#SayHelloToSpring
Lees verder >

Uw Ski-ervaring wacht op u op de berg

Val gardena
Lees verder >

Hou je van klimmen? Dan is Val Gardena jouw paradijs!

Zell am See Kaprun
Lees verder >

Gletsjer met zomerski en aangenaam zwemmeer op een steenworp. Dat is wat Kaprun en Zell am See in de zomer bieden. Een unieke combinatie.

Les Menuires
Lees verder >

Ontdek de prachtige natuur van de bergen.

Recordsneeuw in New York en nu sneeuwnachtje in Europa

check ook eens

174 Reacties

  1. Remko schreef:

    Mooi bericht. Tja, @ Hajo , bekende rode lap en stier. Peter is natuurlijk die domme stier. Gelukkig gaan de scholen weer open zodat hij leesles kan volgen. Of begrijpend lezen

  2. Marlies W schreef:

    Los van het feit wie er gelijk heeft vind ik het niet nodig om de reactie van Peter zo aan te halen in het bericht. Maar goed ieder zijn recht op spreken.
    De foto aan het begin van het bericht is dan wel weer geweldig!

    • Bjorn14 schreef:

      Ik wel. Mag nog veel meer. Het is de site van Hajo en het is prima als je het ergens niet mee eens bent. Dan heb je 2 opties:
      1. Maken dat je op een andere site gaat kijken.
      Of 2. Een gezonde discussie aangaan, waar Hajo altijd voor open staat.

      Daar is hier geen sprake van. Mooi hoe Hajo voor zichzelf opkomt. Hou dat vast.

    • Steven schreef:

      Los van het feit hoe of wat de reactie van Peter is, vind ik het aan de schandpaal nagelen van de reageerder ook niet aangewezen om dit in het hoofdbericht zelf te doen. Hajo kan perfect op Peter zijn post reageren in het reactie gedeelte.
      Zeker als je dit uitdraagt op je eigen website:
      Een kritische houding is welkom – opbouwende kritiek is een geschenk – maar laat misschien ook eens blijken hoe zeer je het harde werken van het team waardeert. Om dat meteen even om te keren: het team van WSWM.nl draagt alle reageerders op handen!

    • Hjs schreef:

      Nou, wie zijn billen brand moet op de blaren. Zulk soort reacties slaan nergens op. Als je iets niet rechtstreeks in het gezicht zou zeggen, kalk het dan ook niet neer op het internet.

  3. Tije schreef:

    Tsja, dat mensen dan altijd meteen naar ‘de (klimaat)wetenschap’ en ‘de (klimaat)wetenschappers’ verwijzen. Redelijk zinloze argumentatie.

  4. vanDam schreef:

    Sneeuw op de Wurmberg in de Harz tussen Hannover en Kassel
    [img]https://vcdn.bergfex.at/webcams/archive.new/downsized/9/8269/2020/05/11/8269_2020-05-11_1330_4fdcd4245ae84df5.jpg[/img]

  5. Eduard schreef:

    Het is sowieso raar dat als je het ergens niet mee eens bent om iemand dan uit te maken voor dom of mafkees.
    Dat zegt meer over je eigen onkunde dan de onkunde van een ander volgens mij.
    Begrijp ook niet waar mensen zich druk om maken als ze het niet eens zijn met anderen.
    Leven en laten leven.
    Ik leef van dag naar dag.
    Er is een begin en er is een einde. Iets wat niemand kan betwisten.
    De natuur is iets dat ik respecteer, of het nu te warm of te koud is, teveel wind, of te weinig wind. Teveel regen of te weinig regen, etc etc. Ik pas me gewoon aan, aan de omstandigheden.
    Fijne dag allemaal.

  6. Remko schreef:

    Severe Wheather beschrijft de ontwikkelingen rondom de komst van een El Nina en de gevolgen voor de komende winter. Er moet nog meer gesleuteld worden om een koude winter te krijgen maar dit is een belangrijke ontwikkeling. Blijven volgen.

  7. Ronski schreef:

    Zit hem ook wel beetje in de kop, “Wereldtemperatuur gaat goede kant op voor wintersporters” Dat triggert veel meer dan het daadwerkelijk is. Doen ook kranten vaak zoals, docenten willen eigenlijk niet dat de basisscholen opengaan als kop en als je dan artikel leest blijkt dat 20% te zijn en 80% wil wel, ja kom op zeg. Maar veel mensen lezen dan al niet meer verder en gaan rondbazuinen dat de scholen niet open willen.

    • Mark (Breda) schreef:

      Media zou objectief moeten zijn maar de sensatie overheerst. Alles voor de lezers, de clicks en dus advertenties/inkomsten.

  8. Roland Bodegraven schreef:

    Heerlijk verfrissende buitjes hier voor de tuin en het stof.

  9. Rogé schreef:

    Top Roland, de flora en fauna schreeuwden erom, al kregen die in de oostelijke helft vanochtend vroeg weer met matige vorst aan de grond te maken. De IJsheilige St.-Pancratius vierde zich nog even bot.

  10. Geert schreef:

    Vorst in Nederland en Vlaanderen vanochtend…toch ook al een tijdje geleden dacht ik dat we dat nog es zo laat op het seizoen meemaakten.

  11. EKlop schreef:

    Hier in Badhoevedorp heb ik helemaal niets van kou/vorst gemerkt toen ik vanmorgen een rondje ging hardlopen…? Was de kou zo lokaal of viel het niet op omdat het windstil was.

