Trek er stijlvol op uit
Lees verder >

Ontdek de nieuwe Renault KADJAR

Kleinwalsertal
Lees verder >

Met een skipas kunt u 48 gondels en liften naar de 2 landen op de berg brengen.

Obertauern
Lees verder >

Een vakantieparadijs voor jong en oud! En 100 kilometer aan wandelpaden!

Obertauern
Lees verder >

Wandelen, fietsen, klimmen,... het kan hier allemaal.

Jarige job: iedereen alvast een groen en eerlijk 2018 gewenst!

check ook eens

81 Reacties

  1. Jeffrey1979 schreef:

    Eens of niet eens (als je dat zo kunt stellen) Verstandig besluit dat dit in een andere rubriek geplaatst word (mening)

  2. Hans ter Braak schreef:

    Hajo, ik wens jou ook het allerbeste toe en een goed 2018. Ik hoop dat 2017 het dal was en dat je nu snel weer de Gipfel weet te beklimmen. Ik zal met interesse jou inbreng over het klimaat blijven lezen. Groetjes uit het Kleinwalsertal.

  3. Conno schreef:

    Hajo, het allerbeste gewenst voor het nieuwe jaar!

  4. Mark (breda) schreef:

    Mooi bericht Hajo. Hopelijk wordt 2018 een topjaar voor jou en voor de winter hier en in de wintersportgebieden.

    Tipje van mij: zorg dat je deze berichten apart houdt en ben consequent daarin. Dan kan iedereen zelf beslissen het te lezen.

  5. Menno schreef:

    De passie die hieruit spreekt ie enorm! 🙂 Of je het er nou wel of niet mee eens bent.

  6. Tijs schreef:

    Veel succes gewenst met deze insteek.
    Ik hoop en reken erop dat je veel mensen zult kunnen overtuigen in het belang van ons allemaal.

  7. Petra schreef:

    Gefeliciteerd met je verjaardag Hajo!
    Lees geinteresseerd mee.

  8. Dennis O schreef:

    Ok. Ik geef me gewonnen. Je hebt verstand van zaken en je eigen mening. Maar er zijn meer mensen op deze aardkloot met verstand en een geheel andere mening. Toch zeg ik top site en ik lees het graag . een goed jaar toegewenst.

  9. Paul A Club 1989 schreef:

    Fijne verjaardag morgen Hajo en een gezond en voorspoedig 2018!
    Mij heb je jaren geleden al de ogen geopend en ben zelfs op politiek vlak actief geworden hiermee. Bedankt daarvoor!

  10. Hans schreef:

    @Hajo alvast gefeliciteerd en maak er een mooie dag van. Ga het volgen en binnen 20 jaar weten we het, met of zonder rollator 😉 ………en voor het nieuwe jaar: einen guten gesunden Rutsch ins 2018 !

  11. Kris Mampaey schreef:

    Beste Hajo, dit is waarvoor ik je altijd ben blijven volgen. Je durft dingen te schrijven vanuit je persoonlijke overtuiging, wetende dat dit kan botsen met de meningen van tal van lezers, met het risico dat zij zullen afhaken. Maar het tegendeel is bewezen en de site krijgt steeds meer aanhang.
    Respect man!
    En dit heeft niets te maken met mijn persoonlijke mening over heel de klimaat discussie. Daar heb ik nu eenmaal te weinig kaas van gegeten om dit zomaar rond te strooien (zoals velen hier wel doen). Daarom ben ik heel benieuwd naar je video’s die ik met veel (kritische) belangstelling zal volgen.
    Geniet nog van de laatste uren van 2017, een fijne verjaardag en ga 2018 tegemoet met veel moed en enthousiasme.
    (kom komende zomer toch maar eens af naar onze camping in Zuid-Frankrijk)
    Groet, Kris

  12. Remko schreef:

    Alvast van harte Hajo. En mocht het je interesseren, wat jij roept onderschrijf ik ten volle. Ik hoop dat jij eens uitgenodigd wordt voor een openbare discussie bv op tv met de aanhangers van de klimaat theologie. Succes en ga zo door weermannen. Ook voor jullie mooie beschouwingen in 2018 en ja die winter komt. Ik heb ze vanaf 1956 bewust meegemaakt.

  13. Thijs schreef:

    Leuk die filmpjes en wat er gezegd wordt zal vast wel kloppen.

    Maar het filmpje dat je in het Nederlands wilt gaan vertalen legt toch de vinger op de zere plek.
    Winters zijn dan wel niet warmer geworden, maar de zomers des te meer (2 graden). Hierdoor (en door meer zonneschijn) verdwijnen de gletsjers in rap tempo. Voor de Alpen misschien geen ramp, maar als dit op meerdere plekken in de wereld gebeurt, voor lager gelegen gebieden in de wereld wel.

