Trek er stijlvol op uit
Lees verder >

Ontdek de nieuwe Renault KADJAR

Wandelen, fietsen, uitrusten aan een prachtig hutje en genieten van het uitzicht!

Zell am see
Lees verder >

Boek nu een prachtige zomervakantie.

Kleinwalsertal
Lees verder >

Ontsnap aan het dagelijkse leven in deze prachtige omgeving.

De eerste inleidende beschietingen van de winter

check ook eens

183 Reacties

  1. Aart schreef:

    Begint al weer te kriebelen Jorne. Skilessen vanaf september al geboekt.
    Maar eerst een weekje Nieuwvliet, Zeeland. Gelukkig na komend weekend toch wel zomers; rond 20 °C, flink wat zon en bijna geen wind. Lijkt me voor op het strand met kleinkinderen ideaal :-).

  2. Ronski schreef:

    Supertof Jorne, 1e bericht van nieuw seizoen zullen we maar zeggen!

  3. Remko schreef:

    Gisteren 100 ooievaars langs de IJSsel tussen Baak en Toldijk , Ten zuiden van Zutphen, al wervelend in de lucht. Augustus is hun trek maand maar in vergelijking met voorgaande jaren best wel vroeg. Door het mooie weer veel jongen denk ik. Best veel regen de afgelopen dagen. Maar de achterstand blijft. Temperatuur is prima zo.

  4. Hans schreef:

    Dagen worden snel korter en met deze temperaturen zitten de meesten ook niet meer (lang) buiten.
    Wat Jorne al aangeeft groot verschil in dag- en nachttemperatuur de komende tijd. Echt al een beetje najaarsweer. GFS hoofdrun heeft dan misschien vanaf medio volgende week de zomer in z’n bol maar het gemiddelde laat toch echt anders zien: 20 – 23 graden, is prima!
    Neerslagtekort blijft dan misschien nog wel (even) maar komend weekend komt er nog het e.e.a. bij na vandaag. Schurken we toch tegen de top 20 aan sinds 1901.

  5. Mark (Breda) schreef:

    Thanks Jorne.
    Een beetje nazomer is niet gek…als het daar in het hoge noorden (net boven de wadden) maar flink af gaat koelen alvast.

  6. Carl schreef:

    skivakantie Krokus is geboekt. Paasvakantie stage. Ja laat de winter maar komen.
    Binnen 10dagen beginnen de trainingen indoor terug. Heb er zin in. 🙂
    Nog effe kijken voor een shortski begin dec en seizoen kan niet meer stuk

  7. Jorne schreef:

    Severe weather Europe komt met vermakelijke seizoensvoorspelling hahaha
    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/08/1565904441.jpeg[/img]

  8. Hans schreef:

    Mark………. was nog maar ff in noord Italië gebleven want daar heb je zoals zo vaak ECHT een PRACHTIG geknal en vuurwerk……………..

    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/08/1565940099.jpeg[/img]

    • Mark (Breda) schreef:

      Fraaie plaat Hans…helaas zit ik weer in Breda…nog even genieten van het mooie weer vandaag voordat de baas weer verwacht dat ik maandag aanwezig ben.

      Op naar de herfst & winter!

  9. Conure schreef:

    Indrukwekkende zomercijfers uit Alaska

    De zomercijfers uit de grootste stad van de Amerikaanse staat Alaska, Anchorage, zijn buitengewoon indrukwekkend. Van 1952 t/m 2018 werd op slechts 6 dagen een gemiddelde temperatuur van 21,1º (overeenkomend met 70º Fahrenheit) geregistreerd. De zomer van 2019 evenaarde dat aantal in zijn eentje ofwel in één seizoen net zoveel als tijdens de afgelopen 66 jaar! Verder de langste reeksen met maxima boven 23,9º, zijnde 75º Fahrenheit. Van 1 t/m 9 juli en van 6 t/m 12 augustus liep het kwik op tot tenminste 23,9º. Dat zijn dus series van 9 en 7 dagen. Tot de zomer van 2019 was de langste serie met dagen waarop het maximaal tenminste 23,9º werd 5. Dat was van 7-11 juli 2004 en van 14-18 juni 2015 het geval.

    Bron: JanVissersWeer.nl

  10. PhilZuid schreef:

    We hebben het plan morgen in de Limburgse heuvels te gaan fietsen (omgeving Valkenburg). Weet iemand of we veel regen kunnen verwachten. De bronnen (weeronline, weerplaza Ed) lopen nogal uiteen namelijk!

    • Hans schreef:

      Klopt Phil, lastige in dit geval aangezien diverse modellen uiteenlopen van nagenoeg droog tot weinig/behoorlijk wat neerslag.
      Zelf ga ik ervan uit dat het op een enkel buitje na (=kans) ca. 11.00 – 12.00 uur droog zal blijven overdag in Zuid=Limburg. In die periode zou je dan rustig even de tijd kunnen nemen om een pint te pakken………… ‘;) Succes en veel plezier.

      • PhilZuid schreef:

        Bedankt voor je reactie Hans! We gaan er wat moois van maken.

        • Hans schreef:

          Had niet echt rekening gehouden met de “motregen”…………. oeps, sorry!!
          Natte zooi geweest in het Heuvelland of viel het mee?

          [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/08/1566052357.png[/img]

          • Mark (Breda) schreef:

            Hans toch…. 🙂

          • PhilZuid schreef:

            Haha we hebben inderdaad een paar keer een nat pak gehaald door voornamelijk motregen. De wind was ook pittig wat voor weinig herstel op vlakke stukken zorgde! Al met al toch een mooie dag gehad met het nodige afzien.

  11. Je mening trachten op te dringen aan mensen die hoofdzakelijk voor muziekoptredens komen kan weleens in een verkeerd keelgat schieten.
    Het is de Groenen, na de recente verkiezingen en heel veel Vlamingen (extreem) rechts kozen, nog steeds niet doorgedrongen dat we hun leugens, bedrog en fraude niet langer pikken.
    Ook aan het spijbelen hebben heel veel mensen het schijt want dergelijk gedrag moet eerder afgestraft dan toegejuicht worden.
    https://www.hln.be/showbizz/muziek/festivals/pukkelpop/groepje-actievoerders-verzamelt-voor-camping-pukkelpop-met-leeuwenvlaggen~a18f996c/

    • Roland Bodegraven schreef:

      Met je eens hoor, maar wat dat tuig doet met die vlaggen en bedreigen midden inbde nacht op de camping kan en mag niemand goed vinden.

    • Paul A Club 1989 schreef:

      Hier in NL zijn we nog lang niet zover. Daar heeft de linkse kerk de macht volledig in handen. Dus de klimaatmiljarden zullen opgehoest gaan worden. Door de middenklasse, alleen die middenklasse merkt het nog niet. Dat komt nog, in alle hevigheid, als het te laat is.

  12. Leo schreef:

    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/08/1566029744.png[/img]
    Toch leuk (wat mij betreft 😉 ) voor de regio midden (NL) , die dan nog een week vakantie heeft. Spanning vanaf volgend weekend. Al enkele dagen in de GFS hoofdrun en meerdere ensembles maar vanmorgen voor het eerst in zowel het EC als GFS (gelijkwaardige kaarten). Tussen een soort van Eurohoog en een laag voor de Franse kust wordt mogelijk nog wat Spaanse hitte onze kant op geblazen. Wel lijken -al is het nog ver weg- de onweerskansen vrij groot; die hou ik nog even in de gaten alvorens ik er nog een kampeervakantie aan vastplak.
    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/08/1566030070.png[/img]
    Hittegolf niet uitgesloten. Ik zeg: kom maar door!

  13. Asten (Harmelen) schreef:

    GFS 00.00 gaat, net als de GFS 12.00 van gisteren vanaf aankomend weekend een paar dagen voor tropische temps… In het westen van de LL gaat de hoofdrun voor een 34-er voor Vlaanderen..
    Daarna wel weer afkoelend…

    • Asten (Harmelen) schreef:

      Haha Leo… zag ‘m ook..
      Ain’t gonna happen … toch ??? 😉

      • Leo schreef:

        Haha, briljant dezelfde inderdaad. Maar uhm.. ja toch wel wat mij betreft 😉
        En heb er serieus een goed gevoel over.

        • Hans schreef:

          GFS doet het de laatste tijd verrassend goed (op lange termijn). Dit is wel de hoofdrun en ik acht op dit moment de kans op tropische temperaturen (nog) erg klein. Zou eerder nu denken dat in ZO NL de 25 gr. kan worden gehaald……………. ook prima kampeerweer!

          • Hans schreef:

            ………en de tropische warme lucht uit het zuiden is er alweer uit bij de GFS 06 run. Wel na volgend weekend ietsje hoger gemiddelde temperatuur. Ga maar uit van 20+ – 25 graden vanaf donderdag voor o.a. ZO NL.

  14. Mark (Breda) schreef:

    Liever geen tropische temperaturen…maar een 25 graden zaterdag prima. Kan ik buiten de verjaardag vieren!

    • Hans schreef:

      Ook in het duits? 😉 ….. mijn engels is niet zo geweldig (meer)…..
      Hajo, kun jij in 1 (lange) zin omschrijven wat precies de clou is? P.s. ik heb het helemaal bekeken en beluisterd.

    • Straks een keer bekijken, lijkt mij weer best interessant !

      PS kan jij enkele Nederlandstalige boeken aanbevelen m.b.t. het klimaat en klimaatverandering?
      Liefst in e-book vorm zodat ik vanaf mijn mobieltje kan lezen.

    • Jeroen amsterdam schreef:

      @Hajo er stond ook een goed stukje in de Telegraaf over het nut van koeien en dat je zonder schaamte gewoon vlees kan eten. Perma cultuur(werd niet zo benoemd) kwam ook aan bod heel even.

      Kan even geen link vinden, maar het staat in de krant van vandaag 17 aug 2019

  15. Hans schreef:

    Nieuw-Zeeland….. WOWWWWWWW
    Paar dagen geleden mooi, nu volle bak!

    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/08/1566054873.jpeg[/img]

    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/08/1566054896.jpeg[/img]

    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/08/1566054923.jpeg[/img]

  16. Hans schreef:

    Zzg net m’n ” grote vriend” GH het weerbericht presenteren. Hahaha, die was ff kortaf zeg! Niks warmte(record) te melden zeker 😉 ….. ” komende week aan de koele kant” ….

  17. Brutale neerslag hoeveelheid in de vorm van warm water. @ Puurs nog droog momenteel maar er komt beslist nog wat aan..
    [IMG}]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/08/1566075298.png[/IMG]

  18. Remko schreef:

    De gestage regen van vannacht en vandaag helpt best wel tegen de droogte. Maar ja, de 14 daagse is wel weer kurkdroog.

  19. Hans schreef:

    Lijkt er idd op dat het komend weekend maar heel even warm wordt rond ca. 25 gr. Vanaf maandag de 26e komt GFS met een kanaalrat op de proppen waarna eind van de week een nieuwe flinke depressie een poging doet (wrs bovenlangs). Dan toch einde zomer??

  20. De ene zomer is vooralsnog de andere niet:
    https://www.hln.be/wetenschap-planeet/weernieuws/ondanks-hitterecords-wordt-zomer-2019-geen-recordzomer~a79c2fe4/

    Pech voor de ultra linkse paniek zaaiende klimaatkerk.
    #klimaatgekkies

    • Ik schreef:

      #antiklimaatgekkie

      Je gedraagt jezelf precies hetzelfde als de “ultra linkse paniek zaaiende klimaatkerk” met het constante georeer over hoe gek zij wel niet zijn. Je mening geven is één ding, maar je mening contact proberen op te dringen kan wel eens in het verkeerde keelgat schieten 🙂

    • Jeroen schreef:

      Iedere reactie drammen drammen drammen #drammer #moetenzougelijkhebben #weetnietvanophouden

    • Thijs B schreef:

      Couldn’t agree more en heb ik al wel eens eerder aangegeven. Dat je het niets eens bent met de heersende opvatting van klimaatverandering oké, maar dat constante gedram en individuen afzeiken is bloedirritant. Zorgt er bij mij voor dat ik hier minder kom. En als ik hier kijk, met een stuk minder plezier.

  21. Ronski schreef:

    Volledig met laatste 2 reacties eens, wordt er bijna gestoord van:-( Een keertje kan, 2 keer wellicht ook maar …………… en maar lekker ronken in die ouwe diesel!!

    • Tim schreef:

      Ook in ben dezelfde mening toegedaan en kan de bijdragen van Kirsten niet meer appreciëren.
      Onlangs nog in het Zwarte Woud en de boeren klagen daar over de warmere en drogere zomers, zodat ze het vee veel meer moeten bijvoederen tijdens de zomermaanden doordat de weiden niet meer voldoende gras opbrengen. In Freiburg valt er volgens locals ook minder sneeuw dan vroeger. Ongeveer de helft van de tijd nog sneeuw en ook beduidend minder. Zijn deze mensen ook links gespuis beïnloed door de media of is het misschien hun ervaring ;)?

      • MierenN--ker schreef:

        Tim, dat zou allemaal heel goed kunnen zijn. Het gaat echter om al dan niet antropogene (door de mens veroorzaakte) klimaatverandering en door welk mechanisme en hoe gaan we hiermee om. Ultralinks zegt, iedereen zo snel mogelijk stoppen met CO2-producerende processen anders verdrinken we binnen een paar jaar in NL. De zaak is echter een stuk complexer en een goede balans tussen maatregelen nu nemen en maatregelen uitstellen is vereist om voor de huidige en toekomstige generaties een goed leven mogelijk te maken. De media vergroten alle berichten die met warmte te maken hebben uit, en mensen krijgen echt het gevoel dat we er allemaal aangaan, ik merk het om mij heen bij gevoelige mensen. Ik denk dat dit is om maatregelen door te kunnen drukken, zodat men weer het gevoel kan hebben te deugen. Een beetje tegenwicht is niet verkeerd, we gaan er namelijk niet binnen de kortste keren aan en we begrijpen volgens mij nog niet zo goed welke drijvers er voor het klimaat zijn en hoe wij hier invloed op hebben. Maar het mag best een tandje minder van Kirsten, daar ben ik het mee eens.

        • Tim schreef:

          Ik ben het met je eens. Ik spreek me niet uit over de oorzaak van de opwarming maar wel over hoe er door sommigen op een nogal polariserende manier wordt over gesproken. Ik vind het goed dat er verschillende meningen zijn en vind het leerrijk om de tegenstellingen te lezen tussen bv Hajo en Fré.

    • rdejong schreef:

      Mee eens! die juffrouw gedraagt zich als een verwende, egoïstische consument. En maar doordrammen en zagen en overal complotten en samenzweringen in zien. Geloof je niet in de wetenschap? vertrouw je wetenschappers niet? tuf dan de volgende keer als je ziek bent maar met dat ouwe barrel het ziekenhuis voorbij en ga naar de kruidenvrouw in het bos.
      Je hebt het trouwens ook aan de wetenschap te danken dat je hier, via het internet, je ‘mening’ kunt spuien en niet op het marktplein staat te roepen. maar houd op met dat gedram, je doet er niemand (nee, echt niemand!) een plezier mee.

    • Inderdaad, steeds vol gas en bij ieder groen licht gaat ie telkens tot de begrenzer.
      Soms schreeuwt ie wel een beetje maar ’t is en blijft een ouwe ro(n)kende diesel natuurlijk.

  22. Hans schreef:

    Als we GFS 06 mogen geloven gaat het (’s nachts) flink afkoelen na komend weekend vanuit het noorden (Scandinavië)

  23. Leo schreef:

    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/08/1566213302.png[/img]
    Met bovenstaande reacties in acht genomen (van top 20 natste jaren tot de droogte in het Zwarte Woud; de reacties van Kirsten skip ik tegenwoordig ook maar even..) leek het me interessant weer eens wat nader naar de droogte te kijken. Het ligt ergens in het midden naar mijn idee.
    Opmerkelijk is dat het Westland, het Groene Hart en ook een groot gedeelte van Noord-Holland relatief weinig te klagen hebben over de droogte.
    ..
    Hieronder verder want het lukt me niet meerdere plaatjes in één reactie te plakken.

  24. Leo schreef:

    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/08/1566213797.png[/img]
    Lokaal is het daar zelfs wat natter dan normaal.
    ..

  25. Leo schreef:

    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/08/1566213896.png[/img]
    Wat maakt dat het landelijk gemiddelde wel wat droger is dan normaal maar niet extreem.
    ..

    • Asten (Harmelen) schreef:

      Je zou voor De Bilt kunnen concluderen dat de eerste 3 maanden van het jaar een stuk natter waren dan ‘normaal’. Anders is het tekort van meer dan 100 mm tov het langjarig gemiddelde niet te verklaren.

      In die zin kom ik dan bij mijn ooit al eerder hier gepostte conclusie:
      De in de eerste 3 maanden gevallen neerslag is niet zelden een ondergeschoven kindje.. deze neerslag wordt per definitie niet meegenomen omdat ‘ze’ buiten het groeiseizoen valt (?).
      Het maakt echter nogal een verschil of je vanaf 1 april metende uitkijkt over ondergelopen weilanden/akkerland of over een gortdroge woestenij…

      @Leo
      Bedankt voor het op een rijtje zetten van e.e.a !

  26. Leo schreef:

    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/08/1566214023.png[/img]
    Anders ligt het voor de oostelijke helft van Nederland (en ongetwijfeld een groot deel van Duitsland). Dat zagen we al op mijn bovenste kaartje maar wordt nog duidelijker met deze van eind zomer vorig jaar. Voor de 2e keer op rij kurkdroog helaas!
    De verdeling is opmerkelijk (enigszins omgekeerd) want normaal gesproken valt de meeste zomerneerslag juist wat verder landinwaarts. Een groot deel van de verklaring is het langdurig ontbreken van een stevige westcirculatie. Wanneer die wel aanwezig zou zijn warmt de aangevoerde lucht eenmaal boven land immers wat op en ontstaan er juist landinwaarts (meer) zomerse buien.
    Hier ligt naar mijn idee meteen de nuance: twee (sterk afwijkende) zomers op rij is vooral toeval en heeft (vooralsnog) dus niets aantoonbaar te maken met (antropogene) klimaatsverandering.

    • Jeroen amsterdam schreef:

      Dit kaartje zegt alleen niet alles. Je kan bijvoorbeeld twee hele natte dagen hebben en dan zou het voor het kaartje meevallen, maar liever heb je als boer het verspreid over meerdere dagen. Als je naar deze zomer kijkt dan is de neerslag best verspreid over het seizoen gevallen. Ik woon wel in het westen des lands en ben dus ook wel een beetje klaar met de regen en wind van de afgelopen weken.

      • Asten (Harmelen) schreef:

        2 hele natte dagen is voor een agrarier/boer zo verkeerd nog niet kan ik me zo voorstellen. Liever 4 x 25 mm dan 25 x 4 mm.. Bij de laatste variant dringt er vrijwel niets de bodem in… of…??

        • Mark (Breda) schreef:

          Kwestie van hoe goed bodem het vocht opneemt…zandbodem is ook bij droogte nog goed in staan water op te nemen. Klei e.d. stuk minder. Wordt keihard. Dus afhankelijk van grondsoort én de recente bewerking (harde bovenlaag of omgeploegd) is 4×25 of 25×4 beter/slechter. Tevens ook de hellingshoek trouwens. Stroomt het snel af of blijft het staan.

          • Hans schreef:

            De heide doet het anders wel héél erg goed in NL……..dankzij de nattigheid. Wat schreven en zeiden al die milieubewegingen, natuurorganisaties, klimaatbewegingen na de warme en droge zomer van 2018: ….”de droogte van dit jaar zal waarschijnlijk ook de komende jaren nog zichtbaar zijn. Het kan drie tot vijf jaar duren voor zo’n heideplant weer helemaal is hersteld en weer mooi bloeit en nectar geeft.”

          • Hans schreef:

            Prachtig! Zo zie je maar weer……….. al dat geroeptoeter etc. helpt niets want de natuur en het weer laten zich niet leiden/bepalen.
            https://www.telegraaf.nl/nieuws/1161915166/indrukwekkend-veluwse-heide-vol-in-bloei

        • Jeroen amsterdam schreef:

          Nou ja, ik ben geen boer dus die zullen het wel beter weten. Echter kan je wel zeggen dat als je 25 keer 4mm zou hebben dat het dus elke dag vochtig weer is en dan verdampt er niet zoveel. Maar goed we zijn nu rare voorbeelden aan het aanhalen.

          Ik snap je punt en voor 4 keer 25 mm zou een boer wel tekenen ja. 25 x 4 is ook meer iets voor de winter/herfst.

  27. Hans schreef:

    Na komend weekend spannend wat het gaat doen: EC gaat voor warm zomerweer 25 – 30 gr. met wind uit ZO/O. GFS gaat voor afkoeling ca. 20 – 23 gr. met wind uit W/ZW.

    • Mark (Breda) schreef:

      Ik ga voor GFS! Afkoelen maar.

      • Hans schreef:

        Pluim EC zit bovenin! De waarheid zal ergens wel “in het midden” liggen 😉

        • Leo schreef:

          [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/08/1566249427.png[/img]
          Mooie en wijze woorden 🙂 En kan natuurlijk want “een pluim is maar een pluim” dus niet gezegd dat het zo uitkomt, maar als het aan de pluim ligt niet. Geen middenweg; fraaie bifurcatie zichtbaar op dinsdag en woensdag. Ook daarna nog ruimte voor aanhoudende warmte maar in de hoofdrun als slotakkoord spectaculair onweer in de nacht naar (volgende week) donderdag!
          NB ik heb de camping geboekt, op basis van de pluimen van gisteren 😉 Toen de hoofdrun ver onderin maar enorm verbeterde pluimen.

          • Hans schreef:

            Het “verbeterd” alleen maar Leo. Pluim EC weer in jouw voordeel en GFS (nu tm 180 h) gaat zo lijkt het steeds meer mee en laat de warmte dichterbij komen. Voor de camping prima!

          • Hans schreef:

            [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/08/1566296656.png[/img]

      • Roland Bodegraven schreef:

        Nog ff weekje wachten. Zit midden in mijn vakantie.

        • Roland Bodegraven schreef:

          Ziet er goed uit. Nu net in lille en daar al 5gr warmer dan in Nederland. Morgen naar de “neus” van Frankrijk. Zal qua temps wel gelijk worden aan Nederland. Of niet?

  28. vanDam schreef:

    Eerste week van september is bij ons feestweek, dus laat die nazomer maar beginnen!

  29. Hans schreef:

    Hahaha….. sinds rtl4 weervrouw Marjon de Hond terug is op tv is het weer lachen geblazen: ….”de temperaturen gaan omhoog, het wordt dan misschien geen 40 gr. maar het wordt wel tropisch warm” …….
    hahaha…alsof we nu in NL bij elke windstroming uit Z/O het hier zomaar weer 40 gr. kan worden….

  30. joke,riederalp schreef:

    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/08/1566370826.jpeg[/img]
    Na twee natte, welkome dagen, gaat het hier weer lekker zomeren.
    Voor nazomeren is het nog te vroeg. Dat is eigenijk hier pas eind sept en oktober.

  31. Spyfromthesky schreef:

    Gisteren terug van een fietstochtje naar Vierhouten. Heen en een hotelletje en weer terug naar Dordrecht. Toch een 270 km weggetrapt. Helaas gisteren wel op de terugreis over het hele traject tegenwind gehad.

    Vandaag toch maar even rusten. Het waren twee redelijk frisse dagen behalve als de zon scheen, dan was het ideaal.

    Het gekke is dat je probeer te lezen wanneer het ongeveer heel even zou kunnen regenen als je al die wolken zien ontstaan.

    Mijmerend onderweg zit je na te denken of we eens aankomende winter in de L.L. weer natuurijs zouden krijgen vanaf een centimeter 14.

    Spyfromthesky (Arnold).

    • Spyfromthesky schreef:

      O ja, ik heb heel veel mooie bloeiende heide gezien. Dat was zelfs op het journaal. Natuurlijk op de Veluwe.

      Spyfromthesky (Arnold)

  32. HELP!! onze aarde warmt echt drastisch op mensen… Waar moeten we naartoe voor afkoeling wanneer zelfs de ijskap drastisch afsmelt…
    Frank de weerman weet het wel weer in te rammen, gisteren nog tijdens zijn avond weerpraatje.
    Enfin, kijk zelf maar vanaf 00:34
    https://vrtnws.be/p.6EXMojVOX

    PS aan de zuurpruimen en azijnpissers hierboven die mijn ” gezeik ” danig moe zijn…
    Wel, ik blijf het erin rammen tot de waarheid naar boven komt en de klimaatpropaganda machine in de vergeetput wordt gegooid.
    #MIAC2021
    #grandsolarminimum
    #gsm
    #reddeoldtimer
    #savetheclassics
    #adapt2030
    #stopdeklimaatwaanzin

    • Jeroen schreef:

      Vind je nou serieus dat een site als deze de juiste plek is om je, zoals je zelf het beste omschrijft, je “gezeik’ moet laten horen? Hier pak je “ze” flink terug hoor!! Begin een politieke partij of zo, ga demonstreren, schrijf je reacties in de sneeuw op een stuk noordpool.

      • Ronski schreef:

        Tjezus als die begint over zuurpruimen en azijnpissers ……….. Ik hoop dat de beheerders wellicht Kirsten kunnen overtuigen beetje in te dammen met dat gedram of anders inderdaad een eigen pagina laten starten!

        • Als ’t niet in jullie kraampje past spuien jullie ook gal, getuige de vele reacties op mijn voorgaande bijdragen.
          Typisch dingetje voor je weet wel…

          • PhilZuid schreef:

            Lees het nou eens goed. Het gaat niet om de inhoud van je bijdragen, daarmee kun je het eens of oneens zijn. Maar om de manier waarop je het brengt. Het is hardstikke goed mogelijk om je punt te maken zonder daarmee andere mensen die een andere mening toebedeeld zijn af te branden of onderuit te halen. Je haalt de kracht van (eventuele) goede standpunten die neemt totaal onderuit.

          • Lees en herlees, liefst begrijpend, jou eigenste reactie nou nog eens een keer @PhilZuid. 😉

          • PhilZuid schreef:

            Bedankt voor jouW inhoudelijke reactie.

    • PhilZuid schreef:

      Haha, #gekkie

    • ThijsB schreef:

      Op de manier waarop je het hier allemaal brengt, dramt en afzeikt lijk je me een nogal naar persoon in het echt. Rechts gedram is net zo vervelend als links gedram en voegt niets toe. Maar goed, dat heb je waarschijnlijk niet door vanwege je oogkleppen.

      • Hans schreef:

        Ik wil zeker geen olie op het vuur gooien – immers deels hebben jullie een punt – maar nu ben ik even de advocaat van de duivel: waar waren jullie de afgelopen 4 à 5 maanden? Toen hoorde ik jullie niet inzake de tientallen, denk meer dan 100 reacties over warmte/hitte etc. van de door mij benoemde klimaatalarmist hjs…..?

    • sneeuwfanaat(Ron) schreef:

      Kirsten ,jouw bijdrages werden hier echt altijd enorm gewaardeerd! Ook dolr mij,Maar nu sla je echt een beetje door met het continue gezeur over klimaat verandering,we weten je mening echt wel inmiddels.Pak gewoon je positieve bijdrage weer op aub,

    • joke,riederalp schreef:

      Zit je in een mid career crisis @Kirsten? Als je zo door blijft drammen krijg je juist helemaal geen medestanders voor je ideeën.

      • Ik vind, dat iemand die 4 kuub brandhout laat leveren per ‘ vervuilende ‘ vrachtwagen, geen recht van spreken heeft. 😉

        • Mark (Breda) schreef:

          Hernieuwbare energie Kirsten…….verder reageer ik maar ff niet.

          • Ow oké ja, dat was ik dan nét even vergeten…

            Bosbranden in Brazilië zijn verschrikkelijk, een catastrofe voor het voortbestaan van deze planeet..
            Maar 4 kuub brandhout stoot uiteraard geen CO2 uit en het kwam plotsklaps uit de lucht vallen.
            De leverancier stond stomverbaasd te kijken wanneer ie ’s ochtends zijn rolluiken opentrok en 4 kuub gekapt hout op zijn laadbak zag liggen.

            Maar goed, hernieuwbare energie dus…

  33. Roland Bodegraven schreef:

    10gr in Normandië nu. Frisjes in de caravan. Haha. Truste nog ff mensen.

  34. Leo schreef:

    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/08/1566470082.jpeg[/img]
    Ik doe nog maar een pluimpje 😉
    De kans op een (landelijke) hittegolf lijkt me al enkele dagen een stuk groter dan her en der elders te lezen valt. Waarschijnlijk morgen de eerste zomerse dag voor De Bilt, zondag tm woensdag een vrij grote kans op tropische temperaturen. Ook nu lijkt het EC model de maxima namelijk met 1 a 2 graden te gaan onderschatten. Mocht het zo ver komen zou dat record-laat zijn. Het record staat nu op 2001; die duurde van 22 tm 26 augustus.
    Anderzijds .. Op meerdere (!) weersites valt te lezen dat 3 regionale hittegolven zéér zeldzaam zijn (“voor het eerst sinds 2006″, maar 4x eerder sinds 1901”, enz.). Een fout perspectief m.i. Dat het tot 3 (of meer, zoals in 1995 (4) en 1947 (5)) hittegolven komt heeft uiteraard veel te maken met dat de kans daarop groter is als ze kort duren; onderbroken worden door minder goed weer. En juist dat is de karakteristiek van de huidige zomer. Regionale gegevens heb ik niet voorhanden maar een vergelijk op basis van De Bilt valt heel goed (exponentieel) door te trekken naar regionaal. Wanner we er vanuit gaan dat de huidige hittegolf 6 dagen duurt (mijn inschatting) is het totaal aan hittegolfdagen voor De Bilt 12. Alleen dát is al 7x (veel) meer geweest: 2018 23 dagen, 2006 23 dagen, 2003 14 dagen, 1994 13 dagen, 1976 17 dagen, 1975 18 dagen (in 1975 en 1976 overigens één lange hittegolf!), 1941 15 dagen.

    • Remko schreef:

      Kijk dat zijn objectieve betrouwbare gegevens. Ik denk dat de hittegolf regionaal zal zijn. Dagen zijn korter en de nachttemperaturen best wel gematigd. NO winden werken ook niet mee. Maar typisch eind augustus weer. In de jaren zeventig diverse keren warme uiteinden van augustus gehad. Wij hadden toen de feestweek in Warnsveld en moesten met de brandweer vaak feesttenten nat houden maar ook kippenschuren. In de ochtend vaak mistig. Kijken of dit nu ook gebeurd, de mist dan.

    • Geert schreef:

      Mooie analyse Leo

  35. joke,riederalp schreef:

    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/08/1566476275.jpeg[/img]
    Laat het nog maar even zomeren tot eind oktober, maar wat hout betreft zijn we klaar voor de winter.
    Nu nog wel even stapelen.Gratis fitness zullen we maar zeggen!

    • Hans schreef:

      Haha….. volgens mij plaatste jij vorig jaar omstreeks deze tijd ook een zelfde soort foto + tekst. We weten inmiddels wat voor een winter (lees:hoeveelheid SNEEUW) jij hebt gehad en er verder gevallen is in de
      Alpen etc. 🙂

      • joke,riederalp schreef:

        We zij er op vooruit gegaan. Tegenwoordig hebben ze een kraan op de auto die het in onze tuin kan zetten ipv 4 kuub op straat kieperen! Scheelt een trap en kunnen er net zolang over doen als we willen

  36. Robin schreef:

    Heerlijk hoor, nog een zomers weekeinde in het verschiet!
    Het kan mijn ‘bril’ zijn, maar het valt mij op dat er steeds wordt gesproken over een ‘warmtegolf’. Vroeger viel die term mij nooit op, lijkt op een gevalletje ‘framing’ of in goed Nederlands; stemmingmakerij. En in deze tijden waarbij het aantal ‘hits’ op de nieuwssite bepalend is voor de reclame-inkomsten snap ik dat volledig. Al wil dat nog niet zeggen dat ik het daar mee eens ben.
    Maar het begint wel irritant te worden.

  37. Tjeerd schreef:

    De huidige bosbranden in Zuid Amerika en Alaska en Rusland vind ik zeer verontrustend. Graag jullie reacties

    • Pieter (andere) schreef:

      Eens. Vooral omdat een deel bewust aangestoken wordt en de politiek aldaar er niks om geeft.

      • Mark (Breda) schreef:

        Het levert enorme bergen extra C02 op. Los van de roet etc. Op diverse plekken in de wereldzijn momenteel rare mensen aan de macht.

    • Heb ook een héél sterk vermoeden dat ze opzettelijk werden aangestoken.
      De machine draait op volle toeren en zal pas stoppen wanneer iedereen in het gareel loopt m.b.t. klimaatopwarming.
      Het is erg droevig om zien hoe drastisch bepaalde partijen te werk gaan om alsnog hun gelijk te halen.
      Dus niemand hoeft vreemd op te kijken wanneer ik tegenwerk biedt door tot vervelens toe berichten over de leugens i.v.m. klimaatverandering te plaatsen.

      • joke,riederalp schreef:

        Dat is prima, maar het was de manier waarop @Kirsten.

      • Pieter (andere) schreef:

        Daar waar ze aangestoken worden gaat het met name om landbouw en veeteelt. Dus wat dit nou weer met klimaatopwarming te maken heeft?

        • PhilZuid schreef:

          hahaha, ben het met je eens, Pieter. Dat beleid van Bolsononaro daar is voor de rest van de wereld niet heel gunstig. Ik snap aan de andere kan ook weer wel dat hij zegt dat de rest van de wereld zich niet met zijn binnenlandse politiek moet bemoeien..

        • Omdat, mijn beste, de media daar volop op inspeelt. De gevolgen van deze bosbranden leiden immers tot catastrofale gevolgen waardoor onze planeet nog sneller zal opwarmen en het leven ondraaglijk zal worden. Aldus vele mediabronnen @Pieter.

          • Pieter (andere) schreef:

            Moeten ze dit dan niet benoemen? Dit is m.i. net zo’n groot probleem als al die plastic rotzooi. Of je nou tot de “linkse of rechtse klimaatkerk” hoort, dit zou iedereen een probleem moeten vinden.

          • Geert schreef:

            Daar spelen ze inderdaad volle bak op in…!

      • Ronski schreef:

        Nou dan ben je eigenlijk verkeerd hier, Hajo heeft een climategatesite, daar past dat eventueel wel in. Spuw daar je gal dan maar. Hier eigenlijk weerberichten en weertrends voor kortere periodes.

  38. Weerspreuk (21.08.2019)
    Augustus vrij van noordenwind,
    zo blijft het weer lang goedgezind.

    Bron: dedruivelaar.be

    • Dennis H. schreef:

      al dat Vlaamse Klagen,
      Met hele korte of lengende dagen,
      Elke dag maar roepen en reclameren,
      Beter had je een vak moeten leren.
      (dan had je elke dag wel wat beters te doen, en nog een beetje geld verdient om niet op je ouders zak te hoeven skiën(en zelfs dan nog klagen), en had je die ouwe diesel waarmee je nu mijn kleinkids vol met ellende overstrooit(opwarming of niet, een zeikend wijf dat bij elk stoplicht bewust extra roet over fietsers ernaast uitstoot, die is nog erger dan een greenpeace gek in een rubberboot) kunnen inruilen voor wat moderners.
      Bron: Dennis H. Delft

      • Geert schreef:

        Pfff…wat een reactie

      • Roland Bodegraven schreef:

        Wow… Gaat wat ver vind je niet…

      • Geert schreef:

        Zegt ook veel over jezelf, niet?

      • Tim schreef:

        Such a shame!

      • @ Dennis H. Delft 😆 😆 😆 😆

        zielige oetlul, ik heb echt medelijden met je. Doe vooral zo verder hoor, mijn vel raak je niet maar je maakt jezelf wel compleet belachelijk. Droplul.

      • Hjs schreef:

        Niet zo zinvol dit, in grote lijnen maakt een dieseltje natuurlijk niks uit. Die dingen zijn zowiezo over 5/10 jaar uitgestorven.
        Sommige mensen zijn van nature oerconservatief, kunnen ze niks aan doen. Net zoiets als religie, als dat er ingestampt is op jonge leeftijd is dat voor de rest van hun leven.
        Deze site is en blijft een overwegend conservatief bolwerk, plaats gewoon je eigen ideeen, overgaan op schelden en complotideeen overlaten aan de “platteaarde” leden. Dat brengt je niets.
        Aan de linkerkant hebben we natuurlijk net zoveel gekkies. Ned en bel. Hebben 0.0 invloed op de co2 uitstoot, das echt de grote landen die werkelijk van belang zijn.

        Weer is trouwens prachtig, Augustus perst er nog net ff een hittegolfje uit. Heb ik ook wel nodig want ik bergen Tomaten die nog moeten rijpen 😉

        • Ik weet zeker dat mijn oude dieseltje binnen 20 jaar nog even vrolijk rondtuft als op de dag van vandaag. En alsof het ook maar een miniem verschil uitmaakt of ie nou wel of niet vervuilend is. Mij gaat het niet om oerconservatief te zijn of net niet, het gaat mij om heel andere factoren en feiten die ik reeds meermaals heb uitgelegd.
          Jammer dat onze kinderen door de uiterst conservatieve Klimaatkerk geïndoctrineerd worden. Op die manier gaan oldtimers binnen 5 tot 10 jaar jammer genoeg uitgestorven zijn.

          • Hans schreef:

            Kirsten, voorlopig kun je blijven rondrijden hoor. Misschien is er binnenkort een oplossing/alternatief voor jou.
            Er zijn nl.fabrikanten die een installatie voor nabehandeling van het uitlaatgas van diesels hebben ontwikkeld, geschikt voor achterafmontage. Of je koopt een nieuwe ” dieselgestookte” auto 😉
            Want de auto-industrie staat niet stil. Moderne diesels stoten tegenwoordig beperkt fijnstof uit, wat toe te schrijven is aan de toepassing van moderne roetfilters. Het aandeel fijnstof in de uitlaatgassen ligt zelfs een flink stuk lager dan de hoeveelheid fijnstof die standaard in de buitenlucht aanwezig is. Niets voor niets zetten verschillende automerken -naast elektrisch rijden- nog steeds volop in op hybride varianten waarbij elektromotoren worden gecombineerd met verbrandingsmotoren en het door ontwikkelen van schone (diesel)motoren.

          • Mijn oldtimer dieselmotor blijft zoals ie is; volledig origineel. Een verandering, in welke vorm dan ook, laat de wagen meteen de helft in waarde zakken.
            Het gaat om cultureel erfgoed waarmee al 30 jaar wordt gereden en niet om één of ander oerconservatief gedachten goed.
            Men moet de wens en wil van iedere oldtimer eigenaar accepteren.
            Men zou ons eerder moeten belonen in plaats van afstraffen omdat we dergelijke wagens uit een ver verleden in ere (trachten te) houden.
            Gewoon al om het feit dat wij op jaarbasis met onze oldtimers maximaal 1500km afleggen. Het aantal oldtimers is niet bepaald gigantisch groot te noemen dus de enkele keren dat er mee gereden wordt gaat de zaak niet maken qua vervuiling tegenover een ‘ niet vervuilende ‘ wagen die jaarlijks 10.000 of meer kilometers loopt.
            Vergelijk maar eens een SUV of sportwagen met mijn oude non sjoemelsoftware dieselmotor welke amper 177 g/km CO2 uitstoot. 😉
            #reddeoldtimer
            reddeoldtimer.be

  39. Flex schreef:

    Elk jaar hetzelfde ritueel https://nos.nl/l/2067082

  40. Nou vooruit dan maar, voor een keer geen extreem rechtse propaganda voering :p 😆
    maar weer als vanouds…

    https://www.op-wintersport.nl/hittegolf-op-komst-in-dit-skidorp-viel-gisteren-nog-60-cm-sneeuw

    zou het? Kan zo maar gebeuren, werd reeds heel veel over geschreven door onze bekende klimatologen.
    https://www.op-wintersport.nl/voorspelling-wetenschappers-voorspellen-koudste-winter-100-jaar

    En nou wellicht weer opmerkingen krijgen over het feit dat ik linkjes plaats van een concurrerende website? :p

  41. joke,riederalp schreef:

    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/08/1566627445.jpeg[/img]
    Gisterenavond toch een beetje onverwacht “platzregen” Vanochtend wederom heerlijk weer.

    • Hans schreef:

      Elke dag (avond) kans op een bui bij jou de komende tijd. Graadje of 20?
      Zie vanaf 3 september kans op ietsiepietsie nachtvorst. Trouwens Joke, vanaf wanneer bleef het wit bij jou afgelopen winterseizoen? Medio november?

      • joke,riederalp schreef:

        Gemiddeld laatste week november(wat echt blijft liggen in het dorp), afgelopen winter pas in december, maar dat hebben we ruim ingehaald.

  42. Tom schreef:

    Kirsten hoe noem je met je achternaam eigenlijk. Volg het hier al een tijdje en vind je cool. Woon in de kempen

    • Jeroen amsterdam schreef:

      Wat was dat gezegde ook alweer. De leugen is alweer de wereld rond en de waarheid trekt pas net zijn schoenen aan.

      Het is schandalig hoe er klakkeloos misinformatie verspreid wordt door bepaalde instanties en dat de media dat klakkeloos overneemt.

  43. Hjs schreef:

    Het smeltseizoen loopt ten einde. Het recordjaar 2012 is niet gebroken. Leek er ff op maar de smelt heeft niet echt doorgezet.

    Groenland had trouwens ook minder sneeuwval in de winter, dus netto is er toch veel verlies.
    https://nsidc.org/greenland-today/greenland-surface-melt-extent-interactive-chart/

    Noordpool. De smelt zette niet door, einde van de zomer. Het min valt over een paar weken. Record is zeer onwaarschijnlijk.
    https://www.wintergek.nl/actueel/zeeijs

    • Jeroen amsterdam schreef:

      Volgens mij kan het nog. Als er een storm plaatsvind. Dit was in 2007 of 2012 het geval weet even niet welk jaar dat was.

    • Leo schreef:

      Het is voor wat betreft het Noordpool-ijs nog even afwachten; deels inderdaad maar net hoe de wind waait. Soms treedt er vanaf begin september nog maar nauwelijks of geen smelt op, maar er zijn ook jaren waar het minimum pas eind september bereikt werd. Maar een nieuw record zal het zeer waarschijnlijk niet worden. Dat heeft er ook nooit echt ingezeten; iets wat het NSIDC al op 16 juli al aangaf:
      https://nsidc.org/arcticseaicenews/2019/07/beware-the-ides-of-july/
      Dit omdat de smelt in 2012 lang aanhield door warmte én inderdaad die storm.
      Als de huidige trend zich doorzet zal het minimum (zelfs vrij fors) boven dat van 2012 en 2007 uitkomen en vrijwel gelijk zijn met dat van 2015 en 2016

    • Leo schreef:

      [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/08/1566688366.png[/img]
      De smelt op Groenland vind ik wat lastig te duiden. Die overigens wel zo goed als zeker ten einde is nu. Weliswaar is de smelt bij lange na niet zo omvangrijk als in 2012 maar toch wel wéér extreem veel. Dat op zich baart zorgen. Overigens is het albedo actueel ook dramatisch slecht; door de vele smelt en de bosbranden veel relatief zwart ijs dat de zonnestraling beter absorbeert. Nu is dat niet zo’n punt meer gelukkig; de kracht van de zon is minimaal, het zal weinig of geen effect (meer) hebben. Hopen dat er maar weer een goed pak sneeuw overheen valt.
      ..

    • Leo schreef:

      [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/08/1566688808.png[/img]
      Met inachtneming dat deze cijfers en grafieken waar we naar kijken niet alles zeggen omdat ze (op basis van de gemeten weersomstandigheden, in een numeriek weermodel als HIRLAM gestopt maar dan op achteraf-basis om te bepalen wat het nettoverschil is tussen aangroei en smelt) de afkalving in zee niet meenemen is het aan de andere kant wel zo dat de jaren 2016-2017 en 2017-2018 deze smelt deels compenseren. Toen netto over het smeltjaar (inclusief de afkalving) zelfs een lichte groei van de ijskap. Inschatting vanuit mijn losse pols is dat bekeken over de laatste 3 jaar er (gemiddeld) ongeveer een kwart van het verlies van dit jaar over blijft. Later maar weer eens naar kijken; doorgaans komen eind oktober meer cijfers beschikbaar.

    • Leo schreef:

      NB het blijft vooralsnog het betere giswerk! Voorheen werd de totale massa van de ijskap (op basis van de zwaartekracht) gemeten door de GRACE -satellieten. Die zijn sinds juni 2017 echter ter ziele. De opvolgers (GRACE-FO) zouden allang up-and-running moeten zijn maar door problemen met de essentiële apparatuur aan boord is het nog altijd wachten op de eerste data!
      Lees eventueel hier hoe ze werken (of beter gezegd hoe ze zouden moeten gaan werken 😉 )
      https://gracefo.jpl.nasa.gov/mission/overview/

  44. Spyfromthesky schreef:

    Het voorrecht van 6½ week vrij zou toch geen reden tot klagen mogen zijn. Nee, maar toch, de warmte in het begin van de vakantie was niet op uit te houden. Mijn laatste week gaat a.s. maandag in. De afsluiter van mijn vakantie is ook erg warm.

    Ik vind 21 à 22 graden met af en toe een vriendelijk stapelwolkje wel ideaal om te fietsen. Maar deze warmte gaat mij te ver. Tenslotte ben je uren buiten en volop warmte fietsen doe je eerder denken aan een gebraden kip.

    Nee, het is al snel nooit goed. Maar goed, we mogen niet klagen. Het is wel weer een markante zomer geweest. Dat wil ik ook wel eens kunnen zeggen over de winter.

    Zit we aankomende werk nog vuurwerk aan te komen in de vorm van onweer? Wellicht in de avond/nacht van woensdag op donderdag?!

    In september dus maar weer aan het werk. Positieve kijk is dat de herfstvakantie dan zich al niet al te lang op zit laat wachten.

    Spyfromthesky

    • Mark (Breda) schreef:

      Als de extreme uitschieters ook in de winter kan het letterlijk vriezen of dooien komende winter.

      Laat maar komen!

      Overigens donderdagavond vroeg iemand op de radio Mariah Carey aan met All I want for Christmass. En dat deed hij speciaal voor alle winterliefhebbers.

      Wie van de bezoekers hier was het? 😉

  45. Hans schreef:

    Vanaf dinsdag toch wel kans op toenemende bewolking. Maar ’s zien of het dan ook nog zo warm/heet gaat worden de rest van de week. Iig de nachten lekker fris behalve wo/do zou ” warm” kunnen verlopen. Na volgend weekend onder de 20 gr.? Van mij mag het.

  46. Hans schreef:

    Nieuw-Zeeland op en top winter, wat een sneeuw! Iemand daar eens geskied?

    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/08/1566654263.jpeg[/img]

  47. Remko schreef:

    En de eerste signalen voor tropische stormen zijn er. Caribisch gebied in de gaten houden.

    • Mark (Breda) schreef:

      Nu pas? Volgens mij zijn ze laat dit jaar of niet?
      @ronaldo?

      • Ronaldo schreef:

        ACE (accumulated cyclone energie) is sinds 1982 niet meer zo laag geweest.
        Seizoen komt eindelijk op gang.
        Dorian (zal morgen een naam krijgen nu nog een TD) is onderweg naar bovenwindse eilanden (Saba St Maarten) als TS en trekt als Hurricane waarschijnlijk door naar Puert Rico en Hispaniola.
        Nabij Florida ligt een zgn area of intrest en kan ook uitgroeien tot TD en daarna TS.

        • Mark (Breda) schreef:

          Thanks Ronaldo. De orkanen zouden toch toenemen door klimaatverandering? Hmmm…

          Goed voor de mensen daar overigens. Schade is vervelend natuurlijk.

          Zo zie je maar dat het allemaal anders zit dan dat ze ons doen geloven.

          • Ronaldo schreef:

            No problemo Mark.
            Orkanen zijn weersverschijnselen geen gevolg van klimaatverandering.
            Weer is geen klimaat. Ik blijf het zeggen.

  48. Ronaldo schreef:

    As we speak: zojuist is TD 5 opgeschaald naar TS Dorian.
    Fingers crossed!!

  49. Hans schreef:

    Ik hou dit plaatje komende dagen maar in gedachten……………. kom ik deze warme dagen wel mee door 😉
    Nieuw Zeeland…… JAMMIE

    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2019/08/1566721627.jpeg[/img]

  50. Wat een héérlijk weertje weer vandaag, dat we zulks eind augustus mee mogen maken is een heel groot voorrecht en gaan we ons nog lang herinneren. 🙂
    Dadelijk maar eens een wandeling maken en na etenstijd mijn oldtimer nog een keer van stal halen voor een lokaal ritje door onze prachtige Klein-Brabantse natuur.

  51. Artus Missorten schreef:

    Een Sudden Stratospheric Warming op het zuidelijk halfrond zal ons hopelijk nog een paar mooie winterse taferelen opleveren … https://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=12261601

WSWM.nl heeft duidelijke spelregels voor reageerders. Surf eens naar deze spelregels zodat je weet hoe we het hier leuk en gezellig en vooral informatief houden. Discussie is leuk maar we vallen niemand persoonlijk aan. Een kritische houding is welkom - opbouwende kritiek is een geschenk - maar laat misschien ook eens blijken hoe zeer je het harde werken van het team waardeert. Om dat meteen even om te keren: het team van WSWM.nl draagt alle reageerders op handen! Onze levendige community is waar we het allemaal voor doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Alvast bedankt voor je bijdrage aan dit mooie platform. Controleer je reactie nog eens op spelfouten en al te scherpe randjes.

Plaats de url van je uploaded image tussen [img] [/img] tags in je comment. Uploaden kan met het fototoestel bovenin of op http://nl.tinypic.com/.