Vanaf de Zugspitze kijk je momenteel een onmetelijke ruimte in van een bubbel met een enorm hoge luchtdruk. Hier een collectie van actuele weerkaarten in Europa die laten zien hoe bijzonder het is.

Of het nu 1050 of 1049hPa is …. het is enorm hoog. Een hPa komt overeen met 1 millibar ofwel 1 promille van de standaardatmosfeer. Een hPa is 1 N/m2. Eén Newton per vierkante meter. Heb even een stukkie van Wikipedia gekopieerd van het lemma liftkracht:

Het drukverschil op de vleugels kan berekend worden door de liftkracht te delen door de vleugeloppervlakte: 3.332.000/511 = 6520 N/m2. Dit is bij maximale belasting. Uitgaande van de 2/3 – 1/3 verhouding voor de druk boven en onder de vleugel volgt voor de overdruk onder de vleugel: 2170 N/m2 en onderdruk boven de vleugel: 4350 N/m2. De absolute luchtdruk op 10 km hoogte is 25.000 N/m2. De drukverschillen zijn dus niet zeer klein ten opzichte van de luchtdruk: 17 % onderdruk boven de vleugel en 8 % overdruk onder de vleugel.

Het drukverschil over een vleugel van een Boeing 747 is dus 65,2 hPa vergelijkbaar dus met de drukverschillen tussen hoge en lagedrukgebieden. Grappig is trouwens dat een Boeing 747 maar 12x meer vleugeloppervlak heeft dan mijn tandemparaglider (Skywalk Join’t 41m2). Als je daar met mij met samen 200kg onder hangt hebben we dus 2000N/40m2 is ruwweg 50 N/m2 is slechts 0,5 hPa en toch voel je sterk de turbulentie als je door het vliegspoor van een ander vliegt. Huiskamervraag: hoe komt het dat de 747 maar zo weinig vleugeloppervlak nodig heeft om 400 ton in de lucht te krijgen en te houden. Dat is dus 2000 keer meer dan wat aan mijn paraglider hangt bij slechts 12x het oppervlak.

Natuurlijk profiteren de Lage Landen volop van de hogedruk over Groot-Brittanië…. maar niet voor heel lang zie je hierboven. De Lage Landen regenen de maand uit met beperkte kansen op natte sneeuwflatsen. Het kwik lijkt op weg naar de dubbele cijfers… met begin februari één lid van het ensemble dat naar matige vorst doorschiet.

Nou die regenfase straks is gewoon WC. Met meer dooi bij heel aardig weer in de Alpen en dikke bagger thuis.

Meer van hetzelfde qua neerslagverdeling. Noorwegen blijft de volle laag krijgen. En dat is deels dus gewoon regen.

https://www.facebook.com/severeweatherEU/posts/2740286569527760?__xts__%5B0%5D=68.ARCS9M6nXcStsUSmXeCCOdbO3MFVrUWzOIC66pTFAUWe6d2U1b3s9I6EiQtfHlC90v_tGv5nDHbF4jfeLfivfdk5oJGS_6ldYs04B3iDfi9k3a2hkWCftJDDoKHzlZme6ExNX9dD66uZCI6UlJFhygGczOLNH1M7XqcVicHsp7AhzcdYjO5L1zkS8GZpfjksX49igieGnclbjIXzjjs3yms3qCIj6jUluVCShPVRY3Ycc0JeycETt3APaA-sf1MEOHlWclyyxT5j7vVVjcoDLyY2icfJCuSVHA8LYwiQ82KOOrD-XDYwEnJyUEaXBDjQBor7VzUXAiwNKTw69TgO_cRc5WyW&__tn__=-R

In Scandinavië hebben we dus een schril contrast tussen bittere winterkou in Lapland en dooi waar de fronten nog doorscheren.

Het plaatje van het sneeuwdek op het noordelijke halfrond blijft opmerkelijk. Winter 2019-2020 wordt gewoon de ultieme WC-winter lijkt het.

