Ik had hem nog niet gezien: de jongste voorspelling van NASA voor de aanstaande zonnecyclus 25. De nieuwskop van NASA van begin juni jl. is subtiel: komende jaren ideaal voor ruimtevaart vanwege lage zonneactiviteit.

Hoe laag is laag? Nou…. behoorlijk laag. Zo laag als de laatste 200 jaar niet meer. We gaan dus een fase in die je betbetbetovergrootvader niet eens heeft meegemaakt. Niks dus “sinds mensenheugenis”…. gewoon een helemaal nieuwe tijd met nieuwe verschijnselen voor iedereen die leeft tot de oudste krasse knar aan toe.

Met SC24 zette NASA nog zeer hoog in. En moest toen de prognose meerdere keren neerwaarts bijstellen. Dat zie je op bovenstaande animatie. Ene Irina Kitiashvili had blijkbaar het beste model voor SC24 dus heeft men voor SC25 nu maar meteen naar haar geluisterd. Er waren ook al grootheden zoals de in 2004 overleden Theodor Landscheidt. Hij voorspelde al in 1989 dat er vanaf 1990 een periode met lage zonneactiviteit zou komen op basis van de invloed van de zwaartekracht van de grote planeten op de kern van de zon. Het aanstaande zonneminimum is door sommigen uit eerbied al lang geleden Landscheidt minimum gedoopt.

Net op dit moment is er ook voor het eerst een prognose die richting La Ninja wijst. In een maand tijd zijn de modellen omgeflipt. Misschien is er in de Benelux met de hitterecords op een mondiale hot button gedrukt. Dit bericht komt van een nieuwe site electroverse.net. Die site stelt zich tot doel om ons aan de hand te nemen het zonneminimum in. En het meldt net als iceagenow.info veel koude nieuwtjes die je in de gewone media nooit hoort zoals dat er op de bergpassen in de Himalaya voor het eerst in 20 jaar nog sneeuw ligt in juli. Kijk zelf maar even wat ze allemaal brengen.

Tijdens de hittegolf benadrukte ik nog eens doodgemoedereerd dat de wolken-kosmische straling theorie van Svensmark gewoon knalhard bewezen is door Nir Shaviv en zijn onderzoek op geologische tijdschaal en CERN met haar experimenten met betrekking wolkvorming. Echt bewezen dus. Niet aan de hand van een correlatie tussen de lengte van minirokken en de aerodynamica van auto’s of weet ik wat voor ongein maar gewoon hard als fysisch proces bewezen. In de cloud chambers van CERN.

Shaviv heeft aangetoond dat de blauwe lijn in bovenstaande grafiek van de twee temperatuurstanden van de aarde (overal subtropisch versus fasen met ijstijden en ijskappen) exact klopt met de beweging van ons zonnestelsel door de melkweg. Steeds als we in een spiraalarm zitten is het koud (veel wolken) en steeds als we er tussenin hangen is het warm (weinig wolken). Op dit moment zitten we in een klein zijtakje van een grote spiraalarm. En is het dus nog even koud. CO2 is rock bottom natuurlijk. Grote groene hongersnood voor alle planten op aarde. Behalve dat wij mensen een handje helpen dat het nog te doen is. Van nature daalt CO2 gestaag doordat verwering van gesteente CO2 bindt en ook koraalriffen en organisch materiaal dat in de bodem blijft zitten CO2 afvangt. De bloemetjes om ons heen zijn ontstaan in tijden met 5 keer de huidige CO2 concentratie. Grappig dat CO2 in het carboon al eens zo diep duikelde. Dat is de tijd dat steenkool werd gevormd.

Om mee te kunnen praten moet je deze docu over Svensmarks werk en het te verwachten tegenwerk vanuit het establishment gezien hebben. En vind je dat CO2 omlaag moet omdat de aarde al groen genoeg is…. dan is dat super makkelijk te realiseren met ecologische landbouw zoals übergoeroe Joel Salatin debiteert…

In de permacultuurwereld is er NIEMAND die zich druk maakt om CO2 en of klimaat. Elke permacultuur boer weet dat zijn planten op CO2 groeien en dat de wortels CO2 permanent in de steeds beter en biodiverser wordende bodem vastleggen. Ja het is zo mooi dat je deze ook nog maar moet kijken…

En was je al veganistisch aan het worden om het klimaat te redden? Mmmm…. dan moet je toch even je ogen dichtknijpen bij het zien van de massa vee in deze video’s.

Het is dus gras! Niet bossen… ja ook een beetje bos. Maar verder dus gewoon vee en gras…. daarmee maken we bodems weer gezond, hebben we het gezondste vlees wat je kunt hebben en leggen we CO2 en water vast on de bodem. Of heb je liever deze onzin?

Als er 1 reden is om echt klimaatsceptisch te worden dan toch wel om de gigantische zwendel te stoppen. Met windmolens. Met elektrische auto’s. Met zonnepanelen. Beste bewijs dat niemand echt in windenergie gelooft is dat wij Nederlandsers er niet eens onze polders mee droog malen. Meestal als het veel regent heb je ook genoeg wind. Het zijn allemaal lobby’s en het zijn allemaal slimme goed genetwerkte ondernemers die met overheidsgaranties dikke winsten draaien.

En toch ben ik zeer voor de elektrische auto. Fiets sowieso…. maar auto ook. Heel aangenaam in een stad. Geen herrie. Geen roet zoals met (oude) diesels. En gewoon vanwege de “technodiversiteit”. Het is allemaal mooi. Benzine, diesel en elektrisch. Zeer snelle acceleratie. Prachtige luxe voor de rijken. En ook betaalbare oplossingen voor jan en alleman. Schitterend bewijs van ons vernuft en onze creativiteit en van ons recht op deze planeet te mogen huishouden.

Afsluitend: kies zelf wat je leuker vind… verder warm zo door of nog warmer… of toch weer de koude kant op? Ik doe geen voorspellingen. Ik zeg alleen dat voor mij het werk van Svensmark, Shaviv en CERN knalhard is zo hard als exacte wetenschap kan zijn. Waar uiteindelijk de zogenaamde CO2-sensitivity van het klimaat (hoeveel warmer bij verdubbeling van CO2) op uit komt moet ik nog zien, mede omdat ik juist geen harde theorie heb gezien voor het zo enorme effect van dat minimaal aanwezigen sporegas CO2. Zelfs het IPCC is al opgeschoven van 100% CO2 verklaring naar toch meer aandacht voor natuurlijke processen. Ik herhaal nog maar eens dat ik in 1991 een start had kunnen maken met de meest waanzinnige klimaatcarriere net op het goede moment afstuderend om vol mee te surfen op de politieke klimaatgolf die nog aldoor voortdendert. Ik werd skileraar en maakte jaren later pas mee dat de PDO werd ontdekt. En de blogs kwamen. Ach volg het soms ook een beetje op mijn andere kindje climategate.nl waar ik geen banden meer mee heb.

