Voor het eerst dan geprofiteerd van de zeer geringe afstand tussen Kaprun en de Weissensee. En een zeer goede oogst op mijn missie het tandem paragliden daar een zwengel te geven. Hierboven zie je me vliegen met Dick. Zijn schaatsbuddy is paraglider. En die stapte op me af na mijn eerste solovlucht donderdagochtend. Even later zaten we met z’n 3 in de stoeltjeslift van het lokale mini-skigebied en even later had ik mijn eerste tandemvlucht hier al op zak.
Mijn schaatsen had ik bij me. Maar niet eens aangetrokken. Donderdag was de Aart Koopmans memorial en het goede ochtendijs dus voor de toppers. Meteen maar gaan vliegen dus. Na mijn solovlucht gepraat met het hoofd veiligheid van het event en met de voorzitter van de Alternatieve Elfstedentocht. Liever niet meer tijdens een wedstrijd op het ijs landen. Alle begrip. Zal het noot meer doen. Speaker Jannes Mulder sprak ik later die dag en die vond het eigenlijk wel grappig dat er juist tijdens de wedstrijd paragliders neerdalen. Veel mensen weten niet hoe precies wij kunnen landen dus worden ze er zenuwachtig van. Toen ik solo aan kwam vliegen grapte Mulder meteen dat ie een pizza besteld had en dat die nu gebracht werd per luchtpost.
Het ijs is echt verschrikkelijk dik op het kleinere ondiepere meer. 20cm of zo…. terwijl het diepere grotere meer ijsvrij is. Bizar! Je vermoed bijna dat de familie Jank, de lokale ijsmeesters, een speciaal goedje hebben om het ijs te laten groeien. Nu ja maar ik hoorde dus vandaag dat de 200km toertocht echt drama was. Super dooi-ijs en dan ook nog eens helemaal kapot gereden door de mensenmassa. De dame die gisteren ook met me vloog (want ja men stond in de rij) stapte vandaag na 100km uit. Had ik ook gedaan…. maar ik heb volgende week een herkansing!
Hert tandemvliegen aan de Weissensee staat nu echt op de kaart. Ook meteen al op mijn vliegwebsite geadverteerd! Wellicht ga ik volgende week nog eens terug want wat is het verschil? Het dauwpunt! Het blijft dooien overdag maar volgende week wordt de lucht veel droger en dan kun je bij +8ºC een dauwpunt hebben van diep onder nul. Speel maar eens met deze rekentool! Dan blijft het ijs droog en hard! Dus stap ik volgende week misschien nog eens in de auto…. 2 uurtjes maar!