Lawine St. Francois Longchamp

Lawine St. François Longchamp

Het zoveelste verhaal over lawines, denk je misschien. Maar bekijk dan even deze video (link) van wat er vrijdagmiddag rond 15.30 uur gebeurde bij de télésiège de la Lauzière in St. François Longchamp (h/t Eric). Mozes kriebel! Dit is dus een natte-sneeuw-lawine en dan nog in de variant van de grondlawine waarbij het hele sneeuwdek tot op de onderliggende weide omlaag schuift. 

Update 6 maart 7.30u: klik voor video vanuit de draaiende stoeltjeslift gefilmd!

Niemand gewond
Held van de dag is liftbediende Marie-Hélène Dulac die de lawine zeer traag op gang zag komen en die besloot geen nieuwe mensen meer in de stoeltjeslift te laten, maar de lift wel te laten draaien om de al ingestapte mensen uit de baan van de lawine te krijgen. Uiteindelijk moesten 70 mensen in een twee uur durende reddingsactie uit de lift worden gehaald. Niemand raakte gewond. De lift blijft voor de rest van het seizoen dicht (zie artikel). 

Een natte-sneeuw-lawine begint met een scheur langs de hoogtelijn in de vorm van een Fischmaul (vissebek) of Lawinenmaul. In normale winters wijzen die scheuren juist op een sneeuwdek dat zich aan het stabiliseren is, bij de extreme warmte van de afgelopen dagen en de bijzondere sneeuwhoogte gaat die bek steeds verder open totdat de hele sneeuwmassa doorschuift naar het dal.

Moeder natuur
Iedereen die de afgelopen week op wintersport is geweest, heeft tenminste kleine natte-sneeuw-lawines gezien. En dan vooral buiten het pistegebied. Als natuurfreaks wel eens roepen dat pistes de onderliggende vegetatie beschadigen, roep dan maar terug dat moeder natuur er zelf ook wat van kan!

Maar deze lawines maken geen onderscheid tussen piste en offpiste. Je kunt ze ook niet triggeren met detonaties. Typisch voor natte-sneeuw-lawines is dat ze al optreden vanaf een hellingshoek van 25° en dat ze op zo’n helling dan ook veel langzamer bewegen dan de 80km/u van een “droog” Schneebrett dat bij voorkeur tussen 33° en 47° optreedt. Ze zijn ook “voorspelbaar” omdat je altijd eerst zo’n vissebek krijgt. 

Omhoog kijken
Vanaf  Ab berichtte uit Damüls dat er in Faschina 2 van dergelijke lawines over de piste zijn geschoven. Zelf heb ik gezien dat de Rifflsee-dalafdaling in het Pitztal elke namiddag werd afgesloten vanwege het lawinegevaar. Ik skiede de dalafdaling net rond het tijdstip van afsluiting en keek heel goed en ver omhoog of er op die steilere hellingen niet iets in beweging kwam.

Permanente studie
Na een heldere nacht (herkenbaar aan de knalharde pistes) is er ’s ochtends ook GEEN gevaar voor natte-sneeuw-lawines. En na de zachte fase – als het overdag hoogstens weer een graadje dooit en er geen dikke papsneeuw is op de piste – zijn al die vissebekken op de hellingen juist een teken dat de spanning uit het sneeuwdek is en dat er geen lawinegevaar is. Verwarrend? Ja, lawinekunde is verwarrend en daarom vereist het permanente studie!          

Lungern-Schönbuel

29 januari Lungern-Schönbuel

In dit bericht van het Schweizer Fernsehen zit een mooie helikoptervideo waarin je tal van actuele grote grondlawines ziet terwijl er wordt uitgelegd dat er voor het laatst 30 jaar geleden zo veel van dergelijke lawines waren. De video is van vorig weekeinde toen het ook zo zacht was. In Les Crosets in de Portes du Soleil schoof toen een gigantische grondlawine over een piste (zie spectaculaire foto en artikel). In dat weekeinde waren er ook tal van wegafsluitingen en hadden ook de Zwitserse bergtreinen met lawines te maken (zie artikel).    