 

 

Categorieën: Klimaat

Hajo

Hajo Smit is wintersport- en sneeuwgoeroe en bovenal de nationale wintersportweerman. Op deze blog vind je tijdens de wintermaanden dagelijks nieuwe berichten!

77 reacties

Kirsten_dl (Puurs.be) · 29 juli 2019 op 23:53

Prachtig en duidelijk verhaal @Hajo ! Wederom een mooie opener voor een leuk debat/discussievoering.
Vreemd dat ik als eerste reageer terwijl er toch een aantal klimaatalarmisten op wswm rondhangen die jouw stellingen meteen teniet zullen doen en de grond inboren.
Maar goed, ik ben al heel blij dat ik komende jaren nog heel vet veel met oude dieselwagen zal kunnen rondrijden omdat men nog gaat smeken om meer CO2 in de atmosfeer.
Misschien moet ik al meteen aan paar sponsors zoeken die gratis mijn brandstoftank willen vullen zodat ik mijn dieselwagen dag en nacht kan laten draaien? 🙂 😛

    Hajo · 30 juli 2019 op 01:04

    Oude diesel is toch minder gunstig ivm roet.. 😉

      Kirsten_dl (Puurs.be) · 30 juli 2019 op 14:31

      Weet ik maar maak mezelf er niet druk om. Ik blijf ermee rijden als hobbywagen net zolang ik kan (en mag van de Groene rukkers). Moeten ze maar een motor ombouw toelaten in België zodat ik nog langer van mijn prachtige oldtimer kan blijven genieten. 🙂 😉

    Ron · 30 juli 2019 op 07:04

    Ik zou die ouwe diesel maar naar de sloop brengen!

      Kirsten_dl (Puurs.be) · 30 juli 2019 op 14:31

      Never! Over mijn lijk zal dat gedaan moeten worden.

        rick · 1 augustus 2019 op 12:50

        als je nou eens langdurig plaats nam achter je uitlaat kan dat snel en efficiënt gereld worden. Ben je ook meteen deels gecremeerd.

Hans · 30 juli 2019 op 05:05

Geweldig uitgebreid bericht Hajo. Zal het straks lezen.

Hans · 30 juli 2019 op 09:48

Van de Himalaya had ik al in de reacties gegooid maar dat wordt als een sprookje beschouwd door de klimaatalarmist……evenals de kouderecord(s) in o.a. Rusland

Eduard · 30 juli 2019 op 11:28

Uiteindelijk krijgt iedereen een keer gelijk!
De vraag is waarom zul je niet een revolutie starten. Om alles schoon te maken. We hebben de technologie en de kennis. Nu nog het belang van geld aan de kant zetten. Dit alles niet in 1 jaar maar over een periode van 30 jaar. Waarom alles willen blijven vervuilen?
Als het eerlijke verhaal wordt vertelt dan kom je verder om met elkaar schoon te willen leven en de planeet de beschermen. Nu is het allemaal politiek gelul. En de politiek is nooit eerlijk. Dat kan ook niet tenzij je in een dictatuur leeft. Dan kan 1 iemand alles bepalen!

    Hajo · 30 juli 2019 op 13:32

    CO2 is schoon. Nu jij weer 😉 PS En toen de milieubeweging rioolwater ging zuiveren en rivieren steeds schoner werden… kwamen er minder muggen… en had de gierzwaluw niet meer genieg te eten en kwam op de rode lijst. En toen Nijpels fosfaat in wasmiddel verbood…. nam de visstand op de Noordzee sterk af…. sinds wanneer is de natuur “schoon”…. de natuur is juist een smeerboel…. en allerlei organismen profiteren daarvan… wij mensen moeten de omgeving gewoon zo schoon maken als we zelf fijn vinden. Zoals een vogel zijn nest schoon houdt. Daarom heen is de natuur gewoon een gigantische smeerboel….. bedenk maar eens wat zich onder je huid allemaal afspeelt!!!

      Kirsten_dl (Puurs.be) · 30 juli 2019 op 14:38

      Precies @Hajo! Een vogel dropt zijn vuiligheid uit zijn nest en trekt zich niks aan waar het terechtkomt. Zolang de vogel maar niet in zijn eigen shit hoeft te zitten.
      Het is met vlinders en bijen net hetzelfde, enerzijds maant men iedereen aan om insecten en bijenhotels op te hangen en anderzijds maaien ze iedere week alle grassprietjes met de grond gelijk zodat bijen, vlinders en insecten geen nectar meer vinden.
      Want ‘ onkruid ‘ hoort niet thuis langsheen een fiets of wandelpad. Onder het motto van ‘ is voor de veiligheid ‘ luidt het dan zodat verkrachters en overrvallers geen schuilplaats hebben om van daaruit hun slachtoffers te belagen. te gek voor woorden maar een typische denkwijze van Groene jongens en meisjes, zo blijkt.

      Eduard · 30 juli 2019 op 20:37

      Ja, en als de hond schijt ruim je het met een zakje op!
      Jij wilt stilstand en ziet de mens als grote boosdoener van alle veranderingen/ontwikkelingen. Jij wil als een holbewoner blijven leven en elke dag naar vogeltjes kijken en luisteren. Prima maar ga nu geen onzin vergelijkingen maken. De mens is ook onderdeel van de natuur en wij zijn ook niet voor niets op deze aarde gekomen.

        Kirsten_dl (Puurs.be) · 30 juli 2019 op 21:56

        Onzin natuurlijk, veranderingen aanbrengen/toepassen kan ook op een andere/positieve manier zonder dat je over stilstand of achteruitgang hoeft te vrezen. We staan trouwens al heel ver, soms ietwat te ver zelfs, van waar we kwamen. Veel kinderen weten niet eens waar melk vandaan komt omdat je die toch uit een brik in de supermarkt koopt. Leer ze terug omgaan met Natuur, laat ze in bomen klimmen en door beken ravotten in plaats van ze een godganse dag naar een schermpje te laten turen. Dan leren ze vanzelf wel hoe de Natuur werkt en hoe klimaat en het weer twee afzonderlijke factoren zijn.

Pieter (andere) · 30 juli 2019 op 11:49

Je verhaal klinkt logisch Hajo. Aan de andere kant vond ik het verhaal van Frédéric van vorige week ook logisch klinken. Dus ik als leek heb geen idee wat juist is. Beiden? Middenweg? Ben wel benieuwd naar Frédéric zijn mening hierover.

    Hajo · 30 juli 2019 op 15:42

    @Pieter: met “klinkt logisch” doe je jezelf te kort. Ga nu eens een paar weken elke avond een uurtje zitten en informeer je op internet…. lees een stuk of 10 boeken … kijk een stuk of 20 docu’s. Volg de blogs en de journals. Op veel thema’s kun je jezelf echt binnen luttele weken inlezen…. en dan echt zelf een oordeel vormen… heel veel mensen nemen die moeite niet…. kiezen min of meer instinctief een bepaalde kant en zeggen dan “klinkt logisch”. Zo hebben we geen democratie…. informeer je echt goed…. als het thema je interesseert (je kunt niet alles weten)…. doe eens die maand zelfstudie…. het jaar heeft er 12.

