een rijmpje op van Bart, dan gaat bij mij het scherm op zwart. En pakt de boer een vork zonder hooi, moet Bart hard rennen dus dat is mooi!

      • Bart schreef:

        Heeft Roy last van een lijfgeur, dan wordt het deze winter sneeuw ruimen voor iedere voordeur. En zegt de wilde boerendochter tegen Roy:amai wat ben jij klein geschapen, dan wordt zout strooien deze winter het enige wapen.

  22. Frank schreef:

    @Thomas, volledig mee eens. Tussen alle psychisch goed bedoelde adviezen, tips of ervaringen moet ik de voorspellingen zien te ontdekken. Al lezende haak ik dan af. Alsjeblieft HAJO, hou het bij de Hollandse nuchterheid en geen zweverig gedoe. Het zou hier “moeten” gaan over sneeuw, weersvoorspellingen, skiën en alles wat daar bij hoort kijken.

    • Doet het toch ook @Frank? Wil je een compleet standaard weerbericht moet je op KNMI, Weeronline oid gaan lezen hoor.
      De portie klimaatleugens moet je er dan wel bijnemen.

    • Jaco schreef:

      Volledig mee oneens, het is toch de site van Hajo? Mag hij toch zijn eigen draai aan geven? Ik lees nog altijd met plezier en hoef het niet overal mee eens te zijn, juist de diversiteit maakt het interessant, we zijn toch geen eenheidsworsten.

    • Schoenmaker (Hajo), blijf bij je leest!
      En ik vind dat het goed leest!

      Ik kom hier juist voor de extra’s, de lichtpuntjes, de daarmee samenhangende spanning en al wat meer! Die deksel(s) op de neus neem ik op de koop toe.
      Als je saaie, risicoloze berichtgevingen wilt, zijn er genoeg sites beschikbaar.

      En als de materie dan toch te ‘zwaar’ wordt; ik ben de beste in scrollen….

      En scroll je gewoon door naar beneden…, of een andere site….

    • Hajo schreef:

      I’m sorry Frank: ik ben niet Hollands en niet nuchter. Ik ben dronken van liefde voor het leven en mijn grote passie de bergen. Van fitness, van gezondheid, van mooie vrouwen, maar zelfs mooie mannen kunnen me optisch bekoren…. van de natuur…. van planten van dieren… van wolken…. van paragliding…. van muziek…. van het weer….. van sneeuw…. van lekker eten…. I’m sorry Frank. I can’t deliver.

      Jammer dat degenen die dat wellicht wel konden voor jou niet mijn advies hebben gevolgd … of nog niet… om hun eigen site met hun eigen presentatie te starten. Opdat lezers wat te kiezen hebben.

      I can’t not be me… sorry.

  23. eri schreef:

    pffffffff GFS12 tot kerstavond bagger van zaterdag tot maandag neerslag aan de Noordkant met een sneeuwgrens ja zeg het maar denk toch tussen de 1500-1800 meter, verder is de gfs er nog niet maar ziet er niet naar uit dat deze bijdraait naar winter op de eerste kerstdag

    • sneeuwfanaat(Ron) schreef:

      Klopt Eri draait bij naar andere modellen maar is nog steeds niet wat we willen zien.Is wel nog steeds 3 -1 tussen de weermodelllen he mensen voor de kerstsneeuw .gfs staat vooralsnog alleen….

      • nils schreef:

        opbokken gfs
        geen fijn systeem

      • sneeuwfanaat(Ron) schreef:

        Gem zit alvast weer aan boord voor de positieve oplossingen.Welliswaar niet veel sneeuw maar veel beter dan gfs..

