Iemand las mijn artikel over de monsterdump op Sakhalin, en die had weer een goede vriendin die op Sakhalin woont! En deze dame die Lidy heet nam contact op en zo kwam er een interview. De twee kinderen op de berg sneeuw zijn haar kroost van 9 en 11. Haar man werkt in de olieindustrie. Zij houdt erg van schaatsen maar je hebt er alleen ijshockey en kunstschaatsen. Maar er ís een skigebied en er is sneeuw. Heel veel sneeuw!

“Volgens de locals gebeurt het wel vaker, maar de een zegt dat het 3 jaar terug was de ander 7 en een derde zegt 10 jaar geleden dat er zo veel viel. Russische collega’s van mijn man zeiden dat ze het in hun jeugd wel eens mee gemaakt hadden. Wat ik veel hoor is dat het deze keer uniek was dat het zo lang aanhield. Het begon in de nacht op woensdag en hield tot zaterdagochtend aan”, zo horen we van Lidy die uit het communicatievak komt.

Hoe zijn ze op Sakhalin terecht gekomen? Na 5 jaar Egypte en 5 jaar Koeweit was het de bedoeling de kids nu weer aan Nederland te laten wennen en daar naar school te laten gaan. Lidy en de kinderen gingen vorig jaar dan ook al vast naar Nederland. Ook handiger met covid. Manlief zou volgen. Maar er was een vacature, een sollicitatie en een positief antwoord. Dus werd het Sakhalin, een eiland zo groot als Ierland even ten noorden van Japan.

Afgelopen zondag ging het gezin voor de tweede keer skiën. Begin januari was er niet zo veel sneeuw en waren de pistes wat ijzig. Maar deze keer konden ze niet eens met de eigen auto … want die was nog ergens bedolven onder alle sneeuw. Een buurman had zijn auto wel al vrij en gaf ze een lift. Vandaag konden ze dan eindelijk met de eigen auto gaan.

Leuk die beelden van de kinderen op de latten. En ga nu niet roepen dat jouw kids beter skiën want deze helden hebben zoals je al las 5 jaar in Egypte en 5 jaar in Koeweit gewoond. Geloof me dat ze aan het einde van deze winter mooie parallel bochten zullen draaien. Grappig dat je dan net als in de Alpen ziet dat die sneeuw die een stad lam legt, binnen een skigebied met al het sneeuwmaterieel geen problemen oplevert. Alle liften waren open. De pistes waren perfect. En het was druk. “Skiën is echt een volkssport hier”, zegt Lidy. “Tot in de avond als de verlichting aangaat hebben kleine kinderen van de locals nog skiles”. Een seizoenpas bestaat trouwens niet. Je hebt een soort “rekeningrijden” met een elektronische pas waar steeds een ritje ter waarde van ongeveer 1 euro 20 wordt afgeschreven elke keer als je een lift neemt.

Vorige week woensdag was dus de dag dat het mis ging. Normaal lopen de kinderen op de compound van het bedrijf gewoon zelf van school naar huis, maar nu toch het verzoek of moeders ze even kon ophalen. Donderdag gingen de scholen niet meer open en liep er meer spaak. Het vliegveld was twee dagen gesloten. In de supermarken bleven steeds meer schappen leeg.

Woensdag kon Lidy nog net een ritje met de auto maken. Donderdag en vrijdag was de auto “zoek” onder een hoop sneeuw. Ook manlief ging niet meer naar kantoor. “De lokale inwoners zijn handiger. Die weten dat je gewoon moet blijven graven rond je auto. En als de sneeuwschuiver net langs geweest is zetten zij hun auto op dat spoor. Ja ook niet echt handig, want de straat wordt zo dus steeds smaller”, aldus Lidy. Nu ligt er nog een enorme berg sneeuw voor het huis, maar zijn er zowel thuis als bij het skigebied wat eerste parkeerplaatsen vrij gemaakt.

