Het blijft een wonder als je op een hoogte X start met een paraglider en even later zit je op hoogte Y >> X. De vlucht waarvan deze foto’s zijn genomen was de overtreffende trap van dat gevoel. Van 2000m (Schmittenhöhe) stijgen naar 3500m! In het dal ruim 30 graden. Op de Schmitten nog 20⁰C en dan op die hoogte fris onder de 10⁰C. Het Kitzsteinhorn even verderop is 400m lager.

Hierboven nog de fase van het stijgen. Rondjes draaien als een adelaar. Of een gier. Onlangs vloog er een baardgier 2 minuten lang in dezelfde thermiekbel nog geen 10 meter van passagier en mij af. Helaas geen bewijsvideo.

En dit is dus hoog! In een T-shirt ben je dan even aan het bibberen. En moet je snel weer naar beneden. Hoe? En hoe snel?

Ruim 700m in 1 minuut met zeven rondjes vallen. Want als de G-force horizontaal uiteen vliedt, dan ga je dus praktisch als een parachutespringer omlaag. 10-14m/s kan. Omhoog ligt het vaak tussen de 2 en 8 m/s. De spiraal is een essentiële techniek als je ooit in een wolk zou worden gezogen. Met de spiraal kun je dan gecontroleerd en met een vliegend scherm onder weer uit de wolk duiken.

Landen is op de weide tussen de boom rechts en de al gelande deltavleugel links. Even geen puf meer voor een weerbericht. Daar is het te warm voor haha. Europa gaat weer een warme golf in momenteel.

PS Volg vooral ook het mondiale koude nieuws op electroverse.net, alleen als hij ijs en ijskoud is. We hadden daar al een Australisch skigebied dat pas volgende winter gaat openen omdat bouwprojecten met de vroeg invallende sneeuw niet konden worden voltooid. Nu weer een Canadees skigebied dat niet het zomerseizoen in kan vanwege te veel sneeuw.


Hajo

Hajo Smit studeerde in 1991 cum laude af als meteoroloog, milieu- en klimaatdeskundige. Hij stopte na 3 "hele bijzondere" dagen bij het KNMI met zijn eerste academische baan en werd skileraar en natuurgids. Tussendoor was hij actief als tekstschrijver en vertaler. Aan het einde van het millennium werd hij even een grootheid in het Nederlandse inline skaten als hoofdredacteur van een skate magazine en organisator van een groot Red Bull event in Valkenburg. Na een seizoen als mountainbikegids in Griekenland en Oostenrijk begon hij in de winter van 2006 te bloggen op het snijvlak van wintersport en winterweer. Die winter in Königsleiten leerde Hajo in Oostenrijk ook paragliden. Tussen 2011 en 2017 nam zijn eigen website wintersportweerman.nl gewoon vanuit Nederland een zeer grote vlucht. In december 2017 verhuisde hij naar Oostenrijk om het paragliden weer op te pikken en tandempiloot te worden. Tijdens covid viel de sponsoring van wintersportweerman weg en werkte Hajo acht maanden in Nederland als klusser. De covid-winter 2021 verbracht hij in Hinterglemm waar hij ook weer actief werd als tekstschrijver. Wintersportweerman.nl behaalde dat seizoen een gigantisch bezoekersrecord van 70.000 unieke bezoekers op een dag. Sinds de zomer van 2023 runt Hajo in Zell am See Kaprun zijn eigen tandemparagliding bedrijf vip-paragliding.com.

2 reacties

Hans · 26 juni 2022 op 12:32

Goed en mooi verhaal Hajo. Paragliden heeft inderdaad alles met meteorologie te maken; meteowind, dal en berg wind, venturies , valleiwinden maar ook met opkomende fronten en de effecten daarvan (zoals onweersfronten) en om het ingewikkeld te maken een koudfront oclussie is ook iets om erg voor op te passen. kortom de goede paraglidepiloot is minimaal een amateurkenner van het weer :-). dus niet vergeten: als je wilt vliegen eerst les nemen bij een erkende door de KNVvL goedgekeurde school.
Hans

Aart · 1 juli 2022 op 23:32

Je hebt het goed voor elkaar Hajo!
Heb zelf ooit eens een vliegles gehad in een sportvliegtuigje en wat me opviel is dat je 360 graden rondom moet blijven kijken voor andere vliegtuigen. Dat komt er met paragliden ook nog eens bij.
Zie op de foto waar je gaat landen trouwens ook een andere paraglider. Hoeveel afstand moeten paragliders onderling houden?

Gesloten voor reacties.