        • eri schreef:

          klopt is beter dan gfs maar gooit toch ook een bak regen op 23/24 december tegen de noord-alpen met een sneeuwgrens tussen de 1500-1800 meter, daarna wel koeler maar geen neerslag meer. dus het kan nog goed komen als het euro model vanavond ook weer met winter aankomt zetten dan geloof ik er nog in is deze ook om dan is het helaas over voor de kerst lijkt me zo, we gaan het zien

    • eri schreef:

      na kerstavond gaat de neerslag gewoon door en de sneeuwgrens blijft hoog, dit kan niet kloppen en denk dus dat de gfs12 oper alleen staat ( hoop ik toch )

  24. Hajo schreef:

    Even een kleine update mbt de SSW studie die ik op dit moment doe…. een paper van het KNMI stelt:

    Aanbeveling – gebruik SSW in weerkamer
    In de literatuur is geen statistisch significant verband bekend tussen een SSW en kou in Nederland.
    Toch is het wel heel opvallend dat na de SSW van 2018 er een koude-periode in Nederland volgde.
    Deze periode volgde ook nog eens precies in de periode dat de AO het meest negatief is, welke dan
    weer een uit de literatuur bekend gevolg is van een SSW. Daarom is het toch waarschijnlijk dat de
    SSW van 12 februari en de daaropvolgende kou in Nederland verbonden waren. Op basis van dit
    verband kan het herkennen van een SSW ook mogelijk operationele meerwaarde hebben bij andere
    SSW’s. Dit is dus niet op basis van een statistisch verband, maar eerder op basis van het herkennen
    van een patroon wat vaker voorkomt bij SSW’s. Een dergelijke bottom-up redenatie kan er
    bijvoorbeeld als volgt uitzien:
    1. Laten meer dan 30% van members extreme kou zien op een aantal dagen in de EPS-periode?
    2. Is er een duidelijk AO- patroon herkenbaar in dat deel van de members?
    3. Is het AO- patroon te koppelen aan een SSW die een paar dagen tot weken eerder
    plaatsvond?
    Wanneer deze redenatie volledig opgaat, heeft men een consistente verhaal voor het verklaren van
    de koude leden uit een ensemble. Een dergelijk consistent verhaal betekent niet dat de kans op kou
    daadwerkelijk groter wordt, maar het geeft wel aan dat extreem koude oplossingen serieus moeten
    worden genomen, of met andere woorden dat de extreem koude oplossingen niet per se uitbijters
    zijn.

    Bron: http://bibliotheek.knmi.nl/knmipubIR/IR2018-05.pdf Studeer gerust mee…. We blijven erop terugkomen. Dat SSW iets te maken heeft met koud weer in de vervolgperiode kan hout snijden of een broodje aap zijn. Ik doe er nog niet zo maar aan mee… ik zoek het eerst grondig uit en blijf met KNMI corresponderen.

  25. T.D. schreef:


    Saalbach Worldcup

  26. Ab schreef:

    GFS nu de 12z run weet het ff niet meer. Nadat de 6z run nog met zeer zachte lucht kwam tot 13gr met kerst voor de LL komt de 12z run dan met met temperaturen iets boven nul overdag en meest lichte vorst in de nachten. Echte inversie hoog tekent nu de 12z run voor de LL tijdens kerst.
    Nee nog lang niet beslist wat het nou gaat worden. Ook voor de Alpen nog altijd erg onzeker zo.

    • eri schreef:

      mee eens weet echt niet wat ik met deze kaarten aanmoet maar heb het gevoel dat gfs12 de draad echt kwijt is misschien een bug.

      • nils schreef:

        Denk het ook Eri. Zat even voor jou te kijken naar Lermoos. Het lijkt er toch niet op dat er veel druppels gaan vallen. Ook geen vlokken maar er ligt daar toch ook wel een laagje? Tevens liggen lermoos en ehrwald nauwelijks in de zon toch? En echte winter kun je opzoeken op de zugspitze. Serieus ik denk dat het wel mee gaat vallen voor jou.

        • eri schreef:

          klopt lermoos ligt lekker in de schaduw dus sneeuw houdt het lang en hoop dat de neerslag wat meevalt, de kanonnen staan weer aan dus skiën lukt wel maar als de rest wit blijft is nog een dingetje.

          bergfex daar teken ik voor, lermoos ligt er nu zo mooi bij en we zijn zo dichtbij de vakantie please let it be

          • Ab schreef:

            Ook bij de GFS leden veel onzekerheid, Want ineens richting einde van het jaar meer en meer eurohoog uitbreidend naar het noorden toe tot boven Scandinavie of NW Rusland. En daardoor mogelijk ineens veel kouder weer voor Europa

          • nils schreef:

            Dat is het inderdaad. Als er niets ligt kan het niet slechter worden…
            We wachten af!

