Trek er stijlvol op uit
Lees verder >

Ontdek de nieuwe Renault KADJAR

Gezelligheid troef in dit leuke skioord. Of je nu gaat met vrienden of jouw gezin!

Zell am See Kaprun
Lees verder >

Gletsjer met zomerski en aangenaam zwemmeer op een steenworp. Dat is wat Kaprun en Zell am See in de zomer bieden. Een unieke combinatie.

Kleinwalsertal
Lees verder >

In welk dorp je ook verblijft, Kleinwalsertal doet je verbazen.

Drie schitterende dagen nog maar in Rusland al sneeuw

check ook eens

138 Reacties

  1. Remko schreef:

    En daar zijn de winter verwachtingen van de Engelse. Koudste winter in 30 jaar in aantocht. Ach, het zal wel. Redenatie is wel leuk om te lezen.

  2. Mark (Breda) schreef:

    De roze kleuren op de weerkaarten nemen weer toe. Tijd om de zomer te vergeten en de sneeuwborstel, ijskrabver van zolder te halen en afspraak voor winterbanden te maken. Yes!

  3. Jorne schreef:

    Gisteravond kwam het GFS nog met een leuk begin van oktober. Het blijft een ontzettend lastige tijd om te voorspellen met in iedere berekening weer een andere interpretatie van ex-orkanen.
    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/09/1568979304.png[/img]

  4. Breunis (Nature Trail) schreef:

    Voor iedereen een mooi weekeinde!

    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/09/1568980982.jpeg[/img]

  5. joke,riederalp schreef:

    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/09/1568988436.jpeg[/img]
    Ook heerlijk weer in Amsterdam!

  6. Hans schreef:

    Terwijl de zomer met de allerlaatste (?) 20ers komt en we dit weekend nog heerlijk van de zon kunnen genieten klopt de herfst na het weekend op de deur. Het hoge noorden gaat stevig afkoelen wat al even “in de planning” stond. EC komt zojuist met prachtige kaarten met het wisselen van de maand…..
    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/09/1569049486.png[/img]

    • Hans schreef:

      ….en op 1500 m ……. Laat maar afkoelen die hap!!! Héérlijk, WINTER IS COMING !!!

      [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/09/1569049952.png[/img]

  7. Hjs schreef:

    http://www.weer.nl/nieuws/detail/2019-09-20-deel-van-spitsbergen-gaat-in-tweeen-splitsen/

    Ongeveer de plek op aarde waar het klimaat het snelst veranderd. Ook een reden, denk ik, dat de nederlandse winters zo weinig meer voorstellen, er is geen kou meer voorradig, dus zelfs met juiste windrichtingen wordt er geen kou aangevoerd.

    September overigens, hier, lijkt op weg weer eens een koelere maand te worden. Vooral de nachten zijn fris. Stukje onder de norm lijkt goed mogelijk

    • Jeroen amsterdam schreef:

      Je opmerking over Nederlandse winters is statistisch niet significant. Lees het boek ‘how to lie with statistics’ van Darell Huff en kom dan weer terug.

      • Mark (Breda) schreef:

        🙂

      • Gbj schreef:

        Wat bedoel je Jeroen? Als ik de ranglijst van hellmanngetallen erbij pak dan begrijp ik precies wat hjs bedoelt. Kijk maar eens waar de eerste winter na 2000 staat.

        • Jeroen amsterdam schreef:

          In het boek wordt besproken hoe je de boel kan foppen door bijvoorbeeld een kortere periode aan te nemen. In dit geval vergelijkt HJS een korte periode met een lange van vorige eeuw.

          Ik weet ook wel dat de laatste beetje koude winters van 08/10 zijn(ik heb toen veel geschaatst). Echter is het niet vanzelfsprekend dat deze trend doorzet en veel hangt af van de weersystemen.

          Het boekje waar ik aan refereer is uit de jaren 50 en was een must voor iedereen die iets met statistiek ging doen. Dus ook voor ons lezers.

          Wat betreft de link van Spitsbergen en kou bij ons is ook incorrect. Als het bij ons koud is dan is het daar vaak warm. De kou komt niet van Spitsbergen vandaan. We krijgen straks wind uit het noorden en ook koudere lucht, maar dat is geen winterse variant. Deze gaat over de zee heen. Wel goed voor sneeuw in de alpen eventueel. Ik zie graag weer eens een Russisch hoog onze kant op komen midden in de winter.

    • Breunis (Nature Trail) schreef:

      Sinds de laatste ijstijd is Sorkappland altijd een eiland geweest, weliswaar verbonden door een grote gletsjer.
      Het is niet zo dat een deel van Spitsbergen in tweeën gaat splitsen. Die splitsing was er al.

      Gletsjerdynamiek is van alle tijden.
      Wat een wetenschappelijke onzin!
      En West-Europa is voor een mogelijke afkoeling in de periode 2020 – 2035 zeker niet afhankelijk van het klimaat in Spitsbergen, hoe dat klimaat er ook zal uitzien.

