Val d'anniviers
Lees verder >

Ga je mee op skivakantie naar het paradijs?

Die Tauplitz
Lees verder >

Die Tauplitz één van de gezelligste en betaalbaarste plekken om te gaan wintersporten! De ideale gezinsvakantie beleef je hier!

Die Tauplitz
Lees verder >

Een waar paradijs voor de beginnende en gevorderde wintersporter.

Innsbruck
Lees verder >

Skiën en snowboarden rondom de hoofdstad van de Alpen. Met de kids of met jouw vrienden! Pret voor iedereen!

Innsbruck Nordkette
Lees verder >

Het leukste en ruigste piepkleine skigebied van de Alpen.

Die Tauplitz
Lees verder >

Ski een rondje, ga wat winterwandelen en geniet van het zonnetje!

Val d'anniviers
Lees verder >

Vakanties vol avontuur wachten op jou!

Gezelligheid troef in dit leuke skioord. Of je nu gaat met vrienden of jouw gezin!

Champéry
Lees verder >

Een prachtig dorpje met een zeer nice skigebied in het grote Les Portes du Soleil in Zwitserland. Omhoog met de gondel en wintersporten in de speeltuin van sneeuw!

De plek om te vliegen met de luchtballon! Ga jij dit jaar ook?

Val d'anniviers
Lees verder >

Ontdek de prachtige natuur en de cultuur in deze Zwitserse parel

les menuires
Lees verder >

Wintersport met sneeuwgarantie. Niet tevreden? Geld terug.

In Oostenrijk laait discussie op over veiligheidsbeleid

check ook eens

6 Reacties

  1. Stefan schreef:

    @Hajo, ik begrijp werkelijk niet hoe je erbij komt dat er nog niet genoeg waarschuwingen zijn voor lawines. In het gebied waar ik al mijn hele leven kom, Skiwelt Wilde Kaiser Brixental staat bij ieder gondelstation een flitslamp te flitsen als de omstandigheden zo zijn dat er acuut lawinegevaar is. En op het bord bij die flitslamp wordt tot in den treure uitgelegt wat er met die fltslamp bedoelt wordt. En als de mensen dan niet de moeite nemen om zich te verdiepen in het feit waarom die lamp staat te flitsen, dan kan je honderd DVD’s verstrekken, maar eigenwijze mensen houd je niet tegen.
    Ik vraag mij wel eens af hoeveel mensen de pisteregels kennen (staan ook borden van op meerdere plaatsen). Ik heb in Frankrijk meegemaakt dat het gebied Valfrejus werd gesloten (iedereen de pistes af, liften dicht) omdat het lawinegevaar zo hoog was en mist dat het onverantwoord was om verder te skiën. Als je dan nog buiten de pistes gaat skiën dan heb je geen plaat voor je kop, maar een betonnen muur. Ik wil niet zeggen dat ik heilig ben, maar als de flitslampen aan zijn, dan bedenk ik mij wel tien keer of ik het nodig vind om buiten de piste te gaan, hoe mooi het ook is. Bedenk je wel wat en wie je met veel verdriet achter laat als het mis gaat, en dan heb ik het nog niet eens over de mensen die hun leven moet wagen om jou te redden.
    Geniet van de mooie sneeuw, maar houd je koppie erbij, je bent in hooggebergte, en dat moet je nooit onderschatten, zelfs zomers niet.

  2. Hajo schreef:

    @Stefan: je kunt daar op twee manieren naar kijken. Denk aan het anti-rookbeleid. Je kunt zeggen: we waarschuwen genoeg en dat hele volkstammen zich er niet aan storen is hun eigen verantwoordelijkheid. Of je zegt: blijkbaar zijn mensen nu eenmaal zo dom en moeten we ze tegen zichzelf beschermen met meer rigoureuze maatregelen. Stel dat aan de Nederlandse stranden jaarlijks niet enkele maar vele tientallen buitenlanders in zee zouden verzuipen. Zouden wij Nederlanders dan gewoon zeggen: ach we hebben genoeg gewaarschuwd? Dacht het niet….

    Wat in feite ook onacceptabel is, is het grote aantal auto-ongelukken. Ik vind dat we ipv mijarden uit te geven aan windmolens en miljoenen verspillen door te lullen over rekeningrijden en kleine autootjes met belastingverlangin te stimuleren, zouden moeten investeren in een noodfonds “Innovatie tegen ernstige auto-ongelukken”. Ik weet zeker dat over 3 generaties onze nazaten hun wenkbrauwen fronsen als ze zien dat wij niet steviger hebben ingezet op veiliger maken van de auto’s.

    Als alle auto’s rondom sensoren hadden en een soort automatische piloot die kan ingrijpen zoals je rij-instructeur dat deed, dan zou het aantal ongelukken drastisch afnemen. Ik denk dat je met een investering van 1 miljard een heel eind komt. Het is gewoon onze apathie dat we er niks aan doen.

    Ga maar eens in de schoenen staan van ouders die een kind in het verkeer of dus ook in een lawine hebben verloren. Dan koop je niks meer voor mooie praatjes over “eigen schuld”. Dan is je leven gewoon kapot…

    Sorry dat ik emotioneel reageer. Er kan echt VEEL meer nog worden gedaan aan het beveiligen van de wintersport.

  3. Ivo schreef:

    Het probleem zit ‘m in het feit dat de meest toegankelijke poedersneeuwafdalingen binnen 2 dagen na een flinke dump volledig geript zijn. Dus als je poeder wilt rijden (zonder te lopen) dan moet je dat op de eerste 2 dagen na een goede dump doen. Helaas is het lawinegevaar dan ALTIJD hoger dan 2. Vaak 3, 4 of 5.