  27. Spyfromthesky schreef:

    Soms, nou ja soms, ben je met heel andere dingen bezig. Dan maakt het niet zoveel uit of het winter nu is of niet. Het is een moment dat op zich zelf even het hoogtepunt is, maar erachter is het verhaal dat er wel hard gewerkt voor moest worden.

    Eén van mijn dochters Renate genaamd, de jongste van de dochters is vandaag geslaagd als “Juf”. Ja, zo noem je dit geloof ik. Dus Pabo dus gedaan. Nu kan je het een vreemde periode vinden op in deze dagen te slagen, maar ze heeft het gedaan via de LOI. De Leidse Onderwijs Instelling.

    Na één jaar de Pabo in Dordrecht gedaan te hebben, uitstekende resultaten en één heel goede stage, moest ze ook stage lopen bij kleuters, zoals ik dat maar noem. En je raadt het al dat ging niet goed. Kleuters is niet haar ding en die stage ging dus minder. En om die ene reden moest ze al ‘wieberen’ van de Pabo. Overigens was dit “wieberen” wel vaak een ding dat ze bij de Pabo al gauw deden.

    Als vader wil je zo goed mogelijk zorgen. Ze turnt ook nog eens fanatiek en het vele trainen van turnen moest wel samengaan.

    Als ik mijzelf ergens wel goed in mag noemen, is het zoeken naar oplossingen. Vaak wel nodig om uit formules te komen op mijn werk, maar ook het zoekwerk, voorbereidingen etc. is wel aan mij besteed.

    De LOI was, zo bleek, pas gestart met de HBO opleiding Pabo. En dit was natuurlijk een uitkomst. Ik had die mogelijkheid vrijwel meteen gevonden en het klikte meteen tussen deze mogelijkheid voor mijn dochter en het vele trainen voor turnen.

    Cum Laude kennen ze eigenlijk niet om te slagen, want er valt altijd wel wat te verbeteren. Maar met een 9 eindigen is niet slecht. En geloof mij. Lesgeven voor kinderen is heel iets anders dan kleuters lesgeven. Ik pleit daarom weer voor aparte kleuterjuffen met een eigen specifieke opleiding, zoals dat vroeger was. Daaraan mogen wel wat meer eisen gesteld worden.

    De teleurstelling en een beetje droefenis wegen het naar onze mening niet terechte ‘wieberen’ van de Pabo in Dordrecht is omgezet in een wilskrachtige ombuiging naar een kwalitatieve Juf.

    Ze is vorige week, dus voordat ze geslaagd was, al aangenomen als Juf. Andere kwaliteiten als een grote sportachtergrond en ook nog eens een muzikale achtergrond waren onder andere de surplus om meteen voor haar te kiezen.

    Ja, wij als ouders hebben een paar jaar toch HBO geld maandelijks moeten dokken. Maar haar wilskracht en doorzettingsvermogen is dus geheel haar prestatie.

    O ja, het weer. Vandaag weer in Dordrecht een flauw zonnetje gezien. Stond wel wat wind. Ik ben het met de meeste hier eens dat GFS wel heen en weer flop en eigenlijk heel veel moeite heeft om ook maar 4 à 5 dagen het goed te houden.

    En ja, toch, de nu lopende run van GFS zullen we denk ik niet slecht gaan vinden vergeleken de laatste runs. Toch lijkt het met meerdere weercomputers die zich presenteren het moeilijk te hebben.

    We zijn nog niet geheel kansloos op een wat kouder einde dit jaar.

    Spyfromthesky (Arnold).

  28. Roy schreef:

    oi oi GFS12h swapt niet! Of dit rekenmodel het als eerste zag gaan we gauw zien. Gooit EC de kont in de krib of zal het moeten buigen… Spanning alom!! Het GEM en ICON zijn ook wat afgezwakt en dat is een slecht voorteken.