    Dat er langer geskied kan worden is te danken aan technische oplossingen zoals kunstsneeuw en sneeuwdepots, niet aan grotere hoeveelheden sneeuwval in de afgelopen 20 jaar. Verder klopt het niet dat het meer gaat sneeuwen, zoals je beweert. Zoals de beste man aangeeft, kan je dat helemaal niet voorspellen. Sterker nog vanaf de jaren 60 t/m de jaren 90 is er een afname in sneeuwval en sneeuwdek geweest, wat een klein opleving heeft gehad na de jaarwisseling. Nu liggen deze cijfers van de afgelopen jaren weer een stuk lager. De gemiddelden van de jaren voor de jaren ’60 die hij laat zien, liggen een stuk hoger dan de gemiddelden van de laatste 30 a 40 jaar. Als je dat tegen elkaar zou laten afzetten, zijn we er de laatste 47 jaar gemiddeld op achteruit gegaan. Ik weet niet wanneer weer klimaat wordt, maar dit neigt meer naar klimaat dan weer.

    Verder is het natuurlijk in het algemeen absurd dat de Alpen een goede graadmeter zouden zijn voor globale opwarming en je door deze cijfers zou mogen stellen dat globale warming een hoax is. Terugkomend op je eerdere bericht van vandaag waarin je Trump aanhaalt, had je dan ook het totale plaatje van afwijking van de gemiddelde temperaturen over de hele wereld moeten laten zien. Dan kan iedereen voor zich zelf uitmaken of deze kou nu globaal is, of dat het op de meeste plekken gewoonweg te warm is voor de tijd van het jaar.

    • Thijs schreef:

      Ohja, nog van harte!

    • Hajo schreef:

      Je zegt hier dingen de ik niet zeg. En veronderstelt een soort domheid die ik niet heb. Je hoeft mij niet uit te leggen dat de Alpen niet representatief zijn voor de wereld. Ik leg even een linkje terug naar de wintersport en geef aan dat ik met Günter ga samenwerken. En ja al smelten alle gletsjers zegt dat nog niks over CO2. Warmer is beter (behalve voor ons). Archeologen smullen ervan als de gletsjers smelten. En onderzoek heeft aangetoond dat na de laatste ijstijd de gletsjers 6500 jaar korter zijn geweest dan nu en 4500 jaar langer. Het klimaat verandert altijd. Gletsjers worden korter of langer. Denk je nu echt dat ik het nodig heb te gaan cherrypicken in de video van Günter? Je gaat voor mij herhalen wat die man zegt. Alsof ik geen Duits kan. Sorry dat ik dan een beetje arrogant ga klinken. Daarom juist dat ik die video’s ga doen. Omdat juist bij klimaat echt iedereen altijd denkt een mening tegenover een mening te mogen stellen. Dat mag ook. Daar niet van. Maar ik heb echt iets te vertellen. Dit is gewoon mijn leven. Vanaf mijn vroegste jeugd draait alles over de natuur en wat wij mensen ermee doen. Heb me nooit ergens anders mee bezig gehouden. Heb nooit ergens anders over nagedacht. Bij wijze van. Heb het gestudeerd. Ben het blijven volgen en heb mijn kennis onderhouden. Ben financieel helemaal los van het verhaal dus er is geen follow the money bij mij. Ik wil jullie als volgers gewoon dat cadeau doen. Ik denk dat ik 10 video’s van elk een half uur moet vol lullen om een beetje duidelijk te maken hoe het nu echt zit.Een van de belangrijkste aspecten die je moet bedenken is dat van ALLES wat we nu doen om een zogenaamde klimaatramp te vermijden er NUL KOMMA NUL effectiviteit is. We geven honderden miljarden uit voor 0,00001 graad minder opwarming (als je de modellen al kunt geloven). De kleren van de keizer zijn er niet. De man is naakter dan naakt. Daarom is het zo moeilijk mensen de ogen te openen. Het is het verhaal van “de grote leugen”. Juist omdat de leugen zo groot is, is het voor mensen zo moeilijk te bevatten dat ze compleet bij de neus worden genomen. Maar ik lees uit jouw tekst dat jij hier ook over nadenkt en ook je kennis vergaart. Laten we dan in plaats van aanval-verdediging of actie-reactie op een manier op elkaar reageren van aanvullende kennis aandragen. Niet van “ja maar” maar van “kijk en je hebt ook”…. OK?

      • Geert schreef:

        Mooi verwoord!

