Trek er stijlvol op uit
Lees verder >

Ontdek de nieuwe Renault KADJAR

Die tauplitz
Lees verder >

Bezoek Tauplitz eens in de zomer. Laat je verrassen door de prachtige natuur en ga voor een actieve vakantie!

Kleinwalsertal
Lees verder >

Ontsnap aan het dagelijkse leven in deze prachtige omgeving.

zell am see kaprun
Lees verder >

Fiets hier langs de meest indrukwekkende wegen.

In Scandinavië is de winter al even begonnen

check ook eens

51 Reacties

  1. Ewald schreef:

    Ik heb mij vraag over het weer in Noorwegen ook al in het vorige topic gezet maar bij dit bericht is hij wat actueler 😉

    Zijn er mensen die uit ervaring weten of je normaalgesproken qua sneeuw met Nieuwjaar beter aan de westkant (Voss/Myrkdalen) of aan de oostkant (Trysil) van Noorwegen kunt zitten.

    Aangezien het Noorse berggebied daartussen ligt verwacht ik dat de condities in Voss beter zullen zijn dan in Trysil aangezien de wolken bij het stijgen de sneeuw in Voss laten vallen. Klopt dat?

    Of zijn beide kanten van Noorwegen eind december al redelijk sneeuwzeker?

    En met welk ander gebied in Noorwegen is Vos/Myrkdalen het beste te vergelijken; ik heb nl. alle andere serieuze skigebieden in Noorwegen al gehad.

    • Ewald schreef:

      En is er iemand die de 2 gebieden met elkaar zou kunnen vergelijken? En wat heeft dan de voorkeur?

    • Hajo schreef:

      Oosten duidelijk sneeuwzekerder dan westen. Oosten minder sneeuw dus soms kunstsneeuw. Maar wel stabiel winterweer.

      In westen hele winter onzeker. Regen en sneeuw wisselen elkaar af .

    • kevin schreef:

      Ik ben een aantal keer de laatste jaren rond oud en nieuw in Zweden / Noorwegen geweest.

      4 jaar gelden in Mora(zweden) lag bijna geen sneeuw.
      3 jaar gelden in Hafjell (iets net noorden van Lillehammer) lag sneeuw, niet overdeven veel. maar daar krijg je een soort hoogvlakte en dat is net voldoende om vrij vroeg sneeuwzeker te zijn.
      2 jaar geleden rond branas(skigebied zweden) lag 1.5 meter sneeuw.
      vorig jaar lag zo’n 50 cm sneeuw rond Hafjell.

  2. Hans schreef:

    Ik volg het al een tijdje en zag dit weer aankomen in Scandinavië. Je bent mij net voor maar plaats deze toch.
    Zweden koelt ook lekker af, IJSDAGEN in het land van…………

    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/10/1570265856.png[/img]

  3. Spyfromthesky schreef:

    Koolmezen weer. Wie wat voedsel hangt in de tuin, die zal gretig de koolmezen zien die daarop af komen.
    Wederom een leuk gezicht en dat ze erg vaak langs mogen komen. Vanmorgen vroeg zelfs handschoenen weer op de fiets.

    Op de langere termijn mogen we wat hopen op de Europese weercomputer. GFS lijkt mij dan wat minder gunstig. Lijkt mij wat meer kansen om vanaf de 3e week oktober wat lekker rustig weer te krijgen. Dan gloort er ook al weer een weekje vakantie.

    Voorlopig doet oktober met het gemiddelde leuk mee.
    De gemiddelde van de Noordzee temperatuur is in oktober 17,2. En daar zitten we momenteel niet boven. Veel lekkere koude neerslag in de herfst koelt goed af. Niks mis mee. Het gaat erom dat we richting de wintermaanden gewoon voor de L.L. gunstige drukpatronen krijgen.

    Spyfromthesky (Arnold)

    • Ja die koolmezen toch, en ook Pimpelmezen, Groenlingen en een 15 tal huismussen komen dagelijks de lekkernijen smullen op de voedersilo’s in de tuin van mijn ouders.
      Geweldig om naar te kijken toen de jonkies het nest pas verlaten hadden en door hun ouders op sleeptouw worden genomen om zelfstandig te eten en overleven.
      En nu enkele maanden later komen de jonkies van weleer nog dagelijks langs om hun kostje bijeen te sprokkelen zodat ze de ietwat frisse nachten goed doorstaan. 🙂

  4. Asten (Harmelen) schreef:

    De opmerking “Ondertussen hoeven we nog niet te hopen op een Elfstedentocht want wereldwijd wil het nog steeds niet afkoelen!” raakt natuurlijk kant noch wal.
    Ook deze winter zal het kwik in Siberie tot onder de min 40/50 graden celsius dalen.
    De constelatie van hoge- en lagedruk is, net als elke elfstedentochtwinter, van doorslaggevend belang.
    Transportkou zal, mits deze op gsng komt, lak hebben aan een wat warmer dan gemiddelde wereld..