    • vanDam schreef:

      Schiphol had vanmorgen +3.5 als laagste waarde en +1.5 op 10 cm.
      De laagste waardes worden meestal vlak voor zonsopkomst behaald, daarna loopt de temperatuur weer snel op, zo was het vanmorgen om half 8 alweer + 8.5 graden.

  12. Remko schreef:

    In Skane in Zweden 5 cm sneeuw op de 13 e mei.

  13. GBJ schreef:

    Weet iemand ook of Frédéric nog ergens actief artikels of bijdragen levert?

  14. Mark (Breda) schreef:

    Wanneer komt er weer eens regen?
    Die pluimen beloven niet veel goeds. Elke dag 2/3 graden erbij en geen serieuze neerslagsignalen. Droog, droger, droogst.

  15. Frans V schreef:

    De hittegolf zat laatst in de EC control run, vanmorgen weer en ook de EC 12 gaat voor een hittegolf vanaf woensdag 20 mei. Verder blijft het voorlopig kurkie droog.

    • Roland Bodegraven schreef:

      Ik zie geen hittegolf in de control. Wel lekkere temperaturen.

      [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2020/05/1589440225.png[/img]

      • Remko schreef:

        Ik evenmin. Situatie Hogedruk ten NW van ons is funest voor mooi warm weer. Hardnekkig zijn ze, dat blijkt maar weer. Aanhoudende Noord stroming. Mediterrane gebieden nu fris en nat. En dat past bij deze situatie. Warme dagen zie ik wel zitten maar zeker niet in de buurt van het koude zeewater. Nee, de opwarming gaat traag.

  16. Leo schreef:

    Fascinerende stukjes statistiek en klimatologie die elkaar min of meer tegen spreken:
    https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/nachtvorst-met-ijsheiligen-steeds-zeldzamer
    vs
    https://www.weer.nl/nieuws/2020/wat-er-aan-de-hand-met-het-weer/
    (en meer info over de record-kou van afgelopen nacht: https://www.weer.nl/nieuws/2020/sinds-1909-het-niet-zo-koud-als-afgelopen-nacht/

    Ik moet eerlijk toegeven dat ik er niet heel veel verstand van statistiek heb en ook zeker geen klimaatdeskundige ben maar m.i. worden er door beiden toch wel wat basisregels met voeten getreden. Waar de eerste de laatste 15 a 20 jaar negeert (kijk maar eens goed naar de grafiekjes 😉 ) en dus volgens mij aan cherry-picking doet spitst de 2e zich juist toe op die laatste 15 jaar. In een zo variabel klimaat als het Nederlandse een doodzonde volgens mij. Maar, misschien wel dichter bij de waarheid, wie zal het zeggen. Grappig is iig wel dat er (dáár wel..) uit op te maken valt dat we het eigenlijk niet weten (zie: “Een andere keer zullen we nog eens nadenken over de reden waarom hogedrukgebieden in het voorjaar tegenwoordig zo’n grote rol spelen in ons weer” 😉 )

  17. Leo schreef:

    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2020/05/1589466249.png[/img]
    Anyway. Afgelopen nacht dus -3.0 op waarnemingshoogte in Eelde. Niet verwacht – dat de wind zo ver zou wegvallen. Het ging (pas) na middernacht snel: een daling van 9 graden in de 6 uur tot (net na) zonsopkomst!

  18. Leo schreef:

    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2020/05/1589466681.png[/img]

  19. Leo schreef:

    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2020/05/1589466719.png[/img]
    Decaderecords zijn dus gesneuveld afgelopen nacht. Oorzaken zijn behalve de natuurlijke variabiliteit en de juiste atmosferische omstandigheden waarschijnlijk de droogte én de schone lucht tegenwoordig. NB dat was al zo vóór Corona maar dat helpt mogelijk nog wel een handje; nóg minder fijnstof en aerosolen. Overigens valt natuurlijk op dat m.n. de 10-cm temperatuurrecords uit louter recente datums bestaan. Ook hier de droogte van de recente jaren (effect ven de relatief grotere mogelijke uitstraling is vlak boven de grond nog sterker) , daarnaast dient opgemerkt te worden dat dit pas sinds 1971 bijgehouden wordt.

  20. Leo schreef:

    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2020/05/1589467291.png[/img]
    Komende nacht mogelijk nog wat kouder! Dus wordt het interessant om naar de records voor geheel mei te kijken. Op waarnemingshoogte is dat -4.5 graden, Deelen, 1 mei 1962. Die kans is niet heel groot maar toch wel enigszins aanwezig.

  21. Leo schreef:

    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2020/05/1589467431.png[/img]
    En op klomphoogte -8.0, Eelde, 5 mei 2011.
    Daarvan is mijn inschatting dat dat er wel aan gaat. Met nu Twenthe / Enschede als (standaard) grote kanshebber (deels door het microklimaat en de bodemgesteldheid aldaar), die bleef afgelopen nacht achter door net wat meer bewolking en wind.
    Spannend 🙂 !

  22. peter schreef:

    Net afgelopen nacht voor de 10e keer beregend en aankomende nacht is het weer erg koud. Wel apart dat weinig weermannen dit hadden verwacht. Blijkt toch dat voorspellen erg moeilijk is. Hopelijk de laatste nacht of zou de nacht naar zaterdag ook nog kunnen gaan vriezen? Over een aantal weken weten we of het veel nut heeft gehad. De schade die nu kan ontstaan is schade aan het schilletje van de vrucht die daarvan dan ruw wordt en dan is het geen klasse 1 meer. Ja eisen zijn streng in de supermarkt. We wachten wel weer af.