  8. Tije schreef:

    De site Electroverse heeft het over een nakende horrowinter in de GFS voorspellingen. https://electroverse.net/winter-in-europe-brought-forward-to-october-5-this-year/
    Meningen hierover?

    • Aart schreef:

      Er is altijd wel iemand die overdrijft, positief of negatief. Maar wat als inderdaad door (extreme) koude de elektriciteit of gaslevering uitvalt. Moet je toch niet aan denken. Welke voorbereidingen zou je moeten nemen?
      Mening over die site? Heel veel data/grafieken. Zou Hajo’s Nieuwe Kleine IJstijd pagina zo naar toe kunnen linken.
      Al struinend lees ik dit artikel:
      https://electroverse.net/thick-arctic-ice-halts-yet-another-ship-of-climate-change-documentary-filmmakers/
      Heb ik niks over gehoord in het nieuws…. Deze zin uit het artikel vind ik wel humor: “The teams intention was to capture some of the catastrophic ice melt being reported by the worlds media — ice melt which it would appear still refuses to manifest despite decades of furious willing from the UN & IPCC.”

  9. Joalie schreef:

    Zojuist nog maar even de hond uitgelaten nu het nog droog is! [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/09/1569173815.jpeg[/img]

  10. jwb schreef:

    Nog even genieten van het warme weer, hier in Amsterdam vandaag…

    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/09/1569184521.jpeg[/img]

  11. vanDam schreef:

    Vandaag ontvangen de gletsjers weer een laagje verse sneeuw,
    [img]https://vcdn.bergfex.at/webcams/archive.new/downsized/9/1899/2019/09/23/1899_2019-09-23_1130_48e042910b5ca6bd.jpg[/img]
    Sölden

    • Hans schreef:

      Ja mooi. Met de maandwisseling meer kans op sneeuw in de Alpen tot misschien wel 1.200 m. Polaire lucht zorgt voor flinke afkoeling vanuit het noorden waardoor Scandinavië al lekker afkoelt met op grote schaal vorst! GFS laat dit al een dag of 5 steeds weer terugkeren in de kaarten.

      • Hans schreef:

        Ensemble voor de Alpen (helaas nu nog) een uitbijter met weinig ondersteuning maar wat niet is kan nog komen. Scandinavië wel vorst en sneeuwkansen!

        • Hans schreef:

          Groenland gaat iig de diepvries in!!…… en zo kruipen we langzaam naar de winter 😉

          • Martijn sonnenberg schreef:

            vond siberie ook al aardig koud op de 2m hoogte kaartjes. En regelmatig vorst in Noorwegen over 1-2 weken, met dagtemperaturen in de hoofdrun die nog maar amper boven nul uitkomen…

          • Martijn sonnenberg schreef:

            en… Wat is dat voor een monster?

            https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/09/1569245583.png

          • Asten (Harmelen) schreef:

            @Marthijn

            Siberie koelt ‘s nachts af tot een graad of wat onder nul maar overdag op uitgebreide schaal nog boven nul.. Daar komt de afkoeling/temperatursturz normaliter ook pas in oktober echt op gang..

          • Asten (Harmelen) schreef:

            [IMG]https://www.mupload.nl/img/z8wa2a.png[/IMG]

          • Asten (Harmelen) schreef:

            En sorry… je naam zonder de h 😉

          • Hans schreef:

            Snap dat je (lees:we) graag ziet dat “de beer” uit z’n hol kruipt. Alles op z’n tijd Martijn 😉 Ten oosten van ons in Europa is het nog (te) warm voor een vroege winter. Laat de noordpool en Scandinavië eerst maar ‘s goed afkoelen/koud worden…. de “mooie plaatjes” komen in november dan wel.

          • Martijn sonnenberg schreef:

            Ik weet het dat de beer nog even ‘ in zijn hl’ moet blijven @hans en@asten… maar als ik de 2m temp zie in gfs12, komt die in een groot deel van oostelijk Rusland niet meet uit het blauw/ groen en zelfs paars na 2-3 oktober… en dat lijkt me prima!

          • Hans schreef:

            Is ook prima. Kou moet ergens beginnen. Laat maar afkoelen. Komt die beer misschien wel eerder uit z’n holletje…….

  12. Asten (Harmelen) schreef:

    Greta Thunberg haar ‘speech’ op klimaattop Verenigde Naties ( de speech is overal op het net makkelijk te vinden).
    Dat kind is zwaar getikt en heeft dringend medicatie nodig… snel terug naar school trappen met haar ‘zelfmedelijden’…
    Walgelijk dat dit soort types zo veel aandacht krijgt van de media…

    • Ronaldo schreef:

      Greta Thunberg: “stolen my dreams & childhood”.

