ruka1812

Als je nu niet te ver weg een perfecte wintersport wilt moet je in Finland zijn! Hierboven Ruka vanochtend. Herinner je je nog dat de slalom van Levi afgelast was? Dat bericht brachten we 6 november en toen gingen de Lage Landen en ook de Alpen net de zachte fase van november in. De schitterende door mij in mijn eerste boude voorspelling aangekondigde sneeuw aan de noordkant kwam einde van de maand. Daarna liep alles in de soep. Behalve de kunstsneeuw dan. En nu zegt het Amerikaanse model dat dit nog tot in 2016 zo door gaat. Het Europese model komt toch weer met sneeuw in het wisselweekeinde. Waar komt dat grote verschil vandaan?

usapre

Om te beginnen kijken we naar een kaart van aanstaande woensdag in Amerika. Op dit moment sneeuwt het stevig rond de grote meren. Daarna zie je de oostkust een push van regen uit het zuiden krijgen. Niet zelden loopt die push rechtstreeks door naar Europa. Nu zit er een hogedrukgebied tussen. Die gaat voor de zoveelste keer Arctische lucht over de koude vlek op de oceaan laten uitstromen. Precies zoals in november toen dat soort koudegolven vervolgens naar de Alpen door zetten. Nu hebben we een perfecte gelegenheid om eens te kijken naar de vlinder die bepaalt of dat ook gebeurt!

beginec

Europees model uitgangssituatie

De uitgangssituatie kiezen we altijd op een moment dat de modellen nog praktisch hetzelfde berekenen. Kijk links naar de arctische uitbraak naar de Azoren. Het Europese model heeft strakke lijnen (isobaren). De wind gaat langs die lijnen.

begingfs

Amerikaans model uitgangssituatie

Het Amerikaans model heeft links op de kaart heeft een kronkeltje bij de Azoren. Dat is de vlinder. Het gaat om een paar hPa luchtdrukverschil. Dat is in een fietsband compleet nihil. Alleen op een regionale schaal van plus min duizend kilometer kan zo’n klein drukverschil iets uitrichten.

ecplus30

Europees model 30 uur later

In het Europees model zien we 30 uur later dat front als een “ruitenwisser” gewoon naar het zuidoosten zwiepen. De kou zit pal achter het front. De Alpen hebben op dat moment nog teflon (amorfe hogedruk van de Canarische Eilanden naar Moskou).

gfsplus30

Amerikaans model 30 uur later

In het Amerikaanse model is er 30 uur later al een depressie ontstaan uit het kronkeltje. Stel je de warme lucht (van de Canarische Eilanden naar Kiev) voor als het strand en de koude lucht als de zee die binnen komt rollen. Je hebt golven en brekers. Een depressie is een breker. Weliswaar met de kop van de golf achterwaarts omslaand in plaats van voorwaarts. Het belangrijkste is dat als de isobaren een kringetje gaan vormen dat de lucht op die plek dan serieus gaat tollen tegen de klok. Wat zou dat nu voor de teflon gaan betekenen?

ecplus60

Europees model 60 uur later

In het Europese model ontstaat er pas na 60 uur (+150+60=+210u=volgende week zaterdag) bij Londen een kleine depressie maar dan is de kou al uitgezakt naar Spanje (zie sneeuwbuien daar) en kan die kleine depressie niks anders dan die kou naar de Alpen duwen. Bij de Azoren ligt dan de volgende koude golf alweer klaar (ja het lijkt eind november wel).

gfsplus60

Amerikaans model 60 uur later

In het Amerikaanse model heeft die depressie bij de Azoren de warme lucht een zwieper gegeven waardoor die weer flink opbolt tot aan Londen aan toe. Teflon in het kwadraat dus. Zo is het weer dus een in zichzelf kronkelende slang waarbij kou een draaiing kan veroorzaken die warmte aanzuigt.

ecplus90

Europees model 90 uur later

Weer dertig uur later heeft het Europese model een full hit op de Alpen. Eigenlijk op de manier waarop eerdere runs van het Amerikaanse model het ook hadden. Alleen vanochtend wil het Amerikaanse model er even niks van weten. Vaak vragen mensen in de reacties: welk model is nu beter? En dan zijn er allerlei meningen over welk model het in welke situatie beter zou doen. Nou ik geloof daar weinig van. De modellen doen maar wat. Binnen de aan hen opgelegde wetten van de fysica. Ons rest niets dan tussen alles wat de modellen uitspugen met ervaring en gut feeling scenario’s oppikken die meer of minder waarschijnlijk lijken. Een weerman mag al blij zijn als het het beter doet dan een met pijltjes gooiende gorilla. Of de weerman blijft netjes binnen de betrouwbare termijn van 3 tot 5 dagen. Persoonlijk vind ik dat laf en vraag je er dan om dat je baan over 10 jaar wordt overgenomen door een robot. Bliep bliep.

gfsplus90

Amerikaans 90 uur later

In het Amerikaanse model door die vlinder 90 uur eerder droomweer in de Alpen. Voor een zomervakantie of herfstvakantie dan. Voor de wintersport is een beetje sneeuw misschien niet te veel gevraagd? Voor de kunstsneeuw zie ik geen probleem. Dat zal wel houden. Ik vroeg gisteren in een mail nog aan Henk Tennekes, oud-directeur onderzoek van het KNMI – een van de meest gelauwerde meteorologen ooit – lang geleden al van het KNMI verbannen vanwege zijn onwelgevallige klimaatstandpunt, hoe hij tegen de allerlei cycli aankijkt die zouden helpen het weer en de seizoenen beter in de smiezen te krijgen. Zijn antwoord: “Er zijn maar twee echt betrouwbare cycli gevonden waar we iets mee kunnen en dat zijn dag/nacht en de seizoenen”. Ik ben daar dan weer wat sceptisch over. Ik verwacht wel enig heil van meer onderzoek naar alle El Ninjo’s van de 20e eeuw en hun effecten etc.. Ik ben geen maan-gelovige trouwens. Maar voor wie wil: 25 december is het volle maan en dus wie weet!


Hajo

Hajo Smit studeerde in 1991 cum laude af als meteoroloog, milieu- en klimaatdeskundige. Hij stopte na 3 "hele bijzondere" dagen bij het KNMI met zijn eerste academische baan en werd skileraar en natuurgids. Tussendoor was hij actief als tekstschrijver en vertaler. Aan het einde van het millennium werd hij even een grootheid in het Nederlandse inline skaten als hoofdredacteur van een skate magazine en organisator van een groot Red Bull event in Valkenburg. Na een seizoen als mountainbikegids in Griekenland en Oostenrijk begon hij in de winter van 2006 te bloggen op het snijvlak van wintersport en winterweer. Die winter in Königsleiten leerde Hajo in Oostenrijk ook paragliden. Tussen 2011 en 2017 nam zijn eigen website wintersportweerman.nl gewoon vanuit Nederland een zeer grote vlucht. In december 2017 verhuisde hij naar Oostenrijk om het paragliden weer op te pikken en tandempiloot te worden. Tijdens covid viel de sponsoring van wintersportweerman weg en werkte Hajo acht maanden in Nederland als klusser. De covid-winter 2021 verbracht hij in Hinterglemm waar hij ook weer actief werd als tekstschrijver. Wintersportweerman.nl behaalde dat seizoen een gigantisch bezoekersrecord van 70.000 unieke bezoekers op een dag. Sinds de zomer van 2023 runt Hajo in Zell am See Kaprun zijn eigen tandemparagliding bedrijf vip-paragliding.com.

52 reacties

Gesloten voor reacties.