Wat is dit? Een gletsjer? Nee dat zou niet kunnen want een stromende gletsjer doorsnijden heeft weinig zin. En waarom zou er een asfaltweg ónder een gletsjer liggen. Nee wat je hier ziet is pure sneeuw. En wel op de Tateyama Kurobe Alpine Route in Toyama in Japan. Het plaatje is van afgelopen donderdag.

Hier zie je waar dat ligt. Die weg langs de Kurobe rivier is in 1971 gebouwd is 37km lang en gaat naar een hoogte van 2450m. Elk voorjaar nadat de sneeuwmuur is uitgefreesd mogen toeristen door het meest spectaculaire stuk van ongeveer 500m wandelen. Dit jaar mocht dat vanaf afgelopen donderdag 16 april. De attractie bestaat nog tot 22 juni. Tegen die tijd zal – hoe onwaarschijnlijk het ook lijkt – hevige sneeuwsmelt een einde maken aan het natuurwonder. Daar komen jaarlijks 1 miljoen kijkers op af. Het gebied krijgt jaarlijks gemiddeld 7 meter sneeuw (Arlberg 10 meter) maar er zijn uitschieters tot 20 meter. Of de muur van sneeuw op een plek is waar ook de wind de sneeuwhoogte verder doet oplopen is mij niet bekend. Later in mijn “carrière” als wintersportweerman hoop ik zeker ooit 1 van die 1 miljoen toeristen te zijn. 

httpv://www.youtube.com/watch?v=_8gLFJG6UpY

Hier zie je hoe de weg wordt uitgefreesd. Zie hier nog eens het plaatje van bovenaan groot. Het is echt een krachtig beeld dat laat zien hoe gletsjervorming en ook een nieuwe ijstijd welhaast moet beginnen. 

 kai_alps_activities_photo2

Het moet een klimaatverandering zijn waarbij niet alleen de gemiddelde temperatuur enkele graden daalt maar waarbij vooral de winterse neerslag jaar in jaar uit geweldige vormen aan neemt. Tot aan die eerste zomer waarop de sneeuw het witte sneeuwwdek (dat met zijn albedo alle zonlicht weerkaatst) niet meer helemaal wegsmelt. Daarna kan het hard gaan. 

kurobe

 

GPS is wel handig als je die weg moet uitfresen!

map-k46-tateyama-kurobe-alpine-route

Het is natuurlijk een soort lake effect snow als wind vanuit Siberië over een smalle zee naar Japan gaat. Zie ook de eerste reactie hieronder. Weer iets geleerd trouwens: dat je in Japan ook “Alpen” hebt. Fréderic (aardrijkskundeleraar) geef me maar straf dat ik dat niet wist.

map-k46-tateyama-kurobe-alpine-route-2

Deze topattractie kun je nog veel leuker maken blijkbaar met een l;angere toch . Stukje trein. Stukje gondel. Bus. Trolleybus (electrische bus neem ik aan om de sneeuw niet met roet te bevuilen) door trunnel. Gondel. Nog een. Stukje lopen. Trolleybus door tunnel Noordelijke Alpen. Bus. En zo ook weer terug? Iemand ooit geweest?


Hajo

Hajo Smit studeerde in 1991 cum laude af als meteoroloog, milieu- en klimaatdeskundige. Hij stopte na 3 "hele bijzondere" dagen bij het KNMI met zijn eerste academische baan en werd skileraar en natuurgids. Tussendoor was hij actief als tekstschrijver en vertaler. Aan het einde van het millennium werd hij even een grootheid in het Nederlandse inline skaten als hoofdredacteur van een skate magazine en organisator van een groot Red Bull event in Valkenburg. Na een seizoen als mountainbikegids in Griekenland en Oostenrijk begon hij in de winter van 2006 te bloggen op het snijvlak van wintersport en winterweer. Die winter in Königsleiten leerde Hajo in Oostenrijk ook paragliden. Tussen 2011 en 2017 nam zijn eigen website wintersportweerman.nl gewoon vanuit Nederland een zeer grote vlucht. In december 2017 verhuisde hij naar Oostenrijk om het paragliden weer op te pikken en tandempiloot te worden. Tijdens covid viel de sponsoring van wintersportweerman weg en werkte Hajo acht maanden in Nederland als klusser. De covid-winter 2021 verbracht hij in Hinterglemm waar hij ook weer actief werd als tekstschrijver. Wintersportweerman.nl behaalde dat seizoen een gigantisch bezoekersrecord van 70.000 unieke bezoekers op een dag. Sinds de zomer van 2023 runt Hajo in Zell am See Kaprun zijn eigen tandemparagliding bedrijf vip-paragliding.com.

4 reacties

Gesloten voor reacties.