Severe Weather EU heeft een artikel met de prognose voor het voorjaar en voor de laatste wintermaand. Nou kijk hierboven maar. Februari wordt ook niks. En dus maar goed dat een heel stel lezers van deze site naar de Weissensee gaan. Mail ff je telefoonnummer nog naar wintersportweerman.info dan maak ik een Whatsapp groep. We gaan dus als minst koude winter sinds de Kleine IJstijd (1350-1850) de boeken in. Alleen 2014 bleef helemaal op 0 Hellmannen hangen. 2020 zit al op 0.1 maar we kunnen wel onder de 0,5 blijven zodat we naar 0 kunnen afronden. Maar goed… in de pluim van het Europese model hadden we dat Petertje en zo zijn de weergoden altijd klaar om ons een loer te draaien. Nog maar net hebben we de winter afgeschreven en hoppa de schaatsen kunnen uit het vet of omgekeerd. Duidelijker kunnen we het niet maken maar wel leuker…. door erover te schrijven en het samen te beleven.

https://www.facebook.com/severeweatherEU/posts/2740158869540530?__xts__%5B0%5D=68.ARDHwxHQTgUYmKWtgMwbgNGDYXxI5iXGbMgojKIKjULzB4bs1N7H5HKAa941uaSkuo6nLPs-Cv-IRAXrdmw__sLAzgcHQXxLLexktFHA2MQK_ZWj5OMb0FLraQhK4Iv_QLAAhEowDiAhIy0WXcGmhlJ8KIUEnf-QTTlLuZaq7ruclmhuf3Aj0nxiFf1KmrO8q2mQe0rWF9Q0lGFfzVPdB9KH_bfDQqZaKlqld6TnL0jATNo_QMEI5vzQS0IitJNEMx-TTn8n3nUBgVhuHbW1sJ9EaY08OkF1254t8f_3_M-OcpGxUcMS-xNVzLrmAA6WHdM_oA2TqBngvSeNWMDkRjaKG1jYv1kjjFUjcpGw&__tn__=-R

In Newfoundland heeft het flink gesneeuwd trouwens. Zie ook deze foto’s. De hulp van het leger is ingeroepen.

Gisteravond deze plaat als “beste kiek” gemarkeerd. Het is een blik vanuit Beieren over de Walchensee naar het zuiden. Toch ook erg mooi Beieren. Wie gaat er wel eens op vakantie? Fijne dag. Mijn skiklanten staan weer te wachten….

Categorieën: Europa

Hajo

Hajo Smit studeerde in 1991 cum laude af als meteoroloog, milieu- en klimaatdeskundige. Hij stopte na 3 "hele bijzondere" dagen bij het KNMI met zijn eerste academische baan en werd skileraar en natuurgids. Tussendoor was hij actief als tekstschrijver en vertaler. Aan het einde van het millennium werd hij even een grootheid in het Nederlandse inline skaten als hoofdredacteur van een skate magazine en organisator van een groot Red Bull event in Valkenburg. Na een seizoen als mountainbikegids in Griekenland en Oostenrijk begon hij in de winter van 2006 te bloggen op het snijvlak van wintersport en winterweer. Die winter in Königsleiten leerde Hajo in Oostenrijk ook paragliden. Tussen 2011 en 2017 nam zijn eigen website wintersportweerman.nl gewoon vanuit Nederland een zeer grote vlucht. In december 2017 verhuisde hij naar Oostenrijk om het paragliden weer op te pikken en tandempiloot te worden. Tijdens covid viel de sponsoring van wintersportweerman weg en werkte Hajo acht maanden in Nederland als klusser. De covid-winter 2021 verbracht hij in Hinterglemm waar hij ook weer actief werd als tekstschrijver. Wintersportweerman.nl behaalde dat seizoen een gigantisch bezoekersrecord van 70.000 unieke bezoekers op een dag. Sinds de zomer van 2023 runt Hajo in Zell am See Kaprun zijn eigen tandemparagliding bedrijf vip-paragliding.com.

92 reacties

Gesloten voor reacties.