De plaat hierboven is niet Marc Gisin’s val in Val Gardena gisteren maar de val van Daniel Mayer exact drie jaar eerder op exact dezelfde plaats op dezelfde manier. Het zijn de zogenaamde “kamelenbulten” van de Saslongpiste van S. Christina in Val Gardena. Als je goed kijkt op de still zie je dat bij Daniel Mayer een airbag is opgeblazen die zijn rug, borst, nek en heupen beschermt.

De val op de video was niet te min zo heftig dat een operatie noodzakelijk was. De chirurg heeft nadien verklaard dat Mayer er veel ernstiger aan toe geweest zou zijn als hij de airbag van Dainese niet om gehad had. Deze bescherming heet D-Air en bevat een technologie die voorspelt of de bewegingen van de skiër aangeven dat de controle verloren is of niet. Zelfs freestyle jumpers kunnen het systeem gebruiken. Een technisch wonder zou ik zeggen. Hier een artikel over het product waarvan ik geen shop en geen prijs kan vinden.

https://www.youtube.com/watch?v=4nn1k8Qh5O0

Hierboven dan de praktisch gelijke klap van Marc Gisin gisteren. Eigenlijk valt het reuze mee. Sowieso dat hij meteen knockout ging. Dan kun je dankbaar zijn. verder lees ik dat hij zijn bekken heeft geroken en een kleine hoofdwond heeft. Gisin behoort tot de 55% skiracers die géén airbag dragen. Kun je Duits en wil je weten waarom niet lees dan deze analyse: je kunt je iets minder klein maken en verliest dus enkele hondersten. Maar dat juist deze Gisin er niet aan wilde is toch wel verbazingwekkend. Hij crashte namelijk al verschrikkelijk op de Streif in 2015 en had net met moeite zijn comeback aan de wereldsubtop bevochten.

Onlangs schreef deze Gisin misschien een iets te romantische column over die val in Kitzbühel. Daarvan heb ik geen video gevonden. Wel hierboven van hoe deze zelfde Gisin een keer bijna op een overstekend hert crashte! Tja als je comeback slaagt ben je gewoon in topstemming. Destijds ging hij wel out maar viel de schade erg mee. Dan kun je er gemakkelijk een spiritueel praatje van maken. En dat moet ook. Al het moeilijke in ons leven moeten we “omschrijven” en “herschrijven” tot er een leuker verhaal uit te voorschijn komt. Dat je die trots weer kunt voelen te zijn wie je bent. Maar Gisin zal het mentaal wel ff moeilijk krijgen de komende periode en die airbag voortaan toch maar doen. Ik vind het eigenlijk ook voor doorsnee wintersporters een goede zaak. Het komt uit de motorsport…. bestaan het voor wielrenners al?

PS En ik zoek nog steeds een investeerder die wil helpen de “lawinemol” te ontwikkelen. Een apparaatje ter grootte van een mol aan je helm die met opgewekte warmte volautomatisch een luchtschacht creëert tussen het bedolven slachtoffer en de buitenlucht. Reageer als je interesse hebt…

 


Hajo

Hajo Smit studeerde in 1991 cum laude af als meteoroloog, milieu- en klimaatdeskundige. Hij stopte na 3 "hele bijzondere" dagen bij het KNMI met zijn eerste academische baan en werd skileraar en natuurgids. Tussendoor was hij actief als tekstschrijver en vertaler. Aan het einde van het millennium werd hij even een grootheid in het Nederlandse inline skaten als hoofdredacteur van een skate magazine en organisator van een groot Red Bull event in Valkenburg. Na een seizoen als mountainbikegids in Griekenland en Oostenrijk begon hij in de winter van 2006 te bloggen op het snijvlak van wintersport en winterweer. Die winter in Königsleiten leerde Hajo in Oostenrijk ook paragliden. Tussen 2011 en 2017 nam zijn eigen website wintersportweerman.nl gewoon vanuit Nederland een zeer grote vlucht. In december 2017 verhuisde hij naar Oostenrijk om het paragliden weer op te pikken en tandempiloot te worden. Tijdens covid viel de sponsoring van wintersportweerman weg en werkte Hajo acht maanden in Nederland als klusser. De covid-winter 2021 verbracht hij in Hinterglemm waar hij ook weer actief werd als tekstschrijver. Wintersportweerman.nl behaalde dat seizoen een gigantisch bezoekersrecord van 70.000 unieke bezoekers op een dag. Sinds de zomer van 2023 runt Hajo in Zell am See Kaprun zijn eigen tandemparagliding bedrijf vip-paragliding.com.

4 reacties

Gesloten voor reacties.