Kleinwalsertal
Lees verder >

Dat skigebied voor de hele Familie

Die tauplitz
Lees verder >

Bezoek Tauplitz eens in de zomer. Laat je verrassen door de prachtige natuur en ga voor een actieve vakantie!

Kleinwalsertal
Lees verder >

Kijk al uit naar skiën

die tauplitz
Lees verder >

Bad Mitterndorf, Tauplitz en Tauplitzalm ook in de zomer droomplekjes in het Ausseeerland.

Dag van de storm graag samen berichten over het verkloop

check ook eens

116 Reacties

  1. GBJ schreef:

    Morning Hajo, wat bedoel je met hoopvolle run. Niet op de pluim neem ik toch aan?

  2. Hanjo Vd Berg schreef:

    Het is meteofictie maar run na run staat de kou er steeds meer op naar de 2e week krokus keep dreaming ..

  3. Mark (Breda) schreef:

    Nou….hoopvolle run voor de LL met in diepe meteofictie een paar nachtvorstjes?
    Kan wel merken dat het echt een flutwinter is dat dat al als hoopvol wordt gezien. Ik noem het gewoon 100% kansloos.

    Geniet van de storm allemaal en natuurlijk uitkijken!

  4. joke,riederalp schreef:

    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2020/02/1581237993.jpeg[/img]
    Vandaag regionale jeugdwedstrijden voor de deur. Prachtig weer, windstil en plus 1 graden. Ik hoorde net de omroeper melden dat de temperatuur van de sneeuw op de piste min 3 graden is.

  5. joke,riederalp schreef:

    https://www.zvnoordwijk.nl/webcams/beachcamera
    En deze site houd ik in de gaten om mijn nederlandse hometown te volgen.

  6. Roland Bodegraven schreef:

    Bft 9 al op de wadden en windstoten richting de 100 km/u

  7. Roland Bodegraven schreef:

    Als je bij wxcharts kijkt naar het arpege model, dan gaat het heel heftig worden met de winstoten landinwaarts. Met gemak tussen de 120 en 140

  8. Leo schreef:

    Zonder het te willen bagatelliseren en zonder te stellen dat het overdreven is -zou ik de verantwoordelijkheid dragen had ik waarschijnlijk zelfs dezelfde beslissingen genomen- verbaas ik me over de vroegtijdige en grootschalige afgelastingen. Met name in het licht van vergelijkbare eerdere situaties (nu veel eerder en meer afgelastingen) en gelet op de gelde protocollen (zo is code oranje van het KNMI bijvoorbeeld vaak leidend – wat goed is). Code oranje staat voor het grootste deel van NL pas uit vanaf of na 19.00 uur (Noord-Holland, Friesland en de Wadden vanaf 16.00 uur). Waarbij gezegd moet worden dat dat wel opmerkelijk laat is gezien de meeste modelberekeningen (behalve HARMONIE, waar het KNMI (in deze situatie) vooral op afgaat) én dat de meeste nieuwste (0h) runs wat zwaarder uitpakken.
    Er kunnen een aantal beweegredenen zijn voor de afgelastingen:
    – men kijkt vooral naar het EC model en laat daar de besluitvorming vanaf hangen?
    – de code oranje van het KNMI wordt niet goed geïnterpreteerd? Immers gistermiddag al uitgezet maar pas geldig vanaf vanavond
    – er wordt teveel naar elkaar gekeken en naar de overige media (die consequent overdrijven)?
    – er is sprake van normvervaging / nóg minder risico durven en willen nemen (nogmaals: zonder te willen stellen dat dit overdreven is; het valt slechts op) Wat dan bijvoorbeeld mee zou kunnen spelen is de instorting van blaashallen en het AZ-stadion bij eerdere stormen? Uiteraard kun je dan bedenkingen hebben bij de constructies, maar dat terzijde. Of angst dor een verkeerd genomen besluit -de andere kant op- bij eerdere code oranje situaties (zoals de zwaar impact hebbende sneeuwval van zondag 10 december 2017)?
    Ik weet het oprecht niet. Iemand daar meer kennis van?

    • Jeroen amsterdam schreef:

      Ik denk eigenlijk dat het een combinatie is van alle factoren die je opnoemt. Overigens snap ik bij nader inzien wel dat voetbal afgelast is. Ze deden dat, vanwege het reizen van de fans, maar persoonlijk had ik het afgelast, omdat windkracht 7 het spel niet ten goede komt. Neem maar een doeltrap met wind tegen nu.

  9. Leo schreef:

    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2020/02/1581241845.png[/img]

  10. Leo schreef:

    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2020/02/1581241870.png[/img]

  11. Leo schreef:

    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2020/02/1581241896.png[/img]

    • Roland Bodegraven schreef:

      Op nu.nl lees ik code oranje in heel NL vanaf 12u, dus dan denk ik dat de afgelastingen terecht zijn. Toch?

      • Leo schreef:

        Nee, dat klopt niet. N-Holland, De Wadden en Friesland vanaf 12.00 uur, IJsselmeer en Flevoland 15.00 uur, rest 19.00 uur of later. De code’s vanaf 12.00 en 15.00 weliswaar wel eerder dan verwacht. Maar los daarvan; de besluiten zijn veelal (al) genomen op basis van de informatie van gisteravond

      • Leo schreef:

        Overigens: actueel is het criterium (>120 km/uur aan de kust, > 100 km/uur binnenland) nog steeds alleen op Texel, Vlieland en Terschelling gehaald.

  12. Leo schreef:

    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2020/02/1581241920.png[/img]

  13. Leo schreef:

    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2020/02/1581241946.png[/img]

  14. Leo schreef:

    Merk op dat het vooral in het midden van NL volgens deze berekening vooral in het midden van NL in de middag tijdelijk -iets- rustiger is maar daarna (op het koufront, mogelijk met slagregens en hagel etc.) weer sterk toeneemt!

  15. Mark (Breda) schreef:

    Dank voor je bericht Leo. Zo te zien gaat het voor het zuiden echt goed los na 18u. Al zal het voordien ook al flink doorwaaien.

    Die afgelastingen etc denk ik hetzelfde over als jij volgens mij. Doordat de waarschuwingsberichten vroeger komen en de media er vol op duiken zullen beslissingen zoals aflassen die vroeger niet werden genomen nu wel worden genomen. Groepsdruk van de evenementen onderling en zeker ook de druk en kracht van (social) media. Het gaat nu meer om de positieve PR dan om het daadwerkelijke risico.

    Overigens is voorzorgsmaatregelen nemen niets mis mee natuurlijk maar het is een trend.

    • Roland Bodegraven schreef:

      Toch vanaf 12u al code oranje? Dan is het logisch, maar ik weet niet waar nu.nl die info vandaan haalt.

      • Leo schreef:

        Nee, dat klopt niet. N-Holland, De Wadden en Friesland vanaf 12.00 uur, IJsselmeer en Flevoland 15.00 uur, rest 19.00 uur of later. De code’s vanaf 12.00 en 15.00 weliswaar wel eerder dan verwacht. Maar los daarvan; de besluiten zijn veelal (al) genomen op basis van de informatie van gisteravond.
        Overigens: actueel is het criterium (>120 km/uur aan de kust, > 100 km/uur binnenland) nog steeds alleen op Texel, Vlieland en Terschelling gehaald.

  16. Jorne schreef:

    Ik ben een paar dagen afwezig geweest door drukte maar de storm triggert mij natuurlijk! Hier (1km van het strand) jaagt de wind al tegen de ramen net zo nu en dan stevige windstoten die tot meer dan 10 seconden lang aanhouden terwijl officieel hier pas 8bft gemeten is. Ik hoop dat iedereen z’n losstaande objecten vast heeft gezet, ik verwacht spektakel en ga vanmiddag zeker even naar het strand! Thanks Leo voor de uitgebreide coverage btw
    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2020/02/1581243218.png[/img]

  17. Paul A Club1989 schreef:

    Ik ben het volledig met Leo eens. Storm, coronavirus, bosbranden, etc. de media blijven erop doorstampen. Zwaar overdreven.

  18. Roland Bodegraven schreef:

    Vlieland 115km/u, maar schotland heeft zelfs windstoten van 180 gehad. Heftig

  19. Bedankt voor de update @Leo en @Jorne ivm de storm, super!
    @Puurs al een paar flinke windstoten gehad en het ergste moet nog passeren/komen.
    Voorlopig nog droog dus dat is de voorlopig enige positieve noot.
    En dan zit een mens naar live zonovergoten beelden te kijken vanuit Garmisch-Partenkirchen.
    Helemaal dus want de LL al weken onder een grijs wolkendek, op een paar exclusieve zonuren na.

  20. Jorne schreef:

    Wie wil er nog inzetten op de zwaarste windstoot? Ik gok:

    136kmh Vlieland

  21. Simon van Engelen schreef:

    129 te el

  22. Roland Bodegraven schreef:

    Code oranje nu in Noord-Holland. Dus vanaf 16u was inderdaad te laat. In Den Helder is het dak van een pand gewaaid.

  23. Roland Bodegraven schreef:

    Op de Noordzee bft 12 gemeten en windstoten van boven de 150km/h. Dit is wel op een platform ter hoogte van 28m.

  24. Joalie schreef:

    Den Helder 141

  25. Bart (Amsterdam) schreef:

    Hajo, vraagje: beetje onderbelicht is dat de Alpen maandag 17e op 2000 meter (wederom) richting +10 gaan in de GFS verwachting (Vorarlberg). Hoe waarschijnlijk is dit scenario? En moeten we nog rekening houden met regen?

  26. Jarno schreef:

    144 den helder

  27. Roland Bodegraven schreef:

    Op Vlieland heedt inmiddels al bft 11 gestaan volgens het kaartje van weerplaza. Zeer zware storm/orkaanachtig. En volgens mij moet het heftige deel nog steeds komen.

  28. Hanjo Vd Berg schreef:

    Dat het misschien weer ‘tijdelijk’ warm wordt is toch niet gek in februari? Herinneren we ons vorig jaar nog? Krokus was 2 weken lang topweer met temp van +15-20. Maar ook afkoeling en zowaar nog een minidump. Ofwel heel normaal voor februari. Dan gewoon hopen op strakblauw weer en genieten maar.

    • nils schreef:

      klopt helemaal! In één week zomerski en super poeder tegelijk vorig jaar!
      Ik teken er weer voor!

    • Ik herhaal het graag nog een keer; medio februari kwamen we op zaterdagochtend toe in een groen Lechtal, tegen de avond begon het licht te sneeuwen en dat ging een hele nacht door tot en met zaterdagavond. Resultaat was toen; een halve meter vers poedersneeuw. 🙂

  29. Michel schreef:

    Vlucht van Rotterdam naar Innsbruck vertraagd ivm wind. @leo Nog enige kans dat we vanavond gaan?

    • nils schreef:

      pfff… dat is balen. de wind neemt eerder toe dan af vanavond

    • Leo schreef:

      Geen idee wat de criteria zijn (zal naast de snelheid van de wind natuurlijk ook afhangen van de richting en de beschikbaarheid van de landingsbanen) maar dat lijkt me zeker voor vanavond dan vrij kansloos; de wind zal idd alleen nog maar toenemen en pas rond middernacht (iets) afnemen tot windstoten net < 100 km/uur. En pas <90 km/uur in de loop van maandagochtend. En op je bestemming.. dezelfde perikelen tot dinsdagavond.. Sterkte..

  30. Leo schreef:

    Check dit:
    https://www.buienradar.nl/nederland/neerslag/buienradar/3uurs
    Op de felle buienlijn die nu nog boven Engeland zit en vanaf zo ongeveer 7 uur over NL trekt zou dus het meeste geweld moeten zitten!

    • Roland Bodegraven schreef:

      Dat gaat heftig worden. Bij de buren is inmiddels de dakbedekking van de schuur weg. Ik blij dat we afgelopen zomer voor een degelijker, volledig kunstoffen schuur van keter gekozen hebben. Wel sneu natuurlijk. Nu maar zien of de schutting met de andere buren het gaat houden. Die zwiept al aardig mee en de echte wind moet nog komen.

  31. joke,riederalp schreef:

    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2020/02/1581265320.jpeg[/img]
    Tja….als je je sneeuwscooter niet op de handrem zet, moet de helicopter komen!
    Na een heerlijke dag betrekt het nu snel, plus 2 graden en nog windstil. Ben benieuwd wanneer we hier storm krijgen.

  32. Roland Bodegraven schreef:

    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2020/02/1581266942.png[/img]

    Ik hou mij hart vast.

  33. Weerfreak schreef:

    Ik niet! Maar woon dan ook bij Enschede! Maar je zou maar rond Amsterdam wonen. Meestal komt het Oosten er wel aardig vanaf.

    • Roland Bodegraven schreef:

      Ik woon precies tussen Rotterdam en Amsterdam. We gaan het meemaken. Nijn hart vasthouden was misschien wat overdreven, maar ik ben wel heel erg benieuwd naar de kracht van de elementen.

  34. Leo schreef:

    Actueel overigens behoudens enkele incidentele windstoten In Westdorpe, Schiphol en rond het IJsselmeer nog nergens windstoten >100 km/uur en langs de kust slechts op de Wadden >120 km/uur.
    Daar vind ik dan weer de volgende twee dingen van: ten eerste -voor zover- een zeer correcte inschatting van het KNMI op basis van het (veel behoudendere) HARMONIE model (ECMWF heeft het tot nu toe inderdaad zwaar overschat), ten tweede dat -gezien de schade die nu al opgetreden is (meer dan ik eerlijk gezegd ingeschat zou hebben) – dat de code oranje (let wel: met dus de bijbehorende tijden waarvoor die geldt) zeker niet overdreven is.

    • Roland Bodegraven schreef:

      Weet niet of ec heeft overdreven. Volgens weerplaza zijn er ten westen van texel snelheden gemeten van 192 km/u

      • Roland Bodegraven schreef:

        Weeronline moest dat zijn

      • Leo schreef:

        Klopt, KNMI benoemt het boorflatform met 104 knopen (=192 km/uur) op platformhoogte ook. Ik bedoelde echter de windstoten in het binnenland; volgens de EC 0h berekening op uitgebreide schaal van zo ongeveer 12 tot 19 uur tussen de 100 en 130 km/uur; daar is niets van terecht gekomen, iets wat het KNMI voorzag. Overigens zijn de gemiddelde windsnelheden wat hoger uitgevallen, de windstoten wat lager.

  35. Wessel schreef:

    En dan morgen sneeuw?

  36. Net thuis van een rondje fietsen, viel allemaal op zich wel weer mee hoor. Met een hele goede wind en waterdichte outdoor jas (ik zweer bij het merk Pinewood) en een regenbroek kom je al een heel eind verder. En nog een voordeel, haast geen mens te bespeuren op straat, iedereen bibberend binnenshuis van de angst omwille van een beetje wind. 😛

  37. Hanjo Vd Berg schreef:

    Wij wonen in het midden van het land en merken in huis nauwelijks iets van de storm. Komt een beetje omdat het blok precies in het verlengde van de windrichting staat maar ook net buiten met de hond uitlaten werd ik eerder nat dan dat ik wegwaaide. Misschien moet het ergste nog komen maar ik vind het meevallen.

  38. Jeroen amsterdam schreef:

    https://www.buienradar.nl/

    Toch een aardige bak water in aantocht met bijbehorende windstoten. Trekt natuurlijk wel snel over. De buienradar voorspelling kan je altijd in de prullenbak gooien beter is om zelf terug te kijken en dan vooruit denken.

  39. Wouter schreef:

    Nou hier in purmerend is het af en toe wel heftig hoor… ramen staan te trillen. Behoorlijk geweld. Maar alles rond het huis is nog heel. Komt wel een heel erg groot en acties buien front aan…. rond uurtje of 21:00…

  40. Jorne schreef:

    Front al over op de Wadden? Nu nog maar 7 of 8bft daar, geen nieuwe piekwindsnelheden gemeten. Hvh dan dalijk een topnotering?

  41. Tjeerd schreef:

    Sorry, maar wat een mediacircus rondom de storm. Het waait hard, klopt, hier in Losser ook. Maar dat doet het wel vaker.
    Misschien code rood, kom op zeg. Het nadeel van de social media. Alles wordt ongelooflijk opgeklopt.

  42. sneeuwfanaat(Ron) schreef:

    Hier op voorneputten gaat het echt los nu hele zware slagregens met gigantische windschuivers op het kou front! Schutting vd overburen staat op instorten en grote boom ad dijk is om gewaaid.

  43. Tdpzwolle schreef:

    Hoop bangmakerij over de storm. Ben vanmiddag om 16:00 op het midden van het IJsselmeer geweest. (Houtribdijk) waaide daar behoorlijk. Maar echt niet gevaarlijk. Waar hebben we het in Nederland over max windkracht 9 a 10 en af toe op de wadden een keer windkracht 11. Aan de andere kant van de oceaan lachen ze ons vierkant uit. Zo waait het daar al een paar dagen voordat er een orkaan aankomt met windsnelheden van 280 km per uur.

    • Karin S schreef:

      Jij bent zeker ook zo’n stoere garnaal die graag offpiste gaat skiën hè bij Lawine waarschuwing 5? Want wat weten anderen dan jijzelf er nou van.

    • Leo schreef:

      Deels met jou en Tjeerd eens, door sommige (!) media wordt het goed overdreven. Anderzijds is de schade aanzienlijk – en was die ongetwijfeld erger geweest als er niet gewaarschuwd was. Van het eeuwige gezeik op Nederland word ik dan wel weer een beetje verdrietig. Meteoalarm.eu ligt al bijna de hele dag plat (..) maar op de momenten dat die wel bereikbaar was zag ik dat in delen van Duitsland, Zwitserland en Polen wél code rood uitstaat. En als ik me niet vergis ligt in Duitsland al het treinverkeer stil..

  44. Jorne schreef:

    Lokale verschillen zijn groot! Op de Wadden merkte men weinig van de passage van het koufront, in Leeuwarden daarentegen een flinke piek in wind en neerslag. Als topper 115kmh zover in het binnenland vind ik niet niks
    [img]https://wintersportweerman.nl/uploads/2020/02/1581275165.png[/img]

    • Roland Bodegraven schreef:

      Stormjagers hebben bij Hargen aan Zee een onofficiële 137 km/u gemeten

    • Jeroen schreef:

      Voorlopige piek Gilze bijna 100kmh is ook heel flink, en dan moet het koufront nog komen…

    • Leo schreef:

      Klopt, de windstoten op de buienlijn zijn zeker aanwezig maar zeer lokaal. Overigens nog even in de gaten houden; dat blijft nog even zo, en kan later in de avond in het zuidoosten nog wat versterkt worden door interactie met de straalstroom.

    • Ludo schreef:

      In de nieuwbouw wijken hier in Leeuwarden zijn de nodige losliggende piepschuim voorraden allemaal de natuur in gewaaid inclusief de hekken. Zagen die bouwers dit niet aankomen?
      Wat mij wel opvalt is dat de storm van 28 oktober 2013 hier veel meer dakpannen schade heeft opgeleverd, en nu helemaal geen dakpan op de grond gezien in de wijk. Hoe kan dat? Toen hardere wind?

      • Leo schreef:

        Kan met de richting te maken hebben. Toen zuidwestelijk, nu meer zuid. Ook was die inderdaad iets zwaarder; maximale windstoot 122 km/uur, maximale uurgemiddelde windkracht 9, nu 7, tippend aan 8.

  45. Hajo schreef:

    Ik heb alle reacties nu rustig doorgenomen. Dank allemaal… in de Alpen gaat het ook spoken!! 2 dagen lang.

  46. Olaf schreef:

    Bij ons ging zojuist het hek eruit. Gelukkig op de enige vrije parkeerplaats.

  47. Hajo schreef:

    Van de avondupdate maak ik een mooi lang vroeg ochtendbericht!! Het geweld gaat de hele nacht door…

  48. Olaf schreef:

    Bij ons is Nieuw Vennep bij Amsterdam

  49. Tsfo schreef:

    Wij wonen tussen Franeker en Leeuwarden en hebben inderdaad die Piek gehad van 115 want deel kapschuur is weg / ingestort. Complete gemetselde muur naar buiten geblazen. Een chaos morgen bekijken heb electra en water en verwarming afgesloten van de kantine die onder de zelfde kap gevestigd is.

    Gelukkig geen personen bij betrokken. Wel schrikken was een behoorlijke dreun.

  50. Tjeerd schreef:

    Triest voor alle mensen met schade!
    Sterkte!
    In het oosten valt het idd mee.

  51. Franka schreef:

    Toch nog een bliksempje gezien vandaag, de wind was te doen, maargoed ik woon in het binnenland. Onze kas is wel 30 centimeter verplaatst door de wind haha. Ec heeft trouwens een mooie uitbijter deze run, op het einde. Laatst ook al een keertje, maar ben bang dat dat morgen alweer verdwenen is

  52. Leo schreef:

    Het is dus inderdaad nog niet gedaan voor het zuiden. Vlissingen piekt nu, met al een half uur lang stormkracht 9 met zojuist windstoten van 114 en 118 km/uur. Uit (gedraaide) zuidwestelijke richting.

    • Mark (Breda) schreef:

      Dat kan ik bevestigen. Hier in Breda deukt de wind al ruim 20 minuten op het huis. Duidelijk heftiger dan eerder vandaag…en dan maar proberen te slapen…lastig.

  53. Op dit moment alweer aardig rustig, wind lijkt voor een groot deel geluwd maar het regent nu wel behoorlijk terwijl een kwartier geleden alles wat los zat nog in het rond vloog.
    Qua schade valt het hier best mee, op een paar omgewaaide bomen waarvan de stam tot was, geen noemenswaardige incidenten (voor zover ik er weet van heb).
    En nou maar duimen dat er een bak winter over ons heen komt na deze stormdepressie. 🙂

  54. Roland Bodegraven schreef:

    Is er nou nog steeds dat kansje op sneeuw voor de komende dagen?

WSWM.nl heeft duidelijke spelregels voor reageerders. Surf eens naar deze spelregels zodat je weet hoe we het hier leuk en gezellig en vooral informatief houden. Discussie is leuk maar we vallen niemand persoonlijk aan. Een kritische houding is welkom - opbouwende kritiek is een geschenk - maar laat misschien ook eens blijken hoe zeer je het harde werken van het team waardeert. Om dat meteen even om te keren: het team van WSWM.nl draagt alle reageerders op handen! Onze levendige community is waar we het allemaal voor doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Alvast bedankt voor je bijdrage aan dit mooie platform. Controleer je reactie nog eens op spelfouten en al te scherpe randjes.

Plaats de url van je uploaded image tussen [img] [/img] tags in je comment. Uploaden kan met het fototoestel bovenin of op http://nl.tinypic.com/.