    • Roy schreef:

      Dit was de kaart van EC vanmorgen en vergelijkbaar met die van 12 uur eerder. Op kerstavond binnenlopen van de kou met een dalende sneeuwgrens vanuit het noordwesten.. Ben erg benieuwd naar het EC op hetzelfde tijdstip straks! [IMG]https://www.mupload.nl/img/k11k1mp3v.png[/IMG]

  29. JacoB schreef:

    Het is verschrikkelijk hier, ik zou met kerst thuis blijven

    [img]https://wintersportweerman.nl/wp-content/images/2016/uploads/small_thumb/IMG_20181218_094441.jpg[/img]

  30. Cleven schreef:

    Toch ook nog wel goed nieuws voor onze vakantiegangers richting b.v het Harzgebergte,
    de hoogste toppen van de Eifel en zeker ook het Sauerland vanaf ongeveer 600 meter hoogte.
    In de nacht na kerst avond draait de wind en gaat het daar sneeuwen!!!
    Toch een leuke verrassing vlak voor de vakanties!! Ik gun het iedereenvan harte.

  31. Ab schreef:

    Grote onzekerheid bij de GFS leden omtrent die hogedrukgebied hoe hij zich ontwikkelt en waar hij zich vervolgens gaat nestelen. Zachte Eurohoog, koude inversie hoog of toch net noordelijk genoeg tot een Russische hoog zijn een beetje de opties binnen GFS voor de periode na kerst richting jaarwisseling met weinig neerslag gezien de pluim.
    Nee voorlopig nog lang niet beslist. Hier de pluim voor prikpunt zuid-Limburg en dan goed te zien de grote spreiding vanaf kerst i.v.m mogelijke hoog en positie ervan.
    Blijft het zacht tot normaal of toch een winterse verrassing ?? 😉 null

  32. Joalie schreef:

    Dit zegt Wetteronline.de over een eventuele winterinval op kerstavond: https://www.wetteronline.de/wetternews/schnee-nicht-ausgeschlossen-das-wetter-fuer-weihnachten-2018-12-18-ww En bijbehorende kans op sneeuw in de middengebergten.

  33. Hans schreef:

    EC 12h loopt nog maar zelf verwacht ik nog niets spectaculairs. Denk dat de kaarten wel zo’n beetje geschud zijn voor de rest van dit jaar. Na de Kerst een vrij droge periode voor LL en de Alpen én geen winterweer in het vooruitzicht. Oftewel de bekende EUROKNALLER!! Decade 2 in januari zou zomaar de start van een flinke winterse periode kunnen zijn gezien de ontwikkelingen in de stratosfeer.
    Wens bij deze alvast de vakantiegangers een fijne, héérlijke wintersportvakantie. Alle reageerders, team WSWM en met name Leo, Frederic en Ronaldo: een fantastisch mooie Kerst und ein guten Rutsch in 2019……….

  34. Henrik schreef:

    T/m as zondag is EC vergelijkbaar met GFS, ben benieuwd waar EC na zondag mee komt

  35. Aan iedereen die het niet goed kan verkroppen dat het op wswm.nl draait en keert met de voorspellingen, bekijk eens aandachtig deze video over drie tourskiërs die op de vooravond van hun tweede tocht de weersvoorspellingen te horen krijgen van de huttenwart.
    En kijk wat er dan effectief ’s anderendaags gebeurt. 😉
    https://youtu.be/QJfAyTixPHM

  36. Henrik schreef:

    EC is totaal anders dan vanochtend en volgt GFS min of meer. Geen kou en sneeuw tijdens kerst maar boterzachte temperaturen. Kan volgende run weer anders zijn.

    Vanavond:
    [img]https://wintersportweerman.nl/wp-content/images/2016/uploads/small_thumb/Knipsel-2.JPG[/img]

    Vanochtend:
    [img]https://wintersportweerman.nl/wp-content/images/2016/uploads/small_thumb/Knipsel2-1.JPG[/img]

    Temperatuur 1e kerstdag:
    [img]https://wintersportweerman.nl/wp-content/images/2016/uploads/small_thumb/Knipsel3.JPG[/img]

    Andere modellen laten dit ook in grote lijnen zien (GEM en ICON).

    • nils schreef:

      Ik zeg zwembroek aan en surfplankje mee ipv snowboard…

      • Henrik schreef:

        Bijna loodrechte sector met relatief hoge temperaturen: van de noordpool naar beneden via Scandinavie en Europa, tot in Afrika toe. Bizar plaatje dit voor 2e kerstdag.

