stuwdam kaprun

Tijdens onze ‘fiets en meer vakantie’ in Oostenrijk zijn wij bij de waterkrachtcentrale in Kaprun gaan kijken. Na het ontbijt zijn we tot overeenstemming gekomen om naar de Sigmunt – Thum – Klamm in Kaprun te gaan. Hier hebben ze een stuwdam gebouwd en die loopt bij Kaprun door een kloof en dan kun je via een loopbrug door de kloof heen lopen en dan zo de waterstroom volgen naar de centrale waar ze de elektriciteit opwekken.

route halverwege stuwdam kaprun

Het is een geweldig mooie ervaring om dit van zo dicht bij te kunnen aanschouwen. De eerste foto zie je het meer wat ongeveer halverwege de route naar de centrale ligt. Een werkelijk prachtig uitzicht met de sneeuw nog op de achtergrond. Helemaal geweldig!

stuwdam kaprun
stuwdam kaprun

We zijn via de loopbrug tot het meer gekomen vanwaar het door de kloof naar beneden klatert. Vanaf hier stort het water naar beneden door de kloof. En zo komt het water dus echt met bakken uit de hemel vallen, om vervolgens in de kloof te komen.

stuwdam kaprun

Nadat we dit hadden bewonderd, heeft Wil bij de kassa gevraagd of we ook nog bij de stuwdam zelf konden komen, en jawel hoor dit was mogelijk. We moesten dan nog een kilometer of 4 verder met de auto en vandaar uit konden we dan met een lift naar de stuwdam. Omdat de lift buiten gebruik was toen wij er aankwamen hebben we besloten om hier later terug te komen.

De waterkrachtcentrale en stuwmeren van Kaprun zijn van grote historische betekenis voor niet alleen de Hohe Tauern regio maar ook voor heel Oostenrijk. Ze zijn wereldberoemd en behoren tot de meest imposante bouwwerken van het National Park Hohe Tauern. Het complex is te bezichtigen van begin juni tot midden oktober. Bron: National park Hohe Tauern.

stuwdam kaprun

Vanmorgen (15 juli) was de zon er alweer vroeg bij hier in Oostenrijk, ze geven hier voor de komende dagen code geel op i.v.m de warmte. Want de temperatuur zal hier boven de 30 graden stijgen. Na het ontbijt zijn we met de zon vanmorgen afgereisd naar Kaprun voor de stuwdam. We moesten met de bus naar boven. Dit was ook weer een belevenis op zich, het is een hoogte verschil van 1200 meter omhoog en daar doet de bus 45 minuten over. Het is overigens een enorme drukte van mensen die naar de stuwdam willen. Ze rijden dan ook met twee bussen tegelijk door de tunnel, en deze tunnel is niet echt breed zodat de bussen die vanaf boven komen halverwege de tunnel op een parkeer plaats stoppen. Dit omdat het behoorlijk steil is zodat onze bus door kan blijven rijden, en aangezien de breedte van de tunnel maar plaats bied aan een bus moet het op deze manier. Ja, inderdaad, hieronder zie je de busbaan.

stuwdam kaprun

Er zitten ook nog een paar haarspeldbochten in, hier staan we bijna stil en kan de chauffeur de bocht dan ook maar net in een keer nemen zonder te steken. En dan gaan we ook om het compleet te maken nog een stukje langs de afgrond. Zo wordt het al met al voor verschillende mensen toch nog een spannende rit. En zo kijk je vanuit de bus de diepte in, we rijden hier echt langs het randje. Vervolgens kunnen we af en toe de stuwdam al zien, het is vanuit de bus al een mooi gezicht.

DSC_7783
stuwdam kaprun

stuwdam kaprun
Het is echt een belevenis om dit van dicht bij te kunnen aanschouwen, nu zie je pas wat voor een gigantisch bouwwerk het is. De dammen bestaan uit 2 gedeeltes. Het meer bij de bovenste stuwdam is 3 kilometer lang, de stuwdam bij dit meer bestaat uit twee gedeelten. Het ene gedeelte is 497 meter lang en is 107 meter hoog, het andere gedeelte is 357 meter lang en 112 meter hoog. Hierboven zie je ook de achterkant van de stuwdam. 112 meter diep!

stuwdam kaprun
stuwmeer kaprun
Dit is de stuwdam van het kleine meer (onderste), deze is 357 meter lang en is 120 meter hoog. De meren hebben gezamenlijk een capaciteit van 160 miljoen kubieke meter water. En hier wordt weer elektriciteit van opgewekt, zo wordt het water van het ene naar het andere meer gebracht om zo bij de turbine motoren beneden in het eerste gedeelte aan te komen. Mocht de waterstand in het meer te hoog worden bestaat er ook nog een soort van overloop waar het overtollige water wordt afgevoerd.

Het was een boeiende en enerverende dag en we hebben onze ogen uit gekeken, en als je dan bedenkt dat het beton allemaal in bakjes aan kabels naar boven is gebracht. Er is in totaal 1 miljoen m3 beton gestort. Zo als ik het hier nu schrijf kun je je daar eigenlijk geen voorstelling van maken. De turbines leveren bij elkaar 152 miljoen kwh stroom per jaar op.

Reisverslag van Andre Boots (meer reisverhalen van zijn hand hier) – Heb jij ook een mooi verhaal van je (berg)vakantie? Stuur het in naar info@ 


Marco

Marco: Geboren 14 november 1976. Fanatiek skiër en natuurliefhebber. Vader van 3 kids en sinds 2011 verbonden aan WSWM. Hierbuiten is Marco werkzaam bij het ministerie van veiligheid en justitie.

5 reacties

Gesloten voor reacties.