Review Val Gardena 18-25 januari 2014 – Vincent S. met groep van 3 personen – Val Gardena ligt in Zuid-Tirol in Italië en is onderdeel van Dolomiti Superski. We hadden al veel over Val Gardena gehoord. Iedereen die er naar toe is geweest wil er terug komen. We zijn op weg naar Selva ook wel Wolkenstein genoemd. Na een kleine 14 uur rijden komen we aan in Val Gardena. De berg op rijdend zitten we midden in een regenwolk en we vreesden voor wat we aan zouden aantreffen. Het had de weken voor de vakantie dan wel aardig gesneeuwd, toch zit je niet lekker in de auto wanneer je op wintersport gaat en het vlak voor je eindbestemming regent. De eerste ski-dag gaan we zo vroeg mogelijk de pistes op.

D-4501-wolkenstein-winter-von-la-selva-aus

De sneeuw is perfect en we maken de afdaling langs vele huisjes naar de hoofdstraat waar oom agent het verkeer staat te regelen om de veiligheid van de wintersporter te garanderen. We steken over naar de andere kant van het dal en gaan bij de oude stoeltjeslift weer omhoog om langzaam af te dalen richting Plan de Grabla. Onderweg komen we langs een klein restaurantje. De verse pasta die hier door een oude Italiaan werd gereserveerd doet je smachten naar een tweede bord. Dag twee hebben we besteed op de Col Raiser en om daar te komen zijn we eerst de zwarte wereldbeker piste Saslong afgedaald om daarna met de metro bij de Col Raiser aan te komen. Deze Col lag heerlijk in de zon en van bovenaf heb je de langste piste van het dal: een 11km rode dal afdaling naar Ortisei, hier kom je ook langs een kleine waterval. Aan het einde van de dag hadden we een magisch uitzicht op de Sella Gruppe.

val gardena col raiser

val gardena

Dag drie werd besteed aan de tocht naar de Marmolade gletsjer. Om 10.00 uur vertrokken we vanuit Selva via de Oranje Sella Ronda naar de Marmolade, begin van de middag komen we aan bij Arrabba om onder bij de liften een heerlijke cheeseburger te eten. Uiteindelijk zijn we rond 14.00 uur eindelijk op de gletsjer en komen we erachter dat het nu wel erg krap wordt om op tijd te zijn voor de laatste lift naar Selva. Het gevoel komt uit en we stranden in Corvara waar we niet de enige blijken te zijn. Dus we bellen een taxi en die brengt ons terug naar het hotel in Selva.
sella-winter-urlaub-pisten

Corvara
corvara val gardena

Ontspannen après-ski
Ondanks dat het rond het vriespunt was lagen alle pistes er perfect bij. Het eten op de piste en in het hotel was heerlijk. De sfeer op de pistes erg goed en bijna nergens waren er wachtrijen voor de liften. Naar Val Gardena ga je wanneer je lekker ontspannen wil wintersporten en mooie tochten wil maken. Ook qua apres-ski zit het wel goed. Er zijn diverse cafés waar je aan het einde van de dag een lekker biertje kan drinken. Misschien niet zo uitbundig als in Oostenrijk (Luiskeller uitgezonderd) maar toch voldoende!
luislkeller-nacht val gardena

Onze aanraders
Dal afdaling naar Malga Ciapela, het gebied rond de Belvedere top, de pistes rond Passo Sella en Col Raiser en natuurlijk de afdaling vanaf Rol Raiser naar Ortisei (11km). Selva/Wolkenstein is een goed startpunt voor deze routes en om het gebied van Val Gardena te ontdekken. Wij komen hier zeker terug!

Voor meer reviews van Vincent van onder meer Flaine en Zell am See kijk je eens op zijn website: “Daar heb je vrienden voor.net

Mocht je nog niet genoeg hebben van het schitterende landschap van Val gardena kun je natuurlijk rustig eens het beeldschone gebergte in je opnemen via onderstaande video die opgenomen is bij zonsopkomst. Als je dan nog niet om bent…

httpv://www.youtube.com/watch?v=To9FvDf2yuY

Reviewer

Reviews zijn de smaakmakers van Wintersportweerman.nl. Iedereen kan zomer en winter een review in sturen van zijn of haar bestemming. Reviews worden altijd - soms licht bewerkt - geplaatst. Stuur ze in met een e-mail naar info@.