“Tijdig” gewaarschuwd
Zowel in Zwitserland als in Frankrijk zijn de liftmaatschappijen “tijdig” gewaarschuwd voor het gevaar dat liftinstallaties beschadigd kunnen worden. Zie dit Zwitserse bericht van 11 februari en dit Franse bericht van 10 februari. Beide refereren aan het ongeluk van 29 januari in Lungern-Schönbuel waarbij ’s ochtends vroeg voor opening van de liften een liftmast werd geknikt door zeer traag schuiven van het sneeuwdek. Die lift moet nog dit seizoen gaan draaien met 1 mast minder en met 25 in plaats van 100 stoeltjes.  

Al zoekende op “télésiège” kwam ik nog een reeks recente ongemakken en ongevallen tegen…

reddingsactie stoeltjeslift Verbier

Reddingsactie stoeltjeslift Verbier

4 uur vast in Verbier
Vrijdagmiddag stopte  een stoeltjeslift in Verbier ermee door motor panne. Een gezin met drie kinderen zat 4 uur vast in het stoeltje. Zie dit artikel met videobeelden van de helikopterredding. De vader kon erom lachen omdat het zulk warm weer was maar moest er niet aan denken dat dit medio februari was gebeurd met -20°C.

Gesprongen
In Serre Chevalier kreeg een jongen van 16 zaterdag ruzie met zijn vrienden in een stoeltjeslift. Hij sprong uit protest uit de lift vlak voor aankomst in het bergstation. Hij leek ongedeerd maar is ter observatie naar het ziekenhuis gebracht (zie artikel).   

Jongetje 4 jaar
Goed afgelopen is de situatie in het skigebied La Mongie donderdag waarbij een jongetje van 4 jaar op dertig meter van het bergstation van een stoeltjeslift van zijn plek gleed. Vader en oom probeerden het jongetje vast te houden, maar hij glipte weg en viel 3 meter naar beneden. Bij de eerste hulp werd gelukkig vastgesteld dat er niets aan de hand was (zie artikel).   

Val van 8 meter
Op 23 februari viel een jongen van 8 jaar vanuit een stoeltjeslift 8 meter naar beneden in het skigebied Les Deux Alpes. Hij werd met onbekende verwondingen met een helikopter naar het ziekenhuis gevlogen, maar is niet in levensgevaar (zie artikel). 


Hajo

Hajo Smit studeerde in 1991 cum laude af als meteoroloog, milieu- en klimaatdeskundige. Hij stopte na 3 "hele bijzondere" dagen bij het KNMI met zijn eerste academische baan en werd skileraar en natuurgids. Tussendoor was hij actief als tekstschrijver en vertaler. Aan het einde van het millennium werd hij even een grootheid in het Nederlandse inline skaten als hoofdredacteur van een skate magazine en organisator van een groot Red Bull event in Valkenburg. Na een seizoen als mountainbikegids in Griekenland en Oostenrijk begon hij in de winter van 2006 te bloggen op het snijvlak van wintersport en winterweer. Die winter in Königsleiten leerde Hajo in Oostenrijk ook paragliden. Tussen 2011 en 2017 nam zijn eigen website wintersportweerman.nl gewoon vanuit Nederland een zeer grote vlucht. In december 2017 verhuisde hij naar Oostenrijk om het paragliden weer op te pikken en tandempiloot te worden. Tijdens covid viel de sponsoring van wintersportweerman weg en werkte Hajo acht maanden in Nederland als klusser. De covid-winter 2021 verbracht hij in Hinterglemm waar hij ook weer actief werd als tekstschrijver. Wintersportweerman.nl behaalde dat seizoen een gigantisch bezoekersrecord van 70.000 unieke bezoekers op een dag. Sinds de zomer van 2023 runt Hajo in Zell am See Kaprun zijn eigen tandemparagliding bedrijf vip-paragliding.com.

13 reacties

Gesloten voor reacties.