    Dit is wat Frederic schreef:

    Ik wacht nog steeds op datareeksen van bewolkingsgraad sinds 2008. Het kan toch niet dat die nergens te vinden zijn? Dus ‘hard bewezen’ … ik dacht het niet. De zonnefluxen zijn al jaren slap, dus de weg ligt wijd open voor kosmische stralen en bijbehorende lage bewolking. En toch komt die bewolking niet. Oké, de jaren ’80 waren somberder maar toen was de zonneactiviteit net hoog … En sinds het jaar 2000 is het echt niet bepaald somber geweest.
    Over die El Niño van 2015: hoe lang voor dat effect weg is? Zou toch al lang weg moeten zijn, zoals in 1998 en 2009-2010? Er is zelfs al een La Niña geweest sindsdien. Ze was bescheiden, maar ze was er wel een. En geen enkele invloed op die tempgrafiek …
    En de ‘Modern Warm Period’. Haha. Sorry, maar dat is gewoon een term, bedacht door de mensen van o.a. wattsupwiththat om wetenschappelijk over te komen. Net zoals een acteur voor tandpasta die snel even een witte labojas aandoet.
    Zoals je jaren geleden zelf al zei Hajo. Je hebt een theorie, en die moet worden ondersteund door feiten. Zijn die feiten er niet, dan is de theorie ‘fout’ (of toch op zijn minst zwaar onvolledig).

    Ik heb ook geen series van wolkbedekking gezien die Svensmark onderbouwen. Aangezien het satelliettijdperk pas in 1979 is begonnen is dat ook niet vreemd. Denk dat je 50-100 jaar data nodig hebt om wat te zeggen. De Svensmark theorie is nu net niet bewezen aan de hand van temperatuurreeksen of wolkbedekking maar gewoon op basis van de stap voor stap fysica van een kosmisch deeltje tot een regendruppel. Nu moet het idd nog gaan matchen met de temperatuurreeksen… of wolkbedekking. Als dat niet lukt valt de theorie alsnog door de mand. Maar Shaviv laat zien dat het mechanisme al honderden miljoenen jaren zijn werk doet. Dan gestuurd door onze plek in de melkweg en los van de zonneactiviteit. Dus als we het nu op korte termijn niet kunnen vinden als correlatie met de zonneactiviteit, dan moet er een tweede tegengesteld mechanisme zijn zodat je netto op nul uitkomt. Vooralsnog denk ik gewoon nog ff wat jaartjes wachten….

    Fre stelt wel goede vragen…. en zeker verrast het mij ook dat het na de El Ninjo nog zo lang warm blijft. idd moet de data uiteindelijk gaan beslissen. Maar in het geval van Svensmark zijn die data schattingen van kosmische straling, zonnewind, ionisatiegraad, clustering van deeltjes, condensatie etc…. dat is allemaal gemeten.. en bevestigd. Of het de komende jaren meer bewolkt raakt een kouder wordt gaat idd de ultieme eindtest zijn. Dat moeten we toch minstens 10 jaar tijd gunnen nu…. zie bovenaan.

Roland Bodegraven · 30 juli 2019 op 13:17

@hajo, waarom niet meer bij climategate?

    Hajo · 30 juli 2019 op 15:54

    Ik ging er te veel bij halen vond men in het team. Ze wilden terug naar pure focus op de klimaathoax. Toen heb ik het voor een klein bedrag verkocht. Het steeds herhalen van dezelfde dingen vond ik een beetje saai. Maar dat werkt wel heel goed. “Frapper toujours” heet dat.

      Roland Bodegraven · 30 juli 2019 op 22:13

      Duidelijk. Thanks!

Hans · 30 juli 2019 op 15:49

Komende jaren gemoeg bos in Afrika…..

[img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/07/1564494550.png[/img]

    Hajo · 30 juli 2019 op 15:56

    Super… en dan nu nog…. GRAS!! Gewoon simpel GRAS! En laat op al onze zijbermen en middenbermen geiten, schapen lopen en in elke wijk een paar varkens voor de GFT. Leuk voor de kinderen en vlees uit de buurt! Sluit de kringloop, stop monocultuur en braak liggende akkers, overal vee!

      Kirsten_dl (Puurs.be) · 30 juli 2019 op 16:37

      Varkens(vlees) @Hajo? Dat gaat een steeds groter wordende bevolkingsgroep niet echt leuk vinden en mee kunnen lachen hoor.
      Nee dat mag niet van onze politici want dat is volledig ondemocratisch naar een bepaalde religie toe en dan heb ik het niet over de Klimaatkerk. 😉
      Natuurlijk hangt het ervan af wat jij met varkens bedoeld want in ons dorp lopen reeds een flink aantal varkens rond. 😉 🙂

        Hans · 30 juli 2019 op 16:54

        Hahaha…. Kirsten….hij is fijn 🙂 ik zie het al voor me….varkens in het (stads)park, plantsoen, berm…..varkens everywhere.. van mij mag het….hahahahaha

          Hajo · 30 juli 2019 op 21:27

          het is heel raar dat we dat niet hebben…. en ook overal plantsoenen met bomen en struiken zonder vruchten…. compleet belachelijk…. waarom niet overal appels, peren, pruimen, bessen, bramen aardbeien voor iedereen om gratis te plukken…. denk er eens over na hoe gek dat is!!! Men wil ons in de matrix houden…. braaf je werk doen en in de supermarkt je kant en klaar maaltijd halen…. terwijl we met een paar families onze eigen huizen kunnen bouwen en ons eigen eten kunnen verbouwen…. 10 huizen hebben aan 1 varken en 1 koe oer jaar genoeg vlees… en kinderen vinden het leuk…. om met dieren op te groeien.

        Asten (Harmelen) · 30 juli 2019 op 17:32

        Moslims hebben er geen probleem mee dat ze in een door varkens vergeven land wonen denk ik. En anders moeten ze dat toch echt bij henzelf dan wel hun (over)(groot)ouders zoeken die de keus hebben gemaakt naar een land van melk en honing te verkassen 😉

          Kirsten_dl (Puurs.be) · 30 juli 2019 op 22:01

          Waarom denk jij meteen aan Moslims/Islamieten?
          Er zijn zoveel religies vertegenwoordigd die het niet zo begrepen hebben op de manier van slachten en vleesconsumptie zoals wij Westerlingen wel gewend zijn.
          Maar ik heb een vermoeden dat we dit soort discussies beter elders voeren. 😉

Hans · 30 juli 2019 op 15:54

Nog veel sneeuw in de Alpen……. zin in 😉

[img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/07/1564494785.jpeg[/img]

Jeroen amsterdam · 30 juli 2019 op 16:18

Ben reuze benieuwd naar aankomende winter. De eerste tijdens het nieuwe zonneminimum. Alle Elfstedentochten waren tijdens een minimum. Ja, ik ben mij bewust van kans en het kleine aantal. Aan de andere kant denk ik dat we wel echt een ‘horrorwinter des doods'(Ik kan zo bij de Telegraaf) moeten krijgen willen we, met alle veiligheidsstandaarden van nu, een Elfstedentocht krijgen.