In een lokaal nieuwsbericht lezen we dat er in 3 dagen zoveel sneeuw is gevallen als normaal in twee maanden. De stad Yuzhno-Sakhalinsk waar Lidy woont heeft twee dumpvelden waar samen 2,5 miljoen kubieke meter sneeuw gedumpt kan worden. Maar de stad is ook bezig met het bouwen van een sneeuwsmelter. Moskou en St. Petersburg smelten overtollige sneeuw door het te mengen met warm rioolwater. Novosibirsk doet het met gasbranders. En Sakhalin bouwt nu ook zo’n installatie. Net te laat dus.

De sneeuw viel bij een temperatuur van ongeveer -3ºC. Dat is typisch voor deze weersituatie die we op dit platform kennen als “Lake Effect Snow”. Hoe dichter bij het vriespunt hoe meer vocht de lucht kan bevatten en hoe meer sneeuw er kan vallen. “Normaal als het niet sneeuwt is het ’s nachts zo rond -16 tot -19ºC en -6ºC overdag”, zegt Lidy. “Tijdens de sneeuwstorm viel ook de stadsverwarming uit, maar de mensen zijn hier wel wat gewend”.

Wat kost benzine eigenlijk op Sakhalin. Lidy: “Bij het dure tankstation met service en een shop is het omgerekend 75 eurocent per liter. Bij de goedkope zelfbedieningstankstations is het rond 50, 60 cent. Verder is het een “wild” eiland met heel veel natuur. De hoogste bergen zijn rond 1500m hoog. In de zomer is het een paradijs om te hiken en te mountain biken. Vroeger gingen mensen een dagje naar Japan als je wilde shoppen, maar met covid is al dat luchtverkeer geschrapt. Ook de vluchten over de stille oceaan zijn stilgelegd. Alles moet via Moskou.”

En denk nu niet dat het een gezellige boel is met een Nederlandse kolonie. “Vroeger waren er veel meer Nederlanders, nu zijn er maar 2 Nederlanders met een gezin op de compound maar bij dat andere gezin is alleen vader een Nederlander”, zegt Lidy. En zo zijn wij trots hier de groeten te krijgen van het enige compleet Hollandse gezin op Sakhalin (op dit deel van het eiland dan) in deze bijzondere omstandigheden.

Namens de hele community: Lidy, super bedankt! En een mooie tijd op Sakhalin gewenst.


Hajo

Hajo Smit studeerde in 1991 cum laude af als meteoroloog, milieu- en klimaatdeskundige. Hij stopte na 3 "hele bijzondere" dagen bij het KNMI met zijn eerste academische baan en werd skileraar en natuurgids. Tussendoor was hij actief als tekstschrijver en vertaler. Aan het einde van het millennium werd hij even een grootheid in het Nederlandse inline skaten als hoofdredacteur van een skate magazine en organisator van een groot Red Bull event in Valkenburg. Na een seizoen als mountainbikegids in Griekenland en Oostenrijk begon hij in de winter van 2006 te bloggen op het snijvlak van wintersport en winterweer. Die winter in Königsleiten leerde Hajo in Oostenrijk ook paragliden. Tussen 2011 en 2017 nam zijn eigen website wintersportweerman.nl gewoon vanuit Nederland een zeer grote vlucht. In december 2017 verhuisde hij naar Oostenrijk om het paragliden weer op te pikken en tandempiloot te worden. Tijdens covid viel de sponsoring van wintersportweerman weg en werkte Hajo acht maanden in Nederland als klusser. De covid-winter 2021 verbracht hij in Hinterglemm waar hij ook weer actief werd als tekstschrijver. Wintersportweerman.nl behaalde dat seizoen een gigantisch bezoekersrecord van 70.000 unieke bezoekers op een dag. Sinds de zomer van 2023 runt Hajo in Zell am See Kaprun zijn eigen tandemparagliding bedrijf vip-paragliding.com.

2 reacties

Beata · 20 januari 2022 op 08:30

Met interesse gelezen, dank!

Wim · 20 januari 2022 op 15:39

Turkije beleeft toch wel een erg strenge winter dit jaar volgens mij.
Met de zwakke lira en de hoge gasprijzen wordt het nog slechter daar.
https://www.ventusky.com/?p=43.4;24.7;4&l=snow&t=20220203/0600

Gesloten voor reacties.