  23. vanDam schreef:

    Leuke info weer Leo, we gaan het volgen vannacht!

  24. Asten (Harmelen) schreef:

    Extreem de hoge luchtdruk zoals deze de komende weken wordt berekend voor een wereldwijd wel heel brede gordel rondom de evenaar:

    [IMG]https://www.mupload.nl/img/s77gurnl21r.jpg[/IMG]

  25. Asten (Harmelen) schreef:

    En in lijn van Leo z’n berichtjes maar eens zien wat de komende nacht gaat brengen… kķkkoud…

  26. marcelvdh schreef:

    leuke berichten Leo, boeiend om te lezen en te bekijken

  27. getjo schreef:

    Hadden we dit van de winter maar gehad ipv al die corona ellende maar wel spannend vanna cht

  28. MierenN--ker schreef:

    Dit artikel van knmi. https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/vorst-met-ijsheiligen-steeds-zeldzamer Heel interessant hoor, maar dan wordt het een keer koud en dan moeten ze dat koste wat kost meteen met een spin eraan brengen.

  29. Flex schreef:

    Het hele jaar door met warmterecords waar ook ter wereld op komen draven ,, maar met koude records niet thuis geven ? Wie o wie bedoel ik haha https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2020/opnieuw-kouderecords-gebroken/

    • Jeroen amsterdam schreef:

      Ik weet wie jij bedoelt, maar dit is wel mens eigen om te zien wat je wilt zien. Mensen lezen ook vaak één bepaalde krant. Je wordt daardoor toch gekleurd in je mening. Nu is het de komende dagen droog en gaan we straks de boeren weer horen in de krant en komt er een schreeuwende krantenkop, daarna komt iemand die het linkt aan klimaat die gaat beweren dat dit vaker door klimaatverandering komt. Vervolgens verregent de rest van de zomer en is er een wijsneus die beweert dat het steeds vaker gaat regenen.

      Ik heb al vaker aan weerliefhebbers hier aangeraden om de boeken van Jan Buisman te lezen. Duizend jaar weer, wind en water in de lage landen. Zijn meerdere delen en begint rond het jaar 800-900. In het begin is er weinig informatie, maar dat wordt steeds meer en de verhalen om het weer heen zijn ook leuk om te lezen. Hoe de mens omging met bijvoorbeeld droogte of overstromingen.

  30. Asten (Harmelen) schreef:

    Vanaf volgende week donderdag passeren er een paar leuke fronten…
    Wellicht 20 mm of meer voor donderdag t/m maandag..

  31. Hjs schreef:

    Erg koude nachten de afgelopen tijd, maar om dat nu koud te noemen?, uiteraard wel kou, maar puur stralingskoude, overdag is het helemaal niet zo koud geweest. “Echte kou” is toch meer het daggemiddelde. Wat natuurlijk ook wel laag is nu, maar bij lange niet in de buurt van records.
    Wat veel meer bijzonder is, in mijn ogen, is de hoeveelheid zon en de droogte. Wat meer vocht in en op de grond zou de uitstraling sterk hebben gedempt.
    Nou alla, het lijkt nu voorbij, een veel warmere week voor de boog, geen vorst meer, wel weer zon en geen Regen…

    Keek trouwens net ff hier http://nsidc.org/greenland-today/
    En zie dat het sneltseizoen op Groenlang enorm vroeg op gang is gekomen. Dus dat wijst op warmte en zeker niet op kou.

    • Leo schreef:

      Ik heb het drie keer gelezen maar begrijp er niks van 😉
      Je vraagt je af of “erg koud” wel koud te noemen valt?
      En records waren het wel degelijk, zie hieronder. Maar misschien haal je verder wat dingen door elkaar of zo? Het was van mij een feitelijke constatering (ben nogal van de harde cijfers 😉 ) zonder er de rest van de wereld én de vraag óf het wel koud was bij te halen. Dat is pure perceptie waar je gelijk in kan hebben; is wat je zelf vind. En vast dat ze daar op Groenland anders over denken.
      Waar je overigens wel een geweldige conclusie trekt: ALS er meer vocht aanwezig was geweest was het niet zo koud. Briljant!

      • Asten (Harmelen) schreef:

        Haha Leo… respect dat je sowieso nog reageert op Hjs.
        Hjs is nogal van de dingen door elkaar halen al is het maar om zijn eigen gelijk te halen (en daarbij al dan niet expres van het onderwerp afdwaalt).
        Leo, bedankt weer voor de info. Ik bezoek de site wel veel minder dan vroeger maar dan pik ik jou berichten er zeker tussenuit !

  32. Hjs schreef:

    Ps voor Dagrecords, deze site https://frank62weer.com/dagrecords/ houdt dat netjes bij.

  33. Leo schreef:

    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2020/05/1589620755.png[/img]
    Tja dagrecords (hoewel het -alles bij elkaar gezet wel wat zegt) vind ik op zich niet zo interessant. Decaderecords en maandrecords des te meer. Dus we doen hem nog even: 14 én 15 mei waren -op waarnemingshoogte- extreem koud, met een evenaring van de koudste nacht ooit (16 mei 1909) in de 2e decade van mei

  34. Leo schreef:

    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2020/05/1589621008.png[/img]
    En vlak boven de grond beleefden we zelfs de op één na koudste nacht ooit voor geheel mei.

