Nou die zit! -6,8ºC in Deelen. Grappig genoeg aan de grond niet de koudste plek van het land. Dat was Twenthe met -9,9ºC terwijl ook De Bilt fors koud was aan de grond. Laten we eens kijken op de recordlijstjes.

Delen scoort meteen een plek in de top 4. In een tijdreeks vanaf 1955!

De mini-ijstijd van de jaren zestig en ook nog in de jaren zeventig is in dit soort grafieken altijd prachtig te zien.

De Bilt scoort op 2m meethoogte een zevende plek sinds 1901!

In de grafiek van De Bilt zie je altijd goed de periode van sterke opwarming in de jaren dertig – hier te zien vanaf 1915 tot 1935 ruwweg. De moderne warme tijd en het huidige “twijfelen” over de te volgen richting is ook goed te zien.

Aan de grond scoort De Bilt zelfs en derde plek sinds het begin der tijden. Grapje. Natuurlijk zou je als we de data hadden van de kleine ijstijd (1350-1850) nooit een top 10 koud scoren evenzeer als we nooit een top 10 warm zouden scoren als we de data hadden van de Middeleeuwse Warme Periode (950-1250).

Aan de grond zijn de tijdreeksen trouwens korter. In De Bilt meten we het pas sinds 1970. Maar ook hier kan een kind een mooie kromme lijn doorheen trekken van een snelle opwarming en een weifelende afkoeling.

Twente eveneens sinds 1970 top 5! Net geen strenge vorst.

En ook hier mag je het zelf zeggen. Is het uiteindelijk niet zo dat de global warming scare in belangrijke mate het gevolg is van het ongelukkige samenvallen van een periode van snelle opwarming met de sterke uitbreiding van de meetsystemen en de beschikbaarheid van satellietwaarnemingen sinds 1979? Zelfs de paniek over het gat in de ozonlaag kwam in belangrijke mate door het feit dat we van voor 1979 geen waarnemingen hadden. Ja er was ook iets met CFK’s. Ik heb daar nog aan gewerkt op het Max Planck Instituut voor Atmosferische Chemie in Mainz onder de Nederlandse Nobelprijs-winnaar Paul Crutzen.

Op het moment dat ik dit schrijf dacht ik: laat ik ens kijken of de goede man nog leeft. En nu zit ik met een brok in mijn keel dat hij op 28 januari jl. op 87-jarige leeftijd is overleden. Zie hier een nieuwslijst met in memoria.

Nu goed. Life goes on. Het leven is als een storm waarin uiteindelijk niets blijft staan. De tijd vermolmt alles onder raderen zo groot dat we het niet kunnen bevatten. Nou maar eens even goed de kop in de wind houden komende woensdag en donderdag. Het meeste geweld zit in de nacht. Aan de kust windstoten boven 100km/u.

Beide weermodellen doen mee. Windstoten tot 30m/s. Dat is windkracht 11. De steady wind komt uit op 6. Dus geen echte storm maar gewoon lekker om te kitesurfen. Maar de modellen kunnen nog verder de extreme kant op gaan. Las gisteren toevallig dat Hans Teeuwen (jeetje wat is die goed) in 1972 zijn cabaretmaat Roland Smeenk verloor nadat ze samen in de auto door windstoten van de weg werden geblazen. Weer zo iets.

Nou dit is hem dan. Een oceaandepressie in volle glorie. Alles erop en eraan. 960hPa kerndruk en een paar duizend kilometer diameter. Hier zaten in eerdere berekeningen ook sneeuwflatsen tussen. Dat is nu weg. Voor dat loos alarm heb ik al een mea culpa uitgesproken. Had beter kunnen weten. Het signaal was er maar eigenlijk niet consistent genoeg om te melden.

Donderdagochtend van dittem. Laten we de avondklok die ochtend even een ochtendklok maken en doe verder wat je wilt. We zijn geen kleuters tenslotte. Fijn dag!


Hajo

Hajo Smit studeerde in 1991 cum laude af als meteoroloog, milieu- en klimaatdeskundige. Hij stopte na 3 "hele bijzondere" dagen bij het KNMI met zijn eerste academische baan en werd skileraar en natuurgids. Tussendoor was hij actief als tekstschrijver en vertaler. Aan het einde van het millennium werd hij even een grootheid in het Nederlandse inline skaten als hoofdredacteur van een skate magazine en organisator van een groot Red Bull event in Valkenburg. Na een seizoen als mountainbikegids in Griekenland en Oostenrijk begon hij in de winter van 2006 te bloggen op het snijvlak van wintersport en winterweer. Die winter in Königsleiten leerde Hajo in Oostenrijk ook paragliden. Tussen 2011 en 2017 nam zijn eigen website wintersportweerman.nl gewoon vanuit Nederland een zeer grote vlucht. In december 2017 verhuisde hij naar Oostenrijk om het paragliden weer op te pikken en tandempiloot te worden. Tijdens covid viel de sponsoring van wintersportweerman weg en werkte Hajo acht maanden in Nederland als klusser. De covid-winter 2021 verbracht hij in Hinterglemm waar hij ook weer actief werd als tekstschrijver. Wintersportweerman.nl behaalde dat seizoen een gigantisch bezoekersrecord van 70.000 unieke bezoekers op een dag. Sinds de zomer van 2023 runt Hajo in Zell am See Kaprun zijn eigen tandemparagliding bedrijf vip-paragliding.com.

2 reacties

Aart · 7 maart 2021 op 22:16

Zag vandaag op Eurosport de super-G in Saalbach en hoorde zeggen bij een val van 1 van de deelsnemers dat zijn airbag open was gegaan. Zag het ook in de vertraagde beelden niet terug, maar, airbags ook al bij het skiën? Gaan ze straks als Michelin-mannetje naar beneden…. 🙂

    Hajo · 8 maart 2021 op 07:47

    Ja dat bestaat al een paar jaar. Enkele top racers hebben het. Anderen vinden het lastig voor de bewegingsvrijheid. Het ding gaat al open voor je crasht. Het signaleert afwijkende bewegingen.

Reacties zijn gesloten.