      [img]https://wintersportweerman.nl/wp-content/uploads/2019/09/stolen_dreams_2019-09-24_1459.png[/img]

      En dan de echte “stolen dreams & childhood” in Manilla. #HowDareYou

      [img]https://wintersportweerman.nl/wp-content/uploads/2019/09/Manilla-17-nov-040.jpg[/img]

  13. Bram schreef:

    Greta Thunberg’s fiery speech at the UN Climate Action Summit in New York

    This is all wrong. I shouldn’t be standing here. I should be back in school on the other side of the ocean. Yet you all come to me for hope? How dare you! You have stolen my dreams and my childhood with your empty words. And yet I’m one of the lucky ones. People are suffering. People are dying. Entire ecosystems are collapsing. We are in the beginning of a mass extinction. And all you can talk about is money and fairytales of eternal economic growth. How dare you!

    For more than 30 years the science has been crystal clear. How dare you continue to look away, and come here saying that you are doing enough, when the politics and solutions needed are still nowhere in sight.

    You say you “hear” us and that you understand the urgency. But no matter how sad and angry I am, I don’t want to believe that. Because if you fully understood the situation and still kept on failing to act, then you would be evil. And I refuse to believe that.

    The popular idea of cutting our emissions in half in 10 years only gives us a 50% chance of staying below 1.5C degrees, and the risk of setting off irreversible chain reactions beyond human control.

    Maybe 50% is acceptable to you. But those numbers don’t include tipping points, most feedback loops, additional warming hidden by toxic air pollution or the aspects of justice and equity. They also rely on my and my children’s generation sucking hundreds of billions of tonnes of your CO2 out of the air with technologies that barely exist. So a 50% risk is simply not acceptable to us – we who have to live with the consequences.

    To have a 67% chance of staying below a 1.5C global temperature rise – the best odds given by the Intergovernmental Panel on Climate Change – the world had 420 gigatonnes of carbon dioxide left to emit back on 1 January 2018. Today that figure is already down to less than 350 gigatonnes. How dare you pretend that this can be solved with business-as-usual and some technical solutions. With today’s emissions levels, that remaining CO2 budget will be entirely gone in less than eight and a half years.

    There will not be any solutions or plans presented in line with these figures today. Because these numbers are too uncomfortable. And you are still not mature enough to tell it like it is.

    You are failing us. But the young people are starting to understand your betrayal. The eyes of all future generations are upon you. And if you choose to fail us I say we will never forgive you. We will not let you get away with this. Right here, right now is where we draw the line. The world is waking up. And change is coming, whether you like it or not.

  14. Bram schreef:

    Wat een heldin die Greta, spot on, duidelijk en moedig. Bravo

    • Asten (Harmelen) schreef:

      Stolen my dreams and childhood… OMG

    • Roland Bodegraven schreef:

      Knap hoe ze dit voor elkaar krijgt, maar jeetje wat een gej…nk. En maar roepen jullie doen het fout, doen niks. Ik zou zeggen kom zelf eens met een idee aangezien niemand iets doet….

      Leuk stuk over hoe ober haar gedacht wordt. https://www.climategate.nl/2019/08/persona-non-greta/

    • Hans schreef:

      Wie heeft haar die woorden ingefluisterd welke ze moest “oplezen”?
      Wie heeft haar laten zien welke en zielig gespeelde “gekke bekkengezicht” ze moest tonen? Krijg bijna medelijden met dit kind……… hup, nu weer gauw je luier aan.

    • Hans schreef:

      Bram…… jij (leest mee) nog steeds hier? ….ik had het kunnen weten.

      https://jdreport.com/bedrog-en-veel-teveel-toeval-het-zweedse-klimaatmeisje-ontmaskerd/

    • Zal ik jouw eens zeggen wie er o.a. een zeer slechte jeugd heeft gehad @ Bram?
      Mijn vader, de oudste van drie kinderen; hij kreeg meer slaag en schoppen dan eten en een degelijke opvoeding. Heeft zijn studies niet kunnen afmaken omdat mijn grootvader een vrek van een vent was die liever zijn kinderen en vrouw sloeg dan ervoor te zorgen.
      Hij dronk zich dagelijks lazarus en kwam thuis om de inboedel een beetje te verbouwen.

      Maar ik heb mijn paps, ondanks alle tegenslagen tijdens zijn jeugdjaren, nooit horen klagen of jammeren dat andere mensen zijn leven hebben verneukt.
      Hij heeft hard geknokt, zowel aan zichzelf en op financiëel vlak, om er iets van te maken in het leven. En daarin is hij behoorlijk geslaagd, dankzij hem en mams heb ik een prachtige jeugd beleefd en kwam ik nooit iets tekort.

      Dus opzouten met het verwende Deense nest dat niet eens weet, beseft, kent of notie heeft over hoe het leven in mekaar steekt en al überhaupt niks van klimaat noch weer kent.

      • Roland Bodegraven schreef:

        Ze gaan ook nu zo ver dat ze geen kinderen meer willen, want #nofuturenochildren…….

        • Maarten schreef:

          Tja misschien heeft ze wel gelijk. Dat is het hem nu juist, niemand weet het. Het enige wat wij nodig hebben is een advies wat komt van iemand/instantie die we vertrouwen. Alleen lukt dat niet door alle lobby’s van de andere kant die andere belangen hebben. Uiteindelijk maken we zelf de wereld kapot omdat we elkaar (vaak terecht) wantrouwen. Wat dat betreft vraag ik mij ook weleens af op welke wereld ik mijn kinderen heb gezet. Is het niet klimaatopwarming dan is het wel te weinig voedsel/oorlogen of iets anders. We gaan ons zelf ten gronde richten uiteindelijk, die kans acht ik zeer groot.