Weer en klimaat blijven mij altijd boeien zowel warmte als koude. Wat mij alleen zorgen geeft is de achteloosheid bij de politiek die dit Co2 fenomeen gewoon keihard uitbuiten en als excuus gebruiken om Jan Modaal, maar ook meneer bijstand een treurig leven te bezorgen. Er moet ook een belletje rinkelen, want nog nooit in de politiek heeft er een belissing plaatsgenomen om preventief iets ergens tegen te doen. In dit geval de opwarming van de aarde. Kijk maar naar gevaarlijke kruispunten(klein voorbeeld) en groter voorbeeld(stormvloeden en als gevolg afsluitdijk etc.).

Dus als een politicus zegt dat we preventief iets moeten doen om iets te voorkomen dan moet er meteen een alarmbel bij je afgaan en die gene moet dus met onomstotelijk bewijs komen. Met het bewijs punt lijken de rollen nu wel omgedraaid.

    Asten (Harmelen) · 30 juli 2019 op 17:43

    Volgens mij zijn die elfstedentochten tijdens een zonneminimum puur toeval.
    Zo links en rechts artikelen gelezen dat het grootste temperatuurverschil tov een ‘gewoon’ zonnejaar ongeveer 0,3 graden celsius bedraagt.
    De ligging van hoge- en lagedrukgebieden lijkt me veel doorslaggevender. Los nog van het feit dat de temps van het oppervlaktewater in het hele verre verleden niet zo werden beinvloed door de vele lozingen. Volgens mij zijn er elfstedentochten mede om die reden niet doorgegaan wegens zwakke plekken in het ijs en dat in combinatie met de véél grotere groep mensen die het ijs moest dragen ten opzichte van vroeger en dat werd terecht als onverantwoordelijk gezien…

      Mark (Breda) · 30 juli 2019 op 18:15

      Als de temperatuur maar 0,3 graden scheelt zou het zonneminimum wel invloed kunnen hebben op ligging van de drukgebieden. Want in de winter schijnt de zon niet boven poolcirkel. Daardoor ontstaat wellicht in een minimum ern andere drukverdeling die kansen op een Etocht laat stijgen.

        Asten (Harmelen) · 30 juli 2019 op 19:11

        Haha dat dacht ik inderdaad ook maar vond het te ver gezocht. Leuk dat jij er ook zo over denkt…

      frederic · 30 juli 2019 op 19:42

      Naar mijn bescheiden mening heeft de zonnecyclus een grote kans om wel degelijk een invloed te hebben op ons dagelijkse weer. De invloed van een zonneminimum is inderdaad 0,3°C (bron: KMI). Een zonneminimum leidt tot een zwakkere straalstroom in de wintermaanden is mijn persoonlijke ervaring. Dus deze winter (evenals de komende paar jaar) zou het nog wel eens prijs kunnen zijn 😉

        Hajo · 30 juli 2019 op 21:31

        Die 0,3 is denk ik het directe gevolg van de 0,1% daling in TSI (total solar irradiance)….maar Svensmark heeeft dus juist bewezen dat er via de omweg van de kosmische straling en wolkvorming veel groter effect mogelijk is en ook via UV kan dat. De schommelingen in UV zijn veel groter dan die 0.1%. Beinvloeden de stratosfeer direct en daarmee de straalstroom. Met name in West-Europa kunnen de gevolgen van een andere straalstroom vele graden verschil op leveren. Dus wereldwijd 1 graad kouder kan in West-Europa 4 graden zijn etc. We zijn een vrij uniek extreem windgevoelig continent.

Jeroen · 30 juli 2019 op 19:44

@Hajo
Leuk om je weer over dit onderwerp te zien schrijven. Misschien lijd ik een beetje aan beroepsdeformatie, maar ik ben altijd geneigd om naar aanwijzingen op zoek te gaan die een vigerende theorie of stelling op de proef stellen. In dat verband biedt onderzoek naar het verleden een aantal -in mijn optiek- basale aanwijzingen de de AGW-hypothese zouden kunnen weerleggen. Als aanhanger ervan heb je bovendien nogal wat te bewijzen. Er zijn immers talloze factoren die in meerdere of mindere mate van invloed op het klimaat kunnen zijn en die moet je stuk voor stuk kunnen duiden of weerleggen om met de beschuldigende vinger uitsluitend naar CO2 te wijzen.
Anyway, Svensmark is razend interessant. Weet jij misschien of er sprake zou kunnen zijn van een vertraging of ‘lag’ die optreedt ten aanzien van verminderde zonne-activiteit? En zo ja, wat zou ik mij daar bij moeten voorstellen?

    Hajo · 30 juli 2019 op 21:33

    Absoluut…. de oceanen moduleren het effect van de zon. Die hebben een eigen dynamiek. Zoals je een schommel niet willekeurig kunt laten schommelen. De PDO en AMO etc zijn die modulatie van het zonnesignaal door de oceanen. En ddie oceanen bepalen eigenlijk wat er gebeurt.

joke,riederalp · 30 juli 2019 op 20:08

[img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/07/1564510026.jpeg[/img]
Mooie wolken aan de italiaanse kant.