    Met lawinegevaar 2 heb ik zelden goede poederafdalingen gemaakt.. de poeder is dan niet meer “fluffy” en je moet flink lopen voor die ene mooie afdaling.

    Waarschuwen lijkt mij niet voldoende.. ABS rugzak +lawinepieper verplicht stellen lijkt me een betere optie.. of een soort “poeder” rijbewijs die je moet kunnen tonen. Zonder poederrijbewijs off piste dan 250 euro boete..

  4. Stefan schreef:

    @Hajo, ik begrijp je emotie, maar voor mijn werk heb ik twee jaar als veiligheids adviseur gewerkt. Op een vergadering kwam naar voren dat er veel kleine ongelukjes op het werk plaats vonden, en de vraag van de directie was hoe wij dit moesten voorkomen. Ik heb toen gezegt, alle mensen van de platformen halen, dan ben je overal vanaf. Iedereen stond mij raar aan te kijken, maar het feit is dat als er mensen in het spel zijn, dit bijna altijd de bepalende factor is voor ongevallen. Hoeveel informatie of voorzorgsmaatregelen je ook neemt, dit soort ongevallen zal altijd blijven gebeuren, hoe naar ik het ook vind. En natuurlijk is het als ouder hartverscheurend als je na een noodlottig ongeval leest of hoort; het was zijn of haar eigen schuld. Maar vaak is dat ook de harde werkelijkheid. Dat iemand op een geprepareerde piste door een lawine om het leven komt is natuurlijk pure pech, net als in je eigen woonkamer aangereden worden door een bus die een klapband heeft. Maar ook dat heeft alles met het leven te maken. Iedereen kent dat gevoel, hier ben ik door het oog van de naald gekropen. Ben met je eens dat we er alles aan moeten blijven doen om ongevallen te voorkomen, maar mensen blijven mensen, dus of je nou van koninklijke bloede bent, of juffrouw Jannie van drie hoog achter, als je risico’s neemt terwijl er naar mijn idee voldoende wordt gewaarschuwd in de media en op de pistes, dan loop je het risico aan de beurt te zijn. Ik vraag mij af hoeveel mensen weten wat die flitslampen betekenen (lawine waarschuwing, piste gerät im insatz), noem ze maar op.

  5. Hajo schreef:

    @Ivo: kijk nu zijn we aan het brainstormen…

    @Stefan: ook jouw bijdrage is waardevol en toch ben ik ervan overtuigd dat ook in jouw business zaken zouden worden aangepast als er ineens wekelijks tientallen mensen van het platform zouden waaien… we praten hier niet over onvoorspelbare situaties maar over situaties waarbij het met de huidige maatregelen en gewoontes in een periode van 5 concrete gevaarlijke dagen VOORAF al VAST staat dat er die dagen 10 doden en 20 gewonden gaan vallen.

    Ja kun je zeggen … dat is met autorijden ook… en dan zeg ik: idd dat is ook zo en dat is een onhoudbare situatie… het is een schandaal dat we lullen over windmolens om een fictief probleem anno 2100 op te lossen en rekeningrijden om de schatkist te spekken, terwijl we gewoon als mensheid voortdurend moeten brainstormen om alle bekende problemen van nu met slimme trucs en uitvindingen steeds meer op te lossen…

    Of ben je ook tegen het poliovaccin?

    Neem dit niet persoonlijk op, want je weet hoezeer ik je waardeer en hoe bijzonder jouw werkveld is. Denk er gewoon eens over na! 😉

  6. Stefan schreef:

    @Hajo, ik ben het in grote lijnen met je eens. Als we gevaren kunnen wegnemen ben ik de eerste die zal zeggen klap er een paar miljoen tegenaan om het gevaar weg te nemen (voor zover dat gaat natuurlijk). En over die windmolens, die draaien alleen maar dankzij subsidies en zijn nutteloos. Wat in dit specifieke lawine verhaal echt meespeelt is de vooruitgang in de skisport. Vroeger (toen de lucht nog schoon was en sex nog vies) wat het poeder skiën alleen maar voor de experts weggelegd. Maar door de technologische vooruitgang van de skies komt dit nu voor nagenoeg iedereen dichtbij, dus ook de onervaren skiër op zijn stoer uitziende freeride skies. Ik ben toch nog steeds van mening dat de gemiddelde skiër zich te weinig verdiept in de vakantie die hij of zij gaat houden in een gebied wat blijkbaar door iedereen wordt onderschat. Er is niks zo veraderlijk als het hooggebergte. Ik ben deze kerst met mijn gezin in een sneeuwstorm beland, waardoor we niet meer op de skies terug konden keren van Scheffau naar Brixen im Thale en hebben uiteindelijk een piste moeten oplopen. Als ik er zo op terug kijk heb ik toen ook het weer onderschat, zo gemakkelijk gaat het dus. Het leven bestaat continue uit het nemen van aanvaardbare risico’s, maar tot welke hoogte men gaat is voor iedereen verschillend.

WSWM.nl heeft duidelijke spelregels voor reageerders. Surf eens naar deze spelregels zodat je weet hoe we het hier leuk en gezellig en vooral informatief houden. Discussie is leuk maar we vallen niemand persoonlijk aan. Een kritische houding is welkom - opbouwende kritiek is een geschenk - maar laat misschien ook eens blijken hoe zeer je het harde werken van het team waardeert. Om dat meteen even om te keren: het team van WSWM.nl draagt alle reageerders op handen! Onze levendige community is waar we het allemaal voor doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Alvast bedankt voor je bijdrage aan dit mooie platform. Controleer je reactie nog eens op spelfouten en al te scherpe randjes.

Plaats de url van je uploaded image tussen [img] [/img] tags in je comment. Uploaden kan met het fototoestel bovenin of op http://nl.tinypic.com/.