    • Hans schreef:

      Daarmee heb je een punt Asten. De consteLLatie (dubbel L) van de drukgebieden is zeker van belang. Dat zie en zag je ook bij het extreem warme weer zoals de enorme hitte(golf). De puzzelstukjes moeten nu eenmaal goed vallen.
      Elfstedentocht zal nog wel even duren gezien “hij” nog z’n roes ligt uit te slapen in een Siberische kast…………. 😉

      [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/10/1570286993.jpeg[/img]

    • Leo schreef:

      Mee eens. Hajo heeft het zelf vaak genoeg onderstreept: de natuurlijke variatie overstijgt nog altijd met afstand de opwarming. Meer specifiek: de huidige + 0.6 is gering ten opzichte van de 4 tot 7 graden negatieve afwijking (en tot 10 graden in de meest koude maanden) die een doorsnee Elfstedentocht-maand heeft. Kwestie van statistiek en dus tijd; de puzzelstukjes moeten -en zullen- inderdaad maar eens goed gaan vallen.
      Anderzijds kunnen / moeten we zo langzamerhand wél stellen dat de invloed van de (verminderde) zonneactiviteit (vooralsnog?) verwaarloosbaar klein is. Of het zou moeten zijn dat het minimum nóg dieper moet zijn, nog langer aan moet houden. Wie weet..

  5. Jorne schreef:

    https://www.instagram.com/p/B3PNoHeovcD/?igshid=uoablfadxndm
    In Canada zelfs al de eerste hele dikke off piste runs

  6. Jeroen amsterdam schreef:

    @Hajo

    https://wattsupwiththat.com/2019/10/04/record-antarctic-stratospheric-warming-causes-sept-2019-global-temperature-update-confusion/

    Hier uitleg over de toename van de UAH naar +0.61C. Het ligt niet aan hun instrumenten, maar aan de SSW van de zuidpool die maand. In het kort heeft het te maken met het verdelen van warmte en kou. Ying en Yang geven niet de dezelfde totale waardes. Het NOAA GFS model geeft minder aan en die loopt meestal gelijk met UAH. @iedereen, het is goed om het bericht in die link te lezen, want dan leer je ook een beetje hoe de satelliet metingen te werk gaan. Het werk van deze satellieten zullen uiteindelijk de doorslag geven.

    Een SSW als deze boven Antarctica als die we in september gehad hebben was vrij extreem en belooft misschien wel wat voor onze aanstaande winter. Wie weet, glas altijd half vol!

  7. Asten (Harmelen) schreef:

    @Hans
    Haha ..ja dubbele el.. en gsng = gang
    Die vingers van mij zijn de dikste niet maar helaas sluipt er nog wel eens een foutje in..
    die beer… 😉

  8. Leo schreef:

    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/10/1570304897.png[/img]
    Ik herhaal mijn reactie van vanmorgen -onder het vorige bericht- nog even interessante dag morgen! In de zuidwestelijke helft van Nederland kan op vrij uitgebreide schaal 15 tot 20 mm regen vallen. Afhankelijk van vooral de timing van de neerslag maar ook enigszins van de intensiteit en hoe ver die noordwaarts trekt zal in een strook over het zuiden of midden van het land de maximumtemperatuur -bij een straffe oostenwind- aan het eind van de ochtend of in het begin van de middag bij zo’n 10 graden blijven steken. Mocht dat over De Bilt zijn: het datumrecord staat op 10.1 graden (1936)!

  9. Leo schreef:

    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/10/1570305253.png[/img]
    De avondruns laten de neerslag nog wat noordelijker komen en zijn nog iets kouder. Mogelijk maar een graad of 8 morgen midden op de dag!

    • Hans schreef:

      Hirlam is wel heel erg “positief” gestemd op een goede afloop Leo. Ik hoop het ook, zou fantastisch zijn! Ben alleen bang dat de door jou genoemde “timing” anders gaat lopen ten gunste van hogere maxima: de regen arriveert later (lees: te laat) in De Bilt 13.00 / 14.00 uur waardoor helaas eerst hogere temperaturen worden behaald……

      • Hans schreef:

        Oeps Hansie!!………… Ja Leo, HIRLAM zit er héél erg goed op dit keer. Precies volgens timing. Regen in De Bilt en alweer afkoeling. Max. 9.6 °C.