          • Asten (Harmelen) schreef:

            Yep, iedereen is het er wel over eens dat het roer om moet. Alleen draven wij hier altijd zo door… de stikstofproblematiek (of beter gezegd de reactieve stikstofverbindingen) wordt in Nederland anders aangepakt dan in de ons omringende landen. Daar worden de noodzakelijke bouwprojecten gewoon voortgezet.

            Volgens Europese regels mogen nieuwe activiteiten rond vastgestelde natuurgebieden geen ’betekenisvolle’ negatieve invloed hebben op de flora en fauna. De nogal links ingestelde rechtsspraak vertaalde het woord ‘betekenisvol’ echter tot ‘geen enkele invloed’ terwijl men in de ons omringende landen rekening houdt met een behoorlijke foutmarge..
            Tja, je woont in de EU of je woont er niet 😉
            Ben trouwens een maand in Bangkok geweest en daar houdt men bij de nieuwbouwprojecten werkelijk met niets rekening. Dat slaat dan weer door naar de andere kant maar wij maken er op een tegengestelde manier helemaal een potje van..

            Ik kan er enorm boos om worden want wij zijn in Nederland gewoon goed bezig al kan het altijd beter..

          • Hans schreef:

            Gelukkig is de redding nabij…

            [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/09/1569358212.jpeg[/img]

        • Ik heb er ook bewust voor gekozen om geen kinderen te nemen maar dat had/heeft uiteraard niks met de klimaat hype te maken.
          De periode dat ik aan kinderen toe was werd er niet gesproken over de klimaat problematiek. Iedereen was vrolijk en blij en deed dingen waarin ze zin hadden. Omdat men er keihard voor werkte zodat men op reis kon gaan met de auto of het vliegtuig zonder met de vinger te worden nagewezen.

          • Maarten schreef:

            Heb je dan geen greintje twijfel dat het klimaat wel door ons verpest wordt? En dat je er dus volledig naast zit. Ik weet het allemaal ook niet, maar acht de kans groter dat wij wel schuldig zijn dan niet. Klote lobby’s en egoïsten die je allemaal op het verkeerde been proberen te zetten.

          • Roland Bodegraven schreef:

            Die heb je linksom en rechtsom helaas.

          • Nee @Maarten, echt niet !

            Kijk gewoon naar de geschiedenis van onze planeet en je weet en beseft meteen dat klimaatverandering van alle tijden is. Men maakt mij niks wijs op dat vlak, ik heb, in tegenstelling tot de huidige klimaat spijbelaars, wél aandachtig geluisterd tijdens de lessen aarderijkskunde en geschiedenis.

    • Sytze schreef:

      Bram, shame on you!! Hoe durf je. Gaan we nu alle generaties voor de huidige jeugd de grond intrappen…DAT IS “VERVUILING”. Vingerwijzen en schuld-schuld en nig een schuld toewijzen, hebben de wereld nooit verder gebracht. Dit is net zo als al die religies enzo eeuwen hebben gedaan. SHAME ON YOU Bram. Dit is geen lef, dit is laf. Geestelijke vervuiling is erger dan wat dan ook, dat geeft Human-climate-change – immers haat, oorlog, ruzies etc.. dat geeft oververhitting. SHAME ON YOU Bram. Koel af en kom tot je werkelijke zelf, toon je liefdevolle klimaat wat jij ook bent.

    • Roy schreef:

      Bram waarom post je een speech van een spijbelend kind hier?

  15. Joalie schreef:

    Is het verheerlijken van klimaatstaken niet illegaal? Ik bedoel dat het WNF met zijn nieuwste tv commercial aanzet tot spijbelen. En dat lijkt me toch in strijd met de leerplichtwet. [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/09/1569310014.jpeg[/img]

  16. Ronaldo schreef:

    #Jerry #Karen #Lorenzo (ensemble plots)
    [img]https://wintersportweerman.nl/wp-content/uploads/2019/09/wnerds-lorenzo-85617799.gif[/img]

  17. Martijn sonnenberg schreef:

    [url=http://images.meteociel.fr/im/3185/gfsnh-16-192_tsr9.png][img=http://images.meteociel.fr/im/3185/gfsnh-16-192tsr9_mini.png][/url]

    sneeuwdek begint in oost rusland!

  18. GBJ schreef:

    Op een bedroevend laag niveau wordt hier nu discussie gevoerd zeg. Erg jammer voor deze site. Ik hoop op snelle verbetering.

  19. Roland Bodegraven schreef:

    Mont Blanc-gletsjer staat op instorten – https://nos.nl/l/2303213

    Hier wat meer nieuws over bekend?

  20. Ronnie schreef:

    Eens met GBJ, het wordt er niet beter op… Altijd het zelfde groepje betweters dat tegen elkaar op loopt te gillen. Ik heb er te weinig verstand van maar zie wel dat we de wereld naar de gallemiezen helpen daar mogen we ons best wel druk over maken denk ik zo,
    Waar is de tijd gebleven dat er gezamenlijk gekeken werd naar, en gediscussieerd werd over de weerkaarten met daarbij de mooie analyses van de deskundigen, waarnemingen uit het land of verschillende wintersportgebieden. Vaak niet gefocussed op de meest realistische verwachting, maar goed het is toch ook leuker om te kijken naar de uitschieters naar beneden (kou) dan naar die lijntjes die voor dooi gaan.. Ik volg de site al jaren maar het is niet leuk meer wanneer je je eerst door 80% ge-emmer moet worstelen voordat je bij een analyse van Ronaldo of leuke waarneming/ artikel van Joke terecht komt. Nee, ik hoef hier niet te komen, klopt, maar wellicht tegen beter in, blijf ik hopen dat het hier weer een beetje gaat worden zoals het was. Laat de experts duiden wat ze waarnemen en alle anderen die op basis van onderbuik gevoelens of overtrekkende ganzen menen te denken wat er allemaal gebeurt een toontje lager zingen.. Volgens mij komen de meeste van ons hier nog steeds omdat ze van de winter en wintersport komen.. Amen;)

    • Tim schreef:

      Ik zou het niet beter kunnen verwoorden. Ik heb Hajo’s weerberichten leren kennen toen hij nog op een concurrerende site weerman was. Ik hield wel van zijn stijl en bv’s. Toen hij daar wegging vind ik het jammer, maar vond uiteindelijk de weg naar deze site en kon weer zijn weerberichten lezen. De laatste tijd echter staat het weer minder centraal dan het klimaat en de discussies zijn soms beneden alle peil. Jammer voor een weersite. Polarisatie heeft ook hier zijn intrede gedaan. Helaas. Toch kan ik het nog niet laten om steeds terug te komen in de hoop een mooi stukje te lezen over het weer zoals weleer.

    • PhilZuid schreef:

      Mee eens!

    • maarten schreef:

      helemaal mee eens Ronnie. Ik was al een lang verhaal aan het typen maar kwam tot de conclusie dat dat zorgt voor alleen maar meer kolen op het vuur. Ik kwam hier veel maar sinds het vertrek van Frederic nog maar zelden. De meningen van over het algemeen rechtse betweters hier over het klimaat kunnen mij echt gestolen worden. Al snap ik wel waar dat vandaan komt want we vertrouwen niemand meer en vaak ook terecht. We moeten maar 1 doel hebben en dat is de wereld leefbaar houden en over laten aan de wetenschap en helaas de (onbetrouwbare) politiek.

      Ik zal de weerberichten hier waarschijnlijk blijven lezen en wellicht weer iets posten als het over het winterweer gaat.

    • Ronski schreef:

      Ook eens met jullie hierboven, vergeet echter Jorne’s input niet want die gast is echt goed! Hij heeft zomerpauze geloof ik maar hopelijk straks weer paraat! @Roland, gehoord van Mont Blanc Gletscher inderdaad. Zorgwekkend al zal zoiets wel eerder gebeurd zijn natuurlijk, tempo is zorgwekkend.

      • Jorne schreef:

        Nou Ronski, ik lees nog altijd genoeg mee maar vanwege het einde van het studentenleven blijft er wat minder tijd over voor WSWM, maar zodra de winter weer om de hoek komt kijken ben ik natuurlijk van de partij!

    • Asten (Harmelen) schreef:

      Eens.. we laten de site over aan de reaguurders die zich (uitsluitend) richten op het (aankomende) winterseizoen..

  21. Carl schreef:

    Laat de info hierboven mss een goede raad zijn naar Hajo en zijn team.
    Ik kom persoonlijk ook op deze site kijken vooral om het weer te kennen en me te verlekkeren aan de kaarten die een wintersporter zot maken :).
    Regelmatig een degelijk weerbericht , met in de wintermaanden een extra aandacht voor de lage landen is perfect. Maar in de eerste plaats de alpen. Waar toch het grootste aantal bezoekers naar toe kijkt/gaat.

    • Robbert schreef:

      Ja mensen, wintertechnisch is het nog komkommertijd.
      Dus ik snap dat er nu niet heel veel verlekkerende berichten te schrijven zijn, maar dat gaat natuurlijk komen!

      Ik lees altijd graag mee- en houdt ook wel van een inhoudelijke discussie. Wel zou het fijn zijn als eenieder zijn eigen mening mag hebben- en er met respect naar elkaar toe wordt gereageerd. Ik houd er niet van als mensen te dwingend hun mening als de enige waarheid opdringen.

      Volgens mij zijn we er ondertussen wel uit dat we moeten proberen zuinig(er) om te gaan met onze aardbol. Welzijn lijkt mij belangrijker dan onbegrensde welvaart….

      Nu hopelijk op naar een onvervalste winter, met in de herfst al de nodige (voor)pret. En als tegenhanger van de vele te warme maanden, dan nu maar 6 te koude maanden….

      • ThijsB schreef:

        Eens, het is winter komkommertijd en dus zal het over andere zaken gaan dan winterweer.

        Wat betreft je zin “Volgens mij zijn we er ondertussen wel uit dat we moeten proberen zuinig(er) om te gaan met onze aardbol”…; dat besef is helaas niet overal door gedrongen, ook bij sommige reageerders hier. Want dat raakt mensen in hun eigen doen en laten. Het is makkelijker om kinderen met een droom en visie (wat deed jij toen je 16 was!) op het internet kapot te maken, dan kritisch naar je eigen gebruik/verbruik te kijken en daar iets aan te veranderen. Wel of niet voorstander van (versnelde) global warming daargelaten zou welzijn ipv welvaart inderdaad de leidraad moeten worden, om meerdere redenen. Helaas is de mens hier te egoistisch voor en is onze samenleving hier helemaal niet op ingesteld. Laat staan de internationale gemeenschap (en dat is waar echt verschil gemaakt kan worden).

        • Welzijn versus welvaart zeg je?
          Bekijk onderstaande video een keer en herbekijk jouw visie dan nog een keer.
          Dit is ook anno 2019 hoor maar mensen leven daar nog steeds heel primitief dus geen wonder dat zij massaal naar het welvarende Westen afzakken.
          https://youtu.be/qUFCNK78h4Y

          • ThijsB schreef:

            Mooi filmpje maar wat is nu precies je punt? Omdat veel mensen in relatieve armoede leven en zij naar het welvarende westen (willen) trekken, hoeven wij niets te doen aan ons verbruik/gebruik? Ik snap die mensen heel goed want iedereen wil een beter leven voor zichzelf, maar in relatie tot het punt wat ik probeer te maken is je argument (wat ik nu maar even zelf invul) een enorme drogreden. Het welvarende westen (en de mens an sich) zou met een stuk minder ook goed af kunnen of in ieder geval op zoek gaan naar alternatieven waardoor de planeet minder vervuild wordt. Zitten een hoop bijkomende voordelen aan volgens mij.

          • Punt is ThijsB dat de Groene rakkers en hun kuddeschapen ons willen doen geloven dat we allemaal terug naar het Stenen Tijdperk moeten om onze planeet te redden van opwarming en totale ondergang.
            Niemand is bereid, althans ik toch zeker niet, om zijn/haar huidige levensstandaard hiervoor op te geven of aan te passen.
            Ik ga jaarlijks tweemaal op vakantie, met de wagen, en zal dat blijven volhouden tot ik op zeker punt niet meer kan vanwege ouderdom, ziekte of iets dergelijks. Maar zolang dat niet het geval is laat ik mijn vakanties niet schieten.
            Wanneer ik iets nodig heb, of denk het ooit nodig te zullen hebben, dan koop ik het.
            Hoewel ik reeds eentje bezit heb ik vandaag nog een reisstatief ontvangen per koerier om mee te nemen tijdens mijn trektochten/vakanties.
            Eentje uit carbon wat amper 960gr. weegt tegenover het 2200gr. zware aluminiumstatief welk ik gebruik wanneer ik ga fotograferen.
            Dus nee ik pas mijn koopgedrag niet aan om daarmee onze planeet te redden van hel en verdoemenis want wanneer ik het statief om die reden niet koop doet mijn buurman dat wel. 😉

          • ThijsB schreef:

            Ik kan niet reageren op je bericht Kirsten, dus maar even zo.

            Ik zeg niet dat je je vakanties moet minderen. Er zijn genoeg dingen die je kunt doen in het dagelijks leven zodat we minder energie/grondstoffen gebruiken of beter hergebruiken. Het argument ‘als ik het niet doe, doet iemand anders het toch wel’ is echt ongelofelijk kinderachtig, egoïstisch en kortzichtig. Dat zou betekenen dat we (als voorbeeld) ons afval ook allemaal op straat gaan gooien want ‘dat doen anderen ook, dus waarom zou ik dan mijn afval netjes in de prullenbak doen?’ Deze instelling heb ik echt nooit begrepen bij volwassenen. Of het nu om klimaat gaat of niet….

          • maarten schreef:

            Kirsten, Ik had je anders ingeschat. Ergens heb je een punt als je zegt dat als ik het niet doe dan doet mijn buurman het wel. Dat is nou precies de reden dat zoiets centraal geregeld moet worden en eigenlijk zelfs wereldwijd. Aan de ander kant snap ik ook dat de landen die nu net beginnen aan hun industriële revolutie zeggen, nu is het onze beurt om te vervuilen.
            Wellicht heb ik het verkeerd, maar als ik jouw teksten interpreteer dan kan het jouw geen reet schelen wat er met de wereld gebeurd zolang Kirsten maar kan doet wat hij wil. Dat het nageslacht (die jij niet hebt, maar anderen (hier) wel eventueel straks geen bewoonbare wereld meer heeft kan je niks schelen.
            En er zijn uiteindelijk genoeg alternatieven om je levenstandaard op hetzelfde niveau te houden alleen dan op een andere manier. De vraag is of dat werkelijk nodig is om de wereld/ het klimaat te redden. Zodra dat antwoord 100% een ja is en er centrale regelgeving komt (dat laatste geloof ik niet in, maar stel) dan weet ik zeker dat Kirsten met wat kleine aanpassingen zijn luxe leventje kan houden op zijn gewenste levensstandaard. Als je het niet voor jouw nageslacht doet, doe het dan in ieder geval voor mijn nageslacht.

            Afijn eerst maar eens zorgen dat we een eenduidig antwoord krijgen dat wij degene zijn die het klimaat omzeep helpen. Tot die tijd doe ik vast wat aanpassingen waarvan ik hoop dat ik wat bijdraag aan het klimaat. De zonnepanelen liggen erop en ja ik weet dat er weer verhalen zijn dat die al met al vervuilender zijn dan als ik het niet gedaan heb, maar ik doe in iedergeval een beetje mijn best zonder mijn levensstandaard te verminderen.

        • Jeroen amsterdam schreef:

          Wat doe jij dan precies?

  22. Robert schreef:

    Straks is er dik geld te verdienen aan die klimaatcrisis en dan komen ‘we’ echt wel met oplossingen. Maak je niet druk, dat doen de ondernemers wel die geld willen. Als t volk een beter klimaat wil, zullen de graaiers ons wel bedienen hoor;)
    Ontkennen dat t klimaat sneller verandert door de mens lijkt wel beetje naïv
    Hopelijk verlenen de mensen over heel veel jaar status aan elkaar door een goed mens te zijn ipv veel geld te hebben. Kwestie van evolutie, komt goed

  23. Stefan Kaptein schreef:

    19 Oktober gaat het wintersport seizoen voor mij weer beginnen. Eerste niet gletsjer gebied Resterhöhe Pass Thurn zal het sneeuwdepot verdeeld hebben over misschien wel twee pistes, en daar gaan we natuurlijk een kijkje nemen. En natuurlijk gaan we naar Kaprun om op de Kitzsteinhorn de eerste meters te zetten. Ik hoop op net zo’n sneeuwrijke winter als afgelopen jaar, mijn schep en ik zijn er weer klaar voor.

  24. Hans schreef:

    Kom je voor de winter, sneeuwplaatjes, etc.dan moet je hier zijn van ca. oktober tm april….. Alhoewel…. ik heb de gehele zomer door sneeuwplaatjes + koude(records) etc. geplaatst. WSWM moet eigenlijk over niets anders gaan dan winter(sport), de naam zegt het al. Andere zaken? Daarvoor zijn andere websites. Toch zijn nevenzaken toegelaten/ingeslopen. Zaken die reageerders interessant vinden in “rustige” tijden. Helaas zijn er ook (door mij met naam genoemde) TROLLEN die op deze site komen om de boel te verstoren, zorgen voor “negatieve sfeer” en hebben totaal NIETS met “winter/sport”. Helaas hoor ik hier te weinig over (de laatste maanden) in de reacties…..enkele uitzonderingen daar gelaten……

  25. paco37 schreef:

    Heb ik effe geluk.
    Zo tegen oktober kom ik weer erns neuzen.
    De winter komt er weer aan, en tja.. dan geniet ik van deze site.
    Heerlijk die eigen meningen en onderbouwing van de schrijvers.
    Van mij kant uit dus geen klagen en ga jullie weer volgen.

  26. Carl schreef:

    begin oktober zie ik het op de kaarten toch serieus afkoelen met in rusland heel wat sneeuw.
    In de alpen gaat de vorstgrens langzaam omlaag richting 2000m en zelfs enkele dagen richting 1000m. Ideaal met de neerslag die er valt de eerste basis te leggen.
    Zal die dagen weer verlekkeren worden achter de pc met webcam plaatjes.

    • KoenK schreef:

      Nu las ik op een andere site dat dit te maken heeft met een orkaan Lorenzo welke wellicht sneeuw kan gaan brengen in de Alpen. Nu ben ik geen kenner, maar ben eigenlijk wel benieuwd naar de meningen hier. Heeft iemand een idee hoe het gaat verlopen en wat het ons wel of niet kan brengen? Ik kijk nu al uit naar de Oostenrijkse trip half oktober! Ben benieuwd 😉

    • Martijn sonnenberg schreef:

      begin oktober is echt nog te vroeg voor een basislaag. Een aantal jaren geleden viel eind oktober 70 cm sneeuw in de arlberg in 24 uur, maar zelfs een dergelijk dik pak hield geen stand tot seizoens-start.

  27. Jorne schreef:

    Om het weer maar direct even een draai te geven, zie mijn reactie van vorige week bovenaan deze reactiestroom. De dip begin oktober gaat plaats vinden, en inderdaad mede door ex-orkaan Lorenzo, bijzonder dat de kaarten dat al zo vroeg in de smiezen hadden! Lorenzo trekt langs de Azoren, stuwt de warmte naar IJsland en laat wat kou uitzakken naar Europa.

    De echte neerslag valt voor de temperatuurdaling maar het gaat zeker witte beelden opleveren! Daarna lijkt de temperatuur even gematigd koel te blijven, wie maakt er wat van de spaghetti verderop in oktober? genoeg sneeuwkansjes. (ensemble voor noordwestkant Alpen)
    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/09/1569487488.png[/img]

    • KoenK schreef:

      Dank je wel Jorne! We wachten af…

    • Martijn sonnenberg schreef:

      mooie update Jorne!
      De spagetti is boeiend inderdaad. Zowel hoofd als controlerun zeer gematigde temperaturen, lijkt me nog wat koel voor begin oktober. Voor de mooiste oktoberplaatjes wellicht minder (grauw, wat sneeuw ipv prachtige bruine/rode bomen met ‘gouden’ luchten).

    • Hans schreef:

      Dat is het mooie van fictie op zeer lange termijn en soms komt het uit.. GFS liet dat 1 week geleden al zien en regelmatig komt dit terug. GFS 06 loopt nog…… Worden zeker mooie plaatjes 😉

      [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/09/1569496280.png[/img]

      • Hans schreef:

        De laatste jaren lag er weliswaar een paar weken later toch een mooi dik pak sneeuw in de Alpen in de herfstvakantie!

      • Jorne schreef:

        GFS 06 is inderdaad weer een tikkeltje kouder met de origine van de koude lucht ergens in Spitsbergen. Mooie setting, zeker goed voor hooggebergte en al geopende gletsjers. Een sneeuwgrens naar 1200m half oktober hebben ze in het dal nog weinig aan 😉

        • Hans schreef:

          Was er o.a. 3 dagen geleden nog weinig steun in het ensemble, ziet het er nu veel beter uit. Goed bezig hoor die GFS. Vwb dat laatste: zie m’n bovenstaande reactie aan Joke…… hahaha. SNEEUW naar ca. 1200 m………MOOI man! 🙂

          • Hans schreef:

            Tot die tijd doen we het nog met plaatjes uit NZ: WINTER is back…..

            [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/09/1569503568.jpeg[/img]

  28. Ronaldo schreef:

    Lorenzo vormt voorlopig geen bedreiging. Nu een categorie 3 orkaan en hij heeft de laatste uren eindelijk een oog ontwikkeld. Medio volgende week kunnen de Azoren wel last krijgen van dit systeem.

    [img]https://wintersportweerman.nl/wp-content/uploads/2019/09/Lorenzo-goes16_ir_13L.gif[/img]

  29. Roland Bodegraven schreef:

    Hier maak ik toch echt uit op dat greta gebruikt wordt vanwege/door haar asperger. Slechte zaak.

    Gehaat, geliefd en klimaatstaker van het eerste uur: Greta Thunberg – https://nos.nl/l/2303515

  30. Aart schreef:

    Hajo, bel ff in op BNR Ask me Anything 0204680000. Tot 1200 uur de tijd. Gaat over klimaatverandering. Ze zoeken een wetenschapper die een tegengeluid geeft over klimaatverandering. Je grote vriend Pier Vellinga zit in het panel :-).

    • Hans schreef:

      Hè……. dat heb ik gemist dit keer. Luister soms wanneer ik kan, interessante onderwerpen en discussies. Geweldige en leuke presentatie olv Jörgen Raymann.
      Aart…..nog iets bijzonders te melden? Hajo nog gehoord?

      • Aart schreef:

        Nee helaas, Hajo niet gehoord. Ook geen andere wetenschappelijke ‘tegenspreker/nuanceerder’. Heb niet alles kunnen volgen. Vond Jörgen Raymann erg op de hand van de twee side kicks. Als een inbeller met kritische geluiden kwam werd dat direct weerlegd door de twee side kicks (Vellinga en nog iemand).
        Maar als je 1 cm zeespiegelstijging in 10 jaar alarmerend vindt, dan gaat bij mij het licht uit. En, ‘de effecten van klimaatverandering wordt door CO2-invloed van de mens extremer, zowel koude als warmte’. Nou, kom maar op met die winter dan :-).
        Overigens kan je de hele uitzending terugluisteren: https://www.bnr.nl/gemist

WSWM.nl heeft duidelijke spelregels voor reageerders. Surf eens naar deze spelregels zodat je weet hoe we het hier leuk en gezellig en vooral informatief houden. Discussie is leuk maar we vallen niemand persoonlijk aan. Een kritische houding is welkom - opbouwende kritiek is een geschenk - maar laat misschien ook eens blijken hoe zeer je het harde werken van het team waardeert. Om dat meteen even om te keren: het team van WSWM.nl draagt alle reageerders op handen! Onze levendige community is waar we het allemaal voor doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Alvast bedankt voor je bijdrage aan dit mooie platform. Controleer je reactie nog eens op spelfouten en al te scherpe randjes.

Plaats de url van je uploaded image tussen [img] [/img] tags in je comment. Uploaden kan met het fototoestel bovenin of op http://nl.tinypic.com/.