      • Henry schreef:

        De term “leugen” heb ik grootte moeite mee, dat verondersteld een bewust verhaal, ik kan me niet voorstellen dat je denkt. De mens is gewoon een kuddedier en volgt de massa. En natuurlijk zijn er allerlei krachten die lobbyen voor hun achterban/belangen.
        Verhaal over co2 ben ik het mee eens, komt niets van terecht, alles is marginaal tov het grootte plaatje. Of Co2 geen invloed heeft weet ik niet, de el ninjos kunnen natuurlijk ook een gevolg zijn. Over 50 jaar weten we veel meer. 🙂

        Qua politiek kunnen we wel stellen dat het nou niet gepaald soepel loopt, de presidentskandidaten is de us zijn erg zwak, de mate waarin beleid kan worden gemaakt bijna verlamt. Hier in Europa nauwelijks beter.
        Co2 of niet, de leefbaarheid op veel plekken is een drama, er is genoeg voedsel, maar de kwaliteit is op zijn best matig, we worden de vegan kant op gedrongen, pratend over “leugens” terwijl de mens, moderne mens is geworden door juist veel vlees te eten.
        Als individu zitten we allemaal op een “supertanker” we zien dingen, horen dingen, maar invloed hebben we nauwelijks, uiteindelijk lopen supertankers ook vast of op een ijsberg. De natuur kunnen we niet dwingen, vroeg of laat worden verstoringen van het evenwicht weer hersteld.
        De tijd geeft uiteindelijk alle antwoorden :-).

      • Glenn schreef:

        Ik zie hier echt wetenschappelijk onderzoek ontstaan. Helaas is de klimaat discussie (te vroeg) in het politieke domein gekomen. Wij mensen eisen van politici besluiten . De politici besluiten nu in eens over de klimaatwaarheid het onderzoek wordt dus ontwricht omdat we de waarheid niet weten en al richting gekozen hebben. We hebben dus meer deskundigen als Hajo nodig om een wetenschappelijk tegengeluid te geven. Om er echt achter te komen of we de aarde aan het opwarmen zijn door CO2. Ik heb ook wel gehoord dat CO2 juist zorgt dat we eerder een ijstijd krijgen en ook die redenering kon ik volgen. Hajo ik zal met belangstelling je klimaat pagina volgen. Wetenschappelijk onderzoek is voor veel mensen in de huidige snelle beslis tijd van zwart of wit erg lastig vooral voor die denken dat ze de waarheid weten en niet beseffen dat ze mogelijk er naast zitten.

      • Breunis (Nature Trail) schreef:

        Recht uit het hart Hajo!
        Je vertelt een eerlijk verhaal. Voor lezers die zich niet hebben verdiept in klimaat, maak je in sommige reacties grote gedachtesprongen.

        Hajo, een mooie dag en bedankt voor je toewijding in 2017!

      • Thijs schreef:

        Hajo, ik verwijt je ook niet dat je betaalt wordt om dit te zeggen, heb ik nergens gedaan.

        Maar aan het verhaal van mensen die zeggen dat de aarde niet opwarmt al dan niet door menselijk toe doen, zitten ook haken en ogen. We weten niet exact hoe het klimaat was en gaat worden, maar zorgelijk vind ik persoonlijk sommige ontwikkelingen wel. Imo wijst meer op opwarming, dan op een klein ijstijd.

        Daarnaast vind ik zelf dat je, ondanks dat je mensen wilt informeren, ook erg vanuit je eigen gelijk praat: dwz “ik heb het gestudeerd, mijn hele leven aan gewijd, dus ik zal het wel weten”. De mensen die het tegenovergestelde beweren met onderbouwde cijfers, hebben dat ook hun hele leven gedaan….

        Ik laat me graag informeren door je komende berichten, want als natuur- en wintersportliefhebber ben ik er in geïnteresseerd. Maar berichten dat, omdat het in Amerika op 1 moment koud is, de globale opwarming die overal wordt gemeten, niet waar is vind ik voor iemand van jou kennisniveau dan weer raar.

        Hoe dan ook, ik kijk uit naar je berichten.

    • Asten (Harmelen) schreef:

      Die werelplaatjes….
      Ik heb vorig jaar 4 weken op Mauritius en de Malediven gezeten . Het was daar gedurende de gehele periode koeler dan normaal maar gek genoeg kleurde het befaamde plaatje van het gehele gebied donkerroze. De afwijking zou daar in die periode plus 5 zijn geweest. Pure onzin !

  14. sneeuwfanaat(Ron) schreef:

    Wauwww wat een mooie materie zeg!
    Alvast een fijne verjaardag en gezond en vooral positief 201i voor jouw Hajo

  15. CoenJ schreef:

    Hajo het allerbeste. Blijf ons prikkelen en je berichten brengen zoals jij doet. Daarom lees ik de site nog steeds en blijf ik dit ook zeker doen.

  16. Tom vED schreef:

    Hulde Hajo. Driewerf Hilde!

