Skywork DASH-8 Q400 landt op Bern-Belp (klik voor video)

Op dit moment al kun je dagelijks van Schiphol naar Bern-Belp vliegen met  SkyWork Airlines. Vertrek 13.00 uur en aankomst 14.40 uur.  Retour:  10.55 uur – 12.30 uur. Ideaal voor korte skitrips naar bekende skigebieden als Meiringen-HaslibergAdelboden en vooral de Jungfrau Region. Geen bodemprijzen maar “best-cost” voor een riante service met maaltijd, drankje en iPad!

Video
Steeds meer mensen ontdekken het vliegen naar de wintersport. Geen wonder als je deze toffe video van een op Bern-Belp landende DASH-8 Q400 bekijkt.

In ons land is het met name transavia.com dat deze markt heeft opengetrokken. Met Rotterdam Airport als echte wintersporthub. Daar zat de afgelopen twee jaar ook die kleine startende Zwitserse luchtvaartmaatschappij SkyWork Airlines. Met een wekelijkse vlucht naar Bern, de pittoreske Zwitserse hoofdstad. Te weinig! De vliegende wintersporter wil juist vrij zijn in het kiezen van zijn dagen en dus feliciteer ik Tomislav Lang de 31-jarige (!!) CEO van SkyWork airlines voor zijn beslissing om wekelijks Rotterdam te verruilen voor dagelijks Schiphol.

Vorige week was ik als enige Nederlandse journalist bij de receptie en persconferentie op schiphol om de nieuwe lijn te openen en te vieren. Hieronder mijn gesprekje met Tomislav.

Tomislav Lang – CEO SkyWork

Hajo: Gefeliciteerd met je promotie tot CEO! Onwaarschijnlijk op jouw leeftijd.

Tomislav: Ik had nooit gedacht CEO van een airline te worden. Bedenk dat ik helemaal onderaan begonnen ben in de ground handling. Ik werk nu hard – wel 15 uur per dag – en werkte toen hard, maar ik had nooit dit doel voor ogen. Luchtvaart is gewoon een prachtig vak en toen de investeerder achter ons bedrijf mij vroeg de club naar een nieuwe fase te leiden zei ik geen nee.

Hajo: Ben je de jongste in het bedrijf?

Tomislav: Wel, ik haal het gemiddelde omlaag, want dat ligt op 33. We hebben een fantastisch team dat ervoor gaat. Heel bewust hebben we geen Zwitsers kruis in ons logo. Wij willen dat mensen aan onze stijl van werken en onze service zelf gaan herkennen dat we die hoge kwaliteitsstandaard hebben.

Hajo: Zijn jullie nu een echte wintersportairline? Of ben ik een buitenbeentje als ik met ski’s op mijn nek in Bern de luchthaven uitloop?

Tomislav: Voor ons zijn zomer en winter even belangrijk. En natuurlijk maken veel zakenreizigers gebruik van onze vluchten. Bern is een ook belangrijke industriële regio. Wij zijn er ook niet op uit om bodemprijzen te bieden voor wintersporters die elk dubbeltje moeten omdraaien. En toch zien we dat uit steden als Londen, Hamburg en Berlijn ’s winters al vele wintersportliefhebbers ons ontdekt hebben. Op het sfeervolle vliegveld kom je dus zeker andere wintersporters tegen.

Hajo: Waren de wekelijkse vluchten vanuit Rotterdam geen succes?

Tomislav: In de groeifase waarin onze airline zich bevindt, was het prima. De toestellen waren niet vol maar dat kun je ook niet verwachten. Van onze nieuwe lijnen bekijk ik elke boeking persoonlijk. En het leuke is te zien dat mensen onze service erg hebben gewaardeerd. We zien nu mensen uit de regio Rotterdam die vorig jaar daar vlogen Schiphol boeken!

Hajo: Wat betekent “best-cost” precies?

Tomislav: Tja, “low-cost” is eigenlijk een uitgekleed product waar je later weer een aantal toeslagen bij op moet tellen en ook je koffie en broodje aan boord. Bij ons is het een eerlijke prijs met een mooie standaardservice. Met voor elke passagier een iPad bijvoorbeeld. Ook doen wij niet moeilijk als er eens vertraging is of een uitval. Nog voordat je ergens kunt reclameren neemt onze customer service als contact met je op om compensatie te bieden. Wij discussiëren niet met de klant, maar komen meteen tegemoet.

Hajo: Dank voor je tijd en succes met de nieuwe lijn!

Tomislav: Laat weten wanneer je tijd hebt dan pik ik je op in Bern en zitten we ’s middags al op de piste!

Hajo: Zal ik zeker doen!


Hajo

Hajo Smit studeerde in 1991 cum laude af als meteoroloog, milieu- en klimaatdeskundige. Hij stopte na 3 "hele bijzondere" dagen bij het KNMI met zijn eerste academische baan en werd skileraar en natuurgids. Tussendoor was hij actief als tekstschrijver en vertaler. Aan het einde van het millennium werd hij even een grootheid in het Nederlandse inline skaten als hoofdredacteur van een skate magazine en organisator van een groot Red Bull event in Valkenburg. Na een seizoen als mountainbikegids in Griekenland en Oostenrijk begon hij in de winter van 2006 te bloggen op het snijvlak van wintersport en winterweer. Die winter in Königsleiten leerde Hajo in Oostenrijk ook paragliden. Tussen 2011 en 2017 nam zijn eigen website wintersportweerman.nl gewoon vanuit Nederland een zeer grote vlucht. In december 2017 verhuisde hij naar Oostenrijk om het paragliden weer op te pikken en tandempiloot te worden. Tijdens covid viel de sponsoring van wintersportweerman weg en werkte Hajo acht maanden in Nederland als klusser. De covid-winter 2021 verbracht hij in Hinterglemm waar hij ook weer actief werd als tekstschrijver. Wintersportweerman.nl behaalde dat seizoen een gigantisch bezoekersrecord van 70.000 unieke bezoekers op een dag. Sinds de zomer van 2023 runt Hajo in Zell am See Kaprun zijn eigen tandemparagliding bedrijf vip-paragliding.com.

1 reactie

Gesloten voor reacties.