Les Ponts-de-Martel. In de Jura. Op 1050 meter boven het meer van Neuchâtel. De sneeuwgrens ligt onder de 500m. In Duitsland zijn de hele dag toestanden op de weg geweest (graag jouw ervaring in de reacties) en voor vannacht vreest men voor nog heftiger glibbertoestanden. In Les Menuires sneeuwde het vanmiddag al. En vannacht trekt front Roel langs de hele noordkant. Morgen overdag dan de hele dag nog noordstuwing. Hoeveel valt er in totaal?
Dit is het zo’n beetje. In de Franse Alpen en ook in Wallis bij onze partner Val d’Anniviers eigenlijk een tegenvaller. In feite wat afgeschermd door de Jura. Maar voor Oostenrijk perfect toch? Ik las wat geklaag in de reacties…. maar dit is toch super als je bedenkt dat maandagavond Martin al toeslaat en dat daarna Iris nog moet komen.
[metaslider id=53582]
Het Oostenrijkse weerbericht meldt heel lapidar (mooi Duits woord voor achteloos): Am Donnerstag bringt eine Warmfront in den Nordalpen große Neuschneemengen. Zie hierboven dat op 1500m het kwik net even boven het vriespunt kan stijgen. Het Oostenrijkse weerbericht gaat niet hoger dan 700m voor regen. We kunnen nog niet uitsluiten dat het ook op 1000m nog even regent.
De totale accumulatie in het Europese model van de drie sneeuwmomenten samen is weer even wat gezakt. Maar onderschat niet de factor 2 à 3 omhoog en omlaag voor wat lokaal mogelijk is. Neerslag valt gewoon niet exact te berekenen. Ook voor de Lage Landen was het met de sneeuw vanochtend tot het laatste moment gissen. Het is toch gewoon een prima situatie om achterover te leunen en het te nemen zoals het komt. Want dat het komt staan vast!
Ik ga het afronden. Wat ik mooi vind in de simulaties momenteel (behalve de neiging van het Amerikaanse model om soms voor een WC te kiezen) is de mate waarin een grote depressie gewoon een heel groot koud gebied over West-Europa gaat opsluiten. De Lagel Landen kunnen daarbij nog veel momenten met sneeuwval gaan krijgen. Niks transportkou! Zie eens die corridor van zachte lucht bij Moskou in de berekening voor 1 februari.
Nee voor transportkou moeten we aan de andere kant van de grote plas zijn. Dit is de cliffhanger van het Europese model op 3 februari.
En dit de cliffhanger van het Amerikaanse model op 9 februari. Au dat doet pijn!
54 reacties
Gesloten voor reacties.