frederic · 30 juli 2019 op 20:34

@Pieter. Over het ‘kosmische stralen – wolken’-verhaal van Hajo …
De theorie klinkt heel interessant en zelfs aannemelijk. Is ook inderdaad getest in labo’s. Kosmische straling zorgt ervoor dat er meer luchtmoleculen ioniseren. Die ionen kunnen dan samenklonteren om condensatiekernen te vormen, nodig voor wolkenvorming. Dus natuurkundig is het ioniserende proces aangetoond en bewezen, net zoals in labo’s is aangetoond dat CO2 infrarode stralen met een golflengte van 14 tot 19 micrometer absorberen. Beide zijn wetenschappelijk aangetoond.
Kosmische stralen leiden niet tot meer wolken, maar kunnen wel tot wittere wolken leiden, die dan meer zonlicht weerkaatsen. Een onderzoek uit 2014, waarbij een vulkaanuitbarsting in IJsland werd gemonitord, kwam tot een gelijkaardige conclusie. Bij die uitbarsting kwam er meer zwaveldioxide de lucht in (een aerosol), waardoor de wolken inderdaad niet met meer water beladen werden, maar wel dat ze meer kleine druppels bevatte en daardoor dus witter werden.
Hoe het kosmische stralen-verhaal in de werkelijkheid uitpakt, is dan weer een heel ander verhaal.
[img]https://www.mupload.nl/img/ge59edm41hx7.jpg[/img]
Zo is de hoeveelheid kosmische stralen die ons bereikt de voorbije halve eeuw toegenomen. De verslappende zonnecycli spelen hierin een rol. Volgens de Svensmark-theorie zou het dus bewolkter geworden moeten zijn en zou de wereldtemperatuur de laatste 50 jaar dus net afgenomen moeten zijn! En … dat is dus duidelijk niet het geval. Zelfs integendeel. Iemand van slechte wil zou zelfs kunnen beweren dat er net een omgekeerde correlatie is. Er zijn nochtans al 40 jaar satellietwaarnemingen. Lijkt me toch al lang genoeg om toch maar iets aan te kunnen tonen, maar dat lukt dus niet blijkbaar. Nee, het kosmische stralen-verhaal speelt mogelijk een rol, met de nadruk op ‘mogelijk’. Maar evenzeer ‘mogelijk’ ook helemaal niet. Iets wat Svensmark ook zelf in artikels toegeeft. De rol van menselijk uitgestote aerosolen is ‘mogelijk’ (daar zijn we weer 🙂 ) veel groter, wat dan ‘mogelijk’ de klimaatopwarming de voorbije eeuw zelfs nog heeft gemaskeerd. Heel veel ‘mogelijken’ dus.
Ook Hajo’s verhaal van Nir Shaviv is zeer discutabel. Allereerst is de grafiek die Hajo aanhaalt van een zeer bedenkelijk niveau. Op de CO2-curve is wel een onzekerheidsmarge te zien, maar op die van de temperatuur niet? Waarom? Zo’n overdreven simplificatie doet me al stevig de wenkbrauwen fronsen. Volgens het passage-door-de-spiraalarmen-van-de-Melkweg-verhaal van Mr. Shaviv passeert de zon om de 140 miljoen jaar zo’n spiraalarm (netjes te zien op Hajo’s grafiek, reken maar na). Men ging ervan uit dat de Melkweg volledig symmetrisch is. Maar onderzoek uit 2009 heeft aangetoond dat dat niet zo is. De kleinste periodiciteit die gevonden is, is 60 miljoen jaar. De grootste is 200 miljoen jaar. En dan is er dus geen correlatie meer met de ijstijden uit het verre geologische verleden. Dus weer een stevige deuk in het kosmische stralen-verhaal.

    Menno · 31 juli 2019 op 10:42

    Petje af

frederic · 30 juli 2019 op 20:46

@Hajo. Op zich ben ik die permacultuur van je wel genegen. Monocultuur brengt sowieso heel weinig bij. Meer eten, ja dat wel, maar dan wel tegen een serieuze prijs. Maar we hebben het er al eens over gehad. Permacultuur wil dan zeggen dat iedereen terug de boer op moet om zijn eigen eten te maken. en daar wringt al een eerste schoentje. Heeft iedereen die tijd, en belangrijker … is daar wel voldoende plaats voor in onze dichtbevolkte Lage Landen. “Doorgedreven robotisering”, was toen je antwoord, maar dat gaat dan weer in tegen het concept van permacultuur. Bovendien verslempt het gebruik van zware machines de bodem.
Eenzelfde opmerking over je ‘holistische grazen’. Allemaal goed en wel in dun bevolkte gebieden zoals de prairies in de VS. Maar wat hier bij ons? In plaats van doodgereden katten op de weg, doodgereden varkens? En van wie is het varken dat ik bij mij in de tuin vind? Mag ik die dan zelf slachten en consumeren? En wat tijdens het winterhalfjaar als gras niet groeit? Dan toch maar de dieren op stal halen en ze maïs als veevoeder geven?
En wat in de nog drogere woestijnsteppe-gebieden? Het gevaar van overbegrazing loert om de hoek.

    Hajo · 30 juli 2019 op 21:39

    Permacultuur zegt enkel: niet ploegen en geen braakliggende akkers. That’s it. Kan ook zeer grootschalig. Kan met een tomatenplant op de vensterbank maar ook op 10.000 ha. Er komen oogstrobots die uit een veld met verschillende gewassen enkel de aardappels halen en pas twee weken later de komkommers. Dat kan allemaal met GPS en drones etc. Dus permacultuur kan zeer grootschalig en wordt al toegepast. En ja…. holistic grazing zet enkel zoden aan de dijk in dunbevolkte semi-arode gebieden. Maar eehhhh…. dat is zowat 1/3 van het landoppervlak van de aarde…. als het alleen al in de VS zou worden gedaan vang je in 10 jaar alle CO2 op die de mens ooit heeft uitgestoten. De potentie is enorm…. Nederland telt niet mee… wij zijn nat…. niet semi-aride…. het gaat om de gebieden tussen 300-800mm neerslag per jaar. Luister naar Allan Savory TED talk. Australië, het midden van de VS, het midden-Oosten, de randen van de Sahara…. etc Wat Nederland doet maakt voor klimaat toch niet uit. Al gooi je er 7 atoombommen op. Wij zijn te klein. In Australië zijn boeren met zo veel grond als heel Nederland.

    Hajo · 30 juli 2019 op 21:45

    Ai Fre….. het is “ligt op de loer” en “een ongeluk schuilt in een klein hoekje”. Maar nee…. holistic grazing is nu net de falsificering van de hele theorie van overbegrazing…. er is per definitie geen overbegrazing…. alleen slecht of geen beheer van veekuddes… je moet veekuddes drijven zoals wolven en poema’s en cowboys vee drijven. Altijd op een kluitje en roulerend over ee ngebied. Nooit binnen twee weken weer op dezelfde plek. Dan is het: hoe meer vee, hoe groener, en hoe sneller weer groen.

    Hans · 31 juli 2019 op 17:14

    Rij je een varken aan met de auto dan is de schade vrij groot denk ik…..
    In Griekenland al een vorm van perma aangezien o.a. geiten overal loslopen. Moet je ook niet aanrijden want dat krijg je een prent van 200 EURO!

fre · 30 juli 2019 op 20:52

Niet dat ik de alarmist wil uithangen (want eerlijk gezegd hou ik wel van warmte en een doemdenker ben ik zeker niet), maar dit plaatje van de actuele ijsbedekking van de Noordpool verontrust me wel.
[img]https://www.mupload.nl/img/ov7mg29cqj8.png[/img].
Nog nooit eerder gezien dat er aan de pure Noordkant van Groenland nu open zee te zien is. Normaal gezien ligt daar steeds het meeste ijs, met diktes tot 4meter. Maar nu … open zee.
Je kan zelf vergelijken met voorgaande jaren op deze site door aan de linkerkant op de ‘-365’-knop te klikken: http://ocean.dmi.dk/arctic/icethickness/thk.uk.php

    Asten (Harmelen) · 30 juli 2019 op 21:11

    Over die ijsdikte… 8 augustus 2018 idem… iets rechtser dan nu maar toch. Verder valt het op dat een dag of 7/10 eerder dan vandaag een groot deel van wat nu open zou liggen 2 a 3 meter dik ijs zou bevatten..
    Beetje vaag dus wel maar zeker niet de eerste keer dat dit zichtbaar is. Verder terugkijken heb ik nu geen tijd voor 😉