  35. Leo schreef:

    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2020/05/1589621381.png[/img]
    Het aantal zonne-uren is inderdaad ook wel interessant. 2020 voor zover op de 2e plaats! En voor wat betreft de voorjaarsdroogte (de winter was nat) actueel op de 4e plaats, na 1976, 1996 en 2011. Deel van de verklaring (van het vaak optreden in recente jaren) ligt ook hier in de schonere lucht maar waarom er zo vaak hogedruk invloeden zijn is voor zover niet verklaard en moeten we volgens mij toch in ieder geval deel op toeval houden.

  36. Flex schreef:

    “”Waar je overigens wel een geweldige conclusie trekt: ALS er meer vocht aanwezig was geweest was het niet zo koud. Briljant!””

    Kom ik ff terug op die 40+ temp van vorig jaar ….luchtvochtigheid extreem laag rond de 20% + droogte geeft dan exact hetzelfde effect als met de koude !! (als het niet zo droog was geweest was die 40+ er ook nooit gekomen))

    Feiten @Leo die liegen niet ! Leuke bijdrage van je !

  37. Flex schreef:

    “”En zie dat het sneltseizoen op Groenlang enorm vroeg op gang is gekomen. Dus dat wijst op warmte en zeker niet op kou.””

    Buiten het feit dat er dit jaar enorm veel extra ijs aanwezig was doordat de koude ‘opgesloten’ bleef op de Noordpool (en Europa / Rusland geen winter) zijn de dag en nachttemperaturen nog ruim onder 0….. Het zand wat hier in de ogen gestrooid word is dat het ijs dooit OMDAT de zeewatertemperatuur warmer is/word het dooit van onderaf en niet door de zon met zijn warmte van bovenaf(wat klimaat alarmisten ons willen doen laten geloven )) P.s Denk dat de gehele maand Mei de temperaturen net onder de 20 graden gaan blijven en dat daarmee de maand Mei als te koud de boeken in gaat …

    • Hjs schreef:

      Ik kijk puur naar de grafiek, die al duidelijk smelt laat zien tov de normaal, dat ian natuurlijk alleen bij bovennormale temperaturen.
      Ook vroege hitte in Griekenland en Turkije, 40 plussers daar al.

      Moet natuurlijk een beetje tegengas geven. 90% hier kijkt alleen naar koude prikjes 😉

  38. Mark (Breda) schreef:

    Bedankt @Leo voor deze bijdragen. Top!

  39. Leo schreef:

    Dank voor de complimenten weer, wie weet inspiratie voor de (nabije) toekomst 😉
    Bij toeval nog een geweldige aanvulling:
    https://twitter.com/karin_vdwiel/status/1261555778110066689
    Of direct naar het aangehaalde artikel:
    https://www.nrc.nl/nieuws/2020/05/15/weer-is-het-te-droog-wat-gaan-we-eraan-doen-a3999869

    Opmerkelijk – zowel de tekst van de tweet (kunnen we nog wat van leren 😉 ) als het artikel zelf.
    Om met die kop te beginnen: bij doorlezen zien we dat er géén trend is in de voorjaarsdroogte én het totaal niet past in de klimaatscenario’s van het KNMI. Sterker: “Voor de toekomst verwacht het KNMI een verdere toename van de neerslag in herfst, winter en lente” (in alle scenario’s dus) en over de zomer : “Van de vier scenario’s die het KNMI heeft uitgewerkt, voorspellen er twee een „kleine toename” van de gemiddelde zomerneerslag. De andere twee voorspellen een „aanzienlijke afname”. Ofwel: we weten het niet (ook letterlijk zo gesteld in de het artikel). Dus: wie het (wel) weet en durft mag het zeggen.
    De actuele extreme droogte (over het groeiseizoen vanaf 1 april) heb ik zelf nog even gecheckt hier:
    https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/geografische-overzichten/historisch-neerslagtekort
    Inderdaad: actueel vergelijkbaar met record van 2011. Dat bevestigt (zie de andere jaren) nog maar eens dat er geen sprake is van een trend. En mijn conclusie die ik hierboven al voorzichtig trok: we weten het niet, het is (iig vooralsnog) toeval.

  40. Leo schreef:

    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2020/05/1589703027.jpeg[/img]
    Dan uit het artikel zelf. Drie kaartjes: grondwaterstand 2018, 2019 en 2020. Niet helemaal eerlijk vergeleken (heb ik niet bedacht 😉 ) want de eerste twee zijn over de zomer en de laatste (hierboven) per 19 april maar toch een aardige indicatie. We zien een duidelijke afname in het verschil t.o.v. het langjarig gemiddelde én dat het actueel (althans per 19 april) uitgezonderd de Veluwe wat betreft de grondwaterstand enorm meevalt! Let wel: daarmee niet gezegd dat het actueel niet droog is. Juist in het groeiseizoen zo’n oplopend tekort is toch wel vrij dramatisch.

    • Roland Bodegraven schreef:

      Je ziet de zandheuvels goed terug. Veluwe, salandse heuvel rug, hondsrug, zels de stuwwal bij bergen op zoom zie terug. Interessante kaart.

      • Mark (Breda) schreef:

        Woensdrecht was afgelopen winter regelmatig koudste plek. Samen met de diverse berichten over records in relatie tot (lucht)vochtigheid goed met elkaar te rijmen. Ik zie een relatie hier.

        Verder is het momenteel roeptoeteren en vallen wetenschappers over elkaar heen met de droogte en hoe dit komt. Het mooie is dat iedereen wat roept maar niemand zeker is. Maar wel de PR willen halen.

    • David schreef:

      Leuke informatie Leo ook leuk dat je er weer wat vaker bent moet stukjes

  41. joke,riederalp schreef:

    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2020/05/1589703528.jpeg[/img]
    Na een week met redelijk veel neerslag, gaat de zon weer schijnen. De bergbanen in Zwitserland zijn nog gesloten, maar omdat de aanbrengbanen naar Riederalp wel gewoon open zijn, komen er wel vliegers naar boven. Of dat illegaal is, weet ik eerlijk gezegd niet…. Overigens mogen in de grote cabine maar 10 pers. ipv 100 en in de kleine eitjes 1 pers ipv 6 ( uit 1 huishouden mogen wel bij elkaar) Overal staat handgel en iedereen houdt zich eraan. Vooralsnog hier boven nog geen coronagevallen.

  42. Flex schreef:

    Tja ,het KNMI hobbelt gewoon al jaren achter de feiten aan ,,,,denk eens terug aan 1995/96 met de overstromingen ,,toen moesten er miljarden in dijkverhoging gepompt worden, immers dit werd de toekomst door de klimaatverandering….inmiddels 25 jaar verder en 0 overstromingen gehad,,,http://edepot.wur.nl/117581

    • Mark (Breda) schreef:

      Tsja. Kans x Omvang. Het is geen vaste frequentie en er wordt puur aan kansberekening gedaan. Voor hetzelfde geld komende 3 jaar 3x prijs. Lastig. Investeringen zullen pas na decennia de waarde laten zien.

  43. Asten (Harmelen) schreef:

    GFS 00.00 hoofdrun laat Hemelsvaartdag voor een deel behoorlijk in het water vallen. KNMI gaat daarintegen voor een mooie Hemelvaart met gemiddeld 26 graden…
    Ik ben benieuwd !

    Van vrijdag op zaterdag nogmaals aardig wat regen. Zou mooi zijn want er kan in die paar dagen tussen de 10 en 40 mm vallen…

  44. Jorne schreef:

    Ec heeft vanavond zelfs op vrijdag pas de warmste dag voor een groot deel van NL en amper onweer

  45. OpAart schreef:

    https://www.severe-weather.eu/tropical-weather/india-cyclone-amphan-bengal-mk/
    Flinke orkaan (monster cyclone, volgens Severe Weather) woensdag/donderdag over India/Bangladesh.

  46. MierenN--ker schreef:

    Bizar hoeveel sneeuwoverschot er op het Noordelijk halfrond is trouwens. https://globalcryospherewatch.org/state_of_cryo/snow/fmi_swe_tracker.jpg

  47. Roland Bodegraven schreef:

    Hajo nog flink aan het werk?

  48. Mike Mos schreef:

    Laten we eens kijken wat intellectuele eerlijkheid zoal inhoudt:
    – Iemands persoonlijk geloof interfereert niet met het streven naar waarheid.
    – Relevante feiten en informatie worden niet doelbewust achterwege gelaten, zelfs wanneer dergelijke dingen iemands hypothese tegenspreken.
    – Feiten worden op onpartijdige wijze gepresenteerd en niet verdraaid om misleidende indrukken te geven of om een bepaalde visie te ondersteunen.

    Hajo Smit beweert dat er amper wetenschappelijk bewijs is dat de relatie tussen menselijk handelen en opwarming van de aarde bevestigd (13 maart, dat hij het er niet mee eens is, betekent niet dat het er niet is). Dat er geen relatie is tussen CO2 en temperatuur op aarde (4 april, grafiek die geen detail laat zien over de relevante recente periode). Dat een realtime crisis als corona laat zien dat de klimaatcrisis “schimmig en zeer twijfelachtig” is (13 maart, een weerman zou toch moeten weten dat het klimaat niet met die snelheid verandert). En die in dit bericht vergeet te melden dat uit zijn grafiek blijkt dat we net de warmste januari sinds het begin van de metingen achter de rug hebben (dus die daling is niet zo gek) en zegt dat hij natuurlijk de visie ondersteunt dat tussen 1975 en 1998 de temperatuur flink gestegen is (en sinds 1998 niet?).

    Iemand die zo moedwillig en kieskeurig naar het gewenste antwoord toe redeneert, krijgt een dikke onvoldoende als het gaat om intellectuele eerlijkheid. Zelfs als het met bakken uit de lucht zou vallen, zou Hajo Smit het waarschijnlijk niet herkennen. En wat is in godsnaam ‘radicale’ intellectuele eerlijkheid? Klinkt als iets met teveel testosteron.

    Dus heel goed dat Peter benoemt wat Hajo Smit suggereert maar te intellectueel oneerlijk is om uit te spreken. De vraag is hoe Hajo Smit zichzelf nog in de spiegel kan kijken. Mogelijk omdat hij vindt dat ‘zijn denkvermogen dat van velen overtreft’ (13 maart). Dat heeft vaak het bijeffect dat iemand slecht in staat is zijn eigen tekortkomingen te zien.

    • Roland Bodegraven schreef:

      Waarvan akte…

    • Joost schreef:

      Het fijn dat er in de wereld mensen nog een andere mening hebben en niet alles klakkeloos voor waarheid aannemen. Misschien iets meer verdiepen in de geschiedenis. Fijne dag

      • Mike Mos schreef:

        Het is altijd treurig om te zien dat mensen de mening van intellectueel oneerlijke mensen de moeite waard vinden. Daar zul jij, schijnbaar als kenner van de geschiedenis, hopelijk het gevaar ook van in kunnen zien.