        [img]https://wintersportweerman.nl/wp-content/images/2016/uploads/small_thumb/Knipsel4.JPG[/img]

    • Ab schreef:

      En EC 12z komt idd met een totaal andere optie en laat ook nog eens het ontwikkelde hoog uitbreiden naar NW-Rusland toe op 192h vooruit Henrik. Totaal anders dan GFS hoofdrun bijvoorbeeld

      • Roy schreef:

        Je was de snelste Henrik. Wat een omslag en alle credits vooralsnog voor GFS. Wat een harde klap in het gezicht van het EC. Dit is wel even slikken zeg.. 🙁

      • Ab schreef:

        Nog geen echte kou voor de LL in deze optie van EC t/m 216h vooruit. Maar i.i.g totaal anders qua ligging van het hoog vergeleken met vanmorgen en wat noordelijker. Mss op de laatste kaart wel een fusie tussen het Eurohoog en de Rus 😉

        • Henrik schreef:

          Modellen springen aardig op en neer, dan is het voordeel dat het morgen weer anders kan zijn. Meeste modellen wijzen nu in de richting van GFS en dat is niet gunstig.

        • Ab schreef:

          Op de laatste kaart van EC 12z run op 240h vooruit toch een fusie tussen beide hogen. Met dan voor de LL een aflandige oostenwind bij nog geen echte koude weer. Nee totaal anders en nu ineens hogedruk stuk noordoostelijker gelegen dan afgelopen EC runs voor de periode na kerst.

          • Henrik schreef:

            Op LT ziet het er idd iets beter uit. Maar ik verwacht niet dat dat hoog zomaar even wat noordelijker uitkomt, waardoor wij in een koude nooroost stroming terecht komen in NL.

            Voor de Alpen nagenoeg de hele run zacht (t/m 216 uur vooruit) met temperaturen tussen de 1 en 4 graden op 1500m.

  37. nils schreef:

    ben niet snel negatief maar die is erg jammer als het zo gaat lopen. Die lagere temperaturen vanaf 2e kerstdag waren perfect na de warme dagen. De hele week voorjaarski is iets teveel van het goede.
    Zal je zien dat gfs 18 weer met een andere oplossing komt. Het is pas dinsdag, kerst is toch echt pas op dinsdag over een week.

  38. Stefan Kaptein schreef:

    Warme lijntjes mensen, warme lijntjes. Je kan jezelf voor gek blijven houden maar het gaat echt de verkeerde kant op. Het moet echt 180 graden draaien maar ik ben bang dat de handdoek geworpen kan worden.

  39. Erik schreef:

    ik vraag me echt af of jullie de temperatuur wel hebben bekeken bij de laatste ec en gfs run . Want die zijn gewoon goed te noemen voor de wintersport gebieden.
    Inversie hoog geeft ook kou.

    • Roy schreef:

      Bij een inversie is het juist op hoogte warmer dan aan de grond en jij kijkt nu bij de 2 meter temperatuur neem ik aan? De 850hPa kaartjes geven plus minus de temperatuur op 1450 meter hoogte aan wat je dus mooi als richtlijn kunt gebruiken in de skigebieden. Maar je hebt gelijk als je bedoeld in de dalen kan het dus vriezen terwijl het bovenin licht dooit.

  40. kristof schreef:

    Morgen nieuwe kaarten nieuwe kansen wat een winter terug wat een spanning op de kaarten.

WSWM.nl heeft duidelijke spelregels voor reageerders. Surf eens naar deze spelregels zodat je weet hoe we het hier leuk en gezellig en vooral informatief houden. Discussie is leuk maar we vallen niemand persoonlijk aan. Een kritische houding is welkom - opbouwende kritiek is een geschenk - maar laat misschien ook eens blijken hoe zeer je het harde werken van het team waardeert. Om dat meteen even om te keren: het team van WSWM.nl draagt alle reageerders op handen! Onze levendige community is waar we het allemaal voor doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Alvast bedankt voor je bijdrage aan dit mooie platform. Controleer je reactie nog eens op spelfouten en al te scherpe randjes.

Plaats de url van je uploaded image tussen [img] [/img] tags in je comment. Uploaden kan met het fototoestel bovenin of op http://nl.tinypic.com/.