hajokadjar

Voor driekwart van de Nederlandse en Vlaamse wintersporters geldt: wintersport is vooral ook een fijne rit met de auto naar je favoriete skigebied. Daar zitten lange stukken snelweg bij door Duitsland of Frankrijk. Uiteindelijk rijd je in Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk of Italië over steeds smallere wegen naar je bestemming. Het ene jaar heb je geluk en rijd je over een droge weg tot voor de deur. Een ander jaar ben je ineens geconfronteerd met sneeuw en ijs en kou in een mate die je thuis echt nooit meemaakt. Om onder alle omstandigheden veilig en comfortabel je bestemming te bereiken hebben Renault Kadjar en Wintersportweerman Hajo onderstaande 10 tips opgesteld. Bekijk de tips hier als video.

1Tip 1 – Winterbanden en slipcursus
Zonder winterbanden op vakantie is een no-go. Tegenwoordig is rijden zonder winterbanden in winterse weerscondities in de meeste vakantielanden verboden. Ook voor de Nederlandse winter zijn winterbanden te verkiezen. Wissel ruim op tijd want garages hebben wachtlijsten voor het wisselen van banden. Ga niet rommelen met verschillende banden maar schaf vier gelijke banden aan. Let op de profieldiepte, is die minder dan 4 millimeter dan gelden de banden juridisch niet meer als winterband. In het buitenland word je ermee op de bon geslingerd. Zijn je voorbanden (bij voorwielaandrijving) verder afgesleten dan je achterbanden, kun je het jaar erop de banden van voor naar achteren wisselen. Ook met winterbanden moet je tijdens sneeuwval extra afstand houden. Zeer aan te raden en ook leuk is het volgen van een slipcursus. Als wintersporter ken je het gevoel van uitbreken al van je ski’s of snowboard. Op zo’n cursus leer je het gedrag van je auto kennen en daarnaast om de auto onder alle omstandigheden onder controle te houden.

2

Tip 2 – Autohoes en Anti-ijsdeken
Als het in Nederland voor vertrek niet wintert heb je geen gevoel voor het dagelijkse krabben of sneeuwruimen. Wees daartoe wel voorbereid als je op wintersport gaat. Als je de auto op je bestemming niet meer nodig hebt is een sneeuwhoes ideaal. Je weet dan zeker dat je auto op de dag van vertrek helemaal schoon is. Maak je dagelijks ritten met de ski’s in een dakkoffer op het dak, kies dan voor een anti-ijsdeken achter de voorruit. Mocht krabben je hobby zijn, is dat ook een goede warming-up voor je skidag. Doe daarbij wel handschoenen aan want het opspattend ijs is zeer koud op de huid. Is de krabber onvindbaar kun je prima krabben met een bankpas! Als de ruitenwisserbladen vastgevroren zijn, trek ze dan voorzichtig los en verwijder al het aangevroren sneeuw en ijs. Gebruik nooit je ruitenwissers op een ruit met nog aangevroren ijs want het dure rubber beschadigt, dit veroorzaakt irritante strepen bij regen.

3

Tip 3 – Koelvloeistof, accu en ruitenwisservloeistof
Vroeger verloren auto’s weleens koelwater en moest je dit regelmatig bijvullen. In moderne auto’s is dit nauwelijks meer het geval. Juist omdat je het bijna nooit hoeft te controleren moet je het voor de wintersport wel even doen. Tegenwoordig is het koelsysteem het hele jaar met voorgemengde antivries gevuld. Weet je dat het op je bestemming zeer koud zal zijn, dan kan het slim zijn het koelwater te laten meten in een garage. Als je dat doet laat dan meteen even je accu nakijken. Ook die heeft moeite met extreme kou. Natuurlijk moet ook je ruitenwisservloeistof aangepast zijn aan de temperaturen die je op je bestemming verwacht. Je moet dat echt nog in het laagland doen, desnoods onderweg op de snelweg, want als je de berg omhoog rijdt en de boel bevriest, krijg je het de rest van je vakantie niet meer ontdooid. Als alleen de sproeikoppen bevroren zijn heb je nog een kans door een boterhamzakje of een ballon met heet water te vullen en dit warme zakje twee minuten over het sproeikopje te hangen. Vul je ruitenwisservloeistof tijdig bij want als je in de bergen achter een andere auto met sneeuw op een gestrooide weg rijdt continu sproeien. Als je bij een tankstation stopt om bij te vullen, maak dan meteen je koplampen en achterlichten schoon, want die worden in die condities even snel smerig.

4

Tip 4 – Handrem en sneeuwsstrategie
In de bergen moet je op allerlei manieren vooruit denken. Zo kan het met koude nachten zeker in een vochtig beekdal verstandig zijn de auto niet op de handrem te laten staan. Kies in plaats daarvan voor de versnelling. Staat je auto met de neus omlaag: zet hem in zijn één. Staat je auto met de neus omhoog: zet hem in zijn achteruit. Mocht je handrem toch vastgevroren zijn, kan een extra ruk aan de handremgreep helpen om ijs van de kabel te breken. Als de remblokken echt vast zitten moet er een hamer aan te pas komen. Moderne auto’s hebben minder last van dit probleem. In elk geval is het slim om je stuur helemaal in te slaan bij het parkeren op een helling. Dan zal je auto nooit in een ravijn rollen. Weet je dat er sneeuw op komst is, denk dan na over zaken zoals: hoe kom ik hier straks of morgen weg? Waar zal de sneeuwschuiver langsrijden?

