Een nachtmerrie voor elke wintersporter: pech onderweg. Het liefst sta je natuurlijk zo snel mogelijk op de latten in de verse poedersneeuw! Echter, bij sneeuw en koude temperaturen is de kans op pech helaas een stuk hoger. Maar.. voorbereiding is het halve werk en daarmee zorg je dat je al een aantal pechgevallen van je lijstje kunt afstrepen. Mocht je dan toch nog tot stilstand komen, dan kun je de volgende stappen volgen om je veiligheid te behouden!

Wintercheck
Voor je inpakt en de weg op kan, is het belangrijk om te checken of je auto winterklaar is. Zijn de vloeistoffen aangevuld? Doen je ruitenwissers het naar behoren? Niets zo vervelend als een heftige sneeuwbui en ruitenwissers die weigeren! Dit kun je natuurlijk allemaal zelf nalopen, maar wist je dat je bij Renault een wintercheck voor je kunt laten doen? De service-adviseurs checken jouw Renault op 10 vitale punten zodat jij veilig op reis kunt.

Sneeuwkettingen
Sneeuwkettingen zijn een must wanneer je naar een gebied gaat waar veel sneeuw valt. Voor de beginnende wintersporter is het misschien even wennen wanneer je deze om je banden moet doen. Om ongelukken te voorkomen is het nooit weg om sneeuwkettingen in je achterbak te hebben liggen, en in sommige landen zijn ze zelfs verplicht. Wanneer je het onderstaande bord ziet weet je dat je sneeuwkettingen om moet doen.

Maar wat als je dan toch pech hebt..
Je hebt je auto laten checken en de sneeuwkettingen liggen achterin. Toch krijg je pech! Niet onoverkomelijk in sommige weersomstandigheden. De volgende regels moet je volgen om je veiligheid, en die van je passagiers, te behouden wanneer je op de snelweg pech krijgt.

  • Ben je gedwongen om te stoppen? Geef dit dan aan bij de andere weggebruikers door je knipperlicht of verlichting te gebruiken. Probeer daarna te stoppen op de vluchtstrook en draai je wielen naar rechts wanneer je stilstaat. Als je auto dan van achteren wordt geraakt schiet hij niet de weg op, maar tegen de vangrail.
  • Zet bij mist je mist- of stadsverlichting aan en zorg voordat je de auto verlaat, dat je altijd op de handrem staat.
  • Stap nooit uit aan de kant waar de andere voertuigen je voorbij razen! Vergeet ook niet een gevarendriehoek neer te zetten en blijf ten alle tijden achter de vangrail.
  • In veel landen is het tevens verplicht om een veiligheidshesje te dragen. Ga je op vakantie naar België, Frankrijk, Hongarije, Italië, Kroatië, Luxemburg, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal, Slovenië, Spanje of Slowakije? Dan is het verplicht om een veiligheidsvestje te dragen.

Pech buiten de snelweg?
Niet alle pechgevallen vinden plaats op de snelweg. Mocht je op een rustig bergweggetje pech krijgen, plaats dan een gevarendriehoek op 50 meter afstand van je auto. Zo waarschuw je andere voertuigen. Mocht je de kennis hebben, dan kun je op een rustige weg altijd zelf kijken of je het probleem kunt oplossen. Doe dit echter nooit op de snelweg! Wanneer je er zelf niet uitkomt, bel dan je pechhulp.

Zo! Na het treffen van de voorbereidingen en het lezen van dit blog ben jij klaar om te gaan. Wist je dat de crossovers van Renault, de nieuwe Captur en de Kadjar ideaal zijn om mee op wintersport te gaan?

Categorieën: Met de auto

Hajo

Hajo Smit is afgestudeerd meteoroloog en klimaatdeskundige. In 1991 verliet hij het KNMI na 3 "hele bijzondere" dagen. Hij werd skileraar en natuurgids en vertaalde ondertussen een werk van Nietzsche: "Over de toekomst van ons onderwijs". Aan het einde van het millennium werd hij even een grootheid in het inline skaten en verdiende hij zijn sporen en een boel geld als ICT-copywriter. In 2001 werd hij vader maar de relatie hield niet stand. Een seizoen als mountainbikegids in Griekenland en Oostenrijk en hij was weer boven Jan. Sinds 2006 is hij actief als de nationale wintersportweerman. In 2008 trouwde hij in Oostenrijk. In 2009 kreeg hij een dochter en overleed zijn vader. Zijn permanente studie op het gebied van preventieve geneeskunde en anti-aging begon. Na eerdere successen op andere platforms lanceerde hij 2011 zijn eigen blog wintersportweerman.nl dat snel zeer ruime sponsoring vond. In 2016 schreef hij een boek over Amerikaanse politiek. Een scheiding volgde en veel ruis op de lijn. In december 2017 verhuisde hij naar Oostenrijk en volgde er de opleiding tot paraglidingtandempiloot. Met covid werkte Hajo vele maanden in Nederland als klusser. De covid-winter 2021 verbracht Hajo in Hinterglemm waar Wintersportweerman.nl uit zijn as herrees met gigantische bezoekersrecords en een werkend donatiemodel. Hij sloeg ook zijn vleugels weer uit als journalist, copywriter en marketeer met Bitcoin als nieuwe grote liefde. Sinds mei 2021 verblijft Hajo veel in Zell am See Kaprun, waar hij in de zomer actief is als tandempiloot.

1 reactie

Gesloten voor reacties.