  17. Erwin schreef:

    Hajo,

    Jouw passie, jouw drive en bezetenheid herken ik en dat maakt je ook een mooi mens. Ik vind wel jammer dat je Trump aanhaalt aangezien ik jou als persoon veel hoger heb zitten gezien bedenkelijke uitspraken van Trump op vele andere gebieden. Jammer dat we ons nog niet kunnen laten invriezen en later tot leven kunnen laten wekken zodat we in de toekomst zouden kunnen inzien of alles waar we ons in het leven ‘hard’ voor hebben gemaakt ook werkelijk zin heeft gehad, zeker ook op dit punt van de klimaatdiscussie. Het allerbelangrijkste en allermooiste in het leven zijn echter de kids! Dat zeg ik met de ervaring van een gescheiden vader. Daar kan niks tegenop.
    Ik wens je oprecht een mooi en beter 2018 en alvast gefeliciteerd van deze ‘wijsneus’.

  18. Frits Mellink schreef:

    Hulde Hajo, ga zo door, en nog gefeliciteerd en nog een mooi ( afkoelend) 2018 gewenst.

    Frits

  19. Nannette schreef:

    Gefeliciteerd Hajo!!
    Morgen is ook mijn oudste dochter jarig, blijft bijzondere datum!! Lees al jaren mee ik geniet van deze site, ook alle discussies !! Op naar 2018, veel collega’s van mij op Schiphol vragen vaak en wat zegt Hajo!! Dus ga zo door

  20. Joke, Riederalp schreef:

    Hajo@ als je nu salamon kroonenberg aanhaald ipv trump wek je mijn interesse……maar trump?
    Nee die kan ik toch echt niet serieus nemen ook al zal hij best wel eens gelijk hebben.
    Gefeliciteerd met je verjaardag en maak van 2018 een mooi jaar met je kinderen.

    • Hajo schreef:

      Trump heeft op veel meer punten gelijk dan je denkt en durft nog niet eens vrij te spreken over bijvoorbeeld 9/11. Over Rusland en de NAVO heeft hij gelijk zelfs volgens een gerenommeerd politicoloog. Over vaccinatie heeft hij terechte twijfels. Over de handelsverdragen en de economie heeft hij gelijk. Over de doorgeslagen politieke correctheid en transgender-waanzin heeft hij gelijk. Over het feit dat we gewoon kerst moeten kunnen vieren als judeo-christelijke naties etc etc etc en zijn team is heel langzaam bezig een groot pedofilie schandaal bij de democraten (aka pizzagate) in kaart aan het brengen. 2018 zul je vermoedelijk een grote arrestatiegolf zien. helaas stel ik vast dat ik na het schrijven van mijn boek ook meer verstand heb over Trump en geopolitiek dan het gros van de mensen dat met de anti-Trump hysterie (Trump=Hitler of Trump=dom) meezingt. I’m sorry. Tenminste kunnen we zeggen dat Trump de wereld heeft behoud voor een residentschap van misschien wel de grootste enge bloeddorstige heks die ooit op aarde heef geleefd. En meervoudig verkrachter Bill Clinton – de bedenker van de Srebrenica leugen – wil ik ook nooit meer in de buur van het witte huis zien. Sorry again.

      • Joke, Riederalp schreef:

        Het is een olifant die door de porseleinkast loopt en dat is over het algemeen niet slim. Iets meer socialevaardigheden met de zelfde standpunten en je bereikt veel meer.

      • Aart schreef:

        Van harte gefeliciteerd Hajo. Keep on going.
        Wat je berichtgeving(en) betreft: ga door want er zijn al te veel meelopers en non-denkers.
        Ik had al stilletjes gehoopt dat 9/11 genoemd zou worden: the inside job.
        Dat wereldpolitiek stinkt, wordt duidelijk na het lezen van geschiedenisboeken. Net als met het bewijzen van klimaatverandering, achteraf wordt het pas duidelijk.
        Ik ken je niet persoonlijk Hajo, maar schat je in als een autodidact op veel fronten. Daarom een vraag: wie bouwden de pyramides en waarom?

        Toch een tip. Lees wat je hebt geschreven na een uur of wat nog eens door en druk pas daarna op Verzenden. Zal de leesbaarheid goed doen en scherpe kantjes wat verzachten :-).

        Veel wijsheid voor 2018 toegewenst!

        • Hajo schreef:

          Thx ps en met die pyramides is idd ook iets aan de hand maar heb er weinig tijd in gestoken. Lijkt me duidelijk dat er tijdens de ijstijd bepaalde geavanceerde culturen zijn geweest. Maar is niet mijn terrein.

      • erwin schreef:

        ook ‘gelijk’ is een subjectief begrip Hajo. Dat hij jouw normen en waarden vertegenwoordigt wil niet zeggen dat hij gelijk heeft. Volgens jouw normen en waarden heeft hij gelijk.

        • erwin schreef:

          Daarnaast distantieer ik me van veel uitspraken gedaan door Trump. Persoonlijk vind ik by far de figuur Trump een president onwaardig.