        [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/10/1570349840.png[/img]

        • Leo schreef:

          [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/10/1570355340.png[/img]
          Haha, ok. Ik noteer ‘m alvast, omdat het lang geleden zou zijn dat we konden zeggen: “nog nooit was het op 6 oktober zo koud 😉 ..”. Maar blijft nog even spannend; er komt een wat droge(re) periode aan nu. Wellicht dat de aanvoer van de koude lucht uit het oosten wat helpt.
          Opmerkelijk is trouwens dat de opwarming vooral in de 1e decade van oktober wat minder groot lijkt dan in andere periodes van het jaar. De (ontbrekende) trend is wat breder zichtbaar maar zo bestaat de top 5 van hoogste maxima op 6 oktober voor De Bilt bijvoorbeeld louter uit jaren die 50 jaar of langer geleden zijn.

          • Jeroen amsterdam schreef:

            Leuke tabel en opvallend fris inderdaad, maar dit is natuurlijk een resultaat van nagenoeg geen zonlicht en regen midden op de dag. Die dagrecords zijn natuurlijk komen overwaaien vanuit de sport. Nog nooit scoorde Huntelaar twee goals met zijn hoofd in de tweede helft op een zaterdagavond in een uitwedstrijd. Ik slaak altijd een diepe zucht als er weer zo een zinloze statistiek voorbij komt tijdens een wedstrijd. Helaas overgeslagen op meteorologie.

          • Leo schreef:

            Heb je een punt Jeroen, ben ik eigenlijk helemaal mee eens. Pas wanneer het decaderecords of meer zijn is het echt interessant. Maar dit soort items belichten is vooral leuk omdat (elders) de warmterecords wél iedere keer breed uitgemeten worden (en ja-voor we dat gezeur (van anderen..) weer krijgen- dat zijn er de laatste tijd meer, dat weten we) maar de kouderecords niet. Los daarvan is het een beetje winter-voorpret.

          • Hans schreef:

            Records zijn er om gebroken te worden….toch? Op 26 juli jl. was het alleen maar ZON, ZON en nog eens ZON én droog……..Record werd breed uitgemeten, ook internationaal. Hoe het record wordt bereikt, op welke manier maakt niet uit. Of je een wedstrijd zeer slecht speelt én toch nog wint…. later heeft niemand meer over “die slechte wedstrijd”. Tagliafico (klein mannetje) scoorde onlangs met het hoofd 2x in een wedstrijd, om in de termen van Jeroen te blijven. Wie had dat gedacht!? Hij zelf zeker niet!

  10. Hans schreef:

    Heel erg fijne afkoeling zo dichtbij en zo vroeg in het najaar…..

    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/10/1570351229.png[/img]

  11. Aart schreef:

    Zomaar. Een mooie webcamfoto vanaf Schattberg Ost.
    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/10/1570356858.jpeg[/img]

  12. Leo schreef:

    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/10/1570371775.png[/img]
    Terwijl de modelberekeningen en dan met name het EC vooralsnog klem bovenop zitten voor wat betreft de huidige maxima (vanavond nog even definitief bezien) is het volgende leuke item de aanstaande koude nacht. Gaat het ergens in den lande vriezen (op neushoogte)? Het zal er om hangen m.i. Interessanter vind ik de vraag waar het het koudst wordt omdat diverse meteorologen en weermannen spreken over (“zeer lokaal”) vooral of ook in het oosten. Dat zal misschien met in het achterhoofd zijn dat Twente doorgaans wat harder afkoelt dan wat hoort en dan wat de modellen berekenen. Nu zie ik dat echter niet zo. Vrijwel alle modellen zien dat alleen (het oosten van) Groningen kans maakt, elders klaart het niet genoeg op. Ik ga daarin dus mee met die modelberekeningen (en ja, ook het KNMI). Maar ook dan nog grote verschillen. Onzekere factor is het al dan niet wegvallen van de wind – de verwachtingen lopen uiteen van 0 tot 4 beaufort.