5

Tip 5 – Zachte bezem om sneeuw te verwijderen
Heb je op een ochtend een halve of hele meter sneeuw op je auto, maak dan eerst een foto en stuur die naar Wintersportweerman.nl. Gebruik vervolgens een handveger met lange steel of een gewone huiskamerbezem om de dikke laag sneeuw van je auto te vegen. Begin op het dak want anders moet je de lagere delen twee keer doen. Let erop dat de bezem echt zachte haren heeft want anders maak je krassen op je lak. Als het puur droge sneeuw is krijg je je auto met zo’n bezem al helemaal schoon en hoef je niet te krabben. Wees niet lui: verwijder ook de sneeuw van het dak.

6

Tip 6 – Rubbers van portieren insmeren
Bij strenge vorst kunnen de portieren vastvriezen. Als dat gebeurt kun je langs de randen van het portier krachtig duwen om het ijs te breken. Wil je het vastvriezen voorkomen, smeer dan de rubbers van je portier en aan de kant van de auto in met vaseline of siliconenspray. Spray niet op het rubber, maar op een doekje om de siliconen gedoseerd en netjes aan te kunnen brengen.

7-2

Tip 7 – Dakkoffer voor ski’s én bagage
Het kost een beetje extra benzine of diesel op weg naar de wintersport, maar wat is een dakkoffer een heerlijk attribuut op de wintersport! Let bij de aanschaf (of huren) op dat de koffer lang genoeg is om ook het langste paar ski’s te kunnen bevatten. Het is een idee om de ski’s en stokken op reis naar de bestemming niet in de koffer te doen maar in één of meer skizakken naast de koffer op de dakdragers. De koffer moet dan niet midden op het dak gemonteerd worden maar strak aan één kant. Dat is sowieso makkelijker voor het laden en uitladen van de dakkoffer. De skizakken zet je gemakkelijk vast met twee of drie spanbanden. Dat scheelt dan tijdens de reis enorm in de ruimte want er kan veel meer bagage in de dakkoffer. Let op: is het nat dan gaan de kanten van de ski’s in een skizak verroesten, zeker als je onderweg nog overnacht in een hotelletje langs de snelweg. Smeer de kanten van je ski’s dan in met vaseline en doe dit zeker ook op de terugweg naar huis.

8

Tip 8 – Sneeuwkettingen of sneeuwsokken
Sneeuwkettingen zijn onmisbaar ook als je winterbanden hebt. Alleen met een 4×4 aandrijving kom je meestal naar boven zonder kettingen. Van belang is dat je de juiste maat hebt bij je banden en dat je thuis oefent om ze om te leggen. Maak er een sport van om met een stopwatch te kijken hoe snel je het kunt. Lukt het thuis in vijf minuten, dan doe je het in de bergen in kou en sneeuw ook wel binnen tien minuten. Heb je niet geoefend, sta je waarschijnlijk een uur te rommelen en veroorzaak je in het slechtste geval een kilometerslange file op een bergweg. Tegenwoordig zijn er innovatieve systemen zoals sneeuwsokken van sterk textiel die nog makkelijk om te leggen zijn en daarnaast nog sneller te verwijderen zijn. Let op dat je bij het inrijden en naspannen van de kettingen nooit over de katrollen en haken rijdt. Als die breken is je sneeuwketting niet meer bruikbaar. Nog een tip: houd je wielkast goed schoon! Als daar een harde klomp ijs hangt heb je geen speelruimte om je ketting of sok om te leggen. Dat is ook een reden om nooit te lang te blijven proberen zonder kettingen. Met al dat slippen vorm je juist zo’n harde klomp ijs. Nee, liever handig en snel met je kettingen. Snel erop. Snel eraf. Het rijdt heerlijk en voelt veilig voor alle passagiers. Als je tijdens het rijden met kettingen harde tikken hoort betekent het dat de kettingen niet goed gemonteerd zijn, dit is vragen om blikschade. Een snelle manier om zonder sneeuwkettingen de auto van een parkeerplaats met sneeuw op een sneeuwvrije weg te krijgen is: leg twee normale voetenmatten strak voor je voorwielen (bij voorwielaandrijving). Dat kan genoeg zijn om weg te komen. O ja, sneeuwkettingen altijd op een plek in de auto waar je er snel bij kunt!

9

Tip 9 – Informeer je goed vooraf
Kennis is macht. Blind naar de wintersport rijden zonder enig idee wat je te wachten staat is geen goed idee. Websites zoals Wintersportweerman.nl helpen om de benodigde informatie te vergaren. Bergpassen kunnen afgesloten zijn. Op snelwegen kunnen bij sneeuw urenlange files ontstaan. Heb je een snelweg 100km verder naar het westen of oosten die je ook op je bestemming kan brengen, kies dan de snelweg met de minst winterse condities. Weet je van te voren al dat rond de tijd dat je de laatste bergweg moet rijden er stevige sneeuwval zal zijn, wees dan voorbereid om daar je maatregelen te nemen.

10

Tip 10 – Deken, zaklamp en halfvolle tank
Omdat je nooit precies weet wanneer en waarom het misgaat op jouw route moet je altijd rekening houden met het feit dat je een paar uur vast kan komen te staan. Daarom moet je altijd voorbereid zijn. Rijd bijvoorbeeld nooit je tank helemaal leeg. Hou je je tank minstens halfvol zo kun je ook nog een hele nacht je auto warm houden. Zorg voor proviand en warme dranken in thermosfles. Zorg dat er een paar dekens in de auto liggen. Zorg voor een sterke zaklamp met goed gevulde accu. Zorg ook dat je telefoon opgeladen blijft.

motorkap

Volg deze 10 tips en geniet van een fantastische wintersportvakantie.

kadjar

De 10 tips zijn hier als video te zien.