          • Hajo schreef:

            Dat is het gekke. Een psychopathische massamoordenaar als Bush en een totale maffiafamilie als de Clintons dat is prima omdat ze zich netjes en beheerst presenteren. Blijkbaar was een botte boer als Trump nodig om eea in een nieuwe richting te duwen. Ik ben van mening dat niets uiterlijks tegen een resident kan spreken. Liever eentje die boeren laat en scheet maar wel eerlijk is dan een dief met goede manieren.

  21. Cleven schreef:

    Ik ben ook van 1966 en ook in Eindhoven geboren (Tongelre), maar ik wil alleen maar weten
    of het gaan regenen of sneeuwen, zo simpel is het voor mij, meer niet. Alleen daarvoor kijk ik
    op deze site. Ik ben ook een sneeuw en koude – gek , maar veel dingen zijn toch wel op deze
    site veranderd. Veel mensen willen hun persoonlijke gevoelens en kennis delen, maar laat het
    vooral gaan over de weer- kaarten. Dat moet het enige doel zijn! Fijne jaarwisseling allemaal!!

  22. Marlies schreef:

    Nog een 1966-er uit Eindhoven (geboren dan). Helemaal fijn als wintersportweer en klimaat gescheiden worden. Ieder zijn ding, ieder zijn keus. Alvast gefeliciteerd @hajo , en dat 2018 je veel goeds mag brengen. Lees je stukken graag en afwijkende meningen zijn wel zo leerzaam als je er voor openstaat. Voor nu laten we de regen toch nog proberen weg te duimen. Mijn dochter zit net die dagen met school in Tirol 🙁

  23. Sjaak schreef:

    Ha Hajo -Jarige Job, ik vind je verhalen verrassend en boeiend en ik geloof je! Ik leer er veel van. Als ze ergens in een andere topic terecht komen hoop ik wel dat ik ze ook nog vind. Ik lees al jarenlang deze site en zelfs al van vóór de WSWM-site periode. Daarnaast geniet ik van de frisse en leuke manier van presenteren van de collega-weermannen (m/v). Veel goeds voor het nieuwe levensjaar! ik blijf je (jullie) volgen. Zouden meer mensen moeten doen….

  24. Matthijs schreef:

    Van harte!! Thanks voor de info, ik miste laatste jaar wat meer de inbreng over klimaat. Met zo’n bericht weer helemaal terug. Dit is de reden dat ik geen dag van de 365 oversla om deze site te bezoeken. Op naar 2018.

    (Moet eerlijk zeggen dat ik geïnteresseerd ben in Climategate, maar het wel vaak te droge kost vind. Daarom graag hier weer vaker klimaat koppen)

  25. DoctorBob schreef:

    Sorry Hajo, op dit tijdstip vond ik het teveel leesvoer, maar ik wilde je wel graag een goeie verjaardag wensen en ik hoop je ooit nog es te kunnen tacklen in de straten van krommenie hehe.

  26. Roy schreef:

    Allereerste proficiat Hajo! Er is in Nederland grotendeels door een groepje zogenaamde BNers en politici veel negatiefs over Trump gezegd en geschreven. Het fenomeen delen en volgen van deze tijd heeft zijn beslag genomen op de mening over Trump. Droevig dit beseffend leven we nu in een tijd waarin iedereen elkaar direct gelooft en een eigen mening vormen al teveel verspilde energie en tijd is. Wat hierbij de (s)linkse lobby sterkt en ook het liefst verder aandikt. Trump staat voor hen in de weg. Je zegt hij leeft nog. En inderdaad een linkse idioot als V. van de Graaff loopt ook gewoon vrij rond. Nooit 1 seconde spijt getoond. In Amerika had deze man allang niet meer geleefd maar dat is een andere discussie. Al eens nagedacht over je eigen risico’s Hajo? Ik hou zelf van de waarheid boven tafel maar in het verleden hebben er klokkenluiders deze waarheid soms met hun leven moeten bekopen. Om deze gedachte bewonder ik je drive om je er niet bij neer te leggen maar er juist met gevaar voor eigen leven er alles aan te doen om de waarheid aan de wereld te laten zien. Een heldenstatus in de geschiedenisboeken jaren later is ook een mooie drive en erkenning waard ook al zou je er nu niet zo over denken.

    Wellicht op termijn een crowd-funding aktie om er een film van te maken hoe we bedonderd zijn en nog steeds worden. Dat zou wat zijn.. draaiend in alle bioscopen wereldwijd! 😉 Fijne dag vandaag

  27. Tijs schreef:

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!

  28. Raymond schreef:

    Hajo,
    Van harte gefeliciteerd en vele mooie en gezonde jaren! De toekomst zal uitwijzen wat er klimatologisch en politiek gezien vaat gebeuren. Sommigen zaken zullen de mensheid achterover doen vallen!

  29. Spyfromthesky schreef:

    Krijgt de Russische beer hulp van een ander gunstig hoog in het westen als springplank om Europa te veroveren. Het moge duidelijk zijn dat er weer veel beweging in de runs zijn die niet allemaal persé negatief zijn.

