Vele mensen die voor het eerst op wintersport gaan, en zelfs mensen die praktisch al hun hele leven op wintersport gaan, krijgen het benauwd als ze in een stoeltjes lift, of gondel zitten. En dan met name als deze stil komt te hangen. De gekste gedachtes gaan door hun hoofd als: “Zou deze hoogte genoeg zijn om hieruit te springen” en naar de kabel bedenkend kijken: “Ik hoop dat die niet breekt”. Is deze angst dat een lift kabel breekt nou terecht?

Dat een liftkabel sterk genoeg moet zijn om de  stoeltjes, banken, en gondels te dragen weet iedereen, maar hoe sterk is nou zo’n kabel en hebben we echt wat te vrezen? 
Het antwoord is: Enorm sterk, en nee wat betreft de kabel zelf heb je niets te vrezen. De kans dat de kabel breekt is te verwaarlozen naar het getal nihil, tenzij er slecht onderhoud wordt gepleegd, maar geloof me, de controles zijn zeer streng. Ja maar hoe sterk is deze dan Marco?

Nou let op:
Als wettelijke voorschrift voor een liftkabel is de veiligheid factor 12. Dit betekend dat als je een bordje op een lift ziet hangen met “Maximaal 10 personen” dat de kabel pas mag breken bij 120 personen. Een liftkabel bestaat uit vele meerdere kabels die in elkaar gevlochten zijn. Toevallig loopt mijn schoonvader hier net binnen die heel lang kraan machinist is geweest en liet me iets leuks zien. Je ziet op het 2e plaatje aan de linker kant de kabel. Als je goed kijkt zie je dat de individuele strengen rechtsom zijn gedraaid, terwijl de gehele kabel linksom gedraaid is. Dit maakt de kabel nog sterker.
liftkabel
liftkabel

Er zitten extreme veiligheidseisen aan verbonden, en dat is maar goed ook. Vaak zie je vanaf je balkon of uit het raam dat om 08:00 in de ochtend de liften al draaien. Dit zijn de tijdstippen dat de liften, beugels, etc gecontroleerd worden. Natuurlijk zijn er ongelukken gebeurd, en zelfs doden gevallen, maar dit kwam door menselijk falen zoals een helikopter of vliegtuig wat tegen een kabel aanvloog. En zelfs dan ben je nog relatief veilig, omdat er op iedere liftmast een remsysteem zit. Ook op de cabines zelf zit nog eens een remsysteem, dus je zult “gewoon” blijven hangen. Bij extreme weer situaties zullen de liften natuurlijk dicht gaan, of niet eens open gaan.

Maar je hebt toch altijd een zwak punt in een kabel, waar ze de kabel doorknippen en er een oneindige loop van maken?

Het klopt dat ze op een punt komen dat ze de uiteindes aan elkaar vast moeten maken. Maar dit gebeurd op zo’n goede en nette manier, dat je het in principe niet eens kunt zien waar dit punt zich bevind. En dat je dit punt niet kunt zien ligt niet aan je ogen, maar aan het feit dat dit punt altijd onder het ophangsysteem zit van een gondel. Dit voorkomt slijtage aan het iets verdikte deel, als het over de wieltjes van de liftpalen rolt.
liftkabel

Reminder:
Dus mocht je ooit die gedachte hebben die ik hierboven in de eerste alinea vermeld heb, denk dat eens aan dit bericht terug. Ook al zit je in een 50-persoons cabine lift of op een schoteltjes lift op de oefenweide. Geniet van het uitzicht en de zon. Angst is niet nodig.
liftkabel

Like en Share dit bericht om andere wintersport liefhebbers te informeren;-) 

Volg ons op Twitter: @WintersportMM , @Weermanhajo

 


Marco

Marco: Geboren 14 november 1976. Fanatiek skiër en natuurliefhebber. Vader van 3 kids en sinds 2011 verbonden aan WSWM. Hierbuiten is Marco werkzaam bij het ministerie van veiligheid en justitie.

15 reacties

Gesloten voor reacties.