Laatst zei iemand tegen me dat Groenland toch in rap tempo aan het smelten is. Alsof dat boven elke discussie verheven was. Ik glimlachte maar had helaas niet dit schitterende verhaal van een neergestorte vliegtuigmotor bij de hand. Las het vanavond pas.

In 2017 verloor een Airbus van Air France een halve motor recht boven de Groenlandse ijskap. Tijdens het eerste zoeken sneeuwde het flink en moest men de poging het zware brokstuk snel te vinden opgeven.

Recent is bovenstaand voertuig per toeval over de plek gereden waar het wrakstuk zich al die tijd schuil hield. Bedolven onder bijna vier meter oude sneeuw. Zegt natuurlijk niets. Misschien is dat zeer lokaal en smelt de ijskap als een tierelier op alle andere plekken. Geloof wat je wilt geloven.

Electroverse heeft nog een paar schitterende verhalen. Zoals van de man die dacht met een citrusboom de opwarming van de aarde te willen monitoren. Hij plante een soort die niet zo goed tegen kou kan. En dacht dat die momenten wel steeds af zouden nemen. Hij dook in de statistieken voor Californië en keek eens niet naar de soep van vervalste weerdata van de officiële weerinstituten, maar gewoon naar een simpele parameter die je niet kunt verknoeien. Het aantal ochtenden kouder dan 9,4ºC. Conclusie: die citrussoort kon je net zo goed honderd jaar geleden laten groeien. Alleen in de bekende mini-ijstijd rond de zestiger jaren was het geen feest.

Frankrijk beleeft de koudste start van de herfst sinds 1998. Mmm interessant moment om naar terug te grijpen als je de grafiek van Roy Spencer kent.

1998 was het jaar waarin met met een Super El Ninjo afscheid namen van nog een hele mooie reeks winters met 3 elfstedentochten en ook 1979. Een fase die al warmer was dan die mini ijstijd met 1947 en 1963 ervoor. September 2020 is nog eens meer dan een tiende graad omhoog geschoten met +0,57ºC. Nu we eindelijk weer La Ninja hebben na de Super El Ninjo van 2015 en 2016 mogen we echt een beetje gaan dromen.

https://www.facebook.com/obertauern/posts/10158036573939139?__cft__[0]=AZVYawyNwvBhaS7iR5TN3r3UlnQPtazJgv0_mNVMlyzjnXolhvedA7rTCfIl02dEjLPBo73AMGJA5QQj_6FB_243rD09mG6hGjI8AjFxepHeQIHNcgMcyrvEWHkgL5pJGtZtazqXFSkCQKnFSOKltsi5YEjMnkJpON6t6i7EffL7zJHJ1-VQYN7CJzZMyyhQm6g&__tn__=%2CO%2CP-R

In Obertauern doen ze dat al.

https://www.facebook.com/severe.weather.slovakia/posts/3388778754551525

En in Slowakije.

Vanochtend in Groningen en bij mijn vrienden in West-Brabant ook niet gek. Vorst aan de grond. Mooie opmaat.

Aan de zuidkant is het nu koud genoeg voor kunstsneeuw. In Livigno geloven ze er al in. H/T VanDam.

En Artus wijst in een reactie op deze situatie in het GFS model. Aiaiaiai: bittere kou in Amerika aan het einde van het liedje. Volg het hier.


Hajo

Hajo Smit studeerde in 1991 cum laude af als meteoroloog, milieu- en klimaatdeskundige. Hij stopte na 3 "hele bijzondere" dagen bij het KNMI met zijn eerste academische baan en werd skileraar en natuurgids. Tussendoor was hij actief als tekstschrijver en vertaler. Aan het einde van het millennium werd hij even een grootheid in het Nederlandse inline skaten als hoofdredacteur van een skate magazine en organisator van een groot Red Bull event in Valkenburg. Na een seizoen als mountainbikegids in Griekenland en Oostenrijk begon hij in de winter van 2006 te bloggen op het snijvlak van wintersport en winterweer. Die winter in Königsleiten leerde Hajo in Oostenrijk ook paragliden. Tussen 2011 en 2017 nam zijn eigen website wintersportweerman.nl gewoon vanuit Nederland een zeer grote vlucht. In december 2017 verhuisde hij naar Oostenrijk om het paragliden weer op te pikken en tandempiloot te worden. Tijdens covid viel de sponsoring van wintersportweerman weg en werkte Hajo acht maanden in Nederland als klusser. De covid-winter 2021 verbracht hij in Hinterglemm waar hij ook weer actief werd als tekstschrijver. Wintersportweerman.nl behaalde dat seizoen een gigantisch bezoekersrecord van 70.000 unieke bezoekers op een dag. Sinds de zomer van 2023 runt Hajo in Zell am See Kaprun zijn eigen tandemparagliding bedrijf vip-paragliding.com.

11 reacties

Reacties zijn gesloten.