  13. Leo schreef:

    En ondertussen: zoek de kern van het lagedrukgebied 😉 Mooi weer!
    https://www.buienradar.nl/

  14. Asten (Harmelen) schreef:

    @Hans

    Ben je vandaag ook zo druk geweest met krantenknipsels en de talloze video streams over een mogelijk op handen zijnde koudste 6 oktober sinds het begin der metingen (De Bilt).
    Gezien de opwarming zou dit toch mega aandacht moeten krijgen…

    • Hans schreef:

      Ik heb via via vernomen dat dé TOP in De Bilt stiekem een spoedvergadering hadden ingelast vandaag……”wat gaan we met dit kouderecord doen?” ….
      18.00 nos- en rtl4 weerberichten net ff gauw terug gekeken want hét GROTE nieuws wil(de) ik natuurlijk niet missen….. wat denk je 😉 zelfs de hooggeleerde meteoroloog Nicolien Kroon besteedde er GEEN maar dan ook GEEN aandacht aan…. Kan natuurlijk zijn omdat de dag nog niet officieel voorbij is hè want ja, de temperatuur zou nog best eens flink kunnen oplopen……
      Ach, 26 juli jl. was het ook anders met het hitterecord, dat MOEST al om 18.00 in het nieuws flink aandacht krijgen want rond dat tijdstip heeft men nu eenmaal véél méér kijkers dan om ca. 20.00 uur………

  15. Asten (Harmelen) schreef:

    AD komt er om18.49 uur ook mee. Eind goed.. al goed

  16. Hans schreef:

    Rtl4 weer zojuist Nicolien Kroon de meteoroLOOG: what a SHAME!!!!!!

  17. Asten (Harmelen) schreef:

    Voor alle duidelijkheid: de dag is nog niet voorbij… belangrijkste punt dat ik wilde aanstippen is dat zodra er een mogelijk dagrecord qua warmte aan zit te komen deze professionele (?) medewerkers vooraan staan maar nu niet thuis geven.. op zijn minst opvallend..

  18. Roland Bodegraven schreef:

    Weerrecord: het is de koudste 6 oktober ooit – https://nos.nl/l/2305018

    Toch nog ergens genoemd

  19. Hans schreef:

    Her kouderecord wordt wel (hier en daar) genoemd maar jongens, jullie moesten eens weten hoeveel kijkers o.a. nos en rtl4 weerbericht heeft, direct nà het reguliere nieuws. Wat voor een impact het heeft op de grote groep, de oudere (generatie) waarvan de meesten zoniet allen alles maar voor waarheid aannemen. Op z ‘n minst hadden “ze” het kouderecord kunnen melden vandaag evt. onder voorbehoud dàt….. maar nee, zelfs dat niet. Zo zielig eigenlijk die gasten daar…..

  20. Bericht dateert van 28 juni maar dat maakt de foto er niet minder aantrekkelijk door, integendeel, wat een prachtig beeld !

    https://matadornetwork.com/read/russian-volcano-erupts-astronauts/

  21. Roland Bodegraven schreef:

    En ondertussen zijn de klimaatgekkies van Extinction Rebellion weer lekker bezig….

    • Remko schreef:

      Ik schreef het elders ook. Met hun acties hebben ze de CO2 uitstoot in die steden even voor een week normaal verkeer geëvenaard of verbeterd. Waarom, stilstaand verkeer met draaiende motoren, inzet vAn politie en andere ordemensen etc etc. Staan ze niet bij stil Erben Wennemars vanavond bij DWDD verwoordde het goed. Denken jullie dat je hiermee draagvlak krijgt? Nee, liever hobbelen achter onbetrouwbare wetenschappers met hun onbetrouwbare metadata. Ja, ik ben ook een klimaatalarmist, maar sta wel aan de kant van de nuchterheid. Er moet wat gebeuren maar wel op wereldschaal. En hun belachelijke eis zonder suggesties dat het binnen vijf jaar moet worden opgelost is even belachelijk als hun acties.

  22. Hans schreef:

    Kronplatz N-Italië kleurt al mooi wit 🙂

    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/10/1570440041.jpeg[/img]

  23. Joalie schreef:

    In het midwesten van de VS gaan ze pas rap de winter in: volgens wetteronline.de gaat in korte tijd de temperatuur meer dan 30(!!) graden omlaag! https://www.wetteronline.de/wetterticker/usa-heftiger-temperatursturz-droht-201910079211006

WSWM.nl heeft duidelijke spelregels voor reageerders. Surf eens naar deze spelregels zodat je weet hoe we het hier leuk en gezellig en vooral informatief houden. Discussie is leuk maar we vallen niemand persoonlijk aan. Een kritische houding is welkom - opbouwende kritiek is een geschenk - maar laat misschien ook eens blijken hoe zeer je het harde werken van het team waardeert. Om dat meteen even om te keren: het team van WSWM.nl draagt alle reageerders op handen! Onze levendige community is waar we het allemaal voor doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Alvast bedankt voor je bijdrage aan dit mooie platform. Controleer je reactie nog eens op spelfouten en al te scherpe randjes.

Plaats de url van je uploaded image tussen [img] [/img] tags in je comment. Uploaden kan met het fototoestel bovenin of op http://nl.tinypic.com/.