    Sterker nog, de laatste run van GFS toont perspectieven. Mogelijk veel perspectieven. Niet meer en niet minder. Ik zeg altijd hier al voor vele jaren, laat het maar eerst eens 3 dagen vriezen en dan kijken hoe de kaarten er voor staan.

    Het was overigens knap van GFS zoals ik denk ik al een langere tijd hier geleden schreef hoe kansloos het was voor de L.L.: “Als enige land in Europa rond 31/1 het warmste plekje op Europa”.

    Nu dan, helaas is dit nagenoeg bewaarheid geworden. ok het gebied is wat groter, maar het geeft wel aan dat GFS het aardig goed gezien had.

    Te hopen is dan ook dat één kleine variatie in de huidige berekening va GFS ons in de winter doet storten.

    Wie weet zien we in het nieuwe jaar zelfs droomruns ontstaan voor de L.L!

    Spyfromthesky (Arnold)

  30. Kees schreef:

    Hajo, van harte met je verjaardag en een goede jaarwisseling!! Voor 2018 wens ik je de nodige stabiliteit, gezondheid en behoud van je drive zoals je hierboven laat doorschemeren! We spreken elkaar!!

  31. Thijs p schreef:

    Hajo van harte ! Kan 1 van de weermannen nog een update doen van de laatste modellen hoe oud en nieuw gaat verlopen in de lage landen ? Bvd

  32. Maurice schreef:

    Van harte @hajo! Mooie verhalen, discussies, voorspellingen, meningen en samenvattingen van onderzoeken in 2017, op naar meer in 2018. Bedankt! Fijne verjaardag en alle goeds voor 2018!

  33. Joost Amsterdam schreef:

    Laat Robert Mueller zijn werk goed doen in 2018.

  34. Gerrit (Hoorn) schreef:

    Hajo van harte gefeliciteerd en wens jou, de weermannen (top weer berichten!) en iedereen een geweldig en gezond 2018! Verder wil ik iedereen aanraden om verder te kijken dan de krant/ het journaal je vertelt. Er is niet voor niets een tv programma dat heet: de leugen regeert. Op naar nog een mooie winter periode in de LL!

  35. EKlop schreef:

    Gefeliciteerd Hajo!
    De zeespiegel zal komende jaren met enkele meters stijgen door de opwarming van de aarde en Nederland zal verdwijnen. Als we nu niks doen sterven we over 20 jaar een pijnlijke dood. Ik rij in een ampera, heb een ASN rekening en steun greenpeace! Zou jij ook moeten doen Hajo. Anders kom je niet in de hemel met 72 maagden…… oh wacht nu haal ik verschillende religies door elkaar. Angst is een makkelijk stuurmiddel en anti klimaat geloof is niet automatisch anti milieubewust

  36. Stephan van schijndel schreef:

    Een goed en gelukkig 2018 gewenst en ga zo door met deze fantastische site en trouwens ook nog gefeliciteerd met je verjaardag groetjes stephan

  37. Jochem schreef:

    Gefeliciteerd Hajo. Keep on going, ik blijf lezen!

  38. Willem schreef:

    Hoi Hajo, allereerst gefeliciteerd. Ik smul van dit soort berichten en probeer zoveel mogelijk te lezen over klimaatverandering en zeker als het gaat om winterse afkoeling. Blijf ons informeren over je visie ajb.

  39. Wouter C schreef:

    Goedemorgen Hajo,

    Van harte gefeliciteerd en dat 2018 een fijn en gelukkig jaar voor je mag worden.
    Wat betreft je persoonlijke posts van gisteren en vandaag:
    Zoals je weet ben ik het de afgelopen jaren al roerend eens met je analyses en klimaatopvattingen. Eerlijk vind ik de reacties over zgn wetenschap op allerlei fora over het algemeen lachwekkend. Aannames en dan zeggen dat het een wetenschappelijk feit is…kuddegedrag van o.a. de mainstream media.
    De klimaat discussie is veranderd in een geloof. Hoeft niets mis mee te zijn maar geen 100% bewezen feiten, laat staan wetenschap. Mooie anecdote: ik zat een paar weken geleden in een taxi in Montreal, leuk gesprek met de chauffeur over weer. Vertelde hij dat hij 2 VN “klimaatonderzoekers/rapporteurs” uit zijn taxi had gezet na een belerende discussie over weer en klimaat. Het was buiten -30. They did not have a fucking clue..
    Ik weet dat jij een fan bent van Trump. Ik niet. Ik ben namelijk geen fan van welke politicus dan ook. Politici zijn apriori gericht op 4/5 jarige termijnen en doen letterlijk alles om maar weer herkozen te worden of erger op een andere wijze invloedrijk te blijven. Links/Rechts: Ik zie geen enkel verschil..
    Je mening als fan van Trump respecteer ik maar vind het eerlijk gezegd een liability voor het krachtig neerzetten van je eerlijke en pure persoonlijke posts.
    Wie gaat je boodschappen nog serieus nemen als Trump volgend jaar het akkoord van Parijs plotseling nogwel ratificeert? Anyhow, dit is mijn mening als jouw fan en supporter van Climategate en Rypke (en niet als de privé persoon Hajo die best een groot fan van Trump mag en kan zijn).
    Sorry voor eventuele moraal. Ik word oud. Maak er een mooi 2018 van.