        Tegengeluid prima, maar speel dan wel volgens dezelfde regels. Anders degenereert het tot een machtsspel.

        • Jeroen amsterdam schreef:

          Hajo is nogal vluchtig in zijn betoog. Alsof hij je inhaalt op zijn fiets en nog even iets terzijde zegt. Ik denk dat jij hem verkeerd begrijpt. Zijn doel is het meer om jou te prikken. Het zou je sterken als je dit kan accepteren. Als iemand zich echt wil verdiepen in de klimaatdiscussie dan moet je toch echt niet hier zijn, maar verscheidene boeken gaan lezen. Ik ga je ze niet voordragen, want iets zegt me dat je daar niet naar op zoek bent.

          Dit is mijn opvatting van het al meerdere jaren lezen van zijn blog.

    • Tjeerd schreef:

      Duidelijk verhaal Mike Mos. Helemaal met je eens

    • Paul A Club 1989 schreef:

      Mocht je de mogelijkheid hebben een keer 1 op 1 te discuzeuren met hem ga je wel anders praten. Probeer het eens! Maar hier de pastoor uithangen kopen we niks voor.

      • Frank van Seggelen schreef:

        Exact, hoe makkelijk is het om iemands hoofd er af te hakken als deze boven het maaiveld uit steekt.

        Gelukkig doet Hajo dit en blijft hij dit doen daar ken ik hem al heel lang en goed genoeg voor.

        En dat moeten we vooral waarderen al zijn bepaalde zaken discutabel dat is ook de reden waarom Hajo dit soort zaken deelt juist om de discussie te creëren.

    • Asten (Harmelen) schreef:

      Wat een onsamenhangende reactie zeg. En dat ter verdediging van een persoon (Peter) waar duidelijk een steekje aan los zit. Zijn manier van communiceren komt nogal overspannen en onbeschoft over… de beste man heeft werkelijk geen flauw benul van hoe Hajo al jaar in jaar uit steekjes uitdeelt om mensen te prikkelen..
      Alleen het woordgebruik al…. kansloos

      En dan deze ‘los zand reactie’ van meneer Mos… de pot verwijt de ketel…
      En dan ook nog op een studentikoze manier psycholoogje spelen.. voorwaar een multitalent..
      Op naar een lekker lang weekend.. alweer !

    • Kijk zelf eens in de spiegel maar vergeet vooral je taksen, belastingen en milieuheffingen niet te betalen hoor want daarmee gaan de bruikbare idioten de zo gezegde opwarming tegengaan en de aarde redden van de ondergang. 😆

      Wist je trouwens dat klima Gretchen nu plots ook virologe is en dat ze een zangcarrière uit de grond heeft gestampt.
      Niet mis voor een zeventienjarig klein meisje dat niet eens in staat is om zwart van wit te onderscheiden.
      En daar laten mensen zoals jij zich dan door leiden en het hoofd gek maken.
      Niet rechtstreeks maar u begrijpt wat ik bedoel, toch !?

  49. Flex schreef:

    @Mike Mos “” Hajo Smit beweert dat er amper wetenschappelijk bewijs is dat de relatie tussen menselijk handelen en opwarming van de aarde bevestigd (13 maart, dat hij het er niet mee eens is, betekent niet dat het er niet is). “” Het er wel mee eens zijn betekend dan ook dat je met voorbeelden of liefst met feiten komt om dit te bekrachtigen ,,,nu komt @Mike met n i e t s aanzetten ?? Snap wel waarom, want er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat de mens zorgt voor klimaatopwarming ,ook zonder de mens en industrie was er al opwarming ,die begon 12.000 jaar geleden al. “” Dat er geen relatie is tussen CO2 en temperatuur op aarde (4 april, grafiek die geen detail laat zien over de relevante recente periode). “” Wederom zelf geen “goede” grafiek tonen of enig ander bewijs om aan te tonen hoe het dan wel zit ?? “” Dat heeft vaak het bijeffect dat iemand slecht in staat is zijn eigen tekortkomingen te zien. “” Klagen,tieren,maar zelf niet met steekhoudende tegen argumenten komen… ??

  50. Joalie schreef:

    https://www.severe-weather.eu/global-weather/gulf-stream-ocean-current-cooling-fa/
    Interessant artikel over de momentele afkoeling van de Atlantische golfstroom door het aanhoudende Noord-Amerikaanse koude weer aan de noord-oost kant. Ben benieuwd of dat doorzet en effect gaat hebben op ons Europese weer.

  51. Remko schreef:

    Eens. Het is net als in de politiek. De oppositie schreeuwt van alles, maar komt nauwelijks met zinnige aantoonbare oplossingen. Nee, ze brengen eerder nieuwe problemen. Oplossingen of een route ernaartoe ho maar. Kl8maat, weer, mens, CO2. Covid 19 is vergelijkbaar. De wetenschap weet nog niets en doet voorstellen naar eer en geweten op basis van nog geen 50 % kennis. Ik vraag mij af of we al 50% weten over de relaties in het klimaat. Ik weet zeker van niet. Kan dat helaas niet staven.

    • Jeroen amsterdam schreef:

      Ik denk dat we bij klimaat niet verder komen dan: nonlineair chaotisch systeem. Schat zelf een kennis percentage in van minder dan 20%. Veel veranderingen van input veranderen weer andere inputs. Zo kan je door gaan. De klimaat modellen zijn nu: garbage in = garbage out.

  52. Remko schreef:

    Het zou toch mooi weer worden? Hier in het oosten niets van te merken. Ja, niet koud maar wel fors bewolkt. En dat weten we als de zee koud is en de Noordzee aanvoer aan de hand is. Vorming van wolken op het land waar deze opwarmt.

  53. Mark (Breda) schreef:

    In de meerdaagse is regen van betekenis weer 10 dagen uitgesteld. Komend weekend stond regen maar die is verdampt.

    Droog. Droger. Droogst.

  54. sneeuwfanaat(Ron) schreef:

    Ik zou wel zin hebben in een nieuw bericht,Hajo kom maar door!

  55. joke,riederalp schreef:

    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2020/05/1590052677.jpeg[/img]

  56. Remko schreef:

    Turkije van hitte naar winterse omstandigheden. Bron: Severe Wheather.

  57. Remko schreef:

    Flink windveld morgen over Ierland en Schotland. Benieuwd hoeveel wind wij in de nasleep van de depressie krijgen. En water please.

  58. Roland Bodegraven schreef:

    Volgens de buienradar toch een regenfrontje over Nederland nu. Enigszins significant of druppel gloeiende plaat? Denk de laatste, maar elke druppel is welkom natuurlijk

  59. Roland Bodegraven schreef:

    Hier nu lekkere regen 🙂 Ruikt heerlijk

  60. Roland Bodegraven schreef:

    Uhm Hajo….. Nu alweer bijna 2 weken geleden… Ook zou je uit de doeken doen hoe en wat de plannen zijn voor wswm de komende winter. Dit na afloop van het seizoen. Mwah lijkt mij inmiddels al even klaar. Snap dat je hard aan het werk bent. Wij allemaal, maar een kort berichtje moet toch wel kunnen? Desnoods in de comments. Beetje jammer.

  61. Roland Bodegraven schreef:

    https://bergfamilie.nl/het-is-officieel-oostenrijk-deze-zomer-open-voor-nederlanders/

    Ik weet waar wij zitten deze zomer. Lekker in de caravan van mijn ouders. Lift pakken naar boven voor Bärenland. Super leuk voor de kinderen. Tevens met de trein, kan gratis op gästekarte, naar Bregenz, Lindau, St. Anton. Autootje naar Innsbruck. Top!

  62. GBJ schreef:

    De actualiteit is ver te zoeken…

  63. sneeuwfanaat(Ron) schreef:

    Kommop Hajo is jouw site en wij willen een bericht van jouw!Geef een teken van leven en maak je ideeën vd site bekend.Dit kan niet zo lang geen bericht

  64. Jeroen amsterdam schreef:

    Het weer is misschien op dit moment niet heel boeiend, maar globaal gezien zijn er wel een aantal dingen aan de hand.

    1)
    [img]https://climatereanalyzer.org/wx_frames/gfs/ds/gfs_world-ced_t2anom_1-day.png[/img]
    Lange tijd geleden dat ik de aarde hier op +0,3 heb gezien. Meestal tussen de 0,5 en 0,7.

    2)
    [img]https://www.tropicaltidbits.com/analysis/ocean/nino34.png[/img]
    La niña lijkt er aan te komen. Dan moet de 3.4 index naar -0,5 gaan. Meestal is het zo dat de aarde dan afkoelt ongeveer 3 maanden later(let op dit is op basis van hoe de energie verspreid over de aarde, ik zeg niet dat de aarde op de lange termijn hierdoor afkoelt). La niña en el niño hebben zover bekend geen grote invloed op ons weer in Europa. Houd je elfstedenhoop nog even vast.

    3)
    [img]https://www.tropicaltidbits.com/analysis/ocean/natlssta.png[/img]
    Atlantische oceaan dipt weer opnieuw. Dit keer koud water vanaf de Amerikaanse kust. Als de AMO permanent negatief wordt kan dit ons klimaat weer terug zetten naar de jaren 80 en ook het zee ijs nieuw leven inblazen.

    In combinatie met minder aandacht voor het klimaat door corona en een economische terugslag kan dit een geluk bij een ongeluk zijn. Ook al is warmer weer eigenlijk beter voor ons. Wellicht dat de wetenschap(het gebrek aan) zo een harde klap te verwerken krijgt dat we weer allemaal voeten op aarde kunnen zetten en wellicht komen er onderzoeken naar -> Mann, Jones en Strong. De ingelezen weten wie deze heren zijn.

    Spannende tijden

    • Roland Bodegraven schreef:

      Interessant man!

    • Mark (Breda) schreef:

      Wow. Dat zijn een aantal bijzondere staatjes en grafieken. Gaaf.

      En ik hoop dat deze tendens nog even doorzet.

      Zou er enige correlatie zitten tussen deze dalingen en de corona-dip in uitstoot van o.a. CO2?

      • Jeroen amsterdam schreef:

        Nee, die CO2 dip is niet echt een dip, maar minder uitstoot. Is ook niet terug te zien in de wereldwijde grafieken. Wellicht dat we over een paar jaar een verminderde toename zien in de grafiekjes, maar wel nog een toename dus.

  65. Mark (Breda) schreef:

    @Hajo: waar blijft jouw nieuw bericht? Geef anders Ronaldo, Fre, Leo en Jorne weer hun inlog en laat hen berichten schrijven.

    Ik stel een crowd-activation/stemming voor. Zoveel mogelijk +1 van de lezers in de comments als we de oude weermannen weer vaker hier willen zien.

    • Roland Bodegraven schreef:

      Denk dat dat verleden tijd is. Leo misschien? Geen idee waarom Jorne geen berichten meer post? Jammer jammer.

      Nu was het natuurlijk zo dat er vroeger in de zomer sowieso geen berichten waren, maar dat wisten we. Tevens is het nu niet echt spannend weer, maar er valt altijd wel iets te vertellen of te prikkelen (lees ik ook graag die berichten).

      • Asten (Harmelen) schreef:

        Jorne post naar mijn weten alleen in het wintersportseizoen.
        Daarnaast heeft hij natuurlijk zijn ‘gewone’ leven en is zijn studie als ik het me nog goed kan herinneren achter de rug en is wrs druk aan de slag…

        Ennuh, deze site was tot een paar jaar geleden voor 97% gericht op de wintersport(periode)..

        Vandaag iig wat regen gehad.. net voldoende om het gras de komende dagen weer wat groener te laten kleuren.. daarna pas weer wat serieuzere regenkansen de dagen na de Pinksteren.

        Mei tot nu toe in de top 10 droogste maanden.. 7e plek geloof ik.. zal straks ff tabel plaatsen..

      • Jorne schreef:

        Mij zie je inderdaad vooral in de winter! Al ben ik inderdaad volop aan de slag ook dus niet de tijd die ik als student had helaas. Komende winter en de aanloop daarnaartoe ben ik zeker weer van de partij heren

  66. Frans v schreef:

    De verwoestende orkaan die aan land is gegaan in India, helaas nog geen woord hierover hier. Verder borduren over het extreem droge voorjaar in de lage landen, nieuwe Ec control run erg warme uitbijter, 1 t/m 6 juni 30 graden en kans op neerslag van betekenis de komende 14 dagen: nihil…

  67. Hjs schreef:

    Iets heel raars hier, er valt iets uit de lucht, geen idee wat het is, het lijkt wel iets van water, wat zeg maar uit de kraan hoort te komen. Moet ik me zorgen gaan maken?
    Ik zie de zon ook niet, terwijl het dag is, komt apocalyptisch over. Heel vreemd allemaal.

  68. Briannet schreef:

    buy australian viagra viagra in england how to buy buy cheap viagra online canada

  69. Briannet schreef:

    cbd sydney apartments sale cbd oil for sale cambridge best cbd cherry wine bud for sale

  70. Briannet schreef:

    cbd oil cartridges for anxiety for sale cbd oil for sale in mansfield ohio colorardo cbd for sale

  71. Briannet schreef:

    buy online viagra in usa viagra buy viagra online canadian

  72. Briannet schreef:

    best cbd for calming dog treatibles cbd for dogs cbd for dogs benefits

  73. Briannet schreef:

    buy viagra in mexico buy pfizer viagra 100mg buy viagra india

  74. Briannet schreef:

    where to buy viagra reddit generic viagra buy viagra

  75. Briannet schreef:

    cbd to relax dog older dogs and cbd oil best cbd for dogs with cancer

  76. Briannet schreef:

    can dogs get an overdose on cbd cbd for dogs relives shedding and itching how long for cbd oil to stark working in dogs for arthritis

  77. Briannet schreef:

    known benefits of cbd oil cbd benefits research best sublingual cbd oil benefits

  78. Briannet schreef:

    full spectrum cbd capsules free trial offer raw cbd oil capsules hemp cbd capsules benefits

  79. Briannet schreef:

    cbd oil benefits for topical cbd mct oil benefits ctfo cbd benefits

  80. Briannet schreef:

    online cbd oil delivery online cbd vapes cbd oil online amazon

  81. Briannet schreef:

    strongest cbd gummies online cbd gummies store how to buy cbd thc gummies online

  82. Briannet schreef:

    cbd oil benefits sports benefits of angstrom cbd benefits of cbd circles

  83. Briannet schreef:

    investigate this site go to this website that guy

  84. Briannet schreef:

    sneak a peek at this web-site online look at more info

  85. Briannet schreef:

    visite site what Google did to me discover this info here

  86. Briannet schreef:

    official statement Recommended Site Click This Link

  87. Briannet schreef:

    this post site check here

  88. Briannet schreef:

    try this website my sources listen to this podcast

  89. Briannet schreef:

    read this visit More Bonuses

  90. Briannet schreef:

    image source explanation read moreA…

  91. Briannet schreef:

    more info here navigate to these guys you can check here

  92. Briannet schreef:

    Read Full Article reference go to this website

WSWM.nl heeft duidelijke spelregels voor reageerders. Surf eens naar deze spelregels zodat je weet hoe we het hier leuk en gezellig en vooral informatief houden. Discussie is leuk maar we vallen niemand persoonlijk aan. Een kritische houding is welkom - opbouwende kritiek is een geschenk - maar laat misschien ook eens blijken hoe zeer je het harde werken van het team waardeert. Om dat meteen even om te keren: het team van WSWM.nl draagt alle reageerders op handen! Onze levendige community is waar we het allemaal voor doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Alvast bedankt voor je bijdrage aan dit mooie platform. Controleer je reactie nog eens op spelfouten en al te scherpe randjes.

Plaats de url van je uploaded image tussen [img] [/img] tags in je comment. Uploaden kan met het fototoestel bovenin of op http://nl.tinypic.com/.