lawine-renault-laguna

Gisteren in Andorra. De Col de Puymorens! Twee auto’s waaronder deze Renault Laguna raken bedolven in een langzaam schuivende lawine. Moeder en zoon op de eerste mooie dag na langdurige sneeuwval op weg naar het skigebied Porte-Puymorens. Ze zien wat sneeuwbrokken op de weg voor hen rollen en remmen flink af. Dan wordt de auto opgeslokt. Ze konden zichzelf na wat leek een oneindig drama bevrijden zoals je hierrr leest. Van de andere auto geen details.

lamongie0403

Bij La Mongie werden 17 auto’s bedolven onder lawinesneeuw afgelopen zaterdag laat op de avond.

avalanche Estaing013.JPG

Deze is bij het plaatsje Gazost over een weg geschoven waardoor 12 huizen van de buitenwereld zijn afgesloten inclusief het huis van de burgemeester. Gelukkig is niemand door deze lawine getroffen. Een oud-burgemeester vertelt dat een dergelijke lawine sinds 1976 niet meer is voorgekomen. Op wintersportweerman.nl weten we precies wat die periodiciteit van 30 à 40 jaar betekent: dat zijn de grote klimaatcycli van PDO en AMO die praktisch zeker momenteel al bezig zijn ons klimaat weer kouder en sneeuwrijker te maken.

En een stuifsneeuwlawine is ook niet niks. Nu over naar de klassieke Skifahrerlawinen. Helaas zijn er weer doden en zwaar gewonden te betreuren…

orelle-lawine

Bij Orelle in de Trois Vallées ging het vanochtend om 11.35 uur mis. Twee lawines sleurden in totaal 5 wintersporters mee. Twee raakten zwaar gewond. Gek genoeg gebeurde de tweede lawine (1 persoon) enkele minuten nadat het enige slachtoffer van de eerste lawine (4 personen) met de heli naar Grenoble werd gevlogen. Die laatste persoon kon vervolgens ook worden opgehaald en naar het zelfde ziekenhuis worden gebracht!

AntonLawine

Gisteren ging het ook twee keer mis in St. Anton. Ook weer vlak in hetzelfde gebied. Eén lawine betrof twee snowboarders die zichzelf konden bevrijden. De tweede sleurde 5 jonge Australiërs mee over een rotswand. Een vrouw van 27 overleed en een 30-jarige man belandde waar gewond in het ziekenhuis.

Op 31 januari kwam een skileraar uit Lech in een lawine. Hij legt in deze video uit hoe hij enerzijds heel bewuste keuzes maakte gebaseerd op een goede lawinekunde. Maar hoe het anderzijds toch volledig misging omdat hij verrast werd door een hem onbekende terreinvorm. Ik vind het verbazend dat iemand niet die automatische reflex heeft een rug op te skiën. Dat viel me ook al op in deze video…

Deze jongen denk niet na, maar doet in eerste instantie echt alles goed wat je maar goed kunt doen…. maar dan als hij 20km/u sneller gaat dan de lawine en hij een flinke voorsprong heeft vergeet hij naar rechts weg te draaien uit de baan van de lawine. Wat dat betreft alle respect voor Florian Moosbrugger die wel de juiste reflex had in de lawine met Friso en met een wonderbaarlijk snelle kapriool al op een rug stond nog voor de lawine goed en wel op gang kwam. Arme Friso….

stadler_fritz

Ook tekenend in de lawine van die skileraar dat hij 14 seconden nodig heeft om zijn airbag los te trekken. In de Rudolfshütte sprak ik afgelopen week uitvoerig met Fritz Stadler. Het soort berggids met een echte dijk aan ervaring. Hij vertrouwde me toe dat hij zijn eigen lawinepieper NOOIT aanzet (alleen natuurlijk wel als zoekapparaat beschikbaar). Simpelweg omdat hij niet op techniek wil vertrouwen en hij ook gewoon echt niet in een lawine wil komen. Hij beweert en ik denk dat hij gelijk heeft, dat er echt wel manieren zijn om in het gebergte te bewegen en lawines echt te vermijden. Ik had wat dat betreft zelf een brainwave afgelopen week door me te realiseren dat alle lawinecursussen gaan over de vraag: “Waar en wanneer is de kans op een lawine groot”. Ik realiseerde me ineens dat zo’n cursus zou moeten focussen op: wat zijn de plekken waar je echt 200% zeker weet dat de lawine niet zal passeren en waar moet je heen skiën als de lawine komt zodat je echt 200% zeker weet dat je niet zult worden meegesleurd. Als je een lawinecursus doet is het net of je niet aan een roze olifantje mag denken. Het is alsof je als een bang haasje in de koplampen van de auto van de jager gaat staren. Nee je zou een “deze-sneeuw-blijft-hier-zeker-rustig-liggen-cursus” moeten volgen… misschien ga ik die nog wel eens aanbieden aan liefhebbers….


Hajo

Hajo Smit studeerde in 1991 cum laude af als meteoroloog, milieu- en klimaatdeskundige. Hij stopte na 3 "hele bijzondere" dagen bij het KNMI met zijn eerste academische baan en werd skileraar en natuurgids. Tussendoor was hij actief als tekstschrijver en vertaler. Aan het einde van het millennium werd hij even een grootheid in het Nederlandse inline skaten als hoofdredacteur van een skate magazine en organisator van een groot Red Bull event in Valkenburg. Na een seizoen als mountainbikegids in Griekenland en Oostenrijk begon hij in de winter van 2006 te bloggen op het snijvlak van wintersport en winterweer. Die winter in Königsleiten leerde Hajo in Oostenrijk ook paragliden. Tussen 2011 en 2017 nam zijn eigen website wintersportweerman.nl gewoon vanuit Nederland een zeer grote vlucht. In december 2017 verhuisde hij naar Oostenrijk om het paragliden weer op te pikken en tandempiloot te worden. Tijdens covid viel de sponsoring van wintersportweerman weg en werkte Hajo acht maanden in Nederland als klusser. De covid-winter 2021 verbracht hij in Hinterglemm waar hij ook weer actief werd als tekstschrijver. Wintersportweerman.nl behaalde dat seizoen een gigantisch bezoekersrecord van 70.000 unieke bezoekers op een dag. Sinds de zomer van 2023 runt Hajo in Zell am See Kaprun zijn eigen tandemparagliding bedrijf vip-paragliding.com.

10 reacties

Gesloten voor reacties.