  40. getjo schreef:

    Hajo van Harte zoals ik al aan gaf krijg je altijd veel reacties als het gaat om klimaatverandering ik vind het klasse hoe je je opsteld (heb er veel waardering voor) ik weet er te weinig van maar je hebt me overtuigd ik wens jou en alle weermannen een heel mooi en vooral gezond 2018

  41. Harry schreef:

    1. Hajo, van harte en alle goeds voor 2018 gewenst. Het leven gaat verder, punt uit.
    2. Klimaat meningen duidelijk splitsen van je weerpraatje, iedereen weer blij.
    3. Lang leve thorium-centrales! Alles elektrisch gaan doen (ook verwarming) en weg met de geldverslindende en lelijke windmolens en zonnepanelen. Zelfs het linkse Vrij Nederland lijkt zich tot thorium-centrales te bekeren! Zie hun artikel: https://www.vn.nl/gaat-thorium-de-wereld-redden/

  42. Jeroen schreef:

    Hajo, op voorhand van harte gefeliciteerd!
    Ik volg je al jaren, als wintersportweerman en als prominent criticaster op de AGW-hypothese en doe dat met veel plezier.
    Ik vind het ook goed dat er hier zo nu en dan een kritische noot wordt geplaatst, omdat ook ik -als klimatologische leek- kan zien dat er een hoop mis is met hoe de AGW-hype wordt gepresenteerd. Alleen vanuit de wetenschapsfilosofie rammelt deze presentatie aan alle kanten (sinds wanneer is wetenschappelijke waarheid een democratisch gebeuren, waarin de zin ‘the science is settled’ voolstaat? Als de menselijke CO2-uitstoot verantwoordelijk is voor alle opwarming, zijn alle alternatieve oorzaken uitgesloten? Hoe verklaar je het uitblijven van catastrofale opwarming in het verleden bij een veel hogere CO2-concentratie?). En dat staat dan nog los van alle ‘oplossingen’ die zelfs vanuit de AGW-hypothese bezien niets bijdragen.
    Enfin, laat dat kritische geluid horen! Dat is altijd een verstandig en gezond principe.

  43. Hajo schrijft: ‘ik ben voor ecologie’. Dat betekent (wikipedia) ‘ik ben voor de dynamiek van de wisselwerking tussen organismen, populaties of levensgemeenschappen (de biotische milieufactoren) en de relaties tussen organismen, populaties, levensgemeenschappen of landschappen en het niet-biologische milieu (de abiotische milieufactoren)‘. Wie is daar niet voor? En als u er tegen zou zijn, dan gaat u helaas niet uw zin krijgen. Zijn uitspraak is dus zoiets als ‘ik ben voor politicologie’. Het zegt niets.

  44. Piet schreef:

    Hajo, van harte!
    1. goed om weer en klimaat te scheiden. Ik ga je klimaatstukjes met veel interesse lezen. Ik juich ook de thoriumcentrales toe en onderschrijf de dogmatische egocentrische lobby praktijken van ngo’s. Of jouw klimaatverhaal overtuigender is dan de wagonladingen aan onderzoek die laten zien hoe wij mensen onze planeet verneuken weet ik nog niet.
    2. ik snap niet hoe je trump kan aanhangen. Natuurlijk zijn er positieve kanten; omdat hij schijt heeft aan alles doorbreekt hij diverse taboes (infrastructuur, navo, clintons) maar hij is evident ook een pathologische leugenaar, hecht totaal geen waarde aan de rule of law, heeft als ondernemers een spoor van vernieling achter gelaten en is gezien zijn belastingplan een hoer van het bedrijfsleven die schijt heeft aan de gewone man (etc.). Hadden ze daar een meerpartijenstelsel gehad dan had ie een goed platform gehad om een aantal ongemakkelijke waarheden te uiten, helaas heeft ie meteen alle macht gekregen….

  45. fred schreef:

    Weer een jaar ouder en ook wijzer hopelijk gefeliciteerd, maar politiek en weer op 1 hoop gooien zonder kritiek naar trump, dan moet je even in de spiegel kijken.
    Als je toch stukken over het klimaat gaat maken vind ik goed, maar kom dan op mijn vraag terug, waarom is er nog steeds geen koude winter in Nederland geweest die jij ons al een paar jaar beloofd, plus hoe gaat het met de naderende ijstijd?, daar heb je het al een tijd niet meer over gehad.