      Asten (Harmelen) · 30 juli 2019 op 21:20

      22 aug 2015…

        Asten (Harmelen) · 30 juli 2019 op 21:54

        14 aug 2003 maar ondanks de lage resolutie lijkt het medio augustus toch vaker voor te komen…

      frederic · 30 juli 2019 op 21:28

      klopt. Dat was de eerste keer toen. Was toen even veel gedoe over in de media

    Hajo · 30 juli 2019 op 21:51

    Als je alarmist wilt zijn kan alles alarmeren. Maar het gaat er nu net om dat we leren neutraal te kijken naar de noordpool. Who the fuck cares of daar ijs is of niet. Zonder ijs heeft zelfs vele voordelen. Scheepvaart. Gas en oliewinning. Erg is een oorlog. Syrië…. daar moeten we ons druk om maken te meer die oorlogen opgezet worden door belanghebbenden. Alle oorlogen zijn maffia. Gewone mensen zouden nooit een grootschalige oorlog gaan voeren. Eenzaamheid. Depressie. ADHD. Drugsverslaving. Dat soort epidemieen zijn ook erg. De natuur is zelf erg…. wat is erger: een leeuw die een antiloop slaat? Of een albatros die sterft door een stuik plastic? OK het laatste vinden we geen leuk plaatje…. dan zoeken we naar een oplossing. waarom schrijf je “Wat me zorgen baart?” waarom niet gewoon: “Wat me opvalt”… “wat ik interessant vind” Zorgen om wat dan? Concretiseer dat eens…. volgens mij heb je een leuk gezin en leuke welvaart…. wordt dat niet eerder bedreigd door klimaatgekkies die honderden miljarden willen wegsluizen naar hun doelen? Zijn die klimaatgekkies niet de echte dreiging. Is het klimaat-industrieel complex niet net zo eng als het militair industrieel complex?

      fre · 31 juli 2019 op 09:49

      Persoonlijk vind ik het veiligheids industrieel complex vele malen erger. Kost handenvol geld, en rendement is minimaal.

Pieter (andere) · 30 juli 2019 op 21:43

Hajo/Frédéric, bedankt voor de uitgebreide toelichting. Ik blijf mezelf een leek noemen.

    Hajo · 30 juli 2019 op 21:52

    Je 1 maand goed inlezen…. en dan ben je geen leek meer. Doe het! Als het onderwerp je interesseert.

joke,riederalp · 30 juli 2019 op 23:42

[img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/07/1564522904.jpeg[/img]

    Kirsten_dl (Puurs.be) · 31 juli 2019 op 00:33

    Heb ik op Facebook ruim tig keer voorbij zien komen maar hecht er geen belang aan want het komt van Duitse staatszender ARD welke nog meer brainwashed zijn dan Gore Al, Gretchen en Anuna de Wever samen.
    Een mooie verklaring voor hun frauduleuze temperatuur metingen bij Deutsche Wetter Dienst (DWD) kan je hier bekijken:
    https://youtu.be/ZYXrGlYAZOg

      frederic · 31 juli 2019 op 10:14

      welke frauduleuze metingen? Ik heb het filmpje van je een paar dagen geleden al eens bekeken toen je het onder het vorige bericht had gepost. Eerlijk gezegd vond ik het een onwaarschijnlijk laag niveau hebben, vol foute verdachtmakingen en insinuaties. Op den duur werd het zelfs lachwekkend, zeker met dat sinistere muziekje erbij.
      Over Hansen wil en kan ik het niet hebben, gewoon omdat ik er te weinig van op de hoogte ben.
      Maar dan over die verdwenen Duitse meetstations. Op het kaartje van 1989 zie je dat het Zwarte Woud overduidelijk oververtegenwoordigd was t.o.v. de rest van het land. Het spreekt voor zich dat de DWD een zo uniform grid van meetpunten wil bekomen, waarbij er op elk roosterpunt, laat ons zeggen om de 50km of zo, een meetstation komt te liggen. Op de kaart van 2018 zie je dat ze er al veel beter in geslaagd zijn. In sommige regio’s zijn er stations verdwenen, en elders zijn er bijgekomen. Het is nog niet perfect, maar kom. Maar om dan meteen te insinueren dat de DWD bewust stations uit het meer landelijke Zwarte Woud heeft gehaald met de bedoeling om een hogere landelijke temperatuur te bekomen, is gewoon de schaamte voorbij. Daar is geen enkele reden toe. Daarbij, satellieten meten identiek dezelfde trend, ook in het Zwarte Woud. Zijn die ook gemanipuleerd misschien, met software zodanig geprogrammeerd dat er automatisch steeds hogere temps worden gemeten?
      En dan het einde van de film waarbij er geïnsinueerd wordt dat CO2 helemaal geen broeikasgas is … omdat de flessen met CO2 in zogezegd meer straling ontvangen. Tot die conclusie komen omdat er toevallig meer licht reflecteert in de cameralens door een povere opstelling van de camera? Tja … En alle andere films waarin net het omgekeerde gebeurt bewust niet laten zien zeker. Zeer wetenschappelijk.

        Hajo · 31 juli 2019 op 13:03

        Fre: je kunt er niet omheen dat de temperatuurberekeningen statistiek zijn en dat er voor de jaren 30 in de koude richting is gegoocheld en voor de laatste decennia in de warme richting. Met als klapstuk nu jet KNMI met zijn verdwenen hittegolven. Er was een climategate e-mail waarin de ene vooraanstaande wetenschapper tegen de andere zei: “We have to get rid of the Medieval Warm Period somehow”. Er zijn geen correcties die richting minder opwarming gaan. Dat je als alarmist ineens leest: “KNMI heeft nog eens gekeken naar data en halveert opwarming” etc Er zijn tientallen voorbeelden van het omgekeerde en nul van correctie naar de “meevallende” kant. Hoe toevallig is dat. De docu is videotechnisch netjes gemaakt… en geen zoals elke docu koele informatie en suggestie. Er moeten minstens een paar puntjes in zitten waarvan jij zegt: “Hee dat had ik niet meer paraat”. En mbt temperatuurstations Schwarzwald…. begin nu eens aan de andere kant van het verhaal…. er moeten honderden miljarden naar windparken die aantoonbaar geen enkel effect op het klimaat hebben…. en een wel werkende oplossing als permacultuur die de mondiale landbouw op zijn kop zet en zorgt voor een groenere planeet, een betere waterhuishouding en veel gezondere voeding voor iedereen wordt verzwegen…. begin nu eens aan die kant van het verhaal…. en werk dan terug naar de kant van een KNMI of DWD en hun meetstations. Kijk eerst nu eens even of we “all pain for no gain” financieel worden geflesd door politici en lobbyisten of niet. Redeneer vanuit daar…. Kijk als je standpunt is: de overheid is een eerlijke club en lobbyisme speelt geen rol en wetenschappers zijn altijd goudeerlijk en kijken niet naar hun hypotheek… OK als je dat vooropstelt…. dat we dus in een paradijs leven met een oorlog als Syrië als klein ongelukje en niet een krankzinnig door psychopaten opgezette genocidale waanzin… tja OK. Dan hebben we ook geen kritische journalistiek nodig…. dan hebben we geen waakhonden nodig…. en kunnen we allemaal blijven slapen….

