WSWM-sneeuwkettingen-origineel

Ga jij binnenkort op wintersport? Vergeet dan niet om je sneeuwkettingen uit de berging te halen. Alleen winterbanden bieden namelijk niet genoeg grip op bergwegen met veel sneeuw en ijs. Kun jij ze niet binnen 5 minuten omleggen? Lees dan vooral even mee met deze korte stoomcursus.

Verplichte bagage
In een aantal landen is het verplicht om sneeuwkettingen bij je te hebben in de auto. Het is daarom handig om de kettingen makkelijk bereikbaar in de auto of skibox te leggen. Mocht er gecontroleerd worden, dan kan je makkelijk bij de kettingen. Ook in landen waar sneeuwkettingen niet verplicht bij je hoeft te hebben, zijn gebieden waarin dat wel nodig is. Deze gebieden herken je aan een blauw bord met daarop een band met sneeuwkettingen. In sommige gevallen staat er een ander bordje bij waarop staat of alleen winterbanden voldoende zijn.

Dit heb je nodig
Naast de kettingen is het handig om een zaklamp en dunne handschoentjes binnen handbereik te hebben. De handschoentjes zorgen ervoor dat je de ketting goed voelt, zonder bevroren handen te krijgen. Een zaklamp is uiteraard onmisbaar wanneer je de kettingen ‘s nachts moet omleggen. Daarnaast is het nog handig om een gevarendriehoek bij je te hebben: zo ben je goed zichtbaar voor andere weggebruikers.

Zo leg je de sneeuwkettingen om
Zorg ten eerste dat de kettingen binnen handbereik zijn en dat de wielkasten niet al helemaal vol zitten met sneeuw, wacht dus niet te lang met omleggen! Zoek daarna een veilige plek op en zorg bij stormachtig weer dat je zichtbaar bent voor andere bestuurders. Maak de wielkast vrij en leg de kettingen achter de band en trek ze omhoog. Span de ketting om je band en zet ze aan de bovenkant vast. Rij dan een klein stukje. Zitten ze goed? Dan kan je doorrijden. Hoor je een raar geluid? Dan is het goed om even te stoppen en nog eens goed naar de kettingen te kijken.

Veilig op pad
Door de bovenste tips weet jij nu alles over sneeuwkettingen en hoe deze te gebruiken. Naast deze tips zijn er nog meer handige weetjes voor je op wintersport gaat. Deze tips zijn gemaakt in samenwerking met de Renault Kadjar en de nieuwe Captur. Heb je nog andere vragen over sneeuwkettingen? Dan kun je terecht bij jouw (Renault) dealer!

Categorieën: Met de auto

Hajo

Hajo Smit studeerde in 1991 cum laude af als meteoroloog, milieu- en klimaatdeskundige. Hij stopte na 3 "hele bijzondere" dagen bij het KNMI met zijn eerste academische baan en werd skileraar en natuurgids. Tussendoor was hij actief als tekstschrijver en vertaler. Aan het einde van het millennium werd hij even een grootheid in het Nederlandse inline skaten als hoofdredacteur van een skate magazine en organisator van een groot Red Bull event in Valkenburg. Na een seizoen als mountainbikegids in Griekenland en Oostenrijk begon hij in de winter van 2006 te bloggen op het snijvlak van wintersport en winterweer. Die winter in Königsleiten leerde Hajo in Oostenrijk ook paragliden. Tussen 2011 en 2017 nam zijn eigen website wintersportweerman.nl gewoon vanuit Nederland een zeer grote vlucht. In december 2017 verhuisde hij naar Oostenrijk om het paragliden weer op te pikken en tandempiloot te worden. Tijdens covid viel de sponsoring van wintersportweerman weg en werkte Hajo acht maanden in Nederland als klusser. De covid-winter 2021 verbracht hij in Hinterglemm waar hij ook weer actief werd als tekstschrijver. Wintersportweerman.nl behaalde dat seizoen een gigantisch bezoekersrecord van 70.000 unieke bezoekers op een dag. Sinds de zomer van 2023 runt Hajo in Zell am See Kaprun zijn eigen tandemparagliding bedrijf vip-paragliding.com.

7 reacties

Gesloten voor reacties.