  46. Steve vp schreef:

    gefeliciteerd Hajo!

  47. Daniel schreef:

    Hajo, gefeliciteerd! Goed voornemen om weer en klimaat te gaan scheiden op je site.
    Ik ben het totaal oneens met de positieve stellingen mbt Trump (hoezo inreisverbod terwijl veruit de meeste ‘aanslag’-doden door Amerikanen zijn veroorzaakt, compleet gebrek aan tact, geen openheid over eigen financien/business, familieverwikkelingen met politiek, etc), maar dat het bestaande etablissement een serieuze bezem kon gebruiken sta ik volledig achter.
    Een artikel zoals je hierboven tikte is al veel beter te lezen/begrijpen/volgen dan die losse flodders van gister. Ik kan totaal niet beoordelen in hoeverre je gelijk hebt, maar ik lees het oprecht aandachtig. Dus die winst heb je alweer binnen 😉
    (Al was het maar om binnen tien jaar die ellendig lelijke windmolens overal neer te kunnen halen)

  48. Herman schreef:

    Hoi Hajo

    Van harte gefeliciteerd alvast!

    Ik volg je al jaren op deze site. Eerst vanwege het weer in de wintersportgebieden waar ik naartoe zou gaan. Door de heldere en zeer uitgebreide uitleg is het leuk om te volgen en begon ik steeds meer te snappen van het weer.

    En toen…. begon je over het klimaat. Met feiten en op dezelfde manier als het weer, legde je weleens uit hoe het nu zit. En ik moet bekennen dat ik al om ben. Al is het soms niet makkelijk, want de opwarmende en alarmiserende berichten voeren nu eenmaal de boventoon. Dus…. ik wacht in spanning af op je video’s!

    • fred schreef:

      Al om?, dan ben je ook snel om.
      Het is net een boom die je om kapt, gaat ook snel.

      • Herman schreef:

        Fred, ik ben niet om vanwege bovenstaande samenvatting, maar door wat Hajo de afgelopen jaren hier al eens op wswm poste. Ik heb het waarschijnlijk niet zo duidelijk verwoord, maar het woordje ‘weleens’ is dus wel belangrijk om te lezen

  49. Piet schreef:

    nog 2 vragen:
    Hoe denk je dat trump & co bij hun klimaatmening komen? Door onbevooroordeeld afwegen vd feiten? Of doordat het beter uit komt? (voer voor eigen achterban en handig om vervelende regels voor grote bedrijven weg te halen). Ik denk toch echt het tweede.
    Laatst las ik dat de permafrost in siberie ah verdwijnen is met als gevolg veel extra CO2 uitstoot. Tot zover plausibel. Als leek denk ik dan: daar gaan toch ook veel bomen groeien die dat nu niet doen en dat compenseert toch enorm?

  50. Daniel schreef:

    In theorie wel, maar hoeveel groen is er gekapt door de mens en hoe lang gaat dat door? CO2 is voedingsstof voor planten (tuinders geven niet voor niets 1000-1400ppm in hun kassen), maar er moeten wel voldoende bomen zijn op de aardbol om dit te verwerken.
    Ik maak mij daar persoonlijk meer zorgen over.

  51. Jeroen schreef:

    Van harte jarige.

  52. Mirjam schreef:

    En waar blijft dat peer-reviewed artikel in een wetenschappelijk tijdschrift met een hoge impactfactor?

  53. Asten (Harmelen) schreef:

    Hajo… (alvast) van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Eerst en stap terug om er twee vooruit te kunnen zetten.
    Alle goeds voor 2018 !

  54. Tijs Prins schreef:

    Beste Hajo,

    In dit bericht van 30-12-2017 kondigde je een video-reeks over het klimaat aan. Die heb ik helaas nog niet voorbij zien komen. Ik kijk er nog steeds vol verwachting naar uit.

    Staat dit nog op je programma?

    Groeten,

    Tijs

WSWM.nl heeft duidelijke spelregels voor reageerders. Surf eens naar deze spelregels zodat je weet hoe we het hier leuk en gezellig en vooral informatief houden. Discussie is leuk maar we vallen niemand persoonlijk aan. Een kritische houding is welkom - opbouwende kritiek is een geschenk - maar laat misschien ook eens blijken hoe zeer je het harde werken van het team waardeert. Om dat meteen even om te keren: het team van WSWM.nl draagt alle reageerders op handen! Onze levendige community is waar we het allemaal voor doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Alvast bedankt voor je bijdrage aan dit mooie platform. Controleer je reactie nog eens op spelfouten en al te scherpe randjes.

Plaats de url van je uploaded image tussen [img] [/img] tags in je comment. Uploaden kan met het fototoestel bovenin of op http://nl.tinypic.com/.