        Kirsten_dl (Puurs.be) · 31 juli 2019 op 14:41

        Misschien dan deze maar @Fré aangezien de vorige video jouw niet heeft kunnen overtuigen over het feit dat men simpelweg goochelt met temperatuurdata uit het verleden?
        https://youtu.be/xrz36Ibumh8

          Kirsten_dl (Puurs.be) · 31 juli 2019 op 17:38

          Bovendien zijn jouw reacties nogal vrij kort door de bocht @Fré; je kan, net zoals @Hajo schreef, niet ontkennen dat de klimaathysterie vanuit o.a. financiële instellingen komt en dat men een leugentje om bestwil hiervoor absoluut niet schuwt. Neem nou het Zweedse kind dat aan Asperger lijdt en reeds sinds haar 14de levensjaar wekelijks spijbelt voor een beter klimaat. Beter klimaat in welke zin? Een beter leven met meer luxe en minder stress? Of een kouder klimaat waarin mensen slechter functioneren en onze dagelijkse behoeftes minder vanzelfsprekend worden in plaats van een warmer klimaat waarbij alles veel aangenamer verloopt? Ik heb nog nooit in mijn leven mensen horen zeggen dat ze jaarlijks naar een zeer koud continent op vakantie gaan, bijna iedereen die daadwerkelijk met vakantie gaat verkiest het zonnige zuiden of iets wat daar sterk tegen aanleunt.
          Dus moeten wij ons eens gaan beginnen afvragen waarom het 16 jarig kind met syndroom van Asperger zo’n invloed heeft over de hele wereld, zowel bij het gros van het gewone volk als politici en zelfs de Paus.
          Ik vermoed dat het bij heel veel mensen gaat om medeleven en sympathie voor het kleine Zweedse meisje.

          Bron Wiki: Asperger leidt, vaak ‘afgekort’ tot Asperger, is een van de vormen van autisme. Heb je het syndroom van Asperger, dan kun je goed praten en goed leren. Jouw intelligentie is normaal of zelfs bovengemiddeld. Taalontwikkeling en –begrip zijn normaal, net als de zelfredzaamheid. Wel heb je problemen in de omgang met anderen. Vaak vind je het lastig om te begrijpen wat andere mensen denken en voelen en soms begrijp je niet wat iemand bedoelt. Het opbouwen én onderhouden van vriendschappen vindt iemand met het Asperger syndroom lastig. Vergeleken met anderen om je heen heb je beperkte interesses en activiteiten.

    Asten (Harmelen) · 31 juli 2019 op 08:26

    Ja, pure mindfuck of…
    We wachten de winter maar af. Gebruiken ze dan diep paars (en dat denk ik) bij min 25 graden dan is het puur om het grafisch beter te laten uitkomen…

    Roland Bodegraven · 31 juli 2019 op 09:24

    Nu is dit niet het beste voorbeeld. De eerste is een dagtemperatuurkaart, daarom de kleurtjes. De tweede is een kaart met weertype en temp voor meerdere dagen.

      Asten (Harmelen) · 31 juli 2019 op 10:44

      Blijft het toch een feit dat het ene plaatje felrood is en het andere rustgevend groen. Dat er dan 2 kleine pictures in picture zijn weergegeven staat daar los van. Hoewel ik het op zich eens ben met Fre (zie ook mijn eerdere commentaar) staan die groene dertigers toch wat minder schreeuwerig dan die felrode kleuren en is er op dat punt wel wat veranderd (maar niet erg als men dat ’s winters op dezelfde wijze weergeeft)..

        Roland Bodegraven · 31 juli 2019 op 11:58

        Met je eens hoor, alleen zijn dit 2 verschillende kaarten en dus beetje appels en peren. Minder schreeuwerig mag van mij ook hoor 🙂

    fre · 31 juli 2019 op 09:53

    ik zie het probleem niet echt. Vroeger (een jaar of 10 geleden of zo) schoven de kleurtjes met de seizoenen mee op. In de winter was +12°C al een donkerrode kleur. Nu niet meer. Nu wordt gewoon het hele kleurenpalet gehouden voor het ganse jaar. Is duidelijk toch?

      Hajo · 31 juli 2019 op 12:44

      Kom op fre: nu ben je echt aan het “witwassen”. Een kind kan zien dat in het oude plaatje warm gewoon als fijn en zonnig werd voorgeschoteld… en nu dus als afschrikwekkend alsof we in een oven zitten met rode gloed (1000 graden). Je kunt echt NIET gaan doen alsof er GEEN klimaat-industrieel complex is bestaande uit lobby-isten, media, wetenschappers en politici. Je kunt echt niet gaan doen alsof er in het hele verhaal NERGENS ook maar een beetje tendentieus gepresenteerd wordt. Het zou je sieren als je zou zeggen: “Ik ben geen klimaatscepticus, ik acht het CO2 verhaal wel overtuigend, maar ik zie de hype ook wel en dat we een beetje doorslaan qua sensatie en dat we bezig zijn met oplossingen die toch geen zoden aan de dijk zetten”. Een van de cruciale climategate e-mails destijds in 2009 was: “Elke wetenschapper moet zelf met zijn geweten in overeenstemming brengen in hoeverre je eerlijk wilt blijven met alle wetenschappelijke twijfels of in hoeverre je politiek effectief wilt zijn met scherpe uitspraken”.

Hjs · 31 juli 2019 op 08:44

We zullen zien, Hayo het zou volgens jou al vanaf 2010 koeler gaan worden met meer winter. Nou dat hebben we gezien.
Het 10 jarige gemiddelde laat een gestage Opwarming zien, niets lijkt dat te stoppen.

Dat de politiek, leken, en het bedrijfsleven inspringen op het co2 is natuurlijk logisch, maar om hun acties als waarheid te nemen. Sinds wanneer kijkt een politicus verder dan zijn neus lang is. Nmr 1 is altijd de volgende verkiezing.

Dan groene energie, natuurlijk nog veel haken en ogen, verre van uitontwikkeld. Maar deze ontwikkeling is niet te stoppen. Belangrijk is natuurlijk ook, afname van de afhankelijkheid van fossiel. We moeten het kopen en het is eindig. Op termijn is dat gewoon veel beter om niet te hebben.
Steden waar veel auto rondrijden zijn gewoon ongezocht, dus snel weg met fossiel daar en dat gaat ook gewoon gebeuren. Al die oude Rammel diesels rap naar de sloop. Gedwongen! 😉

Voedsel, das een groot probleem, de huidige trend naar plantaardig is een drama voor de volksgezondheid. Hoe minder vlees per hoofd van bevolking, hoe ongezonder. Met india voorop. Diabetes word je daar met de paplepel ingegoten.
De trend naar fakemeat is bizar, junkfood in het kwadraad.

