Jochem Wie is dat nu? Jochem? Ja, jullie kennen me wel uit de reacties. De laatste tijd iets minder actief omdat ik net even wat te druk ben, en de verwarring kan nog groter worden omdat er een tijdje terug ook nog een naamgenoot van me is opgestaan die vrij actief reageert. Ik ben die met de skischoen-avatar; mijn fijne Nordica Speedmachine 10. De naamgenoot heeft het vaak over Sauerland, waar je mij zelden ziet. Ik ben daarentegen een grote fan van het mooie SkiWelt in Oostenrijk (waar je met de auto immers óók zo bent). Hajo vroeg me of ik eens wat kon schrijven over mijn favoriete gebied, en die kans grijp ik aan om jullie wat te vertellen over enkele grote investeringen waar we als frequente bezoekers van mogen gaan profiteren.

Voluit heet het skigebied SkiWelt Wilder Kaiser – Brixental, en het vormt het grootste aaneengesloten skigebied van Oostenrijk. Niet zo gek dat het niet alleen bij mij, maar onder vele lezers van deze website een geliefd oord blijkt te zijn. Zoals een groot skigebied betaamt, timmert ook SkiWelt met regelmaat aan de weg, of in dit geval: aan de lift. Zo is de afgelopen zomer (en herfst) een nieuwe lift op de Aualm neergezet; een hypermoderne 8-persoons (8-CLD/B) van Doppelmayr vervangt de oude 4-zitter.

Zomer 2014: Het berg- en dalstation van de nieuwe Aualmlift in aanbouw (foto: Kaldini / Skiwelt_Ellmau / Alpinforum)

Zomer 2014: Het dal- en bergstation van de nieuwe Aualmlift in aanbouw
(foto: Kaldini / Skiwelt_Ellmau / Alpinforum)

De oude lift was bij zijn opening in 1988 eveneens hypermodern voor z’n tijd, en heeft sindsdien bijna 24 miljoen wintersporters vervoerd. De capaciteit van de oude lift werd langzaam maar zeker echter wat aan de krappe kant, waardoor in het hoogseizoen vooral ’s middags weleens kleine opstoppingen ontstonden. De lift staat namelijk aan een mooie brede piste, maar vervult eveneens een taak in de verbinding Brixen – Scheffau.

Drukte bij de oude Aualm-lift  (foto: Huppi/Alpinforum)

Drukte bij de oude Aualm-lift (foto: Huppi/Alpinforum)

Eigenlijk zijn zware opstoppingen een uitzondering in de SkiWelt, en kennelijk willen ze dat zo houden. De investering van 10 miljoen is voor één enkele lift echter ongekend. Inmiddels is de nieuwe lift al sinds de aanvang van dit seizoen in gebruik, en ik moet zeggen dat hij volledig aan mijn verwachtingen voldeed toen ik een paar weken terug in SkiWelt was. Niet alleen het “reiscomfort” wat je van een moderne lift mag verwachten (stoelverwarming, bubble), maar ook qua veiligheid ontbreekt het aan niets. Met een lopende band bij de instap, een automatisch vergrendelende beugel (kan pas bij het bergstation weer open) en de voetsteun die tussen de benen doorloopt, is het ook voor beginners en kinderen weer allemaal een stukje makkelijker én veiliger geworden.

De nieuwe Aualmlift volop in gebruik

De nieuwe Aualmlift volop in gebruik (foto: Jochem)

Nog meer vernieuwingen
Behalve wat andere kleine verbeteringen die inmiddels zijn voltooid, zoals een oefenlift in Itter en de nieuwe uitstap bovenaan Hexen6’er, staan er nog meer grote plannen op de agenda bij SkiWelt.

Het bergstation van Hexen6'er: de uitstap werd afgelopen zomer onder handen genomen (foto: Alpinforum / Lord-of-Ski)

Het bergstation van Hexen6’er: de uitstap werd afgelopen zomer onder handen genomen (foto: Alpinforum / Lord-of-Ski)

Aan de kant van Brixen wordt de 20 jaar oude Jochbahn voor het seizoen 2015-2016 vervangen door een 8-zitter. Tevens wordt de lift met een totaal traject van bijna 2 kilometer een flink stuk langer dan zijn voorganger. Niet geheel toevallig is er al dit seizoen een nieuw stuk piste in gebruik genomen vanaf de Holzalm tot Nieding, waar ook het nieuwe dalstation komt te staan. Verder wordt aan de zuidzijde een 180 m² grote zonnepaneel-installatie opgetrokken die circa 20.000 kilowattuur per jaar moet gaan opbrengen.

Er gaan geruchten dat ook de Schernthannbahn vervangen gaat worden. Mogelijkerwijs maakt deze 2-persoonslift uit 1977 binnenkort plaats voor een moderne koppelbare 6-persoons. Deze plannen zijn echter nog niet officieel, dus het is niet te zeggen of dat nog voor seizoen 2015-2016 gaat gebeuren.

Afscheid in Ellmau
Een project met grote impact gaat dit voorjaar in Ellmau van start. Niet alleen bouwkundige impact, maar voor sommigen ook een beetje emotioneel. Al sinds 1972 vormt “het treintje” namelijk de verbinding tussen Ellmau en de Hartkaiser. Al die jaren is er, afgezien van een modernisering en vervanging van de wagons in de tachtiger jaren, aan de Hartkaiserbahn weinig veranderd. Het vertrouwde beeld moet in april echter plaats gaan maken voor een ultra moderne 10-persoons gondellift, waar al jaren over werd gesproken.

Links hangt de eerste nieuwe gondel al als 'reclamebord'. Op de achtergrond de huidige Hartkaiserbahn.

Links hangt de eerste nieuwe gondel al als ‘reclamebord’ aan de gevel; op de achtergrond de huidige Hartkaiserbahn (foto: Jochem)

De nieuwe lift behoort tot de modernste in z’n soort en dat gaat gepaard met het nodige comfort. De XL-gondels zijn voorzien van stoelverwarming bij berg- en dalstation, en zelfs aan een WiFi-verbinding in de gondel ontbreekt het niet. Je moet wel snel zijn als je even je email wilt checken, want met een capaciteit van 3200 personen/uur brengt de lift je binnen no-time naar boven. Die capaciteit ligt ruim tweemaal hoger dan de huidige Hartkaiserbahn, die in theorie weliswaar zo’n 2000 personen/uur kan vervoeren, maar door de in- en uitstaptijden (vooral met ski-outfits) in de praktijk eigenlijk op een maximum van 1500 personen/uur blijft steken. Bij een afkoppelbare gondel heeft in- en uitstaptijd natuurlijk geen nadelige invloed, en bovendien is ook op dat vlak het comfort behoorlijk toegenomen. Er is een extra lang instap-traject, waardoor het zelfs voor families met kinderen mogelijk is om in alle rust de gondel te betreden. Vervolgens kun je zittend naar boven, wat in een volle 160-persoons wagon ook nooit een optie was. Het gevoelsmatig verlies van het icoon van Ellmau wordt dan ook ruim gecompenseerd door de voordelen die de vervanger gaat bieden.

Uitzicht vanuit de wagon; inmiddels is zeker dat ook de nieuwe lift weer een middenstation krijgt ter hoogte van de Rübezahlalm

Uitzicht vanuit de wagon – inmiddels is zeker dat ook de nieuwe lift weer een middenstation krijgt ter hoogte van de Rübezahlalm (foto: Jochem)

Met de aanleg van de nieuwe gondellift worden in zowel het dal- als bergstation een heel aantal extra faciliteiten voor de bezoekers gecreëerd. Op de top ontstaat Erlebniseldorado Hartkaiser, compleet met kinderrestaurant, kinderopvang, skischool en ski-depot. Onderaan zal behalve een restaurant en après-ski bar bovendien een 150 plaatsen tellende parkeergarage worden aangelegd, gratis voor bezoekers.

Leuk om nog even te lezen zijn de stukjes in het lokale blaadje, de Ellmauer Zeitung, van het moment dat de plannen net definitief waren geworden. In juni ’14 staat op pagina 10 een stukje van de burgemeester. In augustus ’14 werd de voorpagina en het vervolg op pagina 14 en 15 eraan gewijd. Het aardige is dat deze artikeltjes de lokale bevolking als lezend publiek hebben, waardoor je een gevoel krijgt van hoe het onder hen leeft.

Ik mag volgende week weer op de latten, en dan zal ik mijn laatste ritten in het treintje gaan maken. Wil je ook nog een keer mee dan moet je snel zijn: op 6 april maakt de oude Hartkaiserbahn z’n laatste reis. Direct de dagen daarop zullen de wagons van de rails getild worden, en wordt begonnen met het afvoeren van de 960 ton staal waaruit de oude baan bestaat. Oorspronkelijk was het plan om de oude baan nog tijdens de bouw van de nieuwe baan door te laten rijden. Dat bleek echter niet haalbaar, waardoor nu met meer haast dan ooit de nieuwe baan uit de grond zal verrijzen. Tot die tijd moet gedurende de zomer de kabelbaan van het nabijgelegen Scheffau gebruikt worden.


28 reacties

Reacties zijn gesloten.