Dat staat los van de behandeling van dieren, das wel een valide punt. De prijzen moeten gewoon omhoog van vlees ed.

We gaan het zien, als individu hebben we natuurlijk 0 invloed, zelfs als land is die invloed gering. Het gaat ver voorbij co2 wel of niet. De mens is een plaag, we zijn met zeer veel, en dat blijft maar toenemen. We worden steeds zwakker en vetter.
Voeding en gedrag, electrische fiets, mijn god als de duivel bestond was hij de maker. Etc.

    Hjs · 31 juli 2019 op 08:54

    https://wxgr.nl/?/Clim/world_temp.htm

    Trend temp

    Hajo · 31 juli 2019 op 12:53

    Ik ben altijd open geweest over het feit dat ik de El Ninjo van 2015-2016 niet heb zien aankomen en niet had verwacht. Ik heb ooit gezegd dat het na 2014 weer kouder zou worden. Niet 2010. Nu zijn we dus 5 jaar verder en is het door die El Ninjo niet gebeurd. Daar ben ik eerlijk in. Verder idd afwachten. Je antwoord niet op mijn vraag/oproep waarom we zo weinig horen over de enige realistische manier om CO2 te verlagen: grootschalige permacultuur landbouw…. En ik denk dat de overgang naar “groene energie” *die juist niet groen is omdat er minder CO2 vrij komt) wel op te houden is: stop de subsidies en de grootschalige toepassingen stoppen. Wel vervullen zonne-energie en wind hele waardevolle functies voor bijzondere toepassingen. Zonnepaneel op lantarenpaal bijvoorbeeld. Of windmolentje op een zeiljacht. Of een enkele joekel van een windmolen op de tweede maasvlakte…. die dan 1% van onze energie opwekt en daardoor het grid niet uit zn verband trekt… etc etc. China doet ook veel aan duurzaam.. bovenop de massale investeringen in steenkool en olie. Van alles wat. Maar ik hoor graag van elke alarmist waarom we zo weinig hoen over permacultuur en waarom je zelf niet met een spandoek voor permacultuur loopt. Zodra je dat implementeert hebben we een mooie draaiknop voor CO2….. stijgt CO2 te snel ploegen we nog minder…. en zetten we nog meer vee neer….. begint CO2 te dalen verbranden we meer steenkool of ploegen we alles wel een keer om en stoppen we de vriezers vol met al het vlees van de geslachte dieren. Mijn mooiste scenario: alle steenkool die we maar kunnen vinden verbranden en daarmee uitkomen op 1000ppm CO2 in de atmosfeer en het meerdere weg stoppen in schitterende biodiverse dikke gezonde mineraalrijke jaar in jaar uit groeiende regen bufferende bodems. De in het carboon verloren biologie weer terughalen en weer in een schitterende biologische kringloop brengen. Wie heeft daarvan terug?

Hjs · 31 juli 2019 op 08:48

“Fat people” Ricky Servais. De man is erg grappig en super nuchter. Wil je ff lachen zie link, nee niet grof of gemeen.

https://m.youtube.com/watch?v=l4YZiKbklAE

    Thomas · 31 juli 2019 op 09:33

    “nee niet grof of gemeen.”
    Typische snowflake gedachte. Laat ik mensen waarschuwen met hun tere zieltjes.
    Met betrekking tot alle klimaathysterie: het zou me een ongans wegen. Deze aardbol heeft nog maximaal een 1,75 miljard jaar voor levende vormen. Daarna wordt het hier zo heet dat erg met geen mogelijkheid leefbaarheid is voor complex leven.

      fre · 31 juli 2019 op 09:47

      400 miljoen jaar is het maar @Thomas. Toch volgens mijn prof kosmografie vroeger

    Roland Bodegraven · 31 juli 2019 op 09:50

    Heerlijke vent. Ook zijn commentaar op concept geloof is geweldig. Of je het er nu mee eens bent of niet. Zeker stof tot nadenken.

      Roland Bodegraven · 31 juli 2019 op 09:53

      Dit ging over het ricky gervais filmpje trouwens. Afterlife op netflix is ook absoluut een aanrader. Gemaakt door hem en met hem. Prachtige kijk op iemand die de liefde van zijn leven kwijt raakt door kanker en hoe hem dat veranderd heeft. Lach en een traan zeg maar.

Hans · 31 juli 2019 op 17:17

Mooie verhalen c.q. discussies maar de winter lonkt al weer. Voor jou interessant Hajo mocht je het nog niet weten…
https://tirol.orf.at/stories/3006658/

    Kirsten_dl (Puurs.be) · 31 juli 2019 op 17:44

    Kijk een mooi voorbeeld; het feit dat men in Oostenrijk nog steeds investeert, in dit geval een slordige 24 miljoen Euro, in nieuwe infrastructuren zegt naar mijn mening voldoende en weten ze ginds verdammt gut wat hen komende jaren/decennia te wachten staat.
    Indien zij geen zekerheden zouden hebben wat betreft natuursneeuw dan ben ik toch steevast ervan overtuigd dat men deze investeringen niet zou doen. Want liften bouwen en investeren is één ding, het er terug uithalen en winst boeken is een ander paar mouwen. En het is niet uitsluitend nieuwe liften waarin men geld steekt, ook de aankoop van sneeuwkanonnen kosten handenvol geld en moeten terugverdient worden.

    Hajo · 31 juli 2019 op 17:59

    Ja had al gezien….

Aart · 31 juli 2019 op 22:45

[img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/07/1564604677.jpeg[/img]

Salzburgs Seilbahner bauen um 100 Millionen Euro neue Lifte.
In Hinterglemm wird die Bahn auf den Zwölferkogel, der durch zahlreiche Weltcuprennen und die Ski-WM 1991 bekannt ist, komplett neu gebaut.

https://www.sn.at/suche?q=zwolferkogel

Ook wordt de laatste fase van de kabelbaanverbinding Zell am See naar Skiwelt gerealiseerd. Op de site van Fantastisch Oostenrijk (https://fantastischoostenrijk.nl/bouwupdate-5-zell-am-see-xpress-viehhofen/ ) zijn verslagen, foto’s en video’s te vinden. Eén ondernemer in Viehhofen heeft er wel zin in 🙂 : https://www.youtube.com/watch?v=kIXbuo9L1zY.

Een skipas voor 6 dagen in het voordeelseizoen kost 250, hoogseizoen 278 euries. Kan je skiën in Saalbach, Hinterglemm, Leogang, Fieberbrun, Zell am See en Kaprun!
Of je koopt een superskikaart ( https://www.skiwelt.at/nl/super-ski-card.html) heb je 2750 kilometer tot je beschikking…..

Maarten · 4 augustus 2019 op 12:37

Een andere ouder (naast Marcel Crock) van het kindje van Hajo: https://www.interessantetijden.nl/
Een absolute aanrader voor wie geïnteresseerd is, niet alleen in klimaat, maar ook in onze omgeving en wie daar de ‘baas